Gå til innhold

Halsbetennelse - utslett - pencillin? - lege svarer ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) Var hos legen i går med min datter da vi har halsbetennelse. Vi begge har utslett som legen sa var feber utslett, selv om hun så vidt så 2 sekunder på hånda mi (har fult over hele kroppen og det klør), og datteren min har det på beina hennes. Vi fikk en salve på resept, men når jeg prøver å søke meg frem på det så finner jeg både bilder og beskrivelser likt utslettet vårt og da må det være skarlagensfeber utslett, men da skal det behandles med pencillin?? Noen sykepleiere her som vet mer om dette? Legen sa jeg ikke trengte behandling til halsbetennelsen men hun var så rask og slurvete virket det som, tok ikke bakterieprøve osv 🙈 har ringt i dag men de svarer ikke, og hatt stengt telefon fra 9 til 12😬

Anonymkode: 7c39c...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring legevakten og spør :)

Anonymkode: 48190...d34

Der fungerer ikke telefonen før kl 16.00 😕

Anonymkode: 7c39c...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der fungerer ikke telefonen før kl 16.00 😕

Anonymkode: 7c39c...626

Er jo ikke noe som haster, så prøv legen din eller legevakt senere i dag. 

Anonymkode: 48190...d34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo ikke noe som haster, så prøv legen din eller legevakt senere i dag. 

Anonymkode: 48190...d34

Men herregud! Er det ikke lov å spørre? 

Anonymkode: 7c39c...626

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de fleste tilfeller skyldes halsbetennelse virus, og da finnes det ingen effektiv behandling. Dersom det skulle skyldes en bakteriell infeksjon vil antibiotika hjelpe, men for at legen skal skrive ut noe skal man være skikkelig skikkelig dårlig eller ha slitt med det en lang stund. 

Et kjapt googlesøk fortalte meg også at skarlagensfeber skyldes nettopp halsbetennelse (bakteriell - streptokokker), og at det vanligvis går over av seg selv etter ca. 1 uke. Likevel er det lurt å ringe legekontoret for å be om en time til at legen lytter på hjertet og få levert en urinprøve. 

Anonymkode: 59004...084

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ille så mye annet å gjøre enn å vente til du får kontakt med lege :)

hvordan ser utslettet ut da? Kan du ta bilde?

Anonymkode: b5690...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I de fleste tilfeller skyldes halsbetennelse virus, og da finnes det ingen effektiv behandling. Dersom det skulle skyldes en bakteriell infeksjon vil antibiotika hjelpe, men for at legen skal skrive ut noe skal man være skikkelig skikkelig dårlig eller ha slitt med det en lang stund. 

Et kjapt googlesøk fortalte meg også at skarlagensfeber skyldes nettopp halsbetennelse (bakteriell - streptokokker), og at det vanligvis går over av seg selv etter ca. 1 uke. Likevel er det lurt å ringe legekontoret for å be om en time til at legen lytter på hjertet og få levert en urinprøve. 

Anonymkode: 59004...084

Kan jeg spørre hvorfor vi trenger urinprøve og hjertelytt? 

Anonymkode: 7c39c...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå antibiotika hvis dere kan, det er stort resistensproblematikk pga bruk av antibiotika uten påviste bakterier og behov. Sist jeg hadde halsbetennelse ble det påvist streptokokker-bakterier, men vi droppet uansett antibiotika og jeg ble helt frisk på bare Ibux. Antibiotika bør spares til det er virkelig behov og alvorlig sykdom. 

Ofte er det virus som er årsak til halsbetennelse. Antibiotika vil IKKE hjelpe på en virusinfeksjon. 

Penicillin er en type antibiotika. 

Anonymkode: 403ca...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere "bringebærtunge"? "Utslett finnes også i nakken, på overkroppen, i lyskene og rundt kjønnsorganene. Typisk er også at tungen forandres til et utseende som beskrives som bringebærtunge. Hudavskalling i håndflater og fotsåler er et typisk tegn og kommer ca. 1 uke etter gjennomgått sykdom."

https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/skarlagensfeber/

Anonymkode: e1b15...dec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legevakta i kveld. Skarlagensfeber skal alltid  behandles med antibiotika for å forebygge alvorlige komplikasjoner. Ikke la deg avfeie. 

Anonymkode: 49f1b...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...