Gå til innhold

Hvorfor så sint på nye permisjonsregler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Epler og bananer-sammenligningen blir ikke riktig, den ignorerer fullstendig den viktigste intensjonen med tredelingen, nemlig at fedre tar lenger permisjoner, noe som vil være viktig for likestilling på sikt av to grunner: arbeidsgivere får en forventning til at menn og kvinner begge tar forholdsvis lange permisjoner, og grunnet farens relativt lenger permisjon vil forhåpentligvis endringen også føre til at arbeidsgivere forventer at menn og kvinner begge bidrar mer likt på hjemmebane. 

Anonymkode: ddf82...878

Det er synd vi kun tenker på de voksne, når det er barna som bør være i fokus. 

Dette er ikke likestilling. Den dagen far får selvstendig opptjeningsrett, da snakker vi likestilling da. 

Anonymkode: 911a4...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ingen som TVINGER dere til noe som helst. Gjør som dere vil, men.så lenge statens sponser dere med masse penger, så er det rett og rimelig av dem å sette noen krav til forvaltningen av disse pengene. 

Er så lei av denne «skal ha, men vil ikke gi noe»-holdningen i samfunnet. Ta ansvar for dere selv!

Anonymkode: 35ad6...d07

Ikke gi? Vi jobber og vi gir fremtidig arbeidskraft. Betalt permisjon er en investering de får tilbake så det holder, ikke en utgift. Skaff deg bittelitt kunnskap før du uttaler deg.

Anonymkode: b61ad...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ingen som TVINGER dere til noe som helst. Gjør som dere vil, men.så lenge statens sponser dere med masse penger, så er det rett og rimelig av dem å sette noen krav til forvaltningen av disse pengene. 

Er så lei av denne «skal ha, men vil ikke gi noe»-holdningen i samfunnet. Ta ansvar for dere selv!

Anonymkode: 35ad6...d07

Det er vi som er staten. Statens penger er våre penger. Staten er ikke en gammel nisse som gir oss penger.

Folket gir i form av skatt og folket diskuterer hva pengene skal brukes til. Dette er på en måte selve fundamentet for hvordan samfunnet vårt er bygd opp.

Anonymkode: f648f...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Epler og bananer-sammenligningen blir ikke riktig, den ignorerer fullstendig den viktigste intensjonen med tredelingen, nemlig at fedre tar lenger permisjoner, noe som vil være viktig for likestilling på sikt av to grunner: arbeidsgivere får en forventning til at menn og kvinner begge tar forholdsvis lange permisjoner, og grunnet farens relativt lenger permisjon vil forhåpentligvis endringen også føre til at arbeidsgivere forventer at menn og kvinner begge bidrar mer likt på hjemmebane. 

Anonymkode: ddf82...878

Jo jeg synes sammenligningen funker. For i epler/bananer eksempelet ligger det også en god tanke bak endringen. Tanken er at da vil flere få et mer variert kosthold. Men den hensyntar dermed ikke alle de som av ulike grunner må droppe den ene delen totalt og dermed sitter igjen med mindre. Dette skjer dersom far rett og slett ikke kan ta 15 uker permisjon fordi han f.eks er selvstendig næringsdrivende eller har en jobb som rett og slett vanskelig lar seg kombinere med så lang permisjon. Da sitter gjerne mor igjen med ulønnet permisjon som løsning. Det er ikke likestilling.

Det gjenstår å se om det blir slik intensjonen var tenkt. Vil arbeidsgivere bry seg med disse 5 ukene til eller fra? Kvinner er uansett svært lenge borte i de fleste tilfeller, i tillegg til at de skal gjennom et svangerskap som kan være belastende for arbeidsplassen. De vil fortsatt være en større "risiko" å ansette enn menn. Disse 5 ukene vil ikke endre noe særlig på det. Og vil det bli sånn at nå som far får 5 uker ekstra vil han automatisk ta flere sykedager med barna, vaske huset oftere og lage mer mat? Da har vi liten tiltro til mennene våre. Min samboer er i hvert fall ikke avhengig av 5 uker ekstra permisjon for å bidra mer hjemme. Han bidrar som en helt!

Anonymkode: 5f9ee...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopierer fra en annen tråd:

Det har aldri vært meningen at man skal ha full selvbestemmelse over statlige goder (vi kan prøve å argumentere imot det så mye vi vil, men akkurat når det gjelder foreldrepermisjon er vi ekstremt heldige i dette landet - helt uavhengig av hvem som til en hver tid er i regjering). Helt naturlig og nødvendig med retningslinjer. Konsekvensen ellers er at kvinner alltid blir hjemme, mens menn alltid jobber - og da blir det vanskelig for de samme kvinnene å klage over karriereforskjeller (vi har en tendens til å gjøre det likevel, men dere skjønner poenget).


ALLE kan klare å innrette seg på ett eller annet vis. Man kommer stort sett langt med å planlegge og se løsninger i stedet for å lete etter problemer. Og alle som får barn vet at de neste årene blir unntakstilstand uansett. Man må bare henge i og greie seg som best man kan, det er ikke meningen at det skal være enkelt.

Fireåringen her er fortsatt vanskelig om natta, og vi sover dårlig alle mann, men vi forventer selvsagt ikke at skattebetalere skal betale for at vi kan hvile ut i stedet for å gå på jobb. Og treåringen fikk morsmelk til h*n var godt over 2 - det var selvsagt ikke noe problematisk å jobbe likevel (og jeg jobbet fra h*n var 6 mnd). Morgen, kveld, pumping, fast føde eller gudforby MME er din venn. Vær åpen for vennskapet, det gjør hverdagen både enklere og blidere. 

Det er synd å bruke mye energi på å klage i forkant, ting går seg stort sett seg til og det blir ikke så grusomt som man så for seg på forhånd. Det å la barnet begynne i barnehage er alltid litt sårt for foreldre, uansett hvor gammelt barnet er. Men man kan selvsagt ikke forvente å få full utbetaling over lengre tid fordi man synes at gullungen er for liten til å være i barnehage. I slike tilfeller er ulønnet permisjon og kontantstøtte din venn. Vær åpen for vennskapet, eller innrett deg.

Det med at det er krise å forlate barnet til far fordi far er uvant med babyer og babyen er så knyttet til mamma orker jeg ikke å kommentere. 

PRØV å være litt positive. Det er ufattelig lite sjarmerende med den evige klaginga.

Anonymkode: 3ae93...351

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er synd vi kun tenker på de voksne, når det er barna som bør være i fokus. 

Dette er ikke likestilling. Den dagen far får selvstendig opptjeningsrett, da snakker vi likestilling da. 

Anonymkode: 911a4...f99

Helt enig at fedre skal ha selvstendig opptjeningsrett. Slik jeg ser det er tredelingen et steg i den retningen. 

Likestilling er til fordel for barna også, de tjener på å ha tidlig nær tilknyting til to foreldre og de tjener på å leve i et likestilt samfunn.

Anonymkode: ddf82...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er for at vi klemmer en melon opp i menn sin anal, slik at det oppstår rifter og sår. Deretter pumper vi kroppen deres full av lake.

Menn burde også gis hormoner slik at de kan produsere melk. Dette er bra for likestillingen slik at kvinner ikke diskrimineres i arbeidslivet pga ammefri.

I stedet for nedsunket livmor, så kan de få nedsunket balle eller tarm. 

Dette gjøres dagen før permisjonen deres starter.

Anonymkode: f648f...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke rett på et års ubetalt permisjon etter betalt permisjon? Hvorfor måtte du si opp jobben? 

Anonymkode: ddf82...878

Fordi min jobb ikke var enig at jeg ble hjemme frem til ungen spiste. De ville ikke gi meg ubetalt permisjon. Selv om man har rett på noe vil ikke si at man får det. De så jeg fikk komme tilbake eller så skreiv de om jobben min og ga jobben min til vikaren min.

Anonymkode: b61ad...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kopierer fra en annen tråd:

Det har aldri vært meningen at man skal ha full selvbestemmelse over statlige goder (vi kan prøve å argumentere imot det så mye vi vil, men akkurat når det gjelder foreldrepermisjon er vi ekstremt heldige i dette landet - helt uavhengig av hvem som til en hver tid er i regjering). Helt naturlig og nødvendig med retningslinjer. Konsekvensen ellers er at kvinner alltid blir hjemme, mens menn alltid jobber - og da blir det vanskelig for de samme kvinnene å klage over karriereforskjeller (vi har en tendens til å gjøre det likevel, men dere skjønner poenget).


ALLE kan klare å innrette seg på ett eller annet vis. Man kommer stort sett langt med å planlegge og se løsninger i stedet for å lete etter problemer. Og alle som får barn vet at de neste årene blir unntakstilstand uansett. Man må bare henge i og greie seg som best man kan, det er ikke meningen at det skal være enkelt.

Fireåringen her er fortsatt vanskelig om natta, og vi sover dårlig alle mann, men vi forventer selvsagt ikke at skattebetalere skal betale for at vi kan hvile ut i stedet for å gå på jobb. Og treåringen fikk morsmelk til h*n var godt over 2 - det var selvsagt ikke noe problematisk å jobbe likevel (og jeg jobbet fra h*n var 6 mnd). Morgen, kveld, pumping, fast føde eller gudforby MME er din venn. Vær åpen for vennskapet, det gjør hverdagen både enklere og blidere. 

Det er synd å bruke mye energi på å klage i forkant, ting går seg stort sett seg til og det blir ikke så grusomt som man så for seg på forhånd. Det å la barnet begynne i barnehage er alltid litt sårt for foreldre, uansett hvor gammelt barnet er. Men man kan selvsagt ikke forvente å få full utbetaling over lengre tid fordi man synes at gullungen er for liten til å være i barnehage. I slike tilfeller er ulønnet permisjon og kontantstøtte din venn. Vær åpen for vennskapet, eller innrett deg.

Det med at det er krise å forlate barnet til far fordi far er uvant med babyer og babyen er så knyttet til mamma orker jeg ikke å kommentere. 

PRØV å være litt positive. Det er ufattelig lite sjarmerende med den evige klaginga.

Anonymkode: 3ae93...351

Altså...dere som er for tvungen tredeling har null forståelse for realiteten. Selv om noe ser bra ut på papiret gjør det ikke til gjennomførbart. Unger er forskjellige og det er familier å. Slutt å prøv å få alle til å få plass i samme boksen. 

NEI TIL TVUNGEN TREDELING

JA TIL FAMILIERS RÅDERETT OVER EGEN PERMISJON 

Anonymkode: b61ad...0ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi min jobb ikke var enig at jeg ble hjemme frem til ungen spiste. De ville ikke gi meg ubetalt permisjon. Selv om man har rett på noe vil ikke si at man får det. De så jeg fikk komme tilbake eller så skreiv de om jobben min og ga jobben min til vikaren min.

Anonymkode: b61ad...0ae

Ok, så ditt problem var en elendig arbeidsgiver.

Anonymkode: ddf82...878

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

PRØV å være litt positive. Det er ufattelig lite sjarmerende med den evige klaginga.

Anonymkode: 3ae93...351

Oversatt:

Hva er vitsen med egne meninger? Hva er vitsen med å diskutere saker i samfunnet? Kan du ikke bare putte hjernen på glass og bruke et par klesklyper til å holde munnen i smileposisjon?

Anonymkode: f648f...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er for at vi klemmer en melon opp i menn sin anal, slik at det oppstår rifter og sår. Deretter pumper vi kroppen deres full av lake.

Menn burde også gis hormoner slik at de kan produsere melk. Dette er bra for likestillingen slik at kvinner ikke diskrimineres i arbeidslivet pga ammefri.

I stedet for nedsunket livmor, så kan de få nedsunket balle eller tarm. 

Dette gjøres dagen før permisjonen deres starter.

Anonymkode: f648f...a9e

Permisjonen er ikke en premie til mor fordi hun har gjennomgått et svangerskap, en tøff fødsel og/eller en vanskelig barselperiode. 

Anonymkode: ddf82...878

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Permisjonen er ikke en premie til mor fordi hun har gjennomgått et svangerskap, en tøff fødsel og/eller en vanskelig barselperiode. 

Anonymkode: ddf82...878

Premie: nei. Restitusjon: ja.

Hvis både menn og kvinner må restituere så er det likt for begge. Altså likestilling. 

Anonymkode: f648f...a9e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, så ditt problem var en elendig arbeidsgiver.

Anonymkode: ddf82...878

Hadde ikke vært noe problem om jeg kunne overtatt pappaens permisjon, men ja, arbeidsgiveren var ikke grei. Og slike arbeidsgivere er det MANGE av.

Anonymkode: b61ad...0ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ALLE kan klare å innrette seg på ett eller annet vis. Man kommer stort sett langt med å planlegge og se løsninger i stedet for å lete etter problemer. Og alle som får barn vet at de neste årene blir unntakstilstand uansett. Man må bare henge i og greie seg som best man kan, det er ikke meningen at det skal være enkelt.

Fireåringen her er fortsatt vanskelig om natta, og vi sover dårlig alle mann, men vi forventer selvsagt ikke at skattebetalere skal betale for at vi kan hvile ut i stedet for å gå på jobb. Og treåringen fikk morsmelk til h*n var godt over 2 - det var selvsagt ikke noe problematisk å jobbe likevel (og jeg jobbet fra h*n var 6 mnd). Morgen, kveld, pumping, fast føde eller gudforby MME er din venn. Vær åpen for vennskapet, det gjør hverdagen både enklere og blidere. 

Nei, i de familiene der far går konkurs ved å ta 15 uker permisjon er det ikke "bare å innrette seg". 

Skattebetalerne betaler det samme. Permisjonen er like lang, og koster dermed samfunnet det samme. Det er den tvungne fordelingen folk er imot. Ingen her syter over at vi ikke har permisjon til ungen begynner på barneskolen akkurat.

Det er mangel på å kunne være mer runde i kantene for de det gjelder som irriterer folk.

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså...dere som er for tvungen tredeling har null forståelse for realiteten. Selv om noe ser bra ut på papiret gjør det ikke til gjennomførbart. Unger er forskjellige og det er familier å. Slutt å prøv å få alle til å få plass i samme boksen. 

NEI TIL TVUNGEN TREDELING

JA TIL FAMILIERS RÅDERETT OVER EGEN PERMISJON 

Anonymkode: b61ad...0ae

Null forståelse for realiteten? Ta en titt på partiprogrammene til samtlige partier og se om det er noe særlig realistisk med noe annet enn tredeling i dette landet. Selv om familier har forskjellige utgangspunkt, kan man ikke forvente at staten skal ta hensyn til hver enkelt situasjon. Man har ett regelverk. Enten forholder man seg til det, eller så holder man seg utenfor det. Enkelt og greit.

Anonymkode: 3ae93...351

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Null forståelse for realiteten? Ta en titt på partiprogrammene til samtlige partier og se om det er noe særlig realistisk med noe annet enn tredeling i dette landet. Selv om familier har forskjellige utgangspunkt, kan man ikke forvente at staten skal ta hensyn til hver enkelt situasjon. Man har ett regelverk. Enten forholder man seg til det, eller så holder man seg utenfor det. Enkelt og greit.

Anonymkode: 3ae93...351

Men hva var problemet med den forrige ordningen? Fungerte den ikke? Er fedre totalt fraværende? Har ikke barn gode nok bånd med far i dag? Får kvinner lettere jobb om hun må tilbake i arbeid 5 uker tidligere? Hvor er dokumentasjonen, den faglige vurderingen, forskningen osv som viste at å endre ordningen var det beste?

Anonymkode: 5f9ee...fd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oversatt:

Hva er vitsen med egne meninger? Hva er vitsen med å diskutere saker i samfunnet? Kan du ikke bare putte hjernen på glass og bruke et par klesklyper til å holde munnen i smileposisjon?

Anonymkode: f648f...a9e

Diskuterte du da det var 14 ukers fedrekvote? Diskuterte du da det var 10? Hva er det som gjør at disse siste ukene utgjør en så enorm forskjell for folk i motsetning til tidligere?

Anonymkode: 3ae93...351

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva var problemet med den forrige ordningen? Fungerte den ikke? Er fedre totalt fraværende? Har ikke barn gode nok bånd med far i dag? Får kvinner lettere jobb om hun må tilbake i arbeid 5 uker tidligere? Hvor er dokumentasjonen, den faglige vurderingen, forskningen osv som viste at å endre ordningen var det beste?

Anonymkode: 5f9ee...fd6

Problemet var at fedre ikke tok mer enn kun de 10 ukene. Og ja, det har selvfølgelig noe å si for kvinners posisjon i arbeidslivet.

Anonymkode: 3ae93...351

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diskuterte du da det var 14 ukers fedrekvote? Diskuterte du da det var 10? Hva er det som gjør at disse siste ukene utgjør en så enorm forskjell for folk i motsetning til tidligere?

Anonymkode: 3ae93...351

Jeg mener at det ikke burde være egne kvoter i det hele tatt. Alt burde være opp til den enkelte familie å bestemme.

Anonymkode: f648f...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...