Gå til innhold

Fordufte fra samboer mens han er på jobb - eller ikke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nok noen av dere som har lest mine innlegg tidligere. Viser til et tungt forhold der jeg har opplevd at samboer har vært utro og voldelig, samt at han har alkoholproblemer. Etter hendelsen på nyttårsaften der jeg havnet på legevakten med både hjernerystelse og kutt ved tinningen, bestemte jeg meg for å finne egen leilighet. Jeg har ikke sagt dette til min samboer. Er redd han blir fly forbanna å skader meg mer, eller manipulerer meg til å bli. Nå har det gått en mnd og jeg flytter på mandag.

Spørsmålet mitt er - Er jeg et dårlig menneske som gjør dette mot han?

I dag er en bra dag. En del av meg ville at de siste dagene med han skulle bli fine. Vi har stått på ski sammen for første gang og bakt hjemmelaget pizza. Mens vi sitter ved bordet å spiser, sier han "Neste gang skal jeg lage pizza til deg. Mormor har lært meg det". Det kjentes ut som om noen satt en kniv i magen på meg. Han vil jo aldri få den muligheten, mens han sitter her å aner ingenting. Tårene mine bare sprutet plutselig, så jeg løp på badet. Han fulgte etter å spurte meg hva det var. Han følger aldri etter meg når jeg er lei meg eller bryr seg om hva det er. I dag gjorde han selvsagt det. Jeg feiet det under teppet med å si at jeg hadde mensen og følelsene var overalt.

Vi har gode perioder og dårlige. I våre gode perioder har jeg aldri hatt det bedre. I våre dårlige perioder havner jeg enten på legevakten, gjenstander i huset blir ødelagt eller det blir full fest her i dagevis. Han kan være satan selv i ene øyeblikket og snill som et lam i andre. Når han er satan har jeg ingen dårlig samvittighet over at jeg skal flytte på mandag, men de øyeblikkene han er snill som et lam river det i meg. 

Anonymkode: 48630...f94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oppsøk et krisesenter i kveld!

Anonymkode: ef200...0e1

Hva mener du med det?

Anonymkode: 48630...f94

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsett med planene dine om å flytte på mandag. Du sier at dere innimellom har gode perioder - som nå, men det er ganske ekstremt å havne på legevakta med hjernerystelse og kutt i panna. Du sier også at han er alkoholiker, og han blir ikke bedre sånn over natten.

Du sier også at han har temperamang. Da hadde jeg enten gjort som du skriver her, flytta mens han er på jobb, eller sørget for å ha foreldrene dine der når du forteller han at du skal flytte.

Du er nødt til å tenke på deg selv, sørge for at du har det bra. Det høres egoistisk ut, men hva er han som skader deg? 

Anonymkode: d431c...2ba

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok gått uten at han fikk vite der mtp. Historien deres. Men ville også oppsøkt krisesenter for støtte og veiledning. 

I et sunt forhold er det ikke slik du beskriver. At han noen dager er i godt humør veker ikke opp før den psykiske terroren og volden du lever i når han er en satan som du sier. Dette vil bare eskalere. 

❤❤

Anonymkode: 4d9d5...a8b

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du er ikke ett dårlig menneske selv om du går på en "dårlig" måte. Husk hvorfor du må gå på denne måten, hadde han ikke vært voldelig og manipulerende så hadde det vært stygt av deg. Synes det er bra du har bestemt deg for å gå, er i litt samme situasjon selv. Ikke faan om jeg skal på legevakta en gang til pga den mannen, hva om han treffer feil neste gang å du blir hjerneskadet eller i værstefall dør? I min kjæreste sitt hode så mener han innerst inne at jeg fortjener det, eller at jeg provoserer.. Han er liksom så lei seg å forstår ikke at han kan klikke sånn for han elsker meg så høyt å mente det ikke å blablabla. 

Anonymkode: 800e4...f8e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å flytte alle tingene dine på en dag? Hvor bor du? Trenger du hjelp?

Anonymkode: 94042...d1f

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du har planlagt!

jeg fikk ikke med meg dette på nyttårsaften. Hva skjedde?

Anonymkode: eeb3c...9c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved «vanlige» brudd er dette en dårlig måte å avslutte et forhold på, både feigt og dårlig gjort. Men dette er ikke et vanlig brudd. Han er voldelig og manipulerende, og om du gir ham forvarsler vil du få enda større problemer med å komme deg vekk. Sikkerhet trumfer alle andre hensyn, så det er en klok plan du har lagt, og du skal ikke ha dårlig samvittighet. Det er rett, selv om det føles vanskellg. Han har jo, som du sier, gode sider også, og du har nok vært veldig glad i ham. Og er det kanskje fremdeles. Derfor er jeg stolt av deg, for at du får til dette! Gjør som du har tenkt, og se deg ikke tilbake. Lykke til, nå er du på vei mot et bedre liv :)

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er du nødt til å komme deg bort, å det gjør du ved å ikke la han få vite om planene, som du sier selv, hva om det klikker for han?? Gjennomfør planen din uten å ha et snev av dårlig samvittighet, for det er hans skyld at du faktisk må ta så drastiske grep. Jeg er så glad for at du skal flytte Ts! Ønsker deg all lykke til i verden ❤️

Anonymkode: 7bc3c...385

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med de andre, fortsett med planen din og ikke la ham få vite noe. Pass på at de som hjelper deg med å flytte ikke vil, i vanvare eller bevisst, fortelle ham hvor du flytter. Blokkér telefonnummeret hans. Ta kontakt med mobilselskapet ditt, 1881 og andre nummersøk på nettet og be om at du ikke vises i søket deres. Si fra til alle på jobben om at de ikke under noen omstendigheter skal oppgi din adresse til noen (han kan få en kompis eller søster til å ringe og spille bekymret og legge frem en troverdig historie).

Snakk med politiet om du kanskje bør ha voldsalarm den første tiden. Det er litt på samme måte som med et sikkerhetsbelte eller en redningsvest, sannsynligvis vil man ikke trenge å bruke det, men dersom det verste skulle skje vil det kunne være til hjelp.  

Det finnes mye god informasjon på dinutvei.no (bruk privat nettleser dersom det er fare for at han vil gå inn og se på netthistorikken din). 

Dersom du har mulighet til å sove hos noen du stoler på, som foreldre, søsken, venner eller andre, allerede i helgen synes jeg du burde gjøre det. Det er vel for sent i kveld, men i morgen kan du kanskje gjøre det? Bare ta med det du normalt ville tatt med for en overnatting, og så henter du alt sammen slik du har planlagt. 

Du bør være veldig stolt av deg selv som har klart å ta dette valget og klarer å komme deg vekk! Jeg vet godt at det er kjempevanskelig, men du er sterk og klarer det. Du fortjener så mye bedre enn slik du har hatt det til nå. Jeg lover deg at selv de verste dagene i fremtiden, vil være bedre enn de beste dagene sammen med denne mannen. Sender deg en lang klem. Dette kommer til å gå bra! 

Anonymkode: f8053...0a2

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fleur de lis

Du må gjøre dette når han er på jobb ja. Gjør som du har planlagt. 

Har du alliert deg med venner eller familie? Minst en person som er klar over situasjonen og kanskje helst kan være med deg første natta? Veldig viktig at han ikke finner ut hvor du har flyttet til. Kvitt deg med alle spor, husk f.eks innloggede steder på felles pc om dere har det. 

Du klarer dette, du er sterk :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, du er langt fra et dårlig menneske som flytter fra ham. Men det er vondt fordi han oppfører seg en normal kjæreste nå, og ellers i perioder. Du setter antageligvis mer pris på det enn andre i normale forhold også. Det er himmel og helvete i slike forhold!

Men du er sterk og tøff og selvsagt fornuftig som flytter. Du kan egentlig ikke gjøre noe annet heller, for du vet, at for hver gang helvete starter vil det føles verre og verre, til du til slutt kan ende opp rimelig apatisk og mer ødelagt enn du skjønner der og da. Samboeren din er farlig, og det vet du. Selv om det iblant kan være vanskelig å innse det. Men han er det. Voldelige mennesker er, og ting blir ikke akkurat bedre når de drikker. Uff.

Nei, du bør helst flytte når han ikke er hjemme. Elkers blir det et helvete på en eller flere måter. Jeg skal være forsiktig med å love noe, men jeg har lyst fordi det oftest er tilfelle : du kommer til å føle deg så lettet og fri etterhvert Ts! Og husk å kontakt politiet om han blir truende etter at du har flyttet. Det er viktig. Masse lykke til! Vet at det ikke er lett, men du gjør det eneste rette. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Blir tårevåt av å lese alle svarene deres! Tusen takk for all støtte. Det betyr virkelig mye for meg her jeg sitter i klemma. Jeg har et par venninner som vet, og familien. De skal hjelpe meg på mandag, slik at alle tingene mine er ute innen han kommer hjem fra jobb. Skulle ønske det ikke måtte være slik.

Hvordan tror dere han vil reagere på at jeg forlater han? Gjennom hele forholdet har som regel jeg fått skylden. Han har ikke sagt unnskyld for hendelsen på nyttårsaften heller. Jeg er redd han kanskje aldri forstår at det ikke er jeg som er den stygge ulven.

Anonymkode: 48630...f94

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Blir tårevåt av å lese alle svarene deres! Tusen takk for all støtte. Det betyr virkelig mye for meg her jeg sitter i klemma. Jeg har et par venninner som vet, og familien. De skal hjelpe meg på mandag, slik at alle tingene mine er ute innen han kommer hjem fra jobb. Skulle ønske det ikke måtte være slik.

Hvordan tror dere han vil reagere på at jeg forlater han? Gjennom hele forholdet har som regel jeg fått skylden. Han har ikke sagt unnskyld for hendelsen på nyttårsaften heller. Jeg er redd han kanskje aldri forstår at det ikke er jeg som er den stygge ulven.

Anonymkode: 48630...f94

Det kan hende at han aldri forstår det. Du må ikke vente på hverken en unnskyldning eller at han legger seg flat. Det vil mest sannsynlig ikke skje, og OM det gjør det, så ikke tro at det er ekte. Du kan tenke deg selv hvordan en som klarer å være så voldelig gang etter gang har det følelsemessig og i hodet. Det mangler noe vesentlig begge plasser, ikke sant? Det at han aldri har bedt om unnskyldning sier jo sitt, men det er heller ikke noe godt tegn at de ber om det, for så å fortsette å være voldelige.

Det er vanskelig å være utsatt for vold og bli så krenket uten at utøveren viser noe dårlig samvittighet. En vil jo helst ha litt oppreisning, men ikke vent på det. Han syns sikkert at det er ille at du flytter! Men han blir nok heller sint enn lei seg ovenfor deg. Han vil klare seg, men du bør ikke tenke så mye på det. Husk hva han er i stand til. Du skal bare ta vare på deg selv Ts. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker deg all lykke til på mandag og dagene fremover. Du gjør det riktige, jeg hadde gjort det på samme måte. Dvs jeg har gjort det. Pakket det nødvendigste, sa opp leieboeren i mitt lille hus (som var møblert) og tok ungene med å dro. Det var ferie for meg og barna men ikke for han. Han trodde vare vi skulle være litt på hjemplassen og treffe familie. Not! Jeg var langt nede men fikk enormt med energi når jeg kom meg ut. Nå var ikke min voldelig men han psyket meg ned og tråkket på meg. Jeg hadde en ferdigpakket koffert til meg og ungene gjemt i kjelleren i ett halvt år i tilfelle tilfelle. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...