Gå til innhold

Øyenfarge genetikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter jeg fant et kart for øyenfarge og genetikk, ble jeg litt forundret.. Min mor har isblå øyne, min far har nøttebrune, begge etnisk norske. Vi to barna har grønne øyne. På øyenkart for genetikk står det 0% sjanse for at denne kombinasjonen gir barn med grønne øyne.

PS: Det er ingen tvil om at han er vår far, eller at vår mor er vår mor.

Er det flere som har opplevd slike kombinasjoner? Kan liksom ikke helt forstå at det er så veldig unikt?

øy.png

Anonymkode: 9f8cb...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grønne øyne er faktisk en variant av brune, så det er ikke helt uvanlig at grønne og brune øyne går om hverandre i familier med det.

Min mor har grønne, min far har blå. Sammen fikk de fire unger hvor alle har brune øyne.

Det hører med til historien at både mormor og farmor hadde brune øyne. Så mine foreldre hadde altså ikke brune øyne selv, men de var begge to bærer av brunt gen. Så alle unger fikk det.

Du må altså se lenger bakover i slekten og se hva dine foreldre kan være bærer av når det gjelder fargegen.

Anonymkode: 532af...29d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer har brune, jeg har grønne- jeg var sikker på at datteren vår skulle få brune ettersom brun er dominant- men nei - hennes ble blågrå😆

Anonymkode: ba8b3...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...