Gå til innhold

Vil ikke ha fast jobb, men jobbe med frihetsfølelsen av å kunne si nei


exictence

Anbefalte innlegg

Har en venn som i mange år jobbet fast i 100% stilling. Han syntes ikke det var livet verdt. Nesten all tid gikk med på jobbing. Han var aldri sykemeldt, han var heldig, og omtrent aldri syk, ingen fravær. 

Han mistrivdes. Søkte en annen jobb, fikk stillingen, sa opp forrige. Dessverre viste det seg at denne jobben mistrivdes han enda mer i. Til slutt sa han opp denne og, uten å ha en ny jobb å komme til.

Men han meldte seg som ringevikar på hotel og restaurant. Det viste seg å være veldig mye behov. Jeg tror de er glade for å ha ansatte som ville være fleksibel og ikke ytret ønske om fast stilling ? 

Tiden gikk. Han opplevde aldri noe problem om manglende etterspørsel på å jobbe. Etter hvert hadde han jobbet så mye et sted, at sjefen sa at han måtte få en fast 20% stillings kontrakt. 

Jeg tenker at det gav vel sjefen pga regler om å måtte ansette fast etter en viss tid? 

Han jobber der mye mer enn 20% i uken, men i kontrakten står det 20% fast og ellers vikar kontrakt. Noen ganger jobber han 100% der, eller mer (f.eks i desember mnd). Så har han perioder fri, og han har friheten til å si nei innimellom. Han sier sjelden nei, men noen ganger. Som oftest jobber han ca 50% - 60% i mnd.

Mange sier at dette er dumt av ham. Tenk hvis han plutselig blir syk? Han får ingen oppstart pensjon (utenom de 20% fast?). Kanskje kan han ikke jobbe mer av en grunn, hva da?

Hva tenker dere om det?

Han sier at han noen ganger ikke orker/klarer/har lyst til å jobbe så mange timer om dagen. Her får han mulighet til å troppe inn bare 4 - 5 timer noen ganger. Så sier han ja til det, og er kjempe fornøyd. Han sier mange ganger at han er så glad for hvordan han nå jobber og har tid til andre ting han liker å gjøre.

Jeg tror restauranten er kjempe fornøyd med å bare kunne ha ham som en ekstra bemanning når de vet det er mest hektisk. 

Jeg beundrer ham på mange måter.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow, utrolig at noen kan få det til å gå rundt ved å bare jobbe 50%.  Jeg har 80 % og jobber mellom 10-20% ekstra.  Jeg får pensjonspoeng for alt jeg jobber. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo fungere godt om en ikke er avhengig av å få inn en god slump med penger hver måned til lån,husleie o.l 

En får sette til side en buffer til evt. sykdom og rolige jobb perioder, en må så klart ordne seg med uføreforsikring.

Og ordne med pensjonssparekonto privat (der en kan sette inn mer de periodene en har god lønn og ingenting når en har lite lønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Peonjenta skrev:

Wow, utrolig at noen kan få det til å gå rundt ved å bare jobbe 50%.  Jeg har 80 % og jobber mellom 10-20% ekstra.  Jeg får pensjonspoeng for alt jeg jobber. 

Ja, jeg kan se at det er en altfor stor utfordring for mange. Kommer også an på hvordan en vil leve. 

Nå har han et nedbetalt arvet hus. Voksne barn som klarer seg selv. Og en til å dele husholdningen med.

Han har ikke bil. Reiser veldig sjelden til utlandet. Men ferierer billig rundt omkring i landet.

Ingen netflix , tv. Billigste abonnement på mobil, og en gammeldags pc med noe netforbindelse.

Han elsker turer i fjell, skog. Bader i sjøen året rundt. 

For meg virker det som han er en livsnyter. Han sier at han ikke kunne tenke seg å ha det annerledes.

 

17 timer siden, Mt3 skrev:

Det kan jo fungere godt om en ikke er avhengig av å få inn en god slump med penger hver måned til lån,husleie o.l 

En får sette til side en buffer til evt. sykdom og rolige jobb perioder, en må så klart ordne seg med uføreforsikring.

Og ordne med pensjonssparekonto privat (der en kan sette inn mer de periodene en har god lønn og ingenting når en har lite lønn.

Høres lurt ut. I hvert fall alltid sikre seg at man har nok på kontoen, at man ikke skylder noe.

Når han ikke får opptjent pensjon, får han jo litt høyere lønn. 

Noen ganger lurer jeg på om det er noe vits nesten å få til pensjon. Pengene raser jo ned i verdi. De som ikke har høy lønn, tenker jeg er det egentlig vits å spare til pensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er eit godt liv å vera " freelancer Kunne jobbe mykje i perioder og kunne si nei i perioder ein vil gjera noko anna. Eg savner det livet og går gjerne tilbake til det, for det er alltid noko å gjera om ein er allsidig . Tenk så fritt og godt da ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...