Gå til innhold

sliter med å ikke begynne med rus igjen. for å finne litt glede eller lykke i et ubetydelig ensomt liv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har i mange år vært rusmissbruker, til jeg ble rusfri på dagen (det tok seff noen år mentalt) men en dag kuttet jeg alt ut. og har hatt det helt ok uten. fikk mye av livet tilbake og bygget meg opp. men.. likevel føler jeg nå nesten 10 år senere at jeg savner noe. jeg savner ikke de tunge stoffene, amfetaminen eller partydopet. men hasjen.

jeg savner roen i kroppen og freden i hodet ved og bli hektet på hobbyen, rydding og aktiviteten jeg vil gjøre. jeg savner tankeroen det ga meg. kun hasj alene uten de andre. jeg var på mange måter "lykkelig med det lille jeg hadde og trivdes med det jeg gjorde.  jeg har slitt med psyken siden barndommen og har mange traumer som ulmer. livet mitt nå er bare å vandre til neste hverdag, jeg har fullført utdannelse, tatt fagbrev, og blitt endel av familie og vennskap i gode miljø.

sluttet også med alkohol for jeg orker ikke festelivet. orker ikke fulle folk eller aller mest. jeg liker ikke den jeg selv blir når jeg drikker. så nå er jeg nykter på både rus og alkohold. men..  jeg er på randen av og skaffe meg en kontakt for å blande ut tobakken. jeg har det siste året vert så sugen. ikke på selve røyken, men sinnstilstanden jeg tror det vil gi meg. jeg er ensom, singel, uten jobb, deprimert.

jeg sier til meg selv at det vil hjelpe.. jeg tror jeg lurer meg selv og lar være og skaffe noe, men det gir ikke slipp.  og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal håndtere dette nå for jeg går nesten hver dag og føler dette er noe jeg  vil. men holder meg unna på hårstrået nå. hva skal jeg gjøre med meg selv?  jeg tror hvis jeg hadde begynt ville kanskje det første året bli rolig, men hva om jeg da faller tilbake? til miljøet, til alkoholen, til sterkere stoffer.

for det vil jeg ikke. keg hater den tiden av livet der resten var innvolvert.  hvordan komme ut av dette "fristelseskjøret" i meg selv?  hadde det ikke vært ulovelig så hadde jeg sikkert ikke tenkt at det gjorde noe en gang.. 

trenger sårt noen råd :(

Anonymkode: 7922b...bab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må slutt å tenke på savnet og mate savnet. Om du hele tiden går å tenker "Jeg savner hasj på grunn av...." så blir savnet større og større. Du må prøve å stoppe deg selv og ikke tillate deg selv å tenke slik. Om du sliter psykisk så må du gå til psykolog, ikke ruse vekk problemene dine. Det skaper bare enda et problem.
Hasj er ikke så uskyldig som folk påstår, det er rus og det gjør deg avhengig og det fucker med hodet ditt. Du merker det kanskje ikke selv og du kanskje også velger å benekte det, men det gir deg adferdsproblemer, det gjør deg sløv og tiltaksløs, det er fucker med hodet ditt! Det vil gjøre deg mer deprimert, det vil skape et nytt problem du må fikse. Hasj er ikke svaret, så slutt å mate de tankene. Det er som om at du vil tilbake til rusen når du holder på å tenker slik. 

Du bør skaffe deg hjelp nå, gjør det før det er for sent. Det vil bli enda tyngre å få hjelp når du først har sprukket og tatt et skritt tilbake til rusen.

Anonymkode: 43c85...280

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livet føles meningsløst for meg også, fordi hver dag er som en kamp. Traumer som stikker dypt og gjør hverdagen som tykk svart sirup der det kjennes ut som om jeg drukner litt mer for hver dag.

Det er mange som har det kjipt, men jeg tror likevel ikke rus er bra, du rømmer bare mentalt fra livet en liten stund. Når du våkner fra rusen vil verden bare føles kjipere og kjipere og rus-paradiset mer og mer fristende. Det vil ikke gå bra.

Livet er kjipt for mange, men rus er ikke løsningen. 

Anonymkode: 258a1...432

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må slutt å tenke på savnet og mate savnet. Om du hele tiden går å tenker "Jeg savner hasj på grunn av...." så blir savnet større og større. Du må prøve å stoppe deg selv og ikke tillate deg selv å tenke slik. Om du sliter psykisk så må du gå til psykolog, ikke ruse vekk problemene dine. Det skaper bare enda et problem.
Hasj er ikke så uskyldig som folk påstår, det er rus og det gjør deg avhengig og det fucker med hodet ditt. Du merker det kanskje ikke selv og du kanskje også velger å benekte det, men det gir deg adferdsproblemer, det gjør deg sløv og tiltaksløs, det er fucker med hodet ditt! Det vil gjøre deg mer deprimert, det vil skape et nytt problem du må fikse. Hasj er ikke svaret, så slutt å mate de tankene. Det er som om at du vil tilbake til rusen når du holder på å tenker slik. 

Du bør skaffe deg hjelp nå, gjør det før det er for sent. Det vil bli enda tyngre å få hjelp når du først har sprukket og tatt et skritt tilbake til rusen.

Anonymkode: 43c85...280

jeg vet ikke hvor jeg trygt kan søke hjelp. og vet ikke hvordan tenke annerledes. d er blitt som en ond sirkel der jeg ståf mellom barken og veden av livet. 

Anonymkode: 7922b...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg vet ikke hvor jeg trygt kan søke hjelp. og vet ikke hvordan tenke annerledes. d er blitt som en ond sirkel der jeg ståf mellom barken og veden av livet. 

Anonymkode: 7922b...bab

Kontakt fastlegen så får du hjelp. Du kan be om kommunal hjelp. 

Vet du ikke hvordan du skal tenke annerledes? Det er jo bare å tenke annerledes. Vanskeligere er det ikke. 

Rus er et valg. Så velg riktig.

Anonymkode: 43c85...280

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg, bestemte meg for å bare gå tilbake til hasjen. Og det var ikke det samme i det hele tatt. Hjernen forandrer seg mye på ti år og alle de gode følelsene jeg hadde som var knyttet til alt hasjen pleide å gjøre med meg, var vekk. Livet mitt generelt var mere spennende på den tiden, mye på grunn av all den andre dopen, så hasjen gav meg tankero og avslapning. Men nå er ikke livet like intenst lenger, så hasjen nå gjorde bare at jeg ble enda sløvere når jeg sløvet. Gjorde bare at jeg sov masse og ble skikkelig snegle liksom, livet fikk enda mindre innhold. Bare dropp det. Kos deg med de gode minnene. 

Anonymkode: f5e78...d8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i samme situasjon som deg, bestemte meg for å bare gå tilbake til hasjen. Og det var ikke det samme i det hele tatt. Hjernen forandrer seg mye på ti år og alle de gode følelsene jeg hadde som var knyttet til alt hasjen pleide å gjøre med meg, var vekk. Livet mitt generelt var mere spennende på den tiden, mye på grunn av all den andre dopen, så hasjen gav meg tankero og avslapning. Men nå er ikke livet like intenst lenger, så hasjen nå gjorde bare at jeg ble enda sløvere når jeg sløvet. Gjorde bare at jeg sov masse og ble skikkelig snegle liksom, livet fikk enda mindre innhold. Bare dropp det. Kos deg med de gode minnene. 

Anonymkode: f5e78...d8b

takk for at du deler erfaring. ja det er jo fullt mulig det bare ligger i minnet. jeg var jo bare ungdommen dfn gangen selv, hadde ikke fn rolig dag i livet da ei heller rolige omgivelser. det er det jo i dag. avbalangsert og ikke noe festing i det heletatt. ei heller større konflikter eller annet forstyrrende. kanskje det bare vil gjøre dn sløv og tiltaksløs da. kanskje lokingen ikke vil gi "ocd" som før og det ikkd får meg til og falle inn i en kreativ eller aktiv hobbystund. som før. det er jo forferdelig mye som er stikk motsatt og annerledes i dag enn den gangen.. så det vil kanskje også ikke føles tankero en gang.. eller heller kanskje gi for mye ro.. sånn på amøbestadiet. for det hadde bare blitt fælt. 

godt og se på det og, at det er mye som spiller inn som vil gjøre at opplevelsen faktisk kan bli totalt annerledes en ønsket og "som før" også.. 

det er vel noe med det når jeg sluttet og har gptt uten nå og. jeg angret aldri på røykingen, kunn alt det andre. 

Anonymkode: 7922b...bab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

jeg er ensom, singel, uten jobb, deprimert.

Ville prøvd å tatt tak i disse utfordringene og hvem som helst kan ha lyst til å flykte når man har det vanskelig. Kanskje det finnes noen tilbud der du bor eller du kunne blitt med som frivillig? Besøksvenn eller liknende? Er det NA eller AA der du bor og kunne det vært noe? Uansett  så er det viktig at du prøver å få kontakt med andre eller hjelp sånn at du ikke blir sittende alene med tankene dine. Hasjen kommer ikke til å løse noe selv om det hjelper i noen timer.

Anonymkode: ba5db...5a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Kontakt fastlegen så får du hjelp. Du kan be om kommunal hjelp. 

Vet du ikke hvordan du skal tenke annerledes? Det er jo bare å tenke annerledes. Vanskeligere er det ikke. 

Rus er et valg. Så velg riktig.

Anonymkode: 43c85...280

Du har jo løst hele alkohol og narkotika problemet i verden. Hvorfor har ingen tenkt på din løsning?

Anonymkode: ba5db...5a2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt fastlegen så får du hjelp. Du kan be om kommunal hjelp. 

Vet du ikke hvordan du skal tenke annerledes? Det er jo bare å tenke annerledes. Vanskeligere er det ikke. 

Rus er et valg. Så velg riktig.

Anonymkode: 43c85...280

det virker kanskje så enkelt som det å bare ta et valg, men det er en sykdom også, en psykisk sykdom med påkjennelse resten av livet. så selv om det er et valg, er det også en stor kamp hver eneste dag og stå i valget og leve annerledes. jeg kan ta et valg i dag og si nei, jeg vil ikke tilbake. å si det er ikke noe problem. å utføre det har gått greit i 10 år.. men og fortsette å stå for det valget er en berg og dalbane. det er et valg en som meg må velge hver eneste dag og ikke bare en gang. så det å stå for valget er jo det jfg føler jeg sliter med nå. og det har vært så vanskelig så lenge nå og derfor strekker jeg en hånd ut her, fordi ja nettop. noe jeg innså nå i øyeblikket. fordi jeg vil så gjerne holde meg unna, men.. tankene og minnene frister meg til og ikke stå for det valget jeg tok. 

så enkelt som det med den mentale reisen som føleger en resten av livet

Anonymkode: 7922b...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel

Du kan prøve å finne en substitut for hasj, som gir like mye glede og rus. Gulrøtter. som for eksempel, meget bra for synet. Hasjen som blir solgt på gata er full av kjemikalier, det er ulovllig og man får bare psykiske problemer, selv om det er digg i en time evt. 10 min. Så er man på igjen. Hvis man skal bryte en ond sirkel må man endre handlingsmønster. Det fikser du sikkert uten problemer ;) 

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Rustelefonen på 08588 eller på deres nettsider http://www.rustelefonen.no Du kan også be om hjelp til dette fra fastlegen, og be om henvisning videre.

Med vennlig hilsen Ninab82, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er deprimert og sliter nå. 

Om du sprekker vil du slite og være deprimert og ha ett nytt problem

og være veldig veldig nærmere totalsprekk. Noe jeg ser du vet..

prøv å få hjelp for depresjonen..

kjenner suget innimellom selv. Men det er som en sier her. Ikke mat trollet med tankene om alt som vil bli bedre. Jeg har også mange gode minner av rus. Men må tenke at da var da. Ett minne. Jeg en erfaring rikere. Men så takknemlig jeg kom ut av det. Og ser nå jeg er heldig ! Å være avhengig av rus er alvorlig. Det virker som en løsning, en fri fra det vonde. Men det enste en egentlig oppnå er ett nytt problem.

så mange det er som ikke har klart å slutte. Vær stolt og glad du er en av de somklarte det.

Jeg hadde for ett halvt år siden en veldig kamp. Møtte en fra gamle dager. Brannen suget er ble tenkt. Gjorde meg sprø. Jeg glorifiserte hva rusen hadde gitt meg. Rus kan være så fint. En skjelden gang. Jeg tvang meg til å huske hva som var dritt. Miljøet, det å ruse seg mer og mer og at det blir meningen med veldig fort. Den kjappe løsningen på alt. Hvordan det fjerner meg fra det jeg vil oppnå: gode venner, finne sunn omgangskrets, bli psykisk bedre, nyte det vakre i verden, friheten i å ikke måtte ha noe, stoltheten i å ha klart noe få klarer.

hva med å søke hjelp blandt noen son vet noe om rus? Som anonyme alkoholikere eller anonyme narkomane. Kanskje finnes det andre organisasjoner.. snakke med noen som vet. Tenker alle som har drevet med rus kommer innimellom dit du er nå.,

uansett: les begynnelsen av innlegger her om og om igjen. Heng det på veggen. Les det til du fult og helt forstår.

det er lov å ha gode minner av rus. Men det er minner tatt ut av sammenheng. Når du lengter husker du bare det gode.

lykke lykke til med å se noe annet kan gi deg ro og gleden du lengter etter. Noe uten faren for at livet bare blir enda verre enn nå.

❤️

 

( sier unnskyld for skrivefeil, sånn e tilfelle..Pleier være noen når jeg blir engasjert😂)

Anonymkode: f08cb...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brannen suget ble tenkt = Brannen og suget ble tent 

Anonymkode: f08cb...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er deprimert og sliter nå. 

Om du sprekker vil du slite og være deprimert og ha ett nytt problem

og være veldig veldig nærmere totalsprekk. Noe jeg ser du vet..

prøv å få hjelp for depresjonen..

kjenner suget innimellom selv. Men det er som en sier her. Ikke mat trollet med tankene om alt som vil bli bedre. Jeg har også mange gode minner av rus. Men må tenke at da var da. Ett minne. Jeg en erfaring rikere. Men så takknemlig jeg kom ut av det. Og ser nå jeg er heldig ! Å være avhengig av rus er alvorlig. Det virker som en løsning, en fri fra det vonde. Men det enste en egentlig oppnå er ett nytt problem.

så mange det er som ikke har klart å slutte. Vær stolt og glad du er en av de somklarte det.

Jeg hadde for ett halvt år siden en veldig kamp. Møtte en fra gamle dager. Brannen suget er ble tenkt. Gjorde meg sprø. Jeg glorifiserte hva rusen hadde gitt meg. Rus kan være så fint. En skjelden gang. Jeg tvang meg til å huske hva som var dritt. Miljøet, det å ruse seg mer og mer og at det blir meningen med veldig fort. Den kjappe løsningen på alt. Hvordan det fjerner meg fra det jeg vil oppnå: gode venner, finne sunn omgangskrets, bli psykisk bedre, nyte det vakre i verden, friheten i å ikke måtte ha noe, stoltheten i å ha klart noe få klarer.

hva med å søke hjelp blandt noen son vet noe om rus? Som anonyme alkoholikere eller anonyme narkomane. Kanskje finnes det andre organisasjoner.. snakke med noen som vet. Tenker alle som har drevet med rus kommer innimellom dit du er nå.,

uansett: les begynnelsen av innlegger her om og om igjen. Heng det på veggen. Les det til du fult og helt forstår.

det er lov å ha gode minner av rus. Men det er minner tatt ut av sammenheng. Når du lengter husker du bare det gode.

lykke lykke til med å se noe annet kan gi deg ro og gleden du lengter etter. Noe uten faren for at livet bare blir enda verre enn nå.

❤️

 

( sier unnskyld for skrivefeil, sånn e tilfelle..Pleier være noen når jeg blir engasjert😂)

Anonymkode: f08cb...e21

takk for et treffende svar.. jeg skal lese det omigjen.. til jeg finner gleden og stoltheten av og være fri fra fangeskapet det påfører. kjenner allerede at det hjelper å prate om det her, tenker jeg sjekker opp om anonyme alk el nark grupper. mulig jeg må ta en runde som jeg aldri har gjirt før. å faktisk snakke om det. for begynner jeg igjen vil muligens angsten komme tilbake, jeg kan jo ikke kjøre bil en gang da uten og bekjymre meg for en kontroll. og dersom det skulle skje noe. en ulykke. selv om det er en uke siden min ene kveld da med"kos" vil det fortsatt være i systemet. og da er jeg jo dømt til og bli skyldig uansett. 

lengre opp her er det en som nevner å ta tak i de faktiske problemene jeg har. har gått i terapi siden 2013, men sluttet før jul i fjor da jeg liksom er så positiv og reflektert at terapauten følte d var på tide jeg avsluttet. kanskje han tok feil. på disse årene tok jeg aldri opp mitt rus eller forhold til alkohol. kun psyken for alt annet. det er vondt å gå hver dag og ikke føle seg normal. 

tar en titt på rustelefonen sine sider. jeg tror at for å unngå og sprekke nå må jeg dedikere meg på nytt og videre for et nykter liv. 

jeg skal bruke litt tid nå på og lese igjennom tråden min og se om.. det er noe jeg kan ta med i dagen fremmover. jeg har jo kommeg så langt nå.. 

Anonymkode: 7922b...bab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Arwen Undómiel

Du virker veldig normal på meg:) Rus kan ofte være en virkelighetsflukt fra ting man har opplevd som vondt. Kjenner til det selv fra ungdommen. Men man er ikke alene om å ha opplevd sånt, heller ikke unormal. Fortid er fortid, man kan lære av den, forså å legge den bak seg. Ikke trenger man å se seg til bake heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt fastlegen din, slik at du kan bli henvist videre, til eks psykolog. 

Du har vært kjempe flink, det står det stor respekt av!

Livet er ikke en dans på roser for noen, det er opp og ned turer for alle.

Har du en hobby? Er det noe spesielt du liker å gjøre? Slik at tankene kommer over på noe annet...

Jeg vet om flere x misbrukere som har klart seg fordi de begynte å trene. 

Det finnes også andre grupper som dnt o.l som legger opp til sosiale utflukter for dem som ikke har så mange rundt seg.

Anonymkode: f0838...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt fastlegen din, slik at du kan bli henvist videre, til eks psykolog. 

Du har vært kjempe flink, det står det stor respekt av!

Livet er ikke en dans på roser for noen, det er opp og ned turer for alle.

Har du en hobby? Er det noe spesielt du liker å gjøre? Slik at tankene kommer over på noe annet...

Jeg vet om flere x misbrukere som har klart seg fordi de begynte å trene. 

Det finnes også andre grupper som dnt o.l som legger opp til sosiale utflukter for dem som ikke har så mange rundt seg.

Anonymkode: f0838...cc4

Å de trener ikke bare litt heller 😂

Anonymkode: 3f455...9bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arwen Undómiel
På ‎10‎.‎02‎.‎2019 den 15.38, Arwen Undomièl skrev:

Sluk den da vel, unnskyld!:sad:

Jeg mente slukk, IKKE sluk, søren:( Sjokolade funker faktisk litt mot deperesjon. Smaker veldig bra synes jeg, så spiser hele boksen. Edofirmer blir frigitt av mørk sjokolade, lykkehormon ellerno sånt. Føler meg unormal selv noen ganger. Du får det til. Jeg skal slutte med sigaretter, vet det ikke er  like tøft som å slutte med narkotika, men jeg vil ikke røyk mer, må bare lage en slags handlingsplan:lillesky2:

Endret av Arwen Undómiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...