Gå til innhold

Influensere de nye tankesmiene? Kronikk i dagens Aftenposten.


ashera

Anbefalte innlegg

Dette innlegget er det absolutt dummeste jeg har lest på en god stund. Hans naive tro på bloggere må enten ha en bakenforliggende årsak eller så er han rett og slett ekstremt naiv 

Jeg er helt enig i at tenketanker ikke er utelukkende positivt, og vi skal absolutt ikke se dem som nøytrale, for det er de ikke. De jobber for sin sak, enten det er Civitia eller Agenda så forsøker de å fremme meninger og paripolitiske saker hvor de har tilhørighet. Men bloggere er langt fra objektive (som han fremstiller dem): de er jo kjøpt å betalt, det er jo nettopp derfor de forsøker å påvirke oss! (river meg i håret) 

Jeg håper ikke politikere synker så lavt at kjøper reklame hos bloggere, men det ville ikke forundret meg. 

Forresten: tar han ikke feil angående metoo, hvor han tilkjenner bloggere all æren? https://no.wikipedia.org/wiki/Me_too 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Peaky Blinders skrev:

 

Dette innlegget er det absolutt dummeste jeg har lest på en god stund.

Forfattet av manageren til nevnte John Arne Riise, Ørjan Burøe, Carina Dahl, Stella Mwangi (og gudene vet hvem ellers). Say no more. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, xemiliex skrev:

Forfattet av manageren til nevnte John Arne Riise, Ørjan Burøe, Carina Dahl, Stella Mwangi (og gudene vet hvem ellers). Say no more. 

Så klart! 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, xemiliex skrev:

Forfattet av manageren til nevnte John Arne Riise, Ørjan Burøe, Carina Dahl, Stella Mwangi (og gudene vet hvem ellers). Say no more. 

Jeg personlig ville ikke stolt på disse folkene om de anbefalte meg å kjøpe en barberhøvel engang, klarer virkelig ikke å forestille meg at jeg skulle tatt dem seriøst når det kommer til ting som faktisk betyr noe. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som virkelig er skremmende er at han åpenbart ikke forstår hva en tenketank faktisk er og hva de jobber med, hvordan de analyserer m.m.  Det er noe helt annet enn å være mot palmeolje eller henge seg på "Dubai-gate".

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Influencere objektive og uten agenda? Det må være det største våset jeg har hørt på lenge :skratte:De som har som levebrød å påvirke meg uten å fortelle det er det de prøver på og hvor pengene kommer fra. Hysterisk at slikt kommer fra et influencer-management for han har jo absolutt ingen agenda NOT. 

Nei heldigvis er jeg ikke lik influencerne! Jeg har ikke intensjoner om å lure vennene (eller "vennene") mine for å tjene penger. Jeg påstår ikke jeg lever miljøvennlig mens jeg pusser opp huset 3 ganger på 2 år og drar på cruise eller lignende utroverdigheter. Jeg er stolt av å ikke være som influencere og jeg kommer aldri til å gi noen av dagens toppbloggere "min stemme"! 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Inocybe skrev:

Influencere objektive og uten agenda? Det må være det største våset jeg har hørt på lenge :skratte:De som har som levebrød å påvirke meg uten å fortelle det er det de prøver på og hvor pengene kommer fra. Hysterisk at slikt kommer fra et influencer-management for han har jo absolutt ingen agenda NOT. 

Influerncere er ikke objektive, de er hule. En slags spøkelser uten meninger, holdninger eller moralsk kompass*, kun med feit bankkonto.

"Objektiv" i denne sammenhengen må jo bety "gjør hva som helst for penger".

 

(*jf Ørjan Burøe)

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på retningslinjene:
 

Sitat

 

* Tekster, bilder og annet materiale med opphavsrett. Du er selv ansvarlig for at du har de nødvendige tillatelser til å legge ut tekst, bilder, video eller annet innhold. Ved sitering av innhold må det alltid vises til kilde, og det er her på Kvinneguiden kun tillatt med et lite utdrag på omtrent to-tre setninger. Unntaket er dersom det å vise til kilde identifiserer en person som ikke selv har søkt offentligheten, som for eksempel i lukkede Facebook-grupper. Vi tillater ikke at det deles hele artikler, blogginnlegg eller lignende, verken via tredjepart eller direkte postet i forumet. Når det gjelder bilder er disse omfattet av åndsverkloven, og må lenkes til. Se denne diskusjonen for mer utfyllende informasjon om bildebruk, og denne tråden for en presisering av hvordan vi modererer materiale med opphavsrett. For ytterligere informasjon om hva som er greit å videreformidle kan du også lese mer her hos redaktørforeningen.

* Spekulasjoner eller ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsakssammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene. Spekulasjoner om trolling ryddes under denne regelen.

 

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså....mister nesten troen på menneskeheten når jeg leser sånt. Godt å se her at vi er flere som reagerer på samme måte!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke ta han seriøst, er det ironi? Uansett er det et viktig innlegg fordi om man ønsker det (slik kronikkforfatter) eller ikke så har disse menneskene vanvittig påvirkningskraft og masse følgere. At de skal påvirke disse politisk er skremmende! På tide å åpne øynene for hva som skjer. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thor Steinhovden skriver det så vakkert;

Sitat

 

 "Influensere bør absolutt engasjere seg enda mer i samfunnsdebatten.

Likestilling i Midtøsten, #metoo og psykiske lidelser er svært viktige temaer, og jeg heier på alle som setter dette på dagsordenen. Det behøver imidlertid ikke å stoppe der. Debatten rundt EØS-avtalen berører mange rundt om i landet. Automatisering er en utfordring som vil treffe nærmest alle nordmenn. Barnefattigdom, skattepolitikk, likestilling i arbeidslivet, integreringsutfordringer og «just transition» (rettferdig klimaomstilling) er noe svært mange i folket ønsker gode løsninger på. Dette er temaer som altfor få deltar i. Det har influensere makt til å bidra til å endre."

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/p6y1vj/Kort-sagt_-fredag-1-februar

For et herlig ønske! Men akk så forferdelig naivt, når vi som har fulgt rosabloggere i noen år forlengst har skjønt at de ikke klarer å interessere seg for annet enn løshår, løsnegler, løsvipper, smoothie bowls og restylanefylte trutmunner.

TENK for et nedslagsfelt de fem mest leste toppbloggerne har! Tenk for en forskjell de kunne ha utgjort! Men nei da, innholdet består som vanlig 100 % av navlebeskuelse, shoppinggalskap og innsugde mager.

Det sier jo på én måte hva folket ønsker å lese, men man kan ikke lukke øynene for at slikt lesestoff gjør oss både dummere og mer overfladiske. Den eneste virkelig populære og trendy influenseren som er verdifull her til lands må være A-kjendisen og instagrammeren Jenny Skavlan; som er en ivrig forkjemper for miljøet og barns privatliv samtidig som hun er rå, kul, og trendy. Hun burde imidlertid ha krevd mye mer plass i mediebildet; hun som faktisk har så utrolig mye bra å komme med. TV2 burde skamme seg, som fronter utlevering av barn i Bloggerne fremfor å tilby Jenny Skavlan sitt eget program.

Endret av Ultiva
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/kultur/norske-abortmotstandere-tar-etter-amerikanske-pro-lifere/70727922

Denme erfin å lese! Jeg så mamma som 16 hadde en lite nyansert mening om abortloven i NY, -under spørsmål og svar 27.01, som om at loven gir abort helt opp til fødsel. DERFOR skal IKKE uvitende bloggere få vøre de nye tankesmiene.. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest 007_008_007
På 30.1.2019 den 14.40, ashera skrev:

"Jeg håper vi får en valgkamp uten lobbyister, men med influensere som forklarer meg hvordan de tenker å velge og hvorfor."  Dette sier Erlend Bakke i en kronikk i dagens Aftenposten.

Kronikkforfatteren mener og håper(!) at influensere vil erstatte tankesmier ("Tenketanker eller tankesmier definerer seg selv som «en arena for utvikling og formidling av kunnskap og ideer på viktige samfunnsområder") som premissleverandører i den kommende valgkampen, og har meget stor tiltro til influensernes kapabilitet på området. (...) 

Fyren er forøvrig i managementbransjen og adm. dir. i firmaet som har bl.a. har John Arne Riise. http://motormouth.no 

Så nei, dessverre var det ikke ironi. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/J1dPlX/Influensere-er-dagens-tankesmier--Erland-Bakke

 

Ryddet for innhold med opphavsrett. Edie, adm.

Når begynte folk å slutte å tenke selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarah Sørheim, kulturredaktør i Aftenposten har skrevet et godt svar til kronikken.

"De største norske bloggerne markerer seg først og fremst som selvsentrerte skribenter, med et langt fremskredet utseendefokus og et sjokkerende overforbruk av klær, sminke, kremer og interiørartikler. [...] det er langt mellom hvert innlegg som inneholder et snev av politikk. Eller samfunnsengasjement i det hele tatt."

https://www.aftenposten.no/kultur/i/P3b0ep/Sporsmalet-er-ikke-om-influensere-har-makt-Men-hva-de-bruker-den-til--Sarah-Sorheim

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...