Gå til innhold

Sjekke venners "Mat allergi" med og skjule indidigrenser i mat for og teste om det er reelt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere i skjul avslørt venners liksomsykdommer med eksponering, og har dere evt konfrontert dem med dette?

Anonymkode: d3e65...18b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere i skjul avslørt venners liksomsykdommer med eksponering, og har dere evt konfrontert dem med dette?

Anonymkode: d3e65...18b

Har DU gjort dette ts? Hvordan mener du at du kan avsløre slikt? DU trenger ikke å få vite noe om hvor store plager de fikk  etter at dere skiltes etter et slikt måltid!

Anonymkode: cb9df...b47

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dessuten straffbart å lure i folk ting som de har opplyst om at de ikke tåler!

Anonymkode: cb9df...b47

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du dersom allergien viser seg å være reell, og at vennen din blir alvorlig syk? Man leker ikke med andres helse. Om de sier de er allergisk, så forholder du deg til det, du skal ikke drive å teste om de lyver. 

Anonymkode: 9bd9c...0ea

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå regner jeg med dette bare er en trolletråd, men ville egentlig ikke vært overrasket om noen kunne tenke seg å prøve eller være uforsiktige med vilje for å "teste" oss med matallergier. Jeg er allergisk mot sennepsfrø, og opplever ofte å ikke bli trodd på det, og at folk tror jeg bare finner det på fordi jeg ikke liker det. Sannheten er at jeg elsker sennep. Jeg får regelmessig i meg noe sennep, og stort sett går det bra eller fører til mindre alvorlige reaksjoner som kløe og lett hevelse i ganen. Har derimot ved 4 anledninger hatt ordentlig kraftige reaksjoner, to av de var svært alvorlige med sykehusinnleggelse. Den siste gangen var det en venn som hadde oversett sennepsfrø som ingrediens i en saus. Det gikk heldigvis bra, men kunne gått veldig dårlig. Alltid ta hensyn! 

Anonymkode: 5d29c...324

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotfølger du vennene dine de neste 3-4 døgnene for å sjekke om det dukker opp symptomer? Er du med de på do? Tørker de i rumpa, sjekker om de får sopp, utslett eller infeksjoner? Veier du de før og fire dager etter for å sjekke om de får ødemer? Tar du bilder av eksemen før og fire dager etterpå for å sammenligne? Får du de til å harke opp slim før og etter for å sammenligne mengde og tykkelse? Registrerer du søvnen deres i kurver og tabeller? Får de til å føre smerteskala? Går over medisinskapet deres for å se hvor mye smertestillende de tar?

Jeg kan fortsette lista en halvmeter til nedover her, trenger du det? Eller kanskje du greier å se at du egentlig ikke har den minste peiling på om de reagerer eller ikke? Med mindre de dør, da. Da vet du jo at du tok feil.

Anonymkode: 20cbe...053

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, har aldri forsøkt å avsløre slikt, men jeg har opplevd at egne "venner" har tenkt at jeg overdriver, eller at det ikke er så farlig som jeg skal ha det til.

En gang endte det med at jeg måtte vaske toalettet og badegulvet deres etter jeg hadde eksplosiv diaré og oppkast på samme tid. En annen gang trodde ikke et vennepar på såkalte kryssallergier, de mente det var en unnskyldning mange brukte for å slippe å spise ting voksne  lære seg å spise, og jeg endte opp med å måtte sette epiPen på meg selv mens jeg gradvis ble kvelt.
Det er et ekstremt farlig felt å skulle teste folk på, og man gjør lurt i å bare ta hensyn til alt folk sier ang. diettrestriksjoner.
Det verste er restauranter både i Norge og i utlandet. Jeg reiser veldig mye, og har endt opp på sykehus ved så mange anledninger, at jeg ikke har kontroll på antallet lenger.

(Det heter forresten *indigirenser...)

Anonymkode: bea94...58c

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager at jeg ikke formulerte meg tydeligere, og spesielt til dere med ekta allergi. La oss si at du har sett flere tegn over lengere tid, og forstår ut i fra "vanlig logikk" at det ikke stemmer rett og slett.  Det går ikke Ann. Problemene sitter i hodet, og det må tas tak i..  Skjønner at dette ikke er en vanlig problemstilling. Men hvis man vet med 100 prosent sikkerhet at allergien ikke er reell, pga flere tidligere hendelser..Hadde det ikke kunne vært en slags oppvåkning å fått det svar på hvitt for personen ?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Påtattpåtatt said:

Beklager at jeg ikke formulerte meg tydeligere, og spesielt til dere med ekta allergi. La oss si at du har sett flere tegn over lengere tid, og forstår ut i fra "vanlig logikk" at det ikke stemmer rett og slett.  Det går ikke Ann. Problemene sitter i hodet, og det må tas tak i..  Skjønner at dette ikke er en vanlig problemstilling. Men hvis man vet med 100 prosent sikkerhet at allergien ikke er reell, pga flere tidligere hendelser..Hadde det ikke kunne vært en slags oppvåkning å fått det svar på hvitt for personen ?..

For å gjenta en AB over her:

Nei.

Bare nei.

Edit: Det ser forresten ut som "vanlig logikk" ikke på noen måte er din sterkeste side, og at du skal sette deg til doms over hva andre sier virker som en oppskrift (ha ha) på et mareritt.

Endret av 282_NaughtySpark
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Påtattpåtatt skrev:

Beklager at jeg ikke formulerte meg tydeligere, og spesielt til dere med ekta allergi. La oss si at du har sett flere tegn over lengere tid, og forstår ut i fra "vanlig logikk" at det ikke stemmer rett og slett.  Det går ikke Ann. Problemene sitter i hodet, og det må tas tak i..  Skjønner at dette ikke er en vanlig problemstilling. Men hvis man vet med 100 prosent sikkerhet at allergien ikke er reell, pga flere tidligere hendelser..Hadde det ikke kunne vært en slags oppvåkning å fått det svar på hvitt for personen ?..

Hvis vennen din sier han eller hun ikke vil spise noe uavhengig av grunn så har du ingenting med det å gjøre, og det er ikke din sak å skulle gi denne personen en "oppvåkning". 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...