Gå til innhold

Hvilken dialekt liker du minst?


Mimmii

Anbefalte innlegg

På 4.2.2019 den 0.27, AnonymBruker skrev:

Alle med tjukk L.

dialektene på innlandet er også ganske grusomme. 

 

 

Er fra Oslo. 

Anonymkode: 41b3d...4dd

Tjukk l er jo "riktig" i Oslo-dialekt, da.

Anonymkode: 249e9...630

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 3.2.2019 den 19.10, FactsOverFeelings skrev:

Østlands dialekten er nok den verste for meg, oser "pappa betaler" og er veldig blærete, uvant enda.
Ikke noe glad i den dialekt de har noen steder i Trøndelag heller, må virkelig konsentrere meg for å i det hele tatt forstå hva de sier.
Ikke noen fan av Stavanger dialekten heller, men er selv derfra, så er vant til den. Bosatt i Oslo.

Tror du mener Oslo vest-dialekten (sosiolekten). Det er veldig mange ulike dialekter på Østlandet.

Anonymkode: 249e9...630

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre synes jeg trøndersk og dialekter med tjukk L var mindre pene. Men det var nok fordi de var så ulik min egen dialekt (er fra Bergen). Nå synes jeg de fleste dialekter har sjarmerende elementer. Husker jeg hadde en kjæreste som var stasjonert på Rena. I Bergen prater jeg relativt pent, men da jeg som eneste jente traff en hel gjeng med gutter fra Oslo, følte jeg meg som den bryggesjaueren i forhold til dem! For meg blir østlandsk av og til litt feminimt på menn, mens jeg selv følte meg som reneste Davy Wathne! (Som jeg ellers ikke identifiserer meg med i det hele tatt ;) ) RæRæRær ræræræ. Uff 🙈😂

Anonymkode: 82aef...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekten i Bardu og Målselv

Jeg vil ikke si at jeg misliker den men den virker ulogisk for meg. Jeg vet ikke når i setningene intonasjonen går opp og de viser at de er fra Nord-Norge. De fremstår som usikre og identitetsløse ved å veksle mellom østlandsk og nordnorsk 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at mange kan si at enkelte dialekter er "stygge" eller "grusomme". Hva skjer når dere møter folk med disse dialektene? Vil dere automatisk mislike vedkommende basert på dialekten? 

Selv er jeg fra Oslo, men har en jobb hvor jeg daglig omgås folk fra hele landet. Selvfølgelig er det enkelte som er verre å forstå enn andre, men jeg opplever det har mest med hvor tydelig de snakker å gjøre. Har møtt mumlende østlendinger som er vanskelige å forstå, og velartikulerte folk med typisk "vanskelige" dialekter, feks Setesdal. 

Anonymkode: a56c7...cf0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv later du til å være som en solskinnsdag ;) 

Anonymkode: 82aef...2a8

Ja, sola titter litt oftere fram i Tr.heim enn Bergen . Derav humøret 😃👌

Anonymkode: 8f0be...33c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.2.2019 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Liker ikke dialekter fra Nord-Norge, Finnmark osv. Liker heller ikke dialekten fra Gudbrandsdalen og Vennesla, Sandnes. 

Gudbrandsdalen er jo over 20 mil lang og har sikkert 10-15 forskjellige dialekter da så det var litt uspesifikt. Ellers er jeg helt enig med Vennesla, grøsser av reklamen med Jorun Stiansen. 

Anonymkode: db46a...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2019 den 11.59, AnonymBruker skrev:

Liker ikke Sunnmøre dialekta og ikke Nordlandsk. Selv er jeg fra sommerbyen Kristiansand:) 

Anonymkode: 5ee3c...62f

Sommerby, du liksom. Jommen sa jeg smør! :hoho: 

Liker ikke dialekter med skarre-r. Voss-dialekt og sunnmøring er også fælt. 

Er selv fra Oslo. 

Anonymkode: dd900...bfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

HAUGESUND. KARMØY. Fy faen. 🤯🤯🤯🤯

Anonymkode: 2b2c8...e43

Hahah, hvorfor misliker så mange Haugesunddialekta?

Anonymkode: aabee...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sommerby, du liksom. Jommen sa jeg smør! :hoho: 

Liker ikke dialekter med skarre-r. Voss-dialekt og sunnmøring er også fælt. 

Er selv fra Oslo. 

Anonymkode: dd900...bfd

Det er jo sommerbyen🤓😄 

- Sunnmøre er verstingen. Gjerrige er de også. 

Anonymkode: 5ee3c...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kendall

Liker minst Stavanger, Kristiansand og Bergen dialekt. Slitter med å forstå hva de sier, i tillegg snakker de så fort 😅 Jeg er fra Drammen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.2.2019 den 18.48, Million skrev:

Den jeg har vanskeligst for å forstå alltid, er Haugesundstraktene. Hadde en på voksengymnas som snakket det, og jeg forstod ærlig talt ikke et puck av hva han sa. Han mumlet dessuten hele tiden. Har møtt andre fra de traktene senere, og de er lettere å forstå, men dialekten er ikke pen, dessverre.

Ellers hadde jeg en periode vanskelig for å forstå folk fra Sola-traktene. Når de ringte på jobben derfra, så måtte jeg i starten gi telefonen videre til kollegaen, så hun kunne spørre hva de ville 😛 Men etterhvert vente jeg meg til det da, og kunne håndtere telefoner derfra også. Sitter igjen med en følelse av at jeg ikke er så begeistret for den dialekten heller.

Jeg er fra Oslo.

Helt enig med deg. Haugesunddialekten er definitivt Norges verste dialekt, er helt uforståelig i tillegg. Nordnorsk dialekt er veldig sexy synes jeg da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe videre begeistret for alle skarre r- dialektene. De skjærer litt i mine ører. Høyt toneleie når de snakker. Trøndersk skjønner jeg ikke så veldig mye av :fnise:

 

Anonymkode: c1cc5...ba5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2019 den 23.19, Pipaluk skrev:

Dialekten i Bardu og Målselv

Jeg vil ikke si at jeg misliker den men den virker ulogisk for meg. Jeg vet ikke når i setningene intonasjonen går opp og de viser at de er fra Nord-Norge. De fremstår som usikre og identitetsløse ved å veksle mellom østlandsk og nordnorsk 

 

For noe sprøyt. En dialekt som får noen til å fremstå "usikre og identitetsløse"? Hva med å snu på det og si at denne dialekten tvert imot markerer deres identitet som nordnorske etterkommere av østlendinger?

Anonymkode: 73cec...a6c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...