Gå til innhold

Hvilken dialekt liker du minst?


Mimmii

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synder østlandsk dialekt er kjempeirriterende, alt høres så falskt ut og måter f.eks Maren og Anders uttales er helt fryktelig. Trøndere kan være litt irriterende, men de er verst når de skriver som de snakker. 


Er selv fra Bergen, har inntrykk av at færre hadde mislikt Bergensk dialekt om ikke de med bredest dialekt var de som kom på tv. De færreste sier «hallaien tjommi kedgari?» eller er like bred i kjeften som Davy Watne. 

Anonymkode: 9ded7...691

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er selv fra Bergen, og en av de dialektene (eller form for dialekt?) jeg liker minst er de som snakker en “pent” Bergensk, typ “Jæi ær fra Bærgen” istedenfor “Eg e’ fra Bergen”. Det høres så falskt ut. 

Det knyter seg også litt inni meg når jeg hører de som har en slags forsterket bergensdialekt, slik noen har nevnt her; “Hallaiæn tjåmmi” 

Har litt problem med enkelte dialekter fra Trøndelag også. Forstår ikke alltid hva de sier 🙈 

Heldigvis finnes det flere fine dialekter enn de mindre fine 

Anonymkode: c5a05...aa0

Interessant. Dere som ikke forstår trønderdialekt, hvordan høres det ut for dere? Høres det fremmed ut, gammelt, som et annet språk? Jeg er trønder selv og har lagt merke til at noen, spesielt de fra Rogaland, ikke forstår hva jeg sier på tross av alt jeg snakker relativt pent. 

 

Anonymkode: 8db7e...e7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er frå ytre Sunnmøre, og likar ikkje Ålesundsdialekta. 😁 Trur mange tenker på nettopp den når dei seier dei ikkje liker sunnmørsk.

Er heller ikkje nokon fan av dialekter frå Sørlandet, det glir for «grautete» for meg. 

Anonymkode: 1e17a...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synder østlandsk dialekt er kjempeirriterende, alt høres så falskt ut og måter f.eks Maren og Anders uttales er helt fryktelig. Trøndere kan være litt irriterende, men de er verst når de skriver som de snakker. 


Er selv fra Bergen, har inntrykk av at færre hadde mislikt Bergensk dialekt om ikke de med bredest dialekt var de som kom på tv. De færreste sier «hallaien tjommi kedgari?» eller er like bred i kjeften som Davy Watne. 

Anonymkode: 9ded7...691

Haha, jeg heter Maren og synes alle andre måter å uttale navnet mitt på enn sånn vi gjør på Østlandet er forferdelig! 🙈 

Synes ellers Bergensdialekt er helt forferdelig å høre på! 

Anonymkode: 4654e...f6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensetraktene mellom sør og vestlandet.   Fra Flekkefjord til Egersund, Hauge i Dalane, Sirdal...... Helt forfedelig.

Anonymkode: 1a684...c6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får utslett av Grimstaddialekt. Ikke spesielt begeistret for trøndersk heller. Er fra Østfold. 

Anonymkode: 80927...1b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brønnøysund, helt klart. Stygg, stygg blanding mellom trøndersk og nordlandsk. Noen av dialektene i Troms er også lite pene.

Anonymkode: f784f...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle med tjukk L.

dialektene på innlandet er også ganske grusomme. 

 

 

Er fra Oslo. 

Anonymkode: 41b3d...4dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedmark 

Er trønder, gift med en fra Nordland, og bor i Østfold. 

Anonymkode: 189f3...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke Sunnmøre dialekta og ikke Nordlandsk. Selv er jeg fra sommerbyen Kristiansand:) 

Anonymkode: 5ee3c...62f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlending er grusomt (Kristiansand og deromkring), og dialekter fra nordre Nordland har jeg litt problemer med. 

Er fra Helgeland.

Anonymkode: e22ee...2b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst liker jeg bred setesdalsmål eller dialekta som snakkes oppi Lom og Sjåk, rett og slett fordi de er så vanskelige å forstå. 

Ser mange ikke liker totning. Selv er jeg fra Toten, og gud så mye positiv oppmerksomhet jeg alltid har fått for dialekta mi når jeg har studert rundt i Norge. Opplever at jeg sjarmerer mange, selv her i Oslo. Men nå snakker jeg ikke voldsomt bredt - det gjør de færreste 😊

Anonymkode: 6de50...a28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stavanger og nordover. Er frå Sogn og fjordane 

Anonymkode: f85a5...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarks dialekten er så fryktelig stygg, selv om jeg er vokst opp med den. Har endret dialekten, så ingen kan høre hvor jeg kommer fra.

Anonymkode: 06b82...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Bergen ❤️ Liker ikke sørlandsk og østfoldsk. 

Anonymkode: 1b6e2...abd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Molde-dialekt er vel heller ikke sånn sykt sjarmerende.

Anonymkode: 1b6e2...abd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke dialekter fra Nord-Norge, Finnmark osv. Liker heller ikke dialekten fra Gudbrandsdalen og Vennesla, Sandnes. 

Så kan jeg ikke fordra dialekter som sier «oss» istedenfor «vi» og generelt bare snakker irriterende feil!og grøtete. 

Er selv fra Bergen. 

Anonymkode: f765c...09d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trønder og jeg misliker bergensk. 

Anonymkode: 6e1a8...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å høre bergensere snakke er fordelig, men jeg syns ikke det er en stygg dialekt. Det bare gjør vondt i ørene, og det er ofte sykt vanskelig å skjønne fordi de snakker så jævli raskt :fnise:       Det samme med folk fra Kristiansand. 

Men stygg dialekt, det må være Brønnøysund :sjokkbla: OG alle trøndere på TV! Spesielt Ingrid Berdal (fritt vilt), og Petter Northug jr. :haar:  

Trønder selv, så jeg hadde sikkert også hadd forferdelig dialekt på tv :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...