AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #1 Skrevet 8. februar 2019 Jeg har prøvd å spise sunnere i det siste, rett og slett kuttet ut godteri i uken og spiser mer rent til middag (fisk/kylling, grønnsaker osv). Jeg logger alt jeg spiser i app og spiser nok kalorier. Men jeg får så hodepine! Og den går ikke over. Først i kveld gikk den over og da spiste jeg taco og drakk brus. Hva er grunnen, hvilke grep kan jeg ta i hverdagen for å unngå hodepine? Er det bare en kneik jeg må over, at kroppen min har sukker/sjokolade/Pepsi Max abstinenser? Eller kan det være så enkelt at jeg spiser for lite salt når jeg ikke spiser ferdigmat/junk nå? Jeg krydrer/salter middagen litt. Hvordan kan jeg evt få i meg nok salt og hvor mye? Det er så dumt for jeg savner egentlig ikke brus/snop/junk og har syntes det har fungert veldig bra bortsett fra hodepinen. Anonymkode: 7b004...135
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #2 Skrevet 8. februar 2019 Hodepine er vanlig abstinens når du kutter ut sukker. Hold ut! Spis alternativt en banan eller noe med mye fruktose om hodepinen skulle melde seg. Etter 14 dager vil den etterhvert avta. Stå på! Anonymkode: 985d7...716 2
Ella Ellefantella Skrevet 8. februar 2019 #3 Skrevet 8. februar 2019 Ja, det er en kneik! Jeg reagerer også sånn, hvis jeg har spist mye sukker, det føler som en slags avrusning/ hang over. Når jeg har kommet over kneika så kan jeg spise litt sukker uten at jeg merker noe. Jeg blir trøtt av sukker, tror det henger sammen.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #4 Skrevet 8. februar 2019 Tusen takk for svar! Anonymkode: 7b004...135
K1970 Skrevet 8. februar 2019 #5 Skrevet 8. februar 2019 Hvor mye vann drikker du i løpet av et døgn? Salt kan også ha noe å si, men nok vann, bevegelse og frisk luft er viktig.
Eneri Skrevet 8. februar 2019 #6 Skrevet 8. februar 2019 Vet mange får abstinenshodepine av å kutte Pepsi max hvis de vanligvis drikker endel av det. Eller etter ferie med mer løssluppen brusdrikking enn i hverdagen. Det går over! 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #7 Skrevet 8. februar 2019 Koffein-abstinens? Anonymkode: 2d74c...80c 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #8 Skrevet 8. februar 2019 Om du har drukket Pepsi jevnlig har du jo koffeinabstinens på samme måte som om du hadde sluttet med kaffe. Det går over. Anonymkode: c3ad9...5bc 6
drue Skrevet 8. februar 2019 #9 Skrevet 8. februar 2019 Høres ut som du har litt koffein-abstinenser. Drakk du mye Pepsi Max? 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #10 Skrevet 8. februar 2019 Drikker mye vann, bare vann på dagtid på jobb. Har ikke endret vann vanen, tror jeg drikker rundt 3l vann. Drikker ikke kaffe(liker ikke), så jeg har med vannflaske på møter osv. Brus vanen var 2-3 glass brus på kvelden i hverdagene og litt mer i helgene. Hvor lang tid vil det ta før det går over? Er det dumt at jeg har «brutt» det med å drikke et par glass brus i kveld? Jeg vil egentlig ha brusfri hverdag og å kunne ta et par glass på fredag/lørdag. Men om det forlenger hodepinen i neste uke så må jeg kutte brus helt i helgene også? Anonymkode: 7b004...135 1
Ella Ellefantella Skrevet 8. februar 2019 #11 Skrevet 8. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Drikker mye vann, bare vann på dagtid på jobb. Har ikke endret vann vanen, tror jeg drikker rundt 3l vann. Drikker ikke kaffe(liker ikke), så jeg har med vannflaske på møter osv. Brus vanen var 2-3 glass brus på kvelden i hverdagene og litt mer i helgene. Hvor lang tid vil det ta før det går over? Er det dumt at jeg har «brutt» det med å drikke et par glass brus i kveld? Jeg vil egentlig ha brusfri hverdag og å kunne ta et par glass på fredag/lørdag. Men om det forlenger hodepinen i neste uke så må jeg kutte brus helt i helgene også? Anonymkode: 7b004...135 Det tar ca to uker for meg, ihvertfall. Du burde ikke brutt det, nei, men vet ikke hvor mye du er satt tilbake. Jeg ville holdt meg helt unna i minst to uker, gjerne tre, siden det visstnok er en grense ifht å miste cravingen, sier min venninne som er ernæringsekspert. (Jeg får fortsatt lyst på sjokolade etter tre uker, da, men andre sier at det er mye bedre, så det kommer sikkert an på). Når du har kommer deg gjennom så gjør det neppe noe å ta et glass i ny og ned, men et par glass både fredag og lørdag er mye sukker! Du må bare teste hva du tåler, siden det er så personlig.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #12 Skrevet 8. februar 2019 Men er det sukker i Pepsi Max? Trodde den var uten sukker (og full av alt mulig annet som ikke er bra). Takk for svar, da skal jeg holde meg unna resten av helgen. Skjønner bare ikke hvordan jeg skal komme meg gjennom to uker til med hodepine, Paracet hjalp ikke, og det var veldig tøft å fungere både med jobb og barn når det dundret sånn i hodet. Anonymkode: 7b004...135
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #13 Skrevet 8. februar 2019 Du drikker (mer enn rikelig) vann, så pass heller på å få i deg litt mer salt, og trapp ned på Pepsi Max'en istedenfor å bare kutte tvert. (Nei , det er ikke sukker i den, kan heller ikke helt skjønne hvordan å spise mindre sukker, i seg selv, skal kunne gi hodepine. Det er enten dehydrering - for lite salt, eller for lite/for mye vann - eller koffeinabstinens - eller at du spiser for lite, men det har du utelukket.) Anonymkode: 1a914...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2019 #14 Skrevet 8. februar 2019 Du drikker veldig mye vann, så med mindre du svetter mye kan det være at du vasker ut salter og mineraler som kroppen trenger. Anonymkode: d1433...1d4
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #15 Skrevet 9. februar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du drikker (mer enn rikelig) vann, så pass heller på å få i deg litt mer salt, og trapp ned på Pepsi Max'en istedenfor å bare kutte tvert. (Nei , det er ikke sukker i den, kan heller ikke helt skjønne hvordan å spise mindre sukker, i seg selv, skal kunne gi hodepine. Det er enten dehydrering - for lite salt, eller for lite/for mye vann - eller koffeinabstinens - eller at du spiser for lite, men det har du utelukket.) Anonymkode: 1a914...ff2 Fordi sukkerinntak binder unødvendig vann. Hvert gram karbohydrat man spiser binder ca 3 gram vann (for mange enda mer). Den jevne nordmann spiser fort 3-400 gram karbohydrater per dag. Når man da går over til sunn mat og kutter ut mesteparten av karbohydrater vil kroppen altså slippe ca 1 liter unødvendig vann. Da blir man lett midlertidig dehydrert fordi kroppen må tilpasse seg den nye hverdagen, men det de fleste opplever er at de blir saltfattige. Med det vannet som kroppen slapp, så slapp kroppen også ut salter. Hvis man da ikke spiser ekstra salt for å erstatte saltet man tapte, så vil man få vondt i hodet og kanskje også leggkramper. Så det er et godt råd til TS å spise mer salt. TS: Hold ut! Drikk vann når du er tørst og tilsett ekstra salt i maten. Det er ikke salt som gjør at man binder vann, det er karbohydrater. Det er derfor man raser ned i vekt de første dagene når man starter med lavkarbo. Kroppen slipper unødvendig vann. Siden du har pleid å drikke pepsi max hver dag er det nok også koffein-abstinens på toppen av dette. Det er farligere å få for lite salt, enn for mye salt. Så spis salt med god samvittighet. Det skal mye til å få for mye salt. Salt er ett av de billigste brekkmidlene. Spiser man en spiseskje med salt, så vil det komme ganske fort opp igjen. Spiser man bare litt for mye, så vil kroppen rett og slett senke opptaket av mineralet slik at mer ender i doskåla. Anonymkode: af515...fbd 2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #16 Skrevet 9. februar 2019 Kanskje jeg bommer med hvor mye vann jeg drikker, jeg skal prøve å legge merke til det i neste uke. Jeg har 0,7 l flaske som jeg fyller opp noen ganger. Men jeg har alltid drukket mye vann. Jeg svetter ikke mye nei. Anonymkode: 7b004...135
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #17 Skrevet 9. februar 2019 Takk for råd om salt. Jeg har tenkt at lite salt er bra, men da skal jeg prøve å salte mer når jeg kjenner at hodepinen kommer. Anonymkode: 7b004...135 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi sukkerinntak binder unødvendig vann. Hvert gram karbohydrat man spiser binder ca 3 gram vann (for mange enda mer). Den jevne nordmann spiser fort 3-400 gram karbohydrater per dag. Når man da går over til sunn mat og kutter ut mesteparten av karbohydrater vil kroppen altså slippe ca 1 liter unødvendig vann. Da blir man lett midlertidig dehydrert fordi kroppen må tilpasse seg den nye hverdagen, men det de fleste opplever er at de blir saltfattige. Med det vannet som kroppen slapp, så slapp kroppen også ut salter. Hvis man da ikke spiser ekstra salt for å erstatte saltet man tapte, så vil man få vondt i hodet og kanskje også leggkramper. Så det er et godt råd til TS å spise mer salt. TS: Hold ut! Drikk vann når du er tørst og tilsett ekstra salt i maten. Det er ikke salt som gjør at man binder vann, det er karbohydrater. Det er derfor man raser ned i vekt de første dagene når man starter med lavkarbo. Kroppen slipper unødvendig vann. Siden du har pleid å drikke pepsi max hver dag er det nok også koffein-abstinens på toppen av dette. Det er farligere å få for lite salt, enn for mye salt. Så spis salt med god samvittighet. Det skal mye til å få for mye salt. Salt er ett av de billigste brekkmidlene. Spiser man en spiseskje med salt, så vil det komme ganske fort opp igjen. Spiser man bare litt for mye, så vil kroppen rett og slett senke opptaket av mineralet slik at mer ender i doskåla. Anonymkode: af515...fbd Riktig. Jeg var i tvil om jeg burde ha spesifisert så nøye, men jeg kunne godt tenkt meg å understreke dette. Takk for utdypingen, og jeg håper TS (og andre) tar det til seg. Og spiser mer salt FØR hodepinen kommer, TS...! Anonymkode: 1a914...ff2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå