Gå til innhold

Sjekke venners "Mat allergi" med og skjule indidigrenser i mat for og teste om det er reelt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ble jeg (også) skeptisk til, siden jeg aldri har hørt at noen får allergiske reaksjoner på alkohol. Men googling viser at det er noen få som blir skikkelig dårlige:

https://www.healthline.com/health/allergies/alcohol

Anonymkode: aa403...0e4

Jeg forstår det er litt spesielt, men det finnes jo da de som ikke tåler det. Allergier er ikke til å tulle med! 

Anonymkode: 6821f...71b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, dersom TS eller noen andre hadde forsøkt dette på min mann hadde han vært død innen veldig kort tid, med mindre han hadde befunnet seg mindre enn noen få minutter fra nærmeste sykehus. 

Jeg har sett det skje (dog ikke med vilje) og hadde vi ikke vært rett i nærheten av et stort sykehus hadde han ikke vært her i dag. 

Skjerp deg, TS! Bare skjerp deg. 

Anonymkode: 45963...5d0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan hende vennen din som er "unnerdernært" (det heter underernært) har en spiseforstyrrelse for alt du vet, og at det er derfor han ikke spiser visse typer mat?  Det forresten stor forskjell på intoleranse og matallergier. Jeg tåler ikke melk så godt, noen ganger går enkelte produkter med lite melk ok, andre ganger er det helt krise. Som regel kommer symptomene ganske mange timer etterpå, 4-5t og der sitter jeg med diare og mage som ser ut som jeg er 5mnd på vei. Dette ser jo ikke vennene mine som har servert meg, så det er sikkert noen som tenker litt som deg. 

 indidigrenser😂 sorry at jeg ler, men jeg håper du har dysleksi så er du unnskyldt. 

Anonymkode: addcd...2c6

Nei bare litt full. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis jeg hadde hatt en allergi som hadde gjort meg dårlig i magen, hadde jeg ikke fortalt deg at jeg var dårlig i magen uansett. Så du hadde jo aldri fått vite om det. 

Jeg har en del matallergier som gir utslett på kroppen. Neppe noe du hadde merket noe til det heller, men for meg er det utrolig plagsomt og vondt. 

OG det kan være fatalt. Noen er ekstremt allergiske. Samboern min får pustevansker av sukkererter f.eks. Det hadde ikke vært spesielt kult om du hadde gitt han det og han havnet på legevakta eller akuttmottaket bare fordi du hadde lyst å avsløre noen. 

Anonymkode: 9840a...cbe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 2.45, AnonymBruker skrev:

Det er dessuten straffbart å lure i folk ting som de har opplyst om at de ikke tåler!

Anonymkode: cb9df...b47

Det kan ta livet av en allergiker, så ts kan i verste fall bli drapssiktet

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på å teste om en venn faktisk er allergisk eller ikke har aldri slått meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Påtattpåtatt skrev:

Nei bare litt full. 

Er du ts? Jeg forstår ikke helt

Anonymkode: cb9df...b47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du ts? Jeg forstår ikke helt

Anonymkode: cb9df...b47

Klassisk tilfelle av en som skriver HI som AB, så glemmer de å huke av for AB i påfølgende innlegg.. :fnise:

Men det spiller egentlig ingen stor rolle, for selve brukernavnet er jo et klassisk trollenavn i tillegg...

Anonymkode: db7e7...a76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 2.20, AnonymBruker skrev:

Har dere i skjul avslørt venners liksomsykdommer med eksponering, og har dere evt konfrontert dem med dette?

Anonymkode: d3e65...18b

Nei. Jeg vil ikke v're skyldig i noens død, lidelser, plager og det er definitivt ikke noe venner gjør mot hverandre. Det er utrolig dumt at matallergi og matinntoleranse bagatelliseres i dagens samfunn og det lates som om det er bare tull. En i min familie reagerer sterkt på 3 matingredienser og jeg har ved flere tilfeller oppdaget reaksjoner som skyldes at folk ikke tar dette på alvor. En gang måtte vi på sykehus fordi reaksjonen ble så sterk, men som regel er det 2 uker i helvete hjemme.

Anonymkode: 060e3...68b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 2.20, AnonymBruker skrev:

Har dere i skjul avslørt venners liksomsykdommer med eksponering, og har dere evt konfrontert dem med dette?

Anonymkode: d3e65...18b

Så dum...🙈

Anonymkode: 14721...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 2.20, AnonymBruker skrev:

Har dere i skjul avslørt venners liksomsykdommer med eksponering, og har dere evt konfrontert dem med dette?

Anonymkode: d3e65...18b

Du er en livsfarlig "venn", eksprimentere med andres helse på denne måten kan i verste fall medføre at du siktes for overlagt drap, og straffes deretter. Er din mistro verdt det? 

Offentliggjør gjerne også hvem du er, fordi er du i min venneflokk med en slik tankegang, så er venneskapet over.

Anonymkode: d49ed...a7e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å tro man har bedre peiling på andres helse enn dem selv er farlig. (og totalt unødvendig. Hva så om noen faktisk lyver?) 

Jeg har en søster som har melkeintoleranse. Hun spiser ost, grøt, fløtebaserte sauser, og kan til og med ha litt melk på frokostblanding. Hun tåler en liten mengde uten verre følger enn oppblåst mage og løs avføring. Får hun i seg for mye så blir hun skikkelig syk. Da er det diare, oppkast, og vondt i magen i dagevis før hun blir bedre. Hun elsker melkeprodukter, men så lenge hun har oversikt over hvor mye (les: lite) hun får i seg, så går det bra 99% av tiden. De gangene noen ikke tar henne på alvor og påstår noe er melkefritt som ikke er det, så ender det med noen smertefulle dager for henne.

 

Selv får jeg alvorlige reaksjoner hvis jeg får i meg reker. Mange tar meg ikke på alvor fordi jeg blant annet spiser kamskjell. Det er svært lite gøy å ende på lekevakten fordi jeg har fått i meg saus med reker i (og der det var brukt miksmaster for at det ikke skulle synes fordi en viss person var overbevisst om at jeg ville like det om jeg bare turte å smake litt*!).

 

* for ordens skyld: Sausen var god. Men ikke så god at jeg ville smakt den på nytt. 

 

 

Anonymkode: e870a...cb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cøliaki og det tar minst 15 timer før jeg blir dårlig av gluten, og da får jeg magesmerter og en helt spesiell ekstremt illeluktende avføring. Jeg kan også få fatigue og være kvalm og uvel i opp til en uke etter inntak. Men jeg går ikke rundt og sier til alle "hey, jeg tror jeg har fått i meg gluten fordi bæsjen min lukter sånn" liksom, så folk som ikke kjenner meg like godt som min mor (som er den eneste som kan se det på meg når jeg har fått i meg gluten) kan ikke se det. 

Anonymkode: 6f26d...0bb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du gjort dette mot meg TS hadde jeg først bæsjet ned badet ditt å så mørbanka deg. Du må være troll, eller ap-stemmer

Anonymkode: 96fdb...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 30.1.2019 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Klassisk tilfelle av en som skriver HI som AB, så glemmer de å huke av for AB i påfølgende innlegg.. :fnise:

Men det spiller egentlig ingen stor rolle, for selve brukernavnet er jo et klassisk trollenavn i tillegg...

Anonymkode: db7e7...a76

Du er klassisk anonym. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Påtattpåtatt said:

Du er klassisk anonym. 

Og du er et klassisk troll. *gjesp*

Anonymkode: db7e7...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjærevene man skal aldri tulle med allergi!!! 

 

Jeg har selv en sønn som dessverre er allergisk mot veldig mye, og det værste er egg.. men problemet her er at allergien varierer så veldig, lenge kunne han spise egg blandet i feks pannekaker osv, men brått en dag så hovnet han opp i ansiktet og fikk nesten ikke puste, da hadde han tatt 1 bit pannekake og reaksjonen kom 30 min etterpå.. han har og alltid tålt egg i rommet og hjalp meg med å dele egg som liten, men brått ble hele kroppen hans fylt med elveblest og hovne øyne bare ved å være i samme rom hvor de steker vafler/pannekaker og os av egg.. 

Noen ganger kan han tåle eggeplomme i majones og dressing, men nå får han ingenting for vi tar ikke sjansen på at det ender med den gangen det ikke går bra! 

Han spiste masse Nugatti som mindre, men brått ble det sykehusinnleggelse og ekstreme smerter i magen pga hasselnøtter.. 

Han har og mye kryssallergier    

Som sagt så kan det gå bra den ene gangen men ende fatalt den andre gangen, opplevd selv noen som prøvde det ut, og heldigvis gikk det bra, men det kunne gått veldig galt!! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt tester man ikke venners matallergi. Når det er sagt, allergi har dessverre blitt en motesak, noe som er et hån mot de med ekte allergier.

Anonymkode: 80503...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...