Gå til innhold

Hvilken dialekt liker du minst?


Mimmii

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sliter litt med å like godt alle som skarrer på R'en. Kommer selv fra Møre. Også sliter jeg med forstå deler av Gudbrandsdalsdialektene, selv om jeg synes de er sjarmerende. 

Anonymkode: 0605b...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke så godt dialekten fra Stavanger-området, syns de nesten harker når de sier r.

Anonymkode: be316...3de

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trønderdialekt og dialektene fra Sunnhordland.

Er fra Bergen

Endret av Honey Dew
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bred østfolddialekt. Er selv fra Bergen.

Anonymkode: 9faae...9a4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den jeg har vanskeligst for å forstå alltid, er Haugesundstraktene. Hadde en på voksengymnas som snakket det, og jeg forstod ærlig talt ikke et puck av hva han sa. Han mumlet dessuten hele tiden. Har møtt andre fra de traktene senere, og de er lettere å forstå, men dialekten er ikke pen, dessverre.

Ellers hadde jeg en periode vanskelig for å forstå folk fra Sola-traktene. Når de ringte på jobben derfra, så måtte jeg i starten gi telefonen videre til kollegaen, så hun kunne spørre hva de ville 😛 Men etterhvert vente jeg meg til det da, og kunne håndtere telefoner derfra også. Sitter igjen med en følelse av at jeg ikke er så begeistret for den dialekten heller.

Jeg er fra Oslo.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg har alltid fått et inntrykk av at folk fra Haugesund ikke liker bergensdialekten, og omvendt? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å mislike trønderdialekter siden jeg slet med å forstå dem. Dette endret seg etter å ha møtt tre trøndere på studiet. For mange bunner det nok i at man ikke omgås mennesker med de dialektene det gjelder.

Endret av Turin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Vest Agder. Liker ikke Stavangerdialekten. 

Anonymkode: d419b...f61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Akershus, så snakker bokmål selv. 

Misliker sørlands-dialekt (typ Jorunn Stiansen), får vondt langt inn i marg og bein når jeg hører den 😬 Kunne ønske jeg taklet dialekten bedre, for jeg elsker naturen på Sørlandet. Kunne faktisk ha tenkt meg å bo der, men jeg orker bare ikke pga dialekta og at jeg ikke vil få barn som snakker den. 

Ikke så glad i nord-norsk heller, ala slik de snakker i Bodø og omegn 🙉🙈

Anonymkode: a2f4d...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnmøre og Sørlandsk.  Er selv fra Egersund, er ikke overbegeistret for min egen dialekt heller.  Har bodd på Østlandet i snart 18 og snakker blandingsdialekt når jeg er her, snakker kav egersundsk når jeg er på besøk der. 

Anonymkode: 2164a...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke helt dialekter der de har skarre-R. Haugesund er ganske den aller verste. Selv er jeg fra Trondheim. 

Anonymkode: 8db7e...e7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er fra Akershus, så snakker bokmål selv. 

Misliker sørlands-dialekt (typ Jorunn Stiansen), får vondt langt inn i marg og bein når jeg hører den 😬 Kunne ønske jeg taklet dialekten bedre, for jeg elsker naturen på Sørlandet. Kunne faktisk ha tenkt meg å bo der, men jeg orker bare ikke pga dialekta og at jeg ikke vil få barn som snakker den. 

Ikke så glad i nord-norsk heller, ala slik de snakker i Bodø og omegn 🙉🙈

Anonymkode: a2f4d...51b

Er det virkelig noen som snakker bokmål? Da må i såfall det være det verste tatt i betraktning at det er et dødt språk. 

Anonymkode: 8db7e...e7a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er fra Akershus, så snakker bokmål selv. 

Bokmål er et skriftmål, tviler sterkt på at det er noen som snakker bokmål.

Anonymkode: a8ddc...5fd

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bodødialekten fordi de går ned i toneleie så mye på slutten av setninger, så de høres sytete ut. Er fra Oslo.

Anonymkode: 3a764...258

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandnes og enda verre, bygdene rundt. Ellers syns jeg Beitostølen har fjollete dialekt. Surnadal og sør-sør Trøndelag er også ganske grusomt, men nå har jeg vent meg mer til det.

Anonymkode: 2d57f...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 18.45, Honey Dew skrev:

Trønderdialekt og dialektene fra Sunnhordland.

Er fra Bergen

He he, jeg er østlending og elsker dialektene fra Sunnhordaland, synes de er kjempe sjarmerende og høres så pene ut til å være vestlandsdialekter 🥰 Men det høres kanskje litt annerledes ut for en bergenser enn for en østlending 🙂

Anonymkode: a2f4d...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 18.52, Mimmii skrev:

Hehe, jeg har alltid fått et inntrykk av at folk fra Haugesund ikke liker bergensdialekten, og omvendt? Stemmer det?

Har jeg inntrykk av også 😜 Er østlending, men har bodd begge plassene 😊

Anonymkode: a2f4d...51b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...