AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #1 Skrevet 9. februar 2019 Er dessverre blitt lubben å ønsker å ta fatt i dette. Veldig stor mage og slapp i kroppen (utrent). Anonymkode: b9730...a94
Utroligfortilet Skrevet 9. februar 2019 #2 Skrevet 9. februar 2019 Min redning var kalorifattig kosthold, halve tallerken med grønnsaker, kutte ut cola og gå over til Max..
BiancaWhite Skrevet 9. februar 2019 #3 Skrevet 9. februar 2019 Da må du trene. Sit ups er mest effektivt mot magefett. Musklene spiser på en måte opp fettet, men dette skjer ved bare trening. Og så kan du isdusje, for da strammer du kroppen pga det blir så kaldt.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #4 Skrevet 9. februar 2019 Mitt beste råd er å slutte å føle seg avhengig av andre, og ta grep selv, slutte å vente på det magiske rådet, og ta i bruk det du allerede vet. Jeg gikk i over tjue år og ønsket at noen skulle hjelpe meg å få skikk på kostholdet mitt og å begynne (og fortsette) å trene. Jeg motsatte meg det, for jeg hadde innerst inne slett ikke lyst til det jeg trodde jeg måtte gjøre. Men så var det som en lyspære ble tent i hodet mitt - jeg er nødt til å spise mindre og bevege meg mer, og det må jeg gjøre selv, og på ordentlig, og konsekvent, for resten av livet, men tilgjengjeld kan jeg gjøre det på akkurat den måten jeg vil. Jeg gikk ned 25 kilo på litt over et år - men det hadde jeg gjort før også, det nye og revolusjonerende er at jeg har holdt vekta, i over fire år nå. Det er utfordrende, men kan ikke egentlig si det er vanskelig. Jeg må selvfølgelig legge noe bånd på meg, og av og til være litt streng, jeg gjør heller ikke alltid det jeg har planlagt, men jeg opplever ikke at jeg er ut av kontroll som tidligere. Jeg strever rett og slett ikke med mat lenger, og jeg er mer aktiv enn før. Men jeg skulle ønske at jeg hadde vært mentalt forberedt på hvor motstanden skulle komme fra. Slanking, og spesielt jojo-slanking, er sosialt. Å gå ned i vekt og bli der, er en ensom affære. Å si at jeg blir møtt med skepsis, er å si det veldig mildt. Å prøve å gi råd, når rådene er ting som den som ber om hjelp, vet fra før, og er stikk imot det vedkommende tror er effektivt, er utakknemlig. Jeg har blitt kalt besserwisser, frekk, hoven, dømmende, nedlatende, selvutnevnt ekspert. Det tragiske er at jeg sitter på en unik ekspertise, men det er en ekspertise som ingen vil ha, og jeg må akseptere det. Skal du lykkes, må du bli kompromissløs, nesten kynisk. Du må sette deg selv først, på en helt annen måte enn du gjør i dag. Du må avfinne deg meg at du kun kan styre deg selv, ingen andre, men også at ingen andre bestemmer over deg. Det er en veldig frigjørende, og ganske skummel, prosess. Anonymkode: c19ab...fa0 16
Gjest BearMama Skrevet 9. februar 2019 #5 Skrevet 9. februar 2019 6 timer siden, BiancaWhite skrev: Da må du trene. Sit ups er mest effektivt mot magefett. Musklene spiser på en måte opp fettet, men dette skjer ved bare trening. Og så kan du isdusje, for da strammer du kroppen pga det blir så kaldt. Ehm, nei. Muskler spiser ikke magefett. Du kan trene så mye mage du bare vil, men om man har et fettlag over så vil det ikke skje noe endring. For å reduserer fettprosenten må man enkelt og greit i kaloriunderskudd. Kosthold tar kilo, trening går på gram.
FactsOverFeelings Skrevet 9. februar 2019 #6 Skrevet 9. februar 2019 (endret) Innta mindre kalorier enn du forbrenner. Trening gjør dette enklere, men 90% av jobben er kosthold, og hva som fungerer der, er veldig individuelt. Ikke gå på "kurer", det er bullshit, her trengs en varig livsstilsendring. Endret 9. februar 2019 av FactsOverFeelings 2
emilie123 Skrevet 9. februar 2019 #7 Skrevet 9. februar 2019 1 minutt siden, BearMama skrev: Ehm, nei. Muskler spiser ikke magefett. Du kan trene så mye mage du bare vil, men om man har et fettlag over så vil det ikke skje noe endring. For å reduserer fettprosenten må man enkelt og greit i kaloriunderskudd. Kosthold tar kilo, trening går på gram. Helt enig. Vil bare legge til at når jeg greier å være aktiv så får jeg også mer lyst til å spise riktig.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #8 Skrevet 9. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt beste råd er å slutte å føle seg avhengig av andre, og ta grep selv, slutte å vente på det magiske rådet, og ta i bruk det du allerede vet. Jeg gikk i over tjue år og ønsket at noen skulle hjelpe meg å få skikk på kostholdet mitt og å begynne (og fortsette) å trene. Jeg motsatte meg det, for jeg hadde innerst inne slett ikke lyst til det jeg trodde jeg måtte gjøre. Men så var det som en lyspære ble tent i hodet mitt - jeg er nødt til å spise mindre og bevege meg mer, og det må jeg gjøre selv, og på ordentlig, og konsekvent, for resten av livet, men tilgjengjeld kan jeg gjøre det på akkurat den måten jeg vil. Jeg gikk ned 25 kilo på litt over et år - men det hadde jeg gjort før også, det nye og revolusjonerende er at jeg har holdt vekta, i over fire år nå. Det er utfordrende, men kan ikke egentlig si det er vanskelig. Jeg må selvfølgelig legge noe bånd på meg, og av og til være litt streng, jeg gjør heller ikke alltid det jeg har planlagt, men jeg opplever ikke at jeg er ut av kontroll som tidligere. Jeg strever rett og slett ikke med mat lenger, og jeg er mer aktiv enn før. Men jeg skulle ønske at jeg hadde vært mentalt forberedt på hvor motstanden skulle komme fra. Slanking, og spesielt jojo-slanking, er sosialt. Å gå ned i vekt og bli der, er en ensom affære. Å si at jeg blir møtt med skepsis, er å si det veldig mildt. Å prøve å gi råd, når rådene er ting som den som ber om hjelp, vet fra før, og er stikk imot det vedkommende tror er effektivt, er utakknemlig. Jeg har blitt kalt besserwisser, frekk, hoven, dømmende, nedlatende, selvutnevnt ekspert. Det tragiske er at jeg sitter på en unik ekspertise, men det er en ekspertise som ingen vil ha, og jeg må akseptere det. Skal du lykkes, må du bli kompromissløs, nesten kynisk. Du må sette deg selv først, på en helt annen måte enn du gjør i dag. Du må avfinne deg meg at du kun kan styre deg selv, ingen andre, men også at ingen andre bestemmer over deg. Det er en veldig frigjørende, og ganske skummel, prosess. Anonymkode: c19ab...fa0 Gullkommentar! Anonymkode: 632f3...7be 3
Pierre Gynt Skrevet 9. februar 2019 #9 Skrevet 9. februar 2019 1 time siden, BearMama skrev: Ehm, nei. Muskler spiser ikke magefett. Du kan trene så mye mage du bare vil, men om man har et fettlag over så vil det ikke skje noe endring. For å reduserer fettprosenten må man enkelt og greit i kaloriunderskudd. Kosthold tar kilo, trening går på gram. Ganske sikker på at det bare var tull
Gjest BearMama Skrevet 9. februar 2019 #10 Skrevet 9. februar 2019 23 minutter siden, Purt Gull skrev: Ganske sikker på at det bare var tull Er faktisk mange som tror det. At man kan kan gjøre om fettet til musker.
Pierre Gynt Skrevet 9. februar 2019 #11 Skrevet 9. februar 2019 23 minutter siden, BearMama skrev: Er faktisk mange som tror det. At man kan kan gjøre om fettet til musker. Jada, men det får da være grenser. "Musklene spiser opp fettet" og dessuten kommentaren om isbad. Jaja, man vet aldri.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #12 Skrevet 9. februar 2019 Lavkarbo type LCHF. De aller fleste som er overvektige er det fordi de har spist feil, ikke fordi de har spist for mye. Spiser man feil, så kan det gjøre at man spiser for mye. Spiser man da for mye karbohydrater over tid, så er kroppen konstant i fettlagringsmodus. Insulin er nemlig et fettlagringshormon. Alle karbohydrater består av sukkermolekyler og blir brutt ned til enkle sukkerarter når de blir fordøyd. Uansett om det kommer fra marshmallows, eple, brødskive, brokkoli eller mandler. Disse enkle sukkerartene blir raskt tatt opp i blodet hvis de allerede er glukose ("blodsukker" / "druesukker"), ellers må de omdannes til glukose i for eksempel leveren (og gir ikke-alkoholisk fettlever ved høyt inntak over lengre tid). Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin må kroppen produsere for å få ned høyt blodsukkeret til et normalt nivå (som tilsvarer én teskje sukker fordelt på våre 5 liter blod), og jo mer insulin kroppen produserer, jo sterkere signal om å lagre fett og ikke bruke fettreservene får kroppen. Anonymkode: 186e7...91f 1
Pierre Gynt Skrevet 9. februar 2019 #13 Skrevet 9. februar 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lavkarbo type LCHF. De aller fleste som er overvektige er det fordi de har spist feil, ikke fordi de har spist for mye. Spiser man feil, så kan det gjøre at man spiser for mye. Spiser man da for mye karbohydrater over tid, så er kroppen konstant i fettlagringsmodus. Med den logikken er det jo rart at det finnes underernærte mennesker i verden. Bare gi dem høykarbo-kosthold, så går alle opp i vekt? 3
Pierre Gynt Skrevet 9. februar 2019 #14 Skrevet 9. februar 2019 Skjønner uansett ikke logikken i dette: "Overvekt skyldes ikke at man har spist for mye, men at man har spist feil". "Når man spiser feil, så spiser man for mye". Er ikke det et paradoks?
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 20 minutter siden, Purt Gull skrev: Med den logikken er det jo rart at det finnes underernærte mennesker i verden. Bare gi dem høykarbo-kosthold, så går alle opp i vekt? Nei, da har du misforstått det jeg skrev. Jeg sa at de aller fleste overvektige er overvektige fordi de spiser feil, ikke at alle blir overvektige av å spise feil. Noen blir undervektige av høykarbo og går opp til normalvekt med LCHF. 7 minutter siden, Purt Gull skrev: Skjønner uansett ikke logikken i dette: "Overvekt skyldes ikke at man har spist for mye, men at man har spist feil". "Når man spiser feil, så spiser man for mye". Er ikke det et paradoks? Hvorfor skulle det være et paradoks? Her ser man på årsaken, ikke symptomene. Vi bør spørre oss HVORFOR spiser man for mye og ikke bare si at det er en årsak. Og ja, her kan man også dykke dypere og spørre hvorfor man spiser feil, men man ser på den nærmeste direkte årsakssammenhengen. Spise feil mat kan gjøre at man spiser for mye mat, og konsekvensen av dette er at man legger på seg. Spiser man mye mat av riktig mat, så vil man ikke bli overvektig. Dyr i naturen som har god tilgang på riktig mat blir ikke overvektige. De får flere barn enn når de har dårlig tilgang på mat. Hvorfor skulle vi være så annerledes? Mennesker får økt libido av å spise mye sunn mat. For å ta et annet eksempel: Du gjør ikke leksene eller leser til prøver, som kan gjøre at du får dårlige karakterer, og konsekvensen av dette er at du ikke kommer inn på skolen/utdannelsen du ville komme inn på. Det er jo de dårlige karakterene som skolene ser på, men hvis du hadde gjort skolearbeidet, så hadde du fått bedre karakterer og kommet inn på en bedre skole/utdannelse. De dårlige karaktene kommer ikke av seg selv, de har en årsak. HVORFOR fikk du dårlige karakterer? Fordi du ikke gjorde skolearbeid. Et teit eksempel, men forhåpentligvis skjønte du mer av logikken nå. Anonymkode: 186e7...91f
Pierre Gynt Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, da har du misforstått det jeg skrev. Jeg sa at de aller fleste overvektige er overvektige fordi de spiser feil, ikke at alle blir overvektige av å spise feil. Noen blir undervektige av høykarbo og går opp til normalvekt med LCHF. Hvorfor skulle det være et paradoks? Her ser man på årsaken, ikke symptomene. Vi bør spørre oss HVORFOR spiser man for mye og ikke bare si at det er en årsak. Og ja, her kan man også dykke dypere og spørre hvorfor man spiser feil, men man ser på den nærmeste direkte årsakssammenhengen. Spise feil mat kan gjøre at man spiser for mye mat, og konsekvensen av dette er at man legger på seg. Spiser man mye mat av riktig mat, så vil man ikke bli overvektig. Dyr i naturen som har god tilgang på riktig mat blir ikke overvektige. De får flere barn enn når de har dårlig tilgang på mat. Hvorfor skulle vi være så annerledes? Mennesker får økt libido av å spise mye sunn mat. For å ta et annet eksempel: Du gjør ikke leksene eller leser til prøver, som kan gjøre at du får dårlige karakterer, og konsekvensen av dette er at du ikke kommer inn på skolen/utdannelsen du ville komme inn på. Det er jo de dårlige karakterene som skolene ser på, men hvis du hadde gjort skolearbeidet, så hadde du fått bedre karakterer og kommet inn på en bedre skole/utdannelse. De dårlige karaktene kommer ikke av seg selv, de har en årsak. HVORFOR fikk du dårlige karakterer? Fordi du ikke gjorde skolearbeid. Et teit eksempel, men forhåpentligvis skjønte du mer av logikken nå. Anonymkode: 186e7...91f Ja, så lenge du er med på at antall kalorier faktisk har noe å si, så er vi helt enige. Jeg synes du muligens formulerer deg litt uklart når du skriver at: Sitat De aller fleste som er overvektige er det fordi de har spist feil, ikke fordi de har spist for mye. For du mener vel egentlig at "Grunnen til at overvektige har spist for mye, er fordi de spiser feil"? Eller? For her er det jo en stor forskjell. Grunnen til at jeg tar det opp, er at mange lavkarbotilhengere tror at kalorier er irrelevant. De tror de kan spise uendelige mengder mat, og samtidig gå ned i vekt. Og når du begynte med å si det du sa, så ringte bjellene med en gang hos meg. Men heldigvis virker du mer reflektert enn som så. Jeg tror lavkarbo kan være et godt alternativ for mange, fordi det er en enkel måte å spise mindre enn man forbrenner på, i tillegg til at det kan være noen hormonelle fordeler også, men det er sekundært. Hvis en person tror at kalorier er irrelevant, at man ikke går ned hvis man spiser for lite, f.eks. pga insulinutskillelse i forbindelse med høyt karboinntak, så er det naturlig å trekke inn underernærte mennesker - det er satt på spissen, men det er et gyldig poeng. Og for å følge opp eksempelet ditt helt til slutt, som jeg definitivt forstår, så vil jeg si at det første utsagnet ditt (De aller fleste som er overvektige er det fordi de har spist feil, ikke fordi de har spist for mye.) i det tilfellet ville ha vært ensbetydende med: "De aller fleste som får avslag fra skolene de har søkt på, får det ikke fordi de har dårlige karakterer. De får det fordi de ikke har gjort lekser". 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #17 Skrevet 9. februar 2019 Det er egentlig et enkelt regnestykke. Kalorier inn vs kalorier ut. Vil du gå ned i vekt? Beveg deg mer, og fyll tallerknen med mere kalorifattig mat som f.eks grønnsaker. Spiser du mye grønnsaker så får du bedre metthetsfølelse for mindre kalorier. Gå for grove kornvarianter, hold deg unna all brus (altså drikk bare VANN), bakevarer og godteri. Du kan helt fint gå ned i vekt med et sunt og variert kosthold, du må bare sørge for at du forbrenner mer enn du spiser. Anonymkode: 2871c...30f 3
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig et enkelt regnestykke. Kalorier inn vs kalorier ut. Vil du gå ned i vekt? Beveg deg mer, og fyll tallerknen med mere kalorifattig mat som f.eks grønnsaker. Spiser du mye grønnsaker så får du bedre metthetsfølelse for mindre kalorier. Gå for grove kornvarianter, hold deg unna all brus (altså drikk bare VANN), bakevarer og godteri. Du kan helt fint gå ned i vekt med et sunt og variert kosthold, du må bare sørge for at du forbrenner mer enn du spiser. Anonymkode: 2871c...30f Blander du litt her, eller misforstår jeg? Det du anbefaler, er det som vanligvis anbefales for å gå ned i vekt. Det noen sier av og til, er "du kan i teorien gå ned i vekt på bare sjokolade, så lenge du er i kaloriunderskudd". Et sunt og variert kosthold er likevel essensielt, fordi man skal ned i praksis, ikke i teorien. Men hva et sunt og variert kosthold ER, er det litt delte meninger om. Anonymkode: c19ab...fa0
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #19 Skrevet 9. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Blander du litt her, eller misforstår jeg? Det du anbefaler, er det som vanligvis anbefales for å gå ned i vekt. Det noen sier av og til, er "du kan i teorien gå ned i vekt på bare sjokolade, så lenge du er i kaloriunderskudd". Et sunt og variert kosthold er likevel essensielt, fordi man skal ned i praksis, ikke i teorien. Men hva et sunt og variert kosthold ER, er det litt delte meninger om. Anonymkode: c19ab...fa0 Jeg sier "Hold deg unna brus, bakevarer og godteri", så det handler ikke bare om kaloriunderskudd. Kroppen må selvsagt i seg nødvendige næringsstoffer. Sunt og variert kosthold er i mine øyne balansert kost bestående av frukt, grønnsaker, potet, vill-/fullkornsris, fullkorn, fisk, kjøtt, meieriprodukter. Altså et kosthold som dekker næringsbehovet. Men hvis man f.eks pleier å spise 250 g kjøtt, og bare 100 g grønnsaker til middag, så ville jeg byttet om slik at det blir 100 g kjøtt og 250 g grønnsaker eller mer. Det er et relativt enkelt grep som i lengden vil utgjøre en forskjell. Og så er en ide å droppe den fete sausen da. Det er vel kanskje ikke uten grunn at det er det som vanligvis anbefales for vektnedgang. Men når man spør om det åpenbare så får man vel også noen åpenbare svar. Det finnes ingen quickfix for å tape den vekta man har brukt flere år på å legge på seg. Det må folk snart begynne å bite i seg og forstå! Anonymkode: 2871c...30f
Evelinn.premium Skrevet 9. februar 2019 #20 Skrevet 9. februar 2019 13 timer siden, BiancaWhite skrev: Da må du trene. Sit ups er mest effektivt mot magefett. Musklene spiser på en måte opp fettet, men dette skjer ved bare trening. Og så kan du isdusje, for da strammer du kroppen pga det blir så kaldt. Man kan ikke punktforbrenne så situps funker ikke for å fjerne magefettet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå