Gå til innhold

Har jeg lov til å gjøre om på et strikkemønster?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal strikke en kjole til datteren min og har funnet et fint mønster jeg helst vil gjøre litt om på (ta bort deler og strikke noe annet der i stedet). Jeg har lov til det ikke sant? Når det bare er en kjole til privat bruk og ikke noe jeg skal selge?

Anonymkode: c8f3f...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Hvorfor i all verden skulle noen ha noe som helst å si på hva DU strikker til PRIVAT bruk?

2) HVIS det hadde vært ulovlig, hvordan ser du for deg at noen skulle finne ut av det?

Anonymkode: d6f92...b42

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du. Når det gjelder strikking til privat bruk,  så står du omtrent fritt til å gjøre det du vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal strikke en kjole til datteren min og har funnet et fint mønster jeg helst vil gjøre litt om på (ta bort deler og strikke noe annet der i stedet). Jeg har lov til det ikke sant? Når det bare er en kjole til privat bruk og ikke noe jeg skal selge?

Anonymkode: c8f3f...bc1

Til privat bruk, kan du gjøre hva du vil. Skal du selge produktet etterpå, så bør du undersøke regler nøye. Skal du selge oppskriften du har endret, skal du undersøke enda mer grundig, får at designeren eller eier av mønteret ikke saksøker deg for plagiat. 

Anonymkode: bfb45...c94

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir litt skremt av at spørsmålet stilles.. . Altså, ikke noe kritikk av deg, ts, men at det virkelig er så mye strengt strikkepoliti om dagen at folk blir usikre på om de kan strikke hva de vil. Det kan man selvsagt, og mange designere syns også det er helt topp at folk gjør sin egen vri, altså at folk tar utgangspunkt i mønsteret og lar seg inspirere videre. At man ikke skal dele mønstre, er jo klart, men syns enkelte i strikkegrupper på Fb går alt for langt i å antyde hva som er lov og ikke lov. 

Endret av Vera Vinge
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kam gjøre nøyaktig som du vil, men kopi av et mønster med egne vrier for salg er ikke lov. 

Anonymkode: 46f1a...fc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Million skrev:

Ja. Ditt strikketøy. Finnes ikke noe strikkepoliti :)

Å joda, det finnes. Det er bare godt skjult i strikkegruppene på fb :fnise:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Honey Dew skrev:

Å joda, det finnes. Det er bare godt skjult i strikkegruppene på fb :fnise:

Å ja, selvfølgelig. Jeg glemte FB gruppene! 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...