AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #1 Skrevet 5. februar 2019 Er 166 cm høy og veier ca 88 kg nå som høygravid. Startvekta mi var ca 66 kg, men jeg hadde egentlig tenkt meg ned på 57-58kg. (Uplanlagt gravid) jeg vil bli tynn men sterk uten å være sånn veldig musklete. Når baby har kommet har jeg jo tenkt og amme så mye som mulig og komme gradvis igang med skikkelig trening for å nå dette målet. Men jeg har ingen erfaring med kostholdsplaner og treningsopplegg. Jeg tenker 5 dager i uka med trening. Spinning 2 dager og styrke 3 (full kropp èn dag, bein èn dag og overkropp èn.) Og tenkte kjøre økter på 45 min når baby sover eller far passer han. I tillegg blir det trilleturer med baby og hunden. Jeg har ganske tjukke legger. Hvordan kan jeg få tynnere legger? Spesielle øvelser? Trenger også hjelp til en kostholdsplan. Jeg har jo selvfølgelig tenkt å kutte ut godteri og sukker. Brus osv. Brødskive er allerede byttet ut med grove knekkebrød og jeg prøver kjøre rent pålegg uten smør. Men sliter med å kutte ut sjokoladen. jeg sliter med middagene og. Jeg er forferdelig lite kreativ og vanvittig matlei. Kan noen kanskje hjelpe meg med en slags kostholdsplan og mengde? Og høres treningsplanen god ut? Og jada jada jeg vet at jeg kommer til å være trøtt og sliten og at jeg sikkert ikke kommer til å ha mye overskudd osv når baby har kommet.. Det er èn av grunnene til at jeg vil fort igang med treningen... Anonymkode: 634f0...b46
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #2 Skrevet 5. februar 2019 Skriv et nytt innlegg ca 6 uker etter fødsel, så kan vi planlegge da. Ikke noe poeng i å gjøre nå-du aner ikke hvordan hverdagen din kommer til å se ut. Det handler ikke bare om hvordan du føler deg, men også om hvordan baby du får. Noen krever lite, mens andre krever veldig mye. Skjønner godt du savner den kroppen du ønsker deg altså, det er ikke det, men ta en ting av gangen. Nå skal du hvile, spise sunt og nyte siste del av svangerskapet, så skal du føde og så kommer barseltiden. Aksepter disse fasene, finn ro i at det bare er faser, også tar du vektnedgang og sånt etterhvert. Lykke til med tiden fremover, den er unik, nydelig, slitsom og fantastisk! Anonymkode: ebf97...dc4 7
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #3 Skrevet 5. februar 2019 Håper du er veldig ung, gjerne tenårene fordi i dette innlegget var det så utrolig mye dum uvitenhet. Anonymkode: 3da56...3df 4
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2019 #4 Skrevet 5. februar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper du er veldig ung, gjerne tenårene fordi i dette innlegget var det så utrolig mye dum uvitenhet. Anonymkode: 3da56...3df Så fordi du ikke gadd ta tak etter barseltiden så mener du at andre som ønsker å gjøre det er unge og dumme? Kan du spesifisere hva som er dumt og uvitent her ? Anonymkode: 634f0...b46 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #5 Skrevet 6. februar 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skriv et nytt innlegg ca 6 uker etter fødsel, så kan vi planlegge da. Ikke noe poeng i å gjøre nå-du aner ikke hvordan hverdagen din kommer til å se ut. Det handler ikke bare om hvordan du føler deg, men også om hvordan baby du får. Noen krever lite, mens andre krever veldig mye. Skjønner godt du savner den kroppen du ønsker deg altså, det er ikke det, men ta en ting av gangen. Nå skal du hvile, spise sunt og nyte siste del av svangerskapet, så skal du føde og så kommer barseltiden. Aksepter disse fasene, finn ro i at det bare er faser, også tar du vektnedgang og sånt etterhvert. Lykke til med tiden fremover, den er unik, nydelig, slitsom og fantastisk! Anonymkode: ebf97...dc4 Takk for ett seriøst svar Anonymkode: 634f0...b46
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #6 Skrevet 6. februar 2019 Det er et bra utgangspunkt at du er klar over at du ikke har så mye peiling, synes jeg. Jeg tror ikke at du veier veldig mye til å være høygravid? Mesteparten av vekta forsvinner i forbindelse med fødselen. Om du kan amme, er det fint, men vær klar over at ikke alle får det til. Opplegget høres ambisiøst ut for en uten nyfødt barn. Hvor mye du faktisk orker å trene med nyfødt barn, må du finne ut etterhvert. Du kan ikke punktslanke deg. Du får tynnere legger ved å gå ned i vekt, tykkere legger ved å trene leggmusklene. Du trenger ikke kutte ut godteri, og du kan ikke kutte ut sukker. Det er meningsløst å bytte en type brød med en annen type brød, om du ikke foretrekker knekkebrød. "Rent pålegg", hva er det, og hva er det godt for? Hvorfor uten smør, hva er galt med smør? Jeg har en anelse om hvorfor du er matlei. Du trenger ingen kostholdsplan, du trenger hjelp til å forstå ernæring, evt bare til å innse det du allerede godt vet. Anonymkode: aa6ce...c73 5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #7 Skrevet 6. februar 2019 Synes det er kjempebra å ha en plan på forhånd, jeg. Men kanskje starte litt mer realistisk? Kanskje 2 dager med trening i uka, i tillegg til turer hver dag? Lange turer hver dag kan gjøre underverker, både for kropp og sinn, med nyfødt i hus. Og de dagene du egentlig skal trene men likevel ikke orker å komme deg ut av hus, kan en yogavideo på youtube være super (igjen for kropp så vel som sinn). En sånn 7 minutes-app er også genial i en travel hverdag. Ellers er det jo som du sikkert vet kostholdet som er det viktigste for å gå ned i vekt. Hvis du får til amminga så må du tenke på å spise både nok og riktig. Det går fint an å ligge litt i kaloriunderskudd selv om man ammer, men det må ikke gå på bekostning av næringsstoffer, og man må huske på at amming spiser en del kalorier - viktig å ikke gå for mye i underskudd heller. Bottom line: Hvis du ammer, går turer og spiser fornuftig så kommer mye av seg selv. Kroppen klarer ofte på merkverdig vis å komme tilbake til seg selv uten å gjøre noe særlig for det, bortsett fra kanskje et par-fem kg som man må jobbe litt for. Lykke til! Anonymkode: 1e1e9...704
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #8 Skrevet 6. februar 2019 Når det gjelder kostholdsplan, så er jeg enig i at det er lurt å kutte ut godteri og brus. Det trenger man ikke i kostholdet sitt. Men om du spiser litt sjokolade nå og da så gjør ikke det noe, men prøv å følg med på det totale kaloriinntaket. Flere apper kan hjelpe deg med det. Men igjen: ikke ligg for mye i underskudd når du ammer. Brødskiver med smør går fint an å spise, og kan til og med være lurt når man er en skrubbsulten, ammende mor. For middagsinspirasjon anbefaler jeg å få matkasse på døra, da bestemmer noen andre måltidene for deg noen dager i uka. Du kommer sannsynligvis ikke til å orke å bruke mye tid på matlaging med en nyfødt i hus, så det er heller ikke dumt å fryse ned en del nå på forhånd. Ellers ville jeg fokusert mer på å spise bra enn å spise spennende. Matlei gjør ikke noe, det viktigste er å spise. Spis rent kjøtt og masse grønnsaker, og det er ikke farlig å ha poteter eller fullkornspasta ved siden av. I stedet for saus kan du ha en god klatt med naturell yogurt eller kesam eller lignende. Handl inn på forhånd - frys ned masse - og ikke stress så mye med å tenke ut spennende middager. Anonymkode: 1e1e9...704
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #9 Skrevet 6. februar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Håper du er veldig ung, gjerne tenårene fordi i dette innlegget var det så utrolig mye dum uvitenhet. Anonymkode: 3da56...3df Syns synd på brukere som deg. Hva får du ut av å kommentere noe slikt? Føler du deg bedre nå? Er det noen som er dum her, så må det være deg. Du sitter vel hjemme å har født ett par barn uten å klare å gå ned i vekt. Nå sitter du her fordi du er sjalu på andre som faktisk har en interesse av å komme tilbake i form etter en fødsel. Anonymkode: 3dd9c...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #10 Skrevet 6. februar 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Er 166 cm høy og veier ca 88 kg nå som høygravid. Startvekta mi var ca 66 kg, men jeg hadde egentlig tenkt meg ned på 57-58kg. (Uplanlagt gravid) jeg vil bli tynn men sterk uten å være sånn veldig musklete. Når baby har kommet har jeg jo tenkt og amme så mye som mulig og komme gradvis igang med skikkelig trening for å nå dette målet. Men jeg har ingen erfaring med kostholdsplaner og treningsopplegg. Jeg tenker 5 dager i uka med trening. Spinning 2 dager og styrke 3 (full kropp èn dag, bein èn dag og overkropp èn.) Og tenkte kjøre økter på 45 min når baby sover eller far passer han. I tillegg blir det trilleturer med baby og hunden. Jeg har ganske tjukke legger. Hvordan kan jeg få tynnere legger? Spesielle øvelser? Trenger også hjelp til en kostholdsplan. Jeg har jo selvfølgelig tenkt å kutte ut godteri og sukker. Brus osv. Brødskive er allerede byttet ut med grove knekkebrød og jeg prøver kjøre rent pålegg uten smør. Men sliter med å kutte ut sjokoladen. jeg sliter med middagene og. Jeg er forferdelig lite kreativ og vanvittig matlei. Kan noen kanskje hjelpe meg med en slags kostholdsplan og mengde? Og høres treningsplanen god ut? Og jada jada jeg vet at jeg kommer til å være trøtt og sliten og at jeg sikkert ikke kommer til å ha mye overskudd osv når baby har kommet.. Det er èn av grunnene til at jeg vil fort igang med treningen... Anonymkode: 634f0...b46 Hei TS Syns det er positivt at du allerede nå tenker på at du gjerne ønsker å komme tilbake i god form etter fødsel (etter 6 uker). Har en eldre søster som drev med hjemmetrening 5 dager i uken under graviditet. 20-30 min økter. Hun har siden hun fødte barnet (7 mnd siden) gjort det samme etter fødsel. Hun ventet 2 mnd før hun startet. Hun har gått ned all vekta hun la på seg (20 kilo), og tonet opp kroppen sin veldig bra. Dette er unge nr 3. Jeg tenker å gjøre det samme. Holde meg mest til hjemmetrening å følge youtube videoer anbefalt for gravide, og etter fødsel. Bruke lette vekter, og egen kroppsvekt. Dette er mye enklere når man har ett spedbarn. Min søster sa selv at det var utrolig vanskelig å finne tid til trening på senter eller ute med 3 små barn. Så da ble dette opplegget utmerket for henne. Sender ungene til barnehagen, lillemann sover, og hun starter treningen før han evt. våkner igjen. Men om du faktisk har mulighet til å trene på senter så absolutt kjør på. Min søster sa også at hun slet litt med å spise sunt da hun var litt sliten i starten, og ikke hadde kommet inn i rutine. Så når ungen sov ble det mye raske løsninger bare for å få i seg mat. Hun prøver å gjøre klart litt forskjellig når mannen er hjemme å passer på ungene. Kutter opp grønnsaker, og salat. Prepper litt mat i forkant som er lett å slenge sammen til lunsj. Gjøre klart kyllingfilet evt. fisk etc. For utifra hva jeg har sett med henne var dette "redningen". Ble raskt litt godteri her å der. Spise en loff skive med noe pålegg i farta osv. Er vanskelig når man har et spedbarn i hus. Så om noe ligger klart blir det mye lettere. Du kan evt. kjøpe noen mørke sjokolader å ha liggende om søtsuget kommer. Det har kommet mange gode varianter av ferdigstekt kylling, biff og fisk samt ulike spyd på butikken som er utrolig digg. Perfekt for noen som trenger noe raskt. Det ble mye syltetøy, yoghurt og cottage cheese da hun var søtsugen. Hun var også glad i å lage smoothier. Enkelt og raskt. Pluss friskt og godt. Hjelper på søtsuget. Lykke til med fødsel! Anonymkode: 3dd9c...4d5
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #11 Skrevet 6. februar 2019 Åh tuusen takk til dere som kom med seriøse svar her! Og ja - jeg skal innrømme at jeg har liten peiling. Jeg kjørte ett slags treningsopplegg på ett senter for noen år siden men mistet motet da jeg gikk OPP i vekt i stedet for ned. Glemte nevne i hovedinnlegget at vi har rom hjemme med spinningsykkel og benkpress og litt småvekter. Benkpressen bruker jeg ikke da, men tenkte bruke sykkelen og trene planke og lignende øvelser hvor man ikke trenger noe særlig ekstrautstyr. Så tanken var å spinne litt mens baby sov i vogna utenfor rommet feks. Og ja, jeg vet man bør vente ett par mnd før man starter opp. Det har jeg og tenkt å gjøre:) 5 dager i uka er kanskje optimistisk ja. Hva med 3? Jeg har en fysisk krevende jobb og er godt tjent på å komme meg i form igjen til den også. Jeg vet utgangspunktet mitt ikke var overvektig men det la seg på litt upraktiske steder. Leggene, store pupper og brede skuldre gjør det vanskelig å finne klær som sitter fint, og det går hardt utover selvbildet. Jeg synes det er fint når andre er curvy, men vil ikke være sånn selv . Skal prøve å spise meg ned så godt det går. Vet jo ikke om det blir fullamming enda. Det er jo ikke alle som får til ammingen. Men jeg vil jo helst det. -ts Anonymkode: 634f0...b46
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #12 Skrevet 6. februar 2019 Du skriver du har hund, da har du en veldig fin måte å komme ut på. Hvis du tar med deg barnevogn og hund også går fort, gjerne i bakker så har du jo en flott treningsøkt i det. Og må jeg si en ting, ikke stress så veldig med å komme tilbake til kroppen før du ble gravid. Gi deg selv tid. Du har veldig mye i vente som du ikke har kontroll over. Anonymkode: b292f...37e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #13 Skrevet 6. februar 2019 Jeg er helt enig med det flere her skriver. Ikke lag så store konkrete planer nå, for det gjør at man kan kjenne veldig på et nederlag hvis det ikke blir helt som man hadde tenkt hvis du ikke klarer gjennomføre når babyen er her. Det å få barn snur virkelig opp-ned på hverdagen, og det er slett ikke sikkert du får en sovebaby og at du kjenner du har masse energi til å kjøre på med dette prosjektet med en gang babyen er her. Jeg ville anbefalt deg å bruke tiden fra nå av og ut barselstiden på 6 uker til full fokus på sunt og godt kosthold. Nok mat og sunn mat. Prøve så godt du kan å kutte sukker og snop. Få inn god rutine på det, samtidig som du når babyen kommer kan gå turer med vogn. Dette vil i seg selv gjøre at du går ned i vekt. Og husk, ikke få panikk hvis du skulle veie likt og se enda mer oppblåst ut i dagene og uken etter fødsel-mange som holder på vann etter fødsel (snakker av erfaring), så drikk vann vann vann mens du ammer og spiser sunt så forsvinner vannet som kroppen tviholder på. Når det har gått litt tid og du kjenner du er klar for å kjøre på så vil jeg anbefale deg å gå inn på funkygine sin blogg å finne treningsprogrammet hennes! Hun la ut enten 6 eller 8 ukers program som hun selv brukte etter fødsel. Tror det er en facebook gruppe med folk som benytter seg av programmet. Det var komplett med styrkeøvelser med videoer og ukentlig treningsplaner der styrke, tøying og kondisjon var med. Øvelsene kan du gjøre hjemme eller på treningssenter 😊👍🏻 Det finnes også en app som heter mammamage med øvelser du kan begynne med kort tid etter fødsel for å hjelpe med å få kontroll på kjernemuskulatur og de delte magemusklene. Lykke til med fødsel og barselstid!❤️😊 Anonymkode: dcf80...35c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #14 Skrevet 6. februar 2019 Jeg gikk tur og ammet (man forbenner endel ved å amme), spiste normal kost. Gikk ned all overvekt på kun dette. Trente ikke noe mer da jeg ikke hadde ork, tid eller lyst. Ønsker deg lykke til. Fint å ha fokus på å få kroppen tilbake, men som flere sier, du vet ikke hvordan herdagen blir, og den lille vil nok trenge deg mer enn du nå kan forestille deg, snakker av erfaring. Og hva som er viktig i livet vil nok også forandre seg litt når man får barn. Anonymkode: 9f0ed...6a9
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #15 Skrevet 6. februar 2019 Det du kan planlegge nå, er å ha mat i fryseren. Mat som er sunn og god, men da slipper du styret med å lage mat i en hverdag som ikke er som nå. Også anbefaler jeg å alltid ha druer eller liknende tilgjengelig. Etter fødsel og i ammeperioden er det veldig greit å ha druer å knaske på. Da får du både gode næringsstoffer samt væske. Anonymkode: 079dc...d6e
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #16 Skrevet 6. februar 2019 Det er veldig bra at du føler du har litt ekstra nå i svangerskapet, for når ungen kommer ut og når du ammer kommer han til å suge i seg hver minste fettcelle i kroppen din, ikke tenk på vekt før du er ferdig å amme. Tro meg, du blir tynn! Veldig tynn! Anonymkode: 6235b...97d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2019 #17 Skrevet 6. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig bra at du føler du har litt ekstra nå i svangerskapet, for når ungen kommer ut og når du ammer kommer han til å suge i seg hver minste fettcelle i kroppen din, ikke tenk på vekt før du er ferdig å amme. Tro meg, du blir tynn! Veldig tynn! Anonymkode: 6235b...97d Eh, det stemmer ikke for alle at man blir veldig tynn bare av å amme Anonymkode: 1e1e9...704 2
Gjest BearMama Skrevet 9. februar 2019 #18 Skrevet 9. februar 2019 Om du har tenkt å amme skal du ikke slanke deg. Ikke bra for melken eller baby. Men du kan være sunn og aktiv. Jeg fikk sommerbarn og alt jeg gjorde var å jogge og trille turer. 3 mnd etter fødsel var jeg tynnere enn før jeg ble gravid, uten at det var målet. Hvor fort du kan starte å trene igjen avhenger av formen du var i og hvordan du føler deg etter fødsel. Jeg jogget igjen uka etter. Men jeg var en jogger og jogget også frem til dagen før vannet røk. Det er mye med en baby. Fokuset og energien bør ligge der og så kan man tenke på alt det andre om har overskudd og lysten til det. Men trilleturer er undervurdert. Spesielt når en fullammer. En venninne av meg gjorde ikke annet og hun raste ned i vekt. Så jeg anbefaler sunn og variert kosthold, trilleturer og start sakte opp med trening med fokus på kjernemuskulaturen når du føler du har overskudd til det. Ikke start med mer enn 2-3 økter i uka om du er utrent. Er du godt trent fra før så er det ingen hindring å starte med gamle treningsrutiner såfremt kroppen tillater det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå