Gå til innhold

Gambling og rigging av spill. Har jeg skjønt dette rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper dette er rette stedet å spørre, fant ikke helt ut hvilken annen kategori jeg skulle brukt. 

Så jeg har et par megateite spørsmål om hvordan gambling (sånn, vedding osv) og rigging av spill fungerer. 

Nå kommer jeg med noen eksempler, kanskje dere kan si om jeg har forstått det riktig.

Per er en bokser. Han har vunnet 7 matcher på rad, så det er stor sjans for at han også vinner match 8. (høye odds?). Derfor vil mange vedde store summer (som går inn i potten) på at Per vinner match 8. Han vinner match 8 og de som veddet på at han vant (la oss for enkelhetsskyld si at det er bare 1 runde og det er enten vinn/tap som gjelder) vil da få en ganske fet premie? Eller vil premien bli liten fordi veldig mange vinner mye? (ala lotteri?) Eller? Slik jeg har skjønt det er det best å vinne på "dårlige odds", at du vinner større premier på ting som få har veddet på? (hvorfor det egentlig?)

 

Hvis du og 10 andre vedder 100 kr på at Per vant match 8, hvor mye kan man beregne å vinne? Vil man bare vinne tilbake 100lappen sin da eller? Eller vil det alltid være "mer" å vinne fordi 5 andre veddet på at Per tapte? Så det blir 100,- kr på hver av de 10 som vant, +500 kr fordelt på de fra de som tapte? (sett bort fra at de som drifter greia skal ha noe osv)

 

La oss si at Per skal i ny runde. Match nr 9. Det er også her antatt at han vil vinne. Men treneren hans sier at, nei Per, du skal la deg tape i denne runden. (fordi treneren har en kompis som vil dele premiepotten hvis han vedder på at Per taper?) Så Per skal bokse mot Tom i match 9, og har fått beskjed om å tape mot Tom. Er det "vanlig" (i den grad det er vanlig å rigge?) at Tom også vet at kampen da er rigget, eller tror han bare at han er bedre enn Per da?

Så treneren kan gjøre store penger på at Per lar seg tape i match 9, fordi det er antatt at han skal vinne og dermed er det større uttelling på å satse på at han skal tape? Eller er jeg helt på viddene?

Vil det si at "lave odds" er bra hvis du vinner, mens høye odds gjør at det er større sjans for å vinne - men blir potten mindre da eller?

Anonymkode: 4fb93...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...