Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg har fått konstatert prolaps via MR. Fikk prolapset i desember, og har gradvis blitt bedre siden den gang. Det skal sies at jeg fortsatt er plaget av noen strålesmerter i beinet, samt at jeg fortsatt har en avvergingskurve (dvs. at jeg lener meg mot høyre når jeg både står og går). Siden smerten har avtatt betraktelig har jeg riktignok begynt å trene igjen, med forbehold selvsagt. Jeg går en del, men blir sliten som følge av kurven jeg går med i ryggen. I tillegg sykler jeg mye inne. Det begynner å bli ganske ensformig, så ønsker svært gjerne å ta opp igjen litt styrketrening. Er det noen som har erfaringer med dette og eventuelt kan dele noen øvelser eller treningsprogram som egner seg for min situasjon? 

Forbedringen kom gradvis ettersom jeg begynte å bevege meg mer, så jeg har stor tro på at det er nettopp bevegelse som har hjulpet. Hadde riktignok vært deilig med litt mer variasjon. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med en fysioterapeut. I teorien skal man kunne gjøre alt som ikke får deg til å føle deg verre, men det kommer jo også an på hvor i ryggen prolapset sitter. 

Jeg har slitt med prolaps siden jeg var 18, operert en gang og venter på å opereres igjen neste uke. For meg er romaskin, gå turer i ulendt terreng og varmtvannsbasseng de beste treningsformene.

• Liker 1
Skrevet

Her vil du møte mye dårlig kompetanse hos både fysio og leger. Det du MÅ nå er trene styrke, eneste veien tilbake.

Du aner ikke hvor mange som får beskjed om at trening er farlig ved prolaps eller andre ryggskader, så kommer de på rett plass å startet å trene seg friske igjen.

Anonymkode: fd7d2...d02

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her vil du møte mye dårlig kompetanse hos både fysio og leger. Det du MÅ nå er trene styrke, eneste veien tilbake.

Du aner ikke hvor mange som får beskjed om at trening er farlig ved prolaps eller andre ryggskader, så kommer de på rett plass å startet å trene seg friske igjen.

Anonymkode: fd7d2...d02

Nocebo. Viktig poeng 👍🏼

Skrevet

Det er ikke et alternativ for meg å ikke være i bevegelse lenger. Jeg var ikke mye i bevegelse de første tre ukene, men i den perioden hadde jeg heller ikke mye fremgang. Fremgangen begynte først da jeg startet med bevegelse og trening igjen. Jeg tør rett og slett ikke å droppe trening og bevegelse. 

Det eneste jeg sliter veldig med er hvilke øvelser jeg kan gjøre når det kommer til styrketrening. 

Skrevet

Drit i å hør på uutdannede mennesker, det er en grunn for at vi har fysioterapeuter!

Anonymkode: 57953...47e

Skrevet

Ridning! Fantastisk for prolaps. Du får brukt alle musklene i kroppen i tillegg.

Anonymkode: 68fa7...8fb

Skrevet

Anbefaler å få hjelp til øvelser av en fysioterapeut. Jeg fikk selv påvist prolaps og skiveutglidning i 2007, har ikke operert noe, og lever uten plager i dag. Trener tung styrke, inkludert markløft og andre øvelser som er tøffe på ryggen. Nå bidrar disse øvelsene til å holde ting på plass i ryggen siden musklene er såpass sterke. Dette er ikke der jeg startet, men med tilpassede øvelser og god veiledning så kan man komme langt. 🙂

Skrevet

Hei, for gudsskyld må du ikke begynne med noe tung styrketrening. Start med bare tom vektstang og se om det ikke blir verre dagen etterpå. 

Jeg har prolaps og har startet opptrening for raskt og økte på med mengde og vekt. Resultatet var at ryggen slo seg enda mer vrang enn det den var i starten. 

Så i den fasen du er lov anbefaler jeg time hos fysio eller rett og slett en PT. 

God bedring 😊

Anonymkode: 149f0...b2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...