Gå til innhold

Sykemelding pga. syk hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen problemer med å betale 100 kroner mer skatt i måneden, slik at man kan få et par "hjemme med syk hund"-dager i året ;) Det kan være like mye arbeid som å ta vare på et sykt barn. Og for den dyreeieren det gjelder kan det være en psykisk belasting å ikke få tatt vare på hunden sin i en sykdomsperiode.

Anonymkode: bf441...c65

Det burde i så fall gjelde alle dyr og kunne fort blitt kostbart for samfunnet. Selv har jeg hest, og en syk hest er enda mer jobb da man i tillegg må reise til stallen for å ordne alt. Skulle gjerne hatt flere sykemeldinger pga det altså 😊

Anonymkode: f9345...e2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men er ganske bedriten gjort at hun ikke kan være hjemme å ta vare på hunden sin. At det skal være sykt er jo bare latterlig. Hva med folk med barn? Bare de som er normale eller? 

Betaler egt skatt på mye tull fra før av. 

At noen er hjemme når hunden er syk kunne skattepengene mine gjerne gått til. Enn gravide kvinner som utnytter hele tiden. Tenk det betaler jeg skatt på... latterlig.

Anonymkode: 89380...9e1

Det er vel ingen som har sagt at hun er unormal som ønsker å ta vare på hunden sin som er syk, men derimot å høre om sykemelding pga det. Hvis det ble innført sykemeldingsgrunnlag for å være hjemme med syke kjæledyr rundt omkring, så hadde nok skatten din økt veldig mye per mnd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/7/2019 at 12:29 PM, AnonymBruker said:

TS her.. Ja hadde jeg kunne tatt ferie eller avspasering så hadde jeg virkelig gjort det Nå er jeg i den type jobb at vi må ha noen til å dekke inn vaktene våre ved sykdom, og får ikke ferie eller avspasering på så kort varsel. Hvis jeg hadde fått sykemelding så hadde sjefene måtte trø til mest sannsynlig, eller at de kanskje hadde fått inn en ekstrahjelp som i utgangspunktet har svart meg nei på om å jobbe for meg. 

Så jeg står mellom to valg, gå på jobb og la bikkja klare seg, eller forsøke sykemelding.. 

Anonymkode: 8cc4f...13c

Hvordan går det med hunden din TS? 

❤️

Anonymkode: f3ca4...ad4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Tutte said:

Det er vel ingen som har sagt at hun er unormal som ønsker å ta vare på hunden sin som er syk, men derimot å høre om sykemelding pga det. Hvis det ble innført sykemeldingsgrunnlag for å være hjemme med syke kjæledyr rundt omkring, så hadde nok skatten din økt veldig mye per mnd.

Men hva skal hun gjøre da når jobben ikke gir henne permisjon eller ferie? Kan ikke la hunde ligge der og lide alene uten stell heller. Det blir brudd på dyrevelferdsloven. Og har hun ingen rundt seg som kan hjelpe så er det rent lite annet hun kan ta seg til.

Anonymkode: 7d93e...4b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det nok på tide å ta fram hagla, men jeg er usikker hvem man burde bruke den på: det syke dyret eller de løgnaktige simulantene som skriver her...

Anonymkode: e9b09...039

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal hun gjøre da når jobben ikke gir henne permisjon eller ferie? Kan ikke la hunde ligge der og lide alene uten stell heller. Det blir brudd på dyrevelferdsloven. Og har hun ingen rundt seg som kan hjelpe så er det rent lite annet hun kan ta seg til.

Anonymkode: 7d93e...4b7

Hun får stalle den opp hos veterinæren da! Det koster penger, men sånn er det å ha ansvar for dyr! 

Ikke komme her og tro at samfunnet skal betale for "sykemelding" for en person når et DYR et sykt!

Anonymkode: bb16f...d08

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se deg for du har et barn som er syk og du må passe på, det blir akkurat det samme med en hund. Noen mennesker har bare så innmari vrengt syn på ting.

......................................

Anonymkode: 89380...9e1

Permisjon for syke barn og permisjon for å følge nærstående mennesker til behandling er dekket av lov- og avtaleverk.
Hunder er ikke, så det blir faktisk ikke "akkurat det samme med en hund".

Dette er rettigheter vi får blant annet gjennom å betale trydgeavgift, som for alle praktiske formål tilsvarer forsikring i land som ikke har fritt helsevesen og trygdesystemer.

Hvor skal da eventuelt grensa gå?  Syk katt, undulat, marsvin, hamster, hvite mus?

Se etter hva forsikringa på dyret dekker, og hvis det ikke dekker innleggelse har du kanskje feil forsikring.

Endret av Whistler
Luket ut en helt åpenbar stavefeil.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se deg for du har et barn som er syk og du må passe på, det blir akkurat det samme med en hund. Noen mennesker har bare så innmari vrengt syn på ting. Psykiatrisk neste fordi man vil passe på hunden. Skjerpings. I øynene til et menneskene er dyr bare et objekt man har som hobby virker det som. Hadde ei venninne selv som bare ”kommer du ikke på skolen pga hunden din, bare på grunn av det?” Hunden min måtte akutt opereres og passes på med medisiner og diverse etter operasjonen. Så kommer hun å slenger noe sånt. Da mistet jeg respekten helt. 

 

Anonymkode: 89380...9e1

Nei det gjør det ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle hatt mulighet til å bruke «sykt barn» dagene på sykt kjæledyr og, for noen velger faktisk å ha dyr som barn. Det er jo ikke spørsmål om å være hjemme å ta vare på et sykt barn, hva med folk som har dyr som barn da. 

Lei situasjon. Men tviler på at du får sykemelding. Hva med å forklare for sjefen? Ta ut feriedager, hadde jeg gjort :) 

 

Anonymkode: 0a85f...a3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle er så skinnhellige her inne. Ta gjerne fra mine skattepenger for å få en uke til å ta vare på hunden din. Et du frustrert, utbrent, trøtt. Som du sikkert er så går det nok bra.

Anonymkode: f56f1...432

Det er arbeidsgiver som betaler de første ukene, og dette grenser til svindel (om arbeidsgiver skulle finne det ut).. 

Det er selvsagt ikke lett å bevise, men mistanker om denslags oppførsel kan forsure arbeidssituasjonen betraktelig (det virker allerede som om arbeidsgiver ikke er den enkleste å ha med å gjøre, her).

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, slutt skrev:

Nei det gjør det ikke.

Jo, det blir det faen meg.

Akkurat som barn er det mest verdifulle foreldre har, er en hund det mest verdifulle vi har. Det er noe vi har omsorg, ansvar og uendelige mengder kjærlighet til. Hadde jeg måtte velge mellom å redde min egen hund og noen andres barn hadde jeg reddet hunden min, lett.

Anonymkode: 3d26b...165

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det blir det faen meg.

Akkurat som barn er det mest verdifulle foreldre har, er en hund det mest verdifulle vi har. Det er noe vi har omsorg, ansvar og uendelige mengder kjærlighet til. Hadde jeg måtte velge mellom å redde min egen hund og noen andres barn hadde jeg reddet hunden min, lett.

Anonymkode: 3d26b...165

Men det er fortsatt ikke poenget. Hvis vi skulle tatt egenmelding eller sykemelding for å være hjemme med kjæledyrene våre, ville vi ikke hatt en velferdsstat. Så enkelt er det. Den er ikke engang bærekraftig slik den er i dag, så det må kuttes framfor å legge til «sykt kjæledyr-dager». De fleste mennesker som ikke er avstumpet vet hvor mye en hund kan bety, men man må fortsatt ta seg fri uten lønn og unngå å gjøre noe ulovlig for å være hjemme med den. Jeg vil påstå at de fleste arbeidsgivere er ganske forståelsesfulle også. Da hunden min var syk og jeg måtte være hjemme med den, var det null stress og full forståelse fra min arbeidsgiver, og hun er ikke engang den som bryr seg mest om dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva skal hun gjøre da når jobben ikke gir henne permisjon eller ferie? Kan ikke la hunde ligge der og lide alene uten stell heller. Det blir brudd på dyrevelferdsloven. Og har hun ingen rundt seg som kan hjelpe så er det rent lite annet hun kan ta seg til.

Anonymkode: 7d93e...4b7

Da må hunden legges inn på klinikken. Lønner seg å ha forsikring som dekker dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det blir det faen meg.

Akkurat som barn er det mest verdifulle foreldre har, er en hund det mest verdifulle vi har. Det er noe vi har omsorg, ansvar og uendelige mengder kjærlighet til. Hadde jeg måtte velge mellom å redde min egen hund og noen andres barn hadde jeg reddet hunden min, lett.

Anonymkode: 3d26b...165

Dette er noe du kunne blitt dømt for, i verste fall.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Og PS: Er også enig i at det er helt ok at "mine skattepenger" går til at du kan være hjemme med voffsen. Jeg hadde ikke hatt noen skrupler med å lyge til legen om nødvendig. For meg som er barnløs og steril er hundene alt for meg. ❤️ 

Anonymkode: 42da3...18e

"Mine" skattepenger skal ikke gå til å "dekke" sykt dyrdager, nei, men om de brukes til utredning for ufrivillig barnløse, så er det greit, selv om man selvfølgelig kan adoptere barn. En del av kostnadene forbundet med det (permisjon osv) går forøvrig av "mine" skattepenger. Helt OK! 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Man skulle hatt mulighet til å bruke «sykt barn» dagene på sykt kjæledyr og, for noen velger faktisk å ha dyr som barn. Det er jo ikke spørsmål om å være hjemme å ta vare på et sykt barn, hva med folk som har dyr som barn da. 

Lei situasjon. Men tviler på at du får sykemelding. Hva med å forklare for sjefen? Ta ut feriedager, hadde jeg gjort :) 

 

Anonymkode: 0a85f...a3b

Selvfølgelig skal man ikke det, selv om noen har et noe spesielt syn på det å ha dyr. Et dyr er IKKE et barn. Du kan være glad i dyret og bry deg kjempemye om det, men det er ikke, og det vil aldri bli, et barn. Sånn er det bare. Så ja, feriedager eller avspasering må til hvis man må ta seg av dyret sitt. Hvis jeg må til dyrlegen med en katt i arbeidstiden, så må jeg avspasere og det er bare rett og rimelig. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, det blir det faen meg.

Akkurat som barn er det mest verdifulle foreldre har, er en hund det mest verdifulle vi har. Det er noe vi har omsorg, ansvar og uendelige mengder kjærlighet til. Hadde jeg måtte velge mellom å redde min egen hund og noen andres barn hadde jeg reddet hunden min, lett.

Anonymkode: 3d26b...165

Nei, nei, nei. Du tar jo helt av her og hvis du vil velge å redde hunden din fremfor et barn, så er du så syk at du kanskje bør vurdere å få behandling for det. Synd, men sant!

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hun får stalle den opp hos veterinæren da! Det koster penger, men sånn er det å ha ansvar for dyr! 

Ikke komme her og tro at samfunnet skal betale for "sykemelding" for en person når et DYR et sykt!

Anonymkode: bb16f...d08

Det er et levende vesen, ikke bare en ting man setter på lager. 

Er det greit å påføre frykt og usikkerhet, som separasjon kan medføre, i tillegg til smerter? Jeg synes dette er et tilfelle som taler i mot unødig oppstalling. 

Så lenge noen ber om ulønnet permisjon for å kunne forholde seg dyrevelferdsloven og ta vare på et sykt dyr, så burde arbeidsgiver gå med på det. Og om ikke synes jeg sykmelding er helt ok. Jeg hadde iallfall gått på en psykisk smell om hunden min døde fordi jeg måtte på jobb. Det hadde kostet samfunnet mer enn at jeg er borte fra jobb noen dager. 

Anonymkode: 94e9c...e2f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et levende vesen, ikke bare en ting man setter på lager. 

Er det greit å påføre frykt og usikkerhet, som separasjon kan medføre, i tillegg til smerter? Jeg synes dette er et tilfelle som taler i mot unødig oppstalling. 

Så lenge noen ber om ulønnet permisjon for å kunne forholde seg dyrevelferdsloven og ta vare på et sykt dyr, så burde arbeidsgiver gå med på det. Og om ikke synes jeg sykmelding er helt ok. Jeg hadde iallfall gått på en psykisk smell om hunden min døde fordi jeg måtte på jobb. Det hadde kostet samfunnet mer enn at jeg er borte fra jobb noen dager. 

Anonymkode: 94e9c...e2f

Av egen erfaring så vil jeg si at det finnes ikke noe tryggere enn å ha et sykt dyr på veterinærklinikken noen dager. Og et dyr som er så sykt at det kan dø, synes jeg heller burde være der. Ved store smerter så får de også smertestillende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er et levende vesen, ikke bare en ting man setter på lager. 

Er det greit å påføre frykt og usikkerhet, som separasjon kan medføre, i tillegg til smerter? Jeg synes dette er et tilfelle som taler i mot unødig oppstalling. 

Så lenge noen ber om ulønnet permisjon for å kunne forholde seg dyrevelferdsloven og ta vare på et sykt dyr, så burde arbeidsgiver gå med på det. Og om ikke synes jeg sykmelding er helt ok. Jeg hadde iallfall gått på en psykisk smell om hunden min døde fordi jeg måtte på jobb. Det hadde kostet samfunnet mer enn at jeg er borte fra jobb noen dager. 

Anonymkode: 94e9c...e2f

Dyr står oppstallet hos veterinærer verden over, hver eneste dag. De er eksperter på dyrs helse, og hunden er på sitt tryggeste sted når den er syk.

Så ikke kom med den bullshiten om "å sette på lager" og "påføre frykt". De fleste hunder som er normalt skrudd sammen tåler fint å stå hos veterinær noen dager.

Anonymkode: bb16f...d08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2019 den 12.49, AnonymBruker skrev:

Ts, du kan sikkert på sykemelding ei uke, men du må ikke nevne hunden. Du må gå på deg selv, omgangssyke, sliten etc.

God bedring til hunden din ❤️

Anonymkode: 9ea9e...ed8

Veldig bra å råde TS til å juge ovenfor legen.

Anonymkode: a952d...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle er så skinnhellige her inne. Ta gjerne fra mine skattepenger for å få en uke til å ta vare på hunden din. Et du frustrert, utbrent, trøtt. Som du sikkert er så går det nok bra.

Anonymkode: f56f1...432

Siden det går bra for deg, kan du ikke bare gi de pengene fra din egen lomme, siden du like så greit ønsker å dele ut skattepenger?

Anonymkode: a952d...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...