Gå til innhold

Lærere i andre yrker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som lærer på tiende året. Nå er det nok. Jeg ble lærer fordi jeg likte å undervise, det er vel det vi gjør minst av i dag. Jobber i ungdomsskolen, og har vært innom både spesped og voksenopplæring. Vil bort fra skolen. 

Er det noen der ute som har skiftet yrke, og kan fortelle meg hva de jobber som? Ble det som forventet i ny jobb? 

Anonymkode: 3ea8f...c4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå ble jeg nysgjerrig (som vgs-elev), hva mener du med at det dere gjør minst i dag er å undervise?

Anonymkode: ad2f1...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det samme som deg ts. Snart ferdig med elleve år på ungdomstrinnet. Elsker undervisningen, men er så utslitt av alt det andre rundt (og det andre tar mer og mer tid). 

Anonymkode: 1049c...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Det jeg mener med at der jeg gjør minst av er undervisning er at det så mange andre oppgaver som tar fokus fra dette. Vi er liksompsykologer for både ungdom og foresatte, det er møter og dokumentasjon av alt vi gjør. Det er hele tiden noe som dukker opp. Du skal kunne noe om alle diagnoser og du skal forstå alle. Jeg tenker at stillingsbetegnelsen like gjerne kan være miljøarbeider.... om det var det jeg ville jobbe som  hadde jeg tatt ei annen utdanning. 

Anonymkode: 3ea8f...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som deg, TS.

Endte opp i en annen etat i samme kommune. Jobber med kultur og formidling rettet mot barn. Er sånn passe fornøyd. En del av arbeidsoppgavene er repeterende og arbeidsdagene er mer kjedelige og ensformige. Savner av og til tempoet i lærerjobben, men samtidig så er det gull verdt å kunne gå hjem fra jobb og være _ferdig_ med det man skal gjøre uten å ende opp på nærmere 50 timer i uka. Er også lettere å ta seg fri/avspasere med god samvittighet og være syk uten å måtte skrive vikaropplegg. 

Samtidig så er lønna dårligere. Ble forspeilet samme lønn som lærerlønn da jeg begynte her, men i praksis er det mindre, da jeg mistet noen av tilleggene jeg hadde som lærer og lønnen her har stått stille sammenlignet med det jeg ville hatt hvis jeg hadde fortsatt som lærer. 

Alt i alt så tror jeg at jeg ville ønsket meg tilbake som lærer hvis jeg var yngre. Men fordi jeg nærmer meg 60 og lærerutdanningen min er nesten 40 år gammel, så føler jeg meg litt for "utdatert" til å kunne gå tilbake. Ønsker heller ikke det samme tempoet nå som jeg har blitt eldre. Dette er en mer "nesten-pensjonist"-vennlig jobb. 

Anonymkode: c06d6...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme følelse etter 10 år i ungdomsskolen. Vurderte å søke jobb i vgs, men ble faktisk til at jeg bytta til barneskole. Savner det faglige fokuset som er mye større i ungdomsskolen, men har endelig fått et liv, og synes det passer perfekt til livssituasjonen min akkurat nå.

Anonymkode: e66ca...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også. Er allmennlærer. Jobba i 10 år på barneskolen og har fått hele yrket opp i halsen. Håper noen kommer med noen tips! 

Anonymkode: adf49...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok master i logopedi og jobber nå som logoped. Har aldri angret. 

Anonymkode: 59849...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare søkt på stillinger som faglærer. Da slipper man mye av det du beskriver og får brukt mye av tida på undervisning (Selv om man såklart må bry seg endel fortsatt, men om du BARE bryr deg om faget og ikke ungdommen har du nok rett i at det er greit å bytte beite helt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Jeg ville bare søkt på stillinger som faglærer. Da slipper man mye av det du beskriver og får brukt mye av tida på undervisning (Selv om man såklart må bry seg endel fortsatt, men om du BARE bryr deg om faget og ikke ungdommen har du nok rett i at det er greit å bytte beite helt :) )

Jeg tror ikke jeg trenger søke på stillinger som faglærer - det er noe det er mulig å bli plassert inn i på den arbeidsplassen jeg har. Jeg vil ikke jobbe i skolen. 

Jeg bryr meg om ungdommen, men er dessverre ferdig med skoleverket. Det handler faktisk ikke om at de er til bry på noen måte. Det handler om at vi, som arbeider i skolen i dag, har så mange andre pålagte oppgaver at vi ikke får planlagt og gjennomført undervisning på en god nok måte. Vi har heller ikke tid nok til det som kanskje er det viktigste - å se elevene.

Vi haster fra undervisning til møter og kursing i det ene og det andre. Det er ikke noen god følelse når du gang på gang må avbryte "den gode samtalen" fordi du skal rekke noe som egentlig føles totalt uviktig. Det er en vond klump i magen når du føler at du ikke gjør det du skal. Vi skal ikke bare lære elevene fag, vi skal også gjøre de til mennesker som fungerer i arbeids - og samfunnsliv. Vel, alt det andre spiser opp den viktige tiden vi burde brukt på dette. 

Når det er sagt: Flere som har erfaring med jobbytte? 

Anonymkode: 3ea8f...c4b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...