Gå til innhold

Skal eg støtte deg berre fordi du er kvinne?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dama begynner med å skrive at kvinner ikke tør å stå opp for egne meninger, for deretter å klage over at hun forventes å støtte andre kvinner. Tør hun ikke stå opp for egne meninger?

Anonymkode: 88e0e...df1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ville jo vere heilt absurd å skulle støtte nokon fordi dei har same kjønn som meg!

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/WLpx9K/Skal-eg-stotte-deg-berre-fordi-du-er-kvinne--Mariann-Schjeide

Så skal man støtte en kvinne bare fordi hun er en kvinne?

Anonymkode: be073...dd0

Nei. Og det samme gjelder menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke støtte noen bare fordi de er kvinne eller mann. Man støtter noen fordi de trenger eller fortjener støtte, helt uavhengig av kjønn. Er ikke det ganske selvsagt? Det burde i hvertfall være det.

Anonymkode: fbb27...17a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Schjeide i at man selvsagt ikke skal støtte andre kvinner bare fordi de er kvinner, men jeg er uenig i at det er feil å gå ut av en diskusjon om man ikke gidder mer. Det burde være greit å gi seg og gå ut av en diskusjon om man ønsker det, uten at man skal bli ansett som konfliktsky.

Anonymkode: fbb27...17a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både kvinner og menn bør tenke selv og ha mot til å si fra til "sine egne" når de er uenige. Jeg må likevel si at jeg ikke synes kvinner er dårligst i klassen på dette. Både i nett- og rl-diskusjoner treffer jeg stadig kvinner som går mot strømmen og som tør å gå utenfor den politisk korrekte kvinnemeningen. Jeg ser nesten aldri menn gjøre det samme. Det virker for meg som menn støtter hverandre nærmest av prinsipp og heller velger å holde kjeft enn å gå imot det de andre mannfolkene mener. Dermed ser det ut som det er konsensus blant mennene mens kvinner som gruppe sliter med usolidariske medsøstre og er mer splittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler at hun har misforstått litt hva som mener med søstersolidaritet og at kvinner skal støtte hverandre. Det handler ikke om at man ikke skal være uenig med eller diskutere med andre kvinner, men å gi hverandre mot til å stå i diskusjonene og hevde sin mening uten å være redd for at det får følger eller ubehagelige reaksjoner, og ikke minst støtte hverandre når man møter motgang på grunn av sitt kjønn. Jeg står politisk lang fra både Erna Solberg og Siv Jensen, men som kvinne reagerer jeg når Erna får kritikk for kroppen sin eller Siv stadig får spørsmål og mas fra media fordi hun er singel og barnløs - ting mannlige politikere sjelden og aldri blir utsatt for.

Da jeg var politisk aktiv tenåring på venstresiden hadde vi jenteformøter i forkant av landsmøter og store seminarer, hvor tema blant annet var dette at vi skulle backe hverandre opp og oppmuntre hverandre til å tørre å ta ordet (også der var det gjerne menn som dominerte talelistene). Ved å applaudere når noen gikk på talerstolen, ved å følge med, være oppmerksomme - og vise uenighet ved selv å ta ordet til et saklig motinnlegg, heller enn med himling med øynene, sure kommentarer og andre hersketeknikker - og reagere om vi så andre bruke dem.

Mariann Schjeide er knalltøff og all ære til henne for det. Men hun glemmer, som det er lett å gjøre når det ikke er et problem for en selv, at ting ikke nødvendigvis er like enkelt for alle andre - de kan ha andre forutsetninger og andre erfaringer og trenge mer og annen støtte og oppmuntring. Står man selv i en privilegert posisjon, formelt eller uformelt, bør man se det heller enn å forvente at alle andre skal klare det en selv gjør. Å gi rom for og bygge opp andre vil også gavne en selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Daria skrev:

Jeg føler at hun har misforstått litt hva som mener med søstersolidaritet og at kvinner skal støtte hverandre. Det handler ikke om at man ikke skal være uenig med eller diskutere med andre kvinner, men å gi hverandre mot til å stå i diskusjonene og hevde sin mening uten å være redd for at det får følger eller ubehagelige reaksjoner, og ikke minst støtte hverandre når man møter motgang på grunn av sitt kjønn. Jeg står politisk lang fra både Erna Solberg og Siv Jensen, men som kvinne reagerer jeg når Erna får kritikk for kroppen sin eller Siv stadig får spørsmål og mas fra media fordi hun er singel og barnløs - ting mannlige politikere sjelden og aldri blir utsatt for.

Da jeg var politisk aktiv tenåring på venstresiden hadde vi jenteformøter i forkant av landsmøter og store seminarer, hvor tema blant annet var dette at vi skulle backe hverandre opp og oppmuntre hverandre til å tørre å ta ordet (også der var det gjerne menn som dominerte talelistene). Ved å applaudere når noen gikk på talerstolen, ved å følge med, være oppmerksomme - og vise uenighet ved selv å ta ordet til et saklig motinnlegg, heller enn med himling med øynene, sure kommentarer og andre hersketeknikker - og reagere om vi så andre bruke dem.

Mariann Schjeide er knalltøff og all ære til henne for det. Men hun glemmer, som det er lett å gjøre når det ikke er et problem for en selv, at ting ikke nødvendigvis er like enkelt for alle andre - de kan ha andre forutsetninger og andre erfaringer og trenge mer og annen støtte og oppmuntring. Står man selv i en privilegert posisjon, formelt eller uformelt, bør man se det heller enn å forvente at alle andre skal klare det en selv gjør. Å gi rom for og bygge opp andre vil også gavne en selv.

Er nok heller du som ikke forstod hva poenget hennes var.

Anonymkode: be073...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vi kvinner har mer moral enn menn så om en kvinne sier noe galt man ikke er enig i så sier vi imot. Mens menn de forsvarer jo hverandre selv når en annen mann har voldtatt, bare fordi det er så viktig for dem å støtte menn fordi de er menn 

Anonymkode: 96128...e58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det synes jeg ikke og jeg er enig med henne at mange kvinner trekker seg og ikke tør å si meningen sin.

Søstersolidaritet har jeg ikke så mye imot, men det kommer helt an på. Det å backe hverandre opp i situasjoner der det passer seg ser jeg ikke problemet med. For eksempel eksemplet Daria kommer med i en politisk situasjon.

Jeg har også opplevd at når jeg har sagt meningen min til andre kvinner og er uenig med dem så blir det en merkelig stemning. Noe jeg ikke skjønner. Venninner kan reagere på det merker jeg og det synes jeg er så rart. Hvorfor må man alltid være enig? Jeg har jo ikke noe imot dem selv om jeg er uenig med dem, men det virker som de kan tro det.

Anonymkode: 246b3...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...