Gå til innhold

Sjekke venners "Mat allergi" med og skjule indidigrenser i mat for og teste om det er reelt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke jeg, men en kompis av meg gjorde noe lignende med en felles venninne. Hun løy veldig mye om alt, særlig sykdomsrelaterte ting, trolig for å få medfølelse. Hun var også allergisk mot alt mulig, blant annet sa hun at hun var allergisk mot peanøtter, men hun tålte det visst når det var yoghurttrekk på. Sånne merkelige ting. Hun sa at hun var allergisk mot tomat, og kameraten min lagde pizza til henne med tomatpuré. Det var ikke egentlig skjult da, det var en helt vanlig pizza med tomatsaus på. Men hun spiste hele, og sa ingenting. Tydeligvis tålte hun ingenting så lenge det ble servert i sin originale form..

Anonymkode: 56599...699

Du vet at det like gjerne kan være du og kompisen din som driter dere ut her, sant?

Mange med frukt- eller grønnsaksallergier tåler å spise ting varmebehandlet, men ikke rått. Sånn som for eksempel tomater. Dessuten har jeg aldri hørt om peanøtter med yoghurttrekk, lagde dere de selv? Det er nemlig cashewnøtter, mandler, hasselnøtter og/eller paranøtter man pleier å få kjøpt med slikt trekk på butikken, ikke peanøtter. Så kanskje hun ikke tålte, eller spiste, peanøtter likevel? Og kanskje hun faktisk var allergisk mot rå tomat?

Anonymkode: 20cbe...053

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Påtattpåtatt skrev:

Nei nei, du misforstår. Han hadde vært enda mere unnerdernært om det ikke hadde vært for meg. Jeg har praktisk talt brødfødt fyren.. 

Kan hende vennen din som er "unnerdernært" (det heter underernært) har en spiseforstyrrelse for alt du vet, og at det er derfor han ikke spiser visse typer mat?  Det forresten stor forskjell på intoleranse og matallergier. Jeg tåler ikke melk så godt, noen ganger går enkelte produkter med lite melk ok, andre ganger er det helt krise. Som regel kommer symptomene ganske mange timer etterpå, 4-5t og der sitter jeg med diare og mage som ser ut som jeg er 5mnd på vei. Dette ser jo ikke vennene mine som har servert meg, så det er sikkert noen som tenker litt som deg. 

 indidigrenser😂 sorry at jeg ler, men jeg håper du har dysleksi så er du unnskyldt. 

Anonymkode: addcd...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matallergi og -intoleranse er temmelig kompliserte greier. Reaksjonene kan være alt fra milde til livstruende, og de kan også variere fra gang til gang i styrke. Det er vanskelig nok for en person å finne ut hva han eller hun reagerer på, og det vil være helt umulig for andre å finne ut av mildere matallergier og matintoleranser, med mindre personen er i fangenskap og følges opp av medisinsk personell. Og de kraftigere allergiene ønsker du virkelig ikke å trigge, med mindre du er sadist. Det er det selvsagt en mulighet for at du er.

Så å skulle teste noen, for å se om de snakker sant angående en intoleranse eller allergi, har null hensikt, rett og slett, med mindre du ønsker å ta livet av en person.

Anonymkode: aa403...0e4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Påtattpåtatt skrev:

Beklager at jeg ikke formulerte meg tydeligere, og spesielt til dere med ekta allergi. La oss si at du har sett flere tegn over lengere tid, og forstår ut i fra "vanlig logikk" at det ikke stemmer rett og slett.  Det går ikke Ann. Problemene sitter i hodet, og det må tas tak i..  Skjønner at dette ikke er en vanlig problemstilling. Men hvis man vet med 100 prosent sikkerhet at allergien ikke er reell, pga flere tidligere hendelser..Hadde det ikke kunne vært en slags oppvåkning å fått det svar på hvitt for personen ?..

Hvorfor må det tas tak i, og av akkurat deg? Dersom det hadde vært barnet ditt, som nektet å spise pga påstått allergi så kunne du ha blandet deg så lenge barnet var under myndighetsalder. Men da naturligvis ikke via å snikinnføre ingredienser! Din jobb hadde da vært å sørge for at barnet fikk profesjonell hjelp (og nei, tenker ikke på leie inn en kokk 🙄).

Er det snakk om en venn så har man tre valg,  akseptere at det er slik vennen er og overse det, konfrontere vennen og si hvorfor du mener vennen lyver om allergi eller kutte vennskapet.

Og; naturligvis er det ikke din oppgave å styre med tilpasset mat om du ikke ønsker dette. Det er fullt lov å si at vennen må ordne med egen mat, og at det du serverer inneholder "....". Nå ønsker de fleste å være et godt vertskap,  men om de ikke klarer å sette seg inn i ingrediensene eller med viten og vilje snikinnfører ingredienser,  så er det bedre å fremstå som noe uhøflig enn å faktisk gjøre noe ulovlig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett hva som skjedde da noen lurte ei. 

Vi er en stor gjeng og skulle ha fest hos en kompis. Hun ene i gjengen er muslim og er nøye på å ikke spise svin, og har sagt hun har allergi mot alkohol. 

Kameraten vår som skulle ha festen lagde mange gode drinker. Tidlig på kvelden bestemmer han seg for å teste «alkoholallergien» til muslimen, ettersom han ikke trodde på henne. Hun tok noen slurker, likte drinken selvom smaken var litt annerledes enn hun er vant med. Hun tok bånnski og det gikk ca 10min. 

Jenta ble sprutrød, fikk vondt i brystet og pusteproblemer. Hun lå på gulvet og vridde seg av smerte mens vi ventet på ambulanse. Viser seg hun har så kraftig allergi mot alkohol at hun kan dø om hun får i seg mye. 

Vi anmeldte kompisen vår. Hun kunne faltisk dødd fordi han syns det var veldig suspekt at muslimen hadde allergi.

Anonymkode: 6821f...71b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, hind skrev:

Jeg håper virkelig ikke noen jeg kjenner er så dumme at de gjør det, for jeg kan dø av å få i meg en bestemt matvare. Hvis jeg ikke har en EpiPen i nærheten og det er langt til nærmeste sykehus kan det være over. 

Jeg har også EpiPen. Får hevelse i halsen og pusteproblemer av bjørkepollen, nøtter, selleri og mango! <_<  Jeg reagerer sterkest på hasselnøtter, så om noen hadde hatt det med i en rett så hadde jeg fått anafylaktisk sjokk 😥 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at det like gjerne kan være du og kompisen din som driter dere ut her, sant?

Mange med frukt- eller grønnsaksallergier tåler å spise ting varmebehandlet, men ikke rått. Sånn som for eksempel tomater. Dessuten har jeg aldri hørt om peanøtter med yoghurttrekk, lagde dere de selv? Det er nemlig cashewnøtter, mandler, hasselnøtter og/eller paranøtter man pleier å få kjøpt med slikt trekk på butikken, ikke peanøtter. Så kanskje hun ikke tålte, eller spiste, peanøtter likevel? Og kanskje hun faktisk var allergisk mot rå tomat?

Anonymkode: 20cbe...053

Jeg tror jeg skrev feil type nøtt, tror kanskje det var cashewnøtter når du sier det. Hun var ikke allergisk mot bare rå tomat, all tomat i følge henne. 

Jeg var ikke med på dette, jeg fikk vite det av ham i ettertid. Jeg hadde aldri gjort det og syns det er forferdelig gjort, har selv en samboer med alvorlig matallergi. 

Men det viste seg jo at hun løy, og tålte både tomat og nøtter og alt. Stygg måte å avsløre løgnen på, men dog. Det er her snakk om noen som jevnlig løy på seg veldig alvorlige sykdommer i tillegg, matallergiene var bare toppen av isfjellet.

Anonymkode: 56599...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har sett hva som skjedde da noen lurte ei. 

Vi er en stor gjeng og skulle ha fest hos en kompis. Hun ene i gjengen er muslim og er nøye på å ikke spise svin, og har sagt hun har allergi mot alkohol. 

Kameraten vår som skulle ha festen lagde mange gode drinker. Tidlig på kvelden bestemmer han seg for å teste «alkoholallergien» til muslimen, ettersom han ikke trodde på henne. Hun tok noen slurker, likte drinken selvom smaken var litt annerledes enn hun er vant med. Hun tok bånnski og det gikk ca 10min. 

Jenta ble sprutrød, fikk vondt i brystet og pusteproblemer. Hun lå på gulvet og vridde seg av smerte mens vi ventet på ambulanse. Viser seg hun har så kraftig allergi mot alkohol at hun kan dø om hun får i seg mye. 

Vi anmeldte kompisen vår. Hun kunne faltisk dødd fordi han syns det var veldig suspekt at muslimen hadde allergi.

Anonymkode: 6821f...71b

Dette ble jeg (også) skeptisk til, siden jeg aldri har hørt at noen får allergiske reaksjoner på alkohol. Men googling viser at det er noen få som blir skikkelig dårlige:

https://www.healthline.com/health/allergies/alcohol

Anonymkode: aa403...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen venner som gjorde dette med meg. De trodde ikke på laktoseintoleransen min og serverte meg mat med fløte som de sa var laktosefri. Var ikke så morsomt da jeg endte opp med å sitte på do resten av kvelden... De gjør ikke det igjen i det minste....

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett hva som skjedde da noen lurte ei. 

Vi er en stor gjeng og skulle ha fest hos en kompis. Hun ene i gjengen er muslim og er nøye på å ikke spise svin, og har sagt hun har allergi mot alkohol. 

Kameraten vår som skulle ha festen lagde mange gode drinker. Tidlig på kvelden bestemmer han seg for å teste «alkoholallergien» til muslimen, ettersom han ikke trodde på henne. Hun tok noen slurker, likte drinken selvom smaken var litt annerledes enn hun er vant med. Hun tok bånnski og det gikk ca 10min. 

Jenta ble sprutrød, fikk vondt i brystet og pusteproblemer. Hun lå på gulvet og vridde seg av smerte mens vi ventet på ambulanse. Viser seg hun har så kraftig allergi mot alkohol at hun kan dø om hun får i seg mye. 

Vi anmeldte kompisen vår. Hun kunne faltisk dødd fordi han syns det var veldig suspekt at muslimen hadde allergi.

Anonymkode: 6821f...71b

Dere syns kompisen burde få bot for dette?

Anonymkode: 5b941...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dere syns kompisen burde få bot for dette?

Anonymkode: 5b941...6da

Bot og betinget fengsel.

Anonymkode: aa403...0e4

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dere syns kompisen burde få bot for dette?

Anonymkode: 5b941...6da

Definitivt, minst. Man får straff om man kjører på noen, selv om man ikke mente det. Når man driter i at noen sier de har allergi, som alle vet kan være dødelig, så fortjener man absolutt straff, gjerne noe fengsel også. Allergi er IKKE noe man kødder med uansett hvor mye man misliker noen eller ikke tror på dem. Det er ikke din jobb å avsløre dem og risikere livene deres over den avslørelsen om man tar feil

Anonymkode: a9e6a...510

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, har aldri forsøkt å avsløre slikt, men jeg har opplevd at egne "venner" har tenkt at jeg overdriver, eller at det ikke er så farlig som jeg skal ha det til.

En gang endte det med at jeg måtte vaske toalettet og badegulvet deres etter jeg hadde eksplosiv diaré og oppkast på samme tid. En annen gang trodde ikke et vennepar på såkalte kryssallergier, de mente det var en unnskyldning mange brukte for å slippe å spise ting voksne  lære seg å spise, og jeg endte opp med å måtte sette epiPen på meg selv mens jeg gradvis ble kvelt.
Det er et ekstremt farlig felt å skulle teste folk på, og man gjør lurt i å bare ta hensyn til alt folk sier ang. diettrestriksjoner.
Det verste er restauranter både i Norge og i utlandet. Jeg reiser veldig mye, og har endt opp på sykehus ved så mange anledninger, at jeg ikke har kontroll på antallet lenger.

(Det heter forresten *indigirenser...)

Anonymkode: bea94...58c

Fy faen.. Jeg hadde anmeldt.. 

Anonymkode: 83f22...ed1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kusina mi har melkeproteinallergi, glutenintoleranse og tåler ikke egg. 

Hun er heldig. Hun har venner og familie som heller enn å betvile hva hun sker, tar hensyn. Du vet du kan drepe ved å ikke ta hensyn? Gjør man slikt håper jeg man blir straffet for mord. 

Anonymkode: 83f22...ed1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har laktose- og hvetemelsintoleranse. Bare jeg vet hvor mye eller lite jeg kan spise av dette, og bare jeg vet hvilke forholdsregler jeg har tatt på forhånd.

Ikke skal man sammenligne min intoleranse med en annens heller fordi det kan ha svært mye å si hva jeg har spist tidligere på dagen eller uken. Hvis man f.eks. går ut og spiser en fredag og det blir servert dessert med en liten klatt krem. Da kan det være at den ene gangen sier jeg nei til den desserten mens en annen gang kan det være at jeg spiser den. Du vet ikke om det er fordi jeg allerede har spist noe med melk den dagen eller om jeg har tatt medisin.

Men det er klart at dersom du mener at allergier og intoleranser er sånne nymotens påfunn (i likhet med min mor - helt til det viste seg at hun også er laktoseintolerant!) som du skal kurere så får du også tåle at konsekvensene kan bli katastrofale eller at jeg aldri vil ha noe mer med deg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en potensielt livsfarlig tanke å "sjekke" folks matallergier på den måten du tenker, ts. Det må du ALDRI finne på!

Men.... Jeg kan skjønne irritasjonen over at stadig flere voksne folk i dagens samfunn går rundt og sier de er "allergiske" mot ditt og datt og alt mulig, mens de i virkeligheten bare ikke liker det eller det. Har f.eks. en venninne selv som i alle år har gått rundt og påstått at hun er allergisk mot reker og skalldyr. Det er hun ikke. Hun bare liker det ikke. For at folk ikke skal begynne og mase eller prøve å pushe på henne mat hun ikke liker, så sier hun heller at hun er "allergisk". Det synes jeg personlig er forkastelig å lyve om.

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Nei, det gjør det ikke. Ingredienser, heter det. 

Har du tatt mellesinen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Million said:

Det er en potensielt livsfarlig tanke å "sjekke" folks matallergier på den måten du tenker, ts. Det må du ALDRI finne på!

Men.... Jeg kan skjønne irritasjonen over at stadig flere voksne folk i dagens samfunn går rundt og sier de er "allergiske" mot ditt og datt og alt mulig, mens de i virkeligheten bare ikke liker det eller det. Har f.eks. en venninne selv som i alle år har gått rundt og påstått at hun er allergisk mot reker og skalldyr. Det er hun ikke. Hun bare liker det ikke. For at folk ikke skal begynne og mase eller prøve å pushe på henne mat hun ikke liker, så sier hun heller at hun er "allergisk". Det synes jeg personlig er forkastelig å lyve om.

 

Vårt moderne samfunn gir sannsynligvis rom for at flere får mageproblemer. Man ser for eks at i land der det finnes enkelte innvollsorm, så er der mindre forekomst av cøliaki enn i for eks Norge der denne innvollsormen er sjelden i mennesker. Det er altså en rekke bakterier og parasitter som kan hjelpe magen vår fungere bedre og forhindre sykdom. (Selvsagt er ikke alle bakterier og alle parasitter bra for oss!)

Så det at flere og flere har intoleranser og allergier er godt mulig resultat av vår moderne livsstil. Forhåpentligvis kan man enkelt kurere dette ved å ta piller med bakterier og parasitter i fremtiden

Anonymkode: a9e6a...510

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Million skrev:

Det er en potensielt livsfarlig tanke å "sjekke" folks matallergier på den måten du tenker, ts. Det må du ALDRI finne på!

Men.... Jeg kan skjønne irritasjonen over at stadig flere voksne folk i dagens samfunn går rundt og sier de er "allergiske" mot ditt og datt og alt mulig, mens de i virkeligheten bare ikke liker det eller det. Har f.eks. en venninne selv som i alle år har gått rundt og påstått at hun er allergisk mot reker og skalldyr. Det er hun ikke. Hun bare liker det ikke. For at folk ikke skal begynne og mase eller prøve å pushe på henne mat hun ikke liker, så sier hun heller at hun er "allergisk". Det synes jeg personlig er forkastelig å lyve om.

 

 

 

Ja, enig. Det er nok mange som gjør det, og de må ta sin del av skylden for at de som faktisk er allergiske ikke blir tatt alvorlig. 

Anonymkode: 5001c...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, enig. Det er nok mange som gjør det, og de må ta sin del av skylden for at de som faktisk er allergiske ikke blir tatt alvorlig. 

Anonymkode: 5001c...60c

Nei, den som burde ta skylden for at noen ikke tar dem alvorlig, er den som ikke tar det alvorlig. Spiller ingen rolle om 90% lyver, man behandler alltid allergier som om de er ekte, fordi man vet aldri om man møter enn av de resterende 10%. Det er ene og alene den som ikke tror som må klandres når han handler. 

Skal sies at jeg ikke kjenner en eneste en som har allergier, ikke noen som lyver om det heller, så jeg ser ikke at dette er et så forferdelig utbredt problem heller

Anonymkode: a9e6a...510

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...