Gå til innhold

Minoriteter vil ikke spille i teater, og det er blendahvite nordmenns skyld.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/01/25/Trøndelag-Teater-er-så-blendahvitt-at-det-er-på-grensen-til-det-latterlige-18317182.ece

I hvert fall i følge denne ungen damen. 

Sitat

Jeg har et par ganger prøvd å overbevise mine brødre og søstre med minoritetsbakgrunn om at de må komme til Trøndelag Teater, for det er mye bra som skjer der og som de muligens kunne like. Men de lot seg ikke overtalte, så jeg ga opp.

Men altså, de vil ikke dit, og det er teateret og de blonde nordmennenes skyld? Hvordan? Hvorfor?

Helt seriøst jeg begynner å bli så lei over klagingen over at det finnes nordmenn i Norge!

Anonymkode: 8354c...fc9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/01/25/Trøndelag-Teater-er-så-blendahvitt-at-det-er-på-grensen-til-det-latterlige-18317182.ece

I hvert fall i følge denne ungen damen. 

Men altså, de vil ikke dit, og det er teateret og de blonde nordmennenes skyld? Hvordan? Hvorfor?

Helt seriøst jeg begynner å bli så lei over klagingen over at det finnes nordmenn i Norge!

Anonymkode: 8354c...fc9

Bare bra at man klager på rasisme.

Anonymkode: 7bdd2...b82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare bra at man klager på rasisme.

Anonymkode: 7bdd2...b82

Hvordan er dette rasisme? Er det noen som har nektet dem adgang?

Anonymkode: 8354c...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle nesten trodd at minoriteter var en minoritet.

Anonymkode: 2af4e...188

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/01/25/Trøndelag-Teater-er-så-blendahvitt-at-det-er-på-grensen-til-det-latterlige-18317182.ece

I hvert fall i følge denne ungen damen. 

Men altså, de vil ikke dit, og det er teateret og de blonde nordmennenes skyld? Hvordan? Hvorfor?

Helt seriøst jeg begynner å bli så lei over klagingen over at det finnes nordmenn i Norge!

Anonymkode: 8354c...fc9

Ikke lag en stor sak av en fillesak. Det der er en bagatellmessig sak kun for å få mer PR. Ikke trekk inn holdninger fra Resett og Document.no. Noen trenger enhver anledning til å spre møkka si.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 007_008_007 skrev:

Ikke lag sak av en fillesak. Det der er en bagatellmessig sak kun for å få mer PR. Ikke trekk inn holdninger fra Resett og Document.no.

Mener du jeg trekker inn holdninger fra resett og document? Jeg skriver jo bare det samme som hun skriver.

Hun skriver selv at hun har prøvd å få minoritetene inn i teateret, både som deltagende aktører og som publikum slik jeg forstår denne teksten. Minoritetene vil ikke, likevel så presterer hun å legge skylden på "de blendahvite nordmennene". Hvordan er det i det hele tatt mulig, lurer jeg på da?

Anonymkode: 8354c...fc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 007_008_007
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mener du jeg trekker inn holdninger fra resett og document? Jeg skriver jo bare det samme som hun skriver.

Hun skriver selv at hun har prøvd å få minoritetene inn i teateret, både som deltagende aktører og som publikum slik jeg forstår denne teksten. Minoritetene vil ikke, likevel så presterer hun å legge skylden på "de blendahvite nordmennene". Hvordan er det i det hele tatt mulig, lurer jeg på da?

Anonymkode: 8354c...fc9

Det der er en fillesak som jeg skrev i stad. Ingen vits i å fyre opp noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om trynefaktor. Om man er svart eller hvit har ikke så mye å si. Liker de deg er man velkommen og flokkmentaliteten råder på Trøndelag teater som alle andre steder.

Anonymkode: 1159f...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er minoriteter, og vi er blendahvite? Er det ok å kalle folk kullsvart nå eller?🤔

Anonymkode: fffe4...739

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Det der er en fillesak som jeg skrev i stad. Ingen vits i å fyre opp noe mer. 

Ene og alene er dette en fillesak ja, men den føyer seg inn i rekken over andre som sutrer over at det er nordmenn i Norge. Til og med sutrer folk over at det er nordmenn i den norske regjeringen. 

https://www.nettavisen.no/meninger/georgegooding/diskriminering-uten-diskriminerte/3423420347.html

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qnRQkz/han-kan-sikre-at-det-ikke-blir-en-blendahvit-regjering

Sitat

Med blendahvit mener han en regjering kun bestående av etnisk norske politikere.

Sitat

Først og fremst kan jeg avsløre, siden Faktisk.no og resten av gjengen ikke har vært i stand til det: under 10 av de 17 prosentene det er snakk om er "synlige" minoriteter.

Polakker og svensker er de største innvandrergruppene i Norge. Vi har vel ikke hørt noe krav om å se dem i regjering; de er jo "blendahvite".

Så gruppen det egentlig klages over er ikke den "17 prosent" som alle kronikkene har brukt, men under 10 prosent. Ikke engang enkle fakta som dette har de klart å forholde seg til.

Jeg er lei av at rasister får spalteplass og at det er helt ok å kritisere og snakke nedlatende om nordmenn når det kommer til integrering, men å peke på minoriteter som ikke vil integreres er helt hårreisende. Jeg er så lei av dobbeltmoralen!

Anonymkode: 8354c...fc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ene og alene er dette en fillesak ja, men den føyer seg inn i rekken over andre som sutrer over at det er nordmenn i Norge. Til og med sutrer folk over at det er nordmenn i den norske regjeringen. 

https://www.nettavisen.no/meninger/georgegooding/diskriminering-uten-diskriminerte/3423420347.html

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qnRQkz/han-kan-sikre-at-det-ikke-blir-en-blendahvit-regjering

Jeg er lei av at rasister får spalteplass og at det er helt ok å kritisere og snakke nedlatende om nordmenn når det kommer til integrering, men å peke på minoriteter som ikke vil integreres er helt hårreisende. Jeg er så lei av dobbeltmoralen!

Anonymkode: 8354c...fc9

Det at du opprettet denne tråden er rett og slett for å spre dritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 007_008_007 skrev:

Det at du opprettet denne tråden er rett og slett for å spre dritt. 

Nei, det var for at fler skulle lese den åpenbare rasismen meningstyreren har fått på trykk.

Anonymkode: 8354c...fc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt rasisme er så stygt. Usmakelig og unødvendig innlegg.  

Jeg har sett 117 forskjellige stykker, hovedsaklig i en annen by men har vært på andre teater rundt om kring og trøndelag teater 1 gang. Ja ensemblet rundt om kring er stort sett hvit, men det er ikke på grunn av rasisme. Det er fordi det er få skuespillere med annen hudfarge som blir skuespiller. De kan ikke bare dra opp amatører på scenen for å sette mer farge på scenen. Jeg har sett flere som er født og oppvokst i Norge og de er som alle andre. Men så har det vært et par som er så dårlig i norsk at de ødela forestillingen, fordi jeg forsto ikke halvparten av det som ble sagt. Det hjelper ikke at de er store i utlandet og har talent, når de ikke mestrer språket. 

Det at den 25 åringen ikke har hørt om Mads Bones har ingenting med teateret å gjøre. Det betyr bare at han ikke leser nyhetene. For jeg søkte opp navnet og det kom opp flere treff, siste ble publisert for 5 dager siden. Vedkommende har også stått på VG og andre artikler i forbindelse med Skam Noora. Så selv jeg har som aldri har sett vedkommende, har hørt navnet fordi jeg leser nyhetene.  

Jeg har hatt flere medelever, lærere og kolleger som aldri har vært på teater. Og de er etnisk norske! Det er nok fordi jeg ikke er 70+, for spør du folk på gamlehjemmet om teater så vil nok mange si at de har vært der. Fordi publikum er ikke bare hvite, de er også gamle. Slik har det vært på samtlige teater jeg har vært på. Oslo hadde et litt yngre publikum, men så var det book of mormon da og det er ikke akkurat Ibsen. 

Anonymkode: bed76...1ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 007_008_007
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det var for at fler skulle lese den åpenbare rasismen meningstyreren har fått på trykk.

Anonymkode: 8354c...fc9

Ja, det er så synd på "blendahvite"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

På tide å ta seg sammen. Hvor mange kan føle seg krenkende på andre vegne uten at de krenkende faktisk er krenket..  sånne som deg GJØR at de krenkende føler seg krenket. De var det i utgangspunktet ikke. 

Snart så er ordtaket "familiens svarte får" rasistisk også....  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må gjøre mer for å tiltrekke minoritetene. Kjønnsdelte publikumssaler og flere oppsetninger om islam, så kommer de.

Klarer ikke teateret det har de ikke livets rett og bør legges ned.

Anonymkode: 627dd...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor er det greit å kalle etniske nordmenn for blendahvite men ikke greit å kalle mørke innvandrere for svartinger?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den samme gamle regla, gruppe X er underrepresentert fordi gruppens medlemmer velger det, og Noen André har skylden, aldri individene som tar valgene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example skrev:

Synes hun var ganske hvit selv også, eller er jeg fargeblind? 

Ser hvit ut for meg og, men hun er ikke norsk da, så da kan hun sikkert påberope seg å være en minoritet selv om ingen ville se det på henne. For øvrig, hadde hun sittet i regjeringen så ville hun ikke blitt regnet som en minoritet fordi hun ikke er brun.

Anonymkode: 8354c...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...