Gå til innhold

Polske folk klarer ikke snakke norsk...


Gjest Raggy

Anbefalte innlegg

Eller? Har i det siste møtte folk fra Polen mange steder, som ny nabo, på treningssenteret, venn av bekjent. Ingen av disse behersket norsk, eller dvs de forsøkte ikke å bruke språket i det hele tatt. Hvorfor er det sånn at de ikke kan forsøke å kommunisere på det språket vi bruker her? Helt greit for min del men en del av meg mener de skal forsøke å innrette seg etter oss og ikke motsatt. Vi klarer jo fint å snakke på engelsk, men burde ikke det være unødvendig?

Hvordan få flere fremmedspråklige som kommer hit til å bruke norsk? Er jeg sær som ønsker meg det? Eller kan de norsk men gidder ikke bruke språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns de polske er noen av de flinkeste på å lære seg bra norsk, men vet noen av dem har fornorsket navnet sitt for å enklere få jobb. Kanskje derfor du ikke legger merke til hvor god noen av dem er?

Anonymkode: 070b1...a2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en god del polske naboer, de snakker alle norsk, har barn som snakker flytene norsk uten å vise tegn på at de er polske. Jobber itillegg med enn god del polske, de snakker og god norsk. Har brukt engelsk av og til når jeg forklarer et ord eller hva noe betyr, men ellers forstår de alt.

Anonymkode: 7e1f0...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par polske naboer, altså et samboerpar. De har bodd her så lenge jeg har bodd her, dvs 3 år minst. De har ett barn sammen. Han jobber åpenbart i Norge, går avgårde i selvlysende arbeidsklær klokka sju om morgenen. Så han har jobb, selv om han ikke snakker norsk, bare engelsk og polsk. Hans samboer eller kone snakker imidlertid veldig godt norsk, med bare en liten aksent. Hun har også jobb, tror jeg, men til litt andre tider. Har sett henne gå til bussen på ettermiddagen osv. Kanskje helsearbeider med skift? De er i hvert fall arbeidssomme og hyggelige folk.

Jeg tror mange polakker føler de ikke TRENGER å lære seg norsk, fordi de er jo veldig arbeidssomme og flittige av seg, og som regel får en jobb likevel, så lenge de kan engelsk. Faren min hyrte et norsk firma til oppussing av badet, men sjefen sendte da bare engelsktalende polakker for å gjøre jobben. De jobbet så svetten silte av dem, og det var aldri snakk om en fem minutters pause utenom lunsjen en gang.

Anonymkode: af743...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et par polske naboer, altså et samboerpar. De har bodd her så lenge jeg har bodd her, dvs 3 år minst. De har ett barn sammen. Han jobber åpenbart i Norge, går avgårde i selvlysende arbeidsklær klokka sju om morgenen. Så han har jobb, selv om han ikke snakker norsk, bare engelsk og polsk. Hans samboer eller kone snakker imidlertid veldig godt norsk, med bare en liten aksent. Hun har også jobb, tror jeg, men til litt andre tider. Har sett henne gå til bussen på ettermiddagen osv. Kanskje helsearbeider med skift? De er i hvert fall arbeidssomme og hyggelige folk.

Jeg tror mange polakker føler de ikke TRENGER å lære seg norsk, fordi de er jo veldig arbeidssomme og flittige av seg, og som regel får en jobb likevel, så lenge de kan engelsk. Faren min hyrte et norsk firma til oppussing av badet, men sjefen sendte da bare engelsktalende polakker for å gjøre jobben. De jobbet så svetten silte av dem, og det var aldri snakk om en fem minutters pause utenom lunsjen en gang.

Anonymkode: af743...2c0

Vi slår jo velvillig over på engelsk for andre sin del så det kan være de tror de ikke behøver å kunne språket. Jeg oppfatter det på et vis som uhøflig... Arbeidsomme er de helt klart, de er jo her for å tjene penger og feks få rettigheter som barnetrygd til sine barn i hjemlandet. Mulig jeg er rar men jeg hadde syntes det var mye hyggeligere om vi kunne snakke norsk sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke norsk vettu.

Anonymkode: 51c7c...ef2

Nei, hva skal vi med norsk? Det er bare å se her inne på forumet også. Det brukes mer og mer engelske ord for helt vanlige, enkle norske ord. Vi kan like godt gjøre forumet om til et engelskspråklig forum.

Anonymkode: 87c84...862

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet en del som tolk, og jeg legger merke til at det samme problemet går igjen på mange arbeidsplasser hvor utlendinger samles, sjefen ansetter en leder som kan engelsk og polsk like bra,  eller norsk og polsk, og fungerer som en oversetter for resten. Dermed ingen språkproblemer på jobb, og heller ikke noe øvelse i å måtte snakke norsk. 

Anonymkode: 368f0...047

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også mange nordmenn som ikke snakker polsk...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hva skal vi med norsk? Det er bare å se her inne på forumet også. Det brukes mer og mer engelske ord for helt vanlige, enkle norske ord. Vi kan like godt gjøre forumet om til et engelskspråklig forum.

Anonymkode: 87c84...862

Det er en ting, men kvaliteten på det norske språket hos enkelte er også katastrofalt dårlig.

Anonymkode: 3e67b...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De polske jeg kjenner er kjempeflinke på norsk (grammatikk, lærer språket raskt. Imponerende flinke faktisk!), men merker at de har noe vanskelig uttale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere polske jeg som snakker bra norsk, en del av de jobber som tolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at ressurssterke personer lærer seg norsk, mens mindre ressurssterke personer ikke gjør det. Mange Polakker her i landet har lavt betalte drittjobber, de lærer i mindre grad språket enn bedre utdannede som gjerne også finner bedre betalte jobber. Gjelder forøvrig uansett hvilken nasjonalitet noen kommer fra,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner mange polakker som snakker flytende norsk men de er oppvokst her. Som for alle innvandrere er det vanskelig å lære norsk, de statlige gratis norskkursene forutsetter at man tar en norsk utdannelse og mange har utdannelse fra før så det er ikke noe vits. Private norskkurs koster flesk. Det burde være flere gratis norskkurs og større tilgjengelighet på de og ikke bare ett sted 3 ganger i året i storbyene i landet 

Anonymkode: 28114...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet med en polakk som snakket flytende Norsk - han hadde lært seg dette på 4 år, og uten noen formell skolegang. 

Men når det er sagt: Mange polske arbeidere jobber over hele Europa, og bor kanskje ikke her hele året. Videre så jobber de stort sett med andre polakker. Ta deg en tur på byggeplasser, så skal du ser hvor mange Polakker det er der, og du vil fort skjønne hvorfor det ikke er stort behov for Norsk...Nordmenn på byggeplasser snakker mer Engelsk enn Norsk (en grunn er at det er så mange nasjonaliteter der).

Det blir som å spørre hvorfor Norske utvekslingsstudenter ikke lærer seg språket til landet der de studerer - svaret er: Fordi de bare henger med Nordmenn, og ikke har planer om å bli værende i landet. 

Anonymkode: d0bff...e60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er litt uenig i hovedinnlegget. Mange polakker snakker godt norsk. Jeg har undervist på norskkurs for polakker, og jeg har erfaringen at polakker lærer raskt. Selv snakker jeg flytende polsk og har mange polske venner i Norge. Likevel snakker jeg norsk med dem, fordi de behersker språket så godt. Det er viktig at de utsettes for det norske språket. Altså bare snakk norsk med dem! 😃

Som brukeren over nevner, finnes det også nordmenn som ikke lærer språk når de flytter til utlandet. De tenker at de klarer seg med engelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På Thursday, February 07, 2019 den 15.22, Raggy skrev:

Eller? Har i det siste møtte folk fra Polen mange steder, som ny nabo, på treningssenteret, venn av bekjent. Ingen av disse behersket norsk, eller dvs de forsøkte ikke å bruke språket i det hele tatt. Hvorfor er det sånn at de ikke kan forsøke å kommunisere på det språket vi bruker her? Helt greit for min del men en del av meg mener de skal forsøke å innrette seg etter oss og ikke motsatt. Vi klarer jo fint å snakke på engelsk, men burde ikke det være unødvendig?

Hvordan få flere fremmedspråklige som kommer hit til å bruke norsk? Er jeg sær som ønsker meg det? Eller kan de norsk men gidder ikke bruke språket?

Kan du snakke POLSK da? :nisse:

Hvis ikke, så synes jeg at det er ganske dobbeltmoralsk å klage over alle andres manglende språk-kunnskaper - samtidig som du ikke kan noe særlig språk selv...                                             

Anonymkode: f323a...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2019 den 16.22, Raggy skrev:

Eller? Har i det siste møtte folk fra Polen mange steder, som ny nabo, på treningssenteret, venn av bekjent. Ingen av disse behersket norsk, eller dvs de forsøkte ikke å bruke språket i det hele tatt. Hvorfor er det sånn at de ikke kan forsøke å kommunisere på det språket vi bruker her? Helt greit for min del men en del av meg mener de skal forsøke å innrette seg etter oss og ikke motsatt. Vi klarer jo fint å snakke på engelsk, men burde ikke det være unødvendig?

Hvordan få flere fremmedspråklige som kommer hit til å bruke norsk? Er jeg sær som ønsker meg det? Eller kan de norsk men gidder ikke bruke språket?

Hva med nordmenn som bor i Spania, forlanger norsktalende personell på butikker osv, og ikke gidder å lære seg et kvekk spansk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du snakke POLSK da:nisse:

Hvis ikke, så synes jeg at det er ganske dobbeltmoralsk å klage over alle andres manglende språk-kunnskaper - samtidig som du ikke kan noe særlig språk selv...                                             

Anonymkode: f323a...452

Kødder du nå?:ler: Hvorfor skal nordmenn boende i Norge kunne snakke polsk?

Anonymkode: ee4de...200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...