Gå til innhold

Arv på konto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har mistet pappa, og er enearving. Det jeg lurer på er hvordan det funker i banken? Jeg har ikke egen konto, MÅ pengene overføres til en konto i mitt navn? 

Anonymkode: d107a...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke har egen konto er du vel heller ikke myndig.  Da er det vel moren din sin konto de blir overført til da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg disponerer kun kontoen til samboeren. Og er godt voksen🙄

Anonymkode: d107a...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer.

Da skaffer du deg umiddelbart en egen konto.

Anonymkode: 09aab...980

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kàn overføre dit du vil. Hvis det er større beløp, er det idioti å blande sammen midlene med din samboers. Hvis det blir slutt vil du kunne få problemer med å dokumentere hva som er din arv. Få deg egen konto.

Anonymkode: 42d56...de1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må ha et sted å sette pengene så da må du opprette konto. 

Jeg håper du får hjelp med håndtering av dette arveoppgjøret? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du ikke egen konto? Har du aldri hatt det? Hvor får du lønna utbetalt? Hvis dere har boliglån sammen så må du jo ha egen konto.. Hvis han sperrer kortet ditt har du ingen tilgang til pengene, det høres jo veldig lite lurt ut å gjøre det på den måten.. Sorry for mange spørsmål, men har aldri hørt om noen som har gjort det sånn før :)

Uansett, på tide å ordne seg egen konto. Jeg vet ikke hvor mye arv det er snakk om, men du vil ikke sette over flere hundre tusen kroner til en annen person. Dere er jo ikke gift en gang. 

Anonymkode: ab2ec...619

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er arv så MÅ pengene inn på en konto som du står på, i hvertfall dersom det er snakk om livsforsikring etc. Du kan ikke bare gi et tilfeldig kontonummer, det må være ditt kontonummer på ditt navn. 

Dette er både fordi de som betaler ut skal kunne bevise at de betaler ut til rett person, og fordi pengene skal registreres på deg og kommer med på selvangivelse etc. 

Anonymkode: 42096...3e3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nok at du står som disponent på partners bankkonto?

Anonymkode: 71448...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke nok at du står som disponent på partners bankkonto?

Anonymkode: 71448...979

Det er det jeg lurer på. Jeg må vel ta kontakt med min fars bank å spørre da. Vi eier hus, og da ble det åpnet denne «felles» kontoen, men på kortene er det kun hans navn, så han står som eier og jeg som disponent av kontoen. Jeg får lønn inn på denne kontoen jeg kun disponerer. Hvis jeg vil gi vårt felles barn halvparten av pengene da, må pengene innom min konto før de kan overføres til sønnen min sin sparekonto? 

Anonymkode: d107a...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kàn overføre dit du vil. Hvis det er større beløp, er det idioti å blande sammen midlene med din samboers. Hvis det blir slutt vil du kunne få problemer med å dokumentere hva som er din arv. Få deg egen konto.

Anonymkode: 42d56...de1

Vi har vært samboere såpass lenge, at blir det slutt må vel alt av midler deles uansett? Eller tar jeg feil? Vi eier hus, og skaø gifte oss i juni. Samboer kontrakten oss i mellom er en samboer kontrakt som tilsier at blir det slutt, skal alt deles likt. Og det samme gjelder vel denne arven? 

Anonymkode: d107a...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg lurer på. Jeg må vel ta kontakt med min fars bank å spørre da. Vi eier hus, og da ble det åpnet denne «felles» kontoen, men på kortene er det kun hans navn, så han står som eier og jeg som disponent av kontoen. Jeg får lønn inn på denne kontoen jeg kun disponerer. Hvis jeg vil gi vårt felles barn halvparten av pengene da, må pengene innom min konto før de kan overføres til sønnen min sin sparekonto? 

Anonymkode: d107a...937

Skjuler du inntekt eller økonomien din for noen etat?

Kondolerer uansett. 

Anonymkode: 50f5d...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært samboere såpass lenge, at blir det slutt må vel alt av midler deles uansett? Eller tar jeg feil? Vi eier hus, og skaø gifte oss i juni. Samboer kontrakten oss i mellom er en samboer kontrakt som tilsier at blir det slutt, skal alt deles likt. Og det samme gjelder vel denne arven? 

Anonymkode: d107a...937

Arv er personlig, så den holdes utenfor et eventuelt skilsmisseoppgjør - så lenge man kan "følge" pengene. 

Anonymkode: 7b9ed...001

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skjuler du inntekt eller økonomien din for noen etat?

Kondolerer uansett. 

Anonymkode: 50f5d...f39

Nei det gjør jeg ikke. Jeg hadde egen konto frem til vi kjøpte huset. Da var det banken som ordnet denne løsningen vi nå har. Den har fungert siden 2007, og frem til nå da. Hvis det er sånn at jeg må ordne meg egen konto. Så det er ikke noe snusk på den fronten der 🙂

Anonymkode: d107a...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør jeg ikke. Jeg hadde egen konto frem til vi kjøpte huset. Da var det banken som ordnet denne løsningen vi nå har. Den har fungert siden 2007, og frem til nå da. Hvis det er sånn at jeg må ordne meg egen konto. Så det er ikke noe snusk på den fronten der 🙂

Anonymkode: d107a...937

Da så 🙂

Anonymkode: 50f5d...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville anbefalt å ha egen konto og høyrentekonto så sant du ikke skal bruke pengene med en gang. Uansett hvor lenge man har vært sammen og hvor forelsket man er ville jeg anbefale deg å ha kontroll på egen inntekt og fellesutgifter. Og arv. Har akkurat arvet selv etter min nærmeste gikk bort og satte mesteparten på høyrentekonto. Om ikke renten er så veldig høy så blir det faktisk en del tusen hvert år jeg får i renteinntekter. Hadde jeg hatt det på forbrukskonto hadde det vært omtrent null kroner. Håper du setter deg godt inn i alt som må gjøres etter et dødsfall hvis det er du som står ansvarlig. Vurder om du skal ha privat eller offentlig skifte og skal du ha privat skifte så husk på at avdøde kan få baksmell som du må betale, pluss at det kan komme andre utgifter, ubetalte regninger osv slik at du setter av penger til det også. Kondolerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært samboere såpass lenge, at blir det slutt må vel alt av midler deles uansett? Eller tar jeg feil? Vi eier hus, og skaø gifte oss i juni. Samboer kontrakten oss i mellom er en samboer kontrakt som tilsier at blir det slutt, skal alt deles likt. Og det samme gjelder vel denne arven? 

Anonymkode: d107a...937

Det er ingen regler som regulerer deling av verdier ved samboerskap, unntatt samboeravtalen. Jeg kjenner flere som har brent seg på å overføre til samboer hver måned, for at han skal betale lånet. I tvistene har det sett ut som de jeg kjenner da ikke har betalt noe på lån, og de fikk dermed lite igjen. 

Uansett så skal vel ikke samboer ha 50% av arven din hvis det blir slutt. Det har han ingen krav på. For å være på den sikre siden ville jeg hatt min egen konto til både lønn og arv, så kan dere begge overføre et gitt beløp hver måned til denne felles kontoen som dere bruker.

Hva skjer med pengene som er til overs hver måned? Har du tilgang til sparekontoen, eller nettbanken? Har du 100% kontroll på hva alle pengene har blitt brukt til?

Jeg har også en konto hvor samboer bare er disponent, men vi får ingen penger utbetalt dit, vi overfører selv. Vi har begge hver våre kontoer utenom, og begge har tilgang i nettbanken. Jeg tror ikke banken mente at du ikke skal ha en personlig konto, men bare bruke denne altså. 

Anonymkode: ab2ec...619

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen regler som regulerer deling av verdier ved samboerskap, unntatt samboeravtalen. Jeg kjenner flere som har brent seg på å overføre til samboer hver måned, for at han skal betale lånet. I tvistene har det sett ut som de jeg kjenner da ikke har betalt noe på lån, og de fikk dermed lite igjen. 

Uansett så skal vel ikke samboer ha 50% av arven din hvis det blir slutt. Det har han ingen krav på. For å være på den sikre siden ville jeg hatt min egen konto til både lønn og arv, så kan dere begge overføre et gitt beløp hver måned til denne felles kontoen som dere bruker.

Hva skjer med pengene som er til overs hver måned? Har du tilgang til sparekontoen, eller nettbanken? Har du 100% kontroll på hva alle pengene har blitt brukt til?

Jeg har også en konto hvor samboer bare er disponent, men vi får ingen penger utbetalt dit, vi overfører selv. Vi har begge hver våre kontoer utenom, og begge har tilgang i nettbanken. Jeg tror ikke banken mente at du ikke skal ha en personlig konto, men bare bruke denne altså. 

Anonymkode: ab2ec...619

PS, det blir feil av meg å si ingen regler/lover. Verdier skal deles i to, men det kan argumenteres for å skjevdele, og foran alle lover kommer uansett samboeravtalen. Det er likevel ikke særlig lurt å sette alt man har av penger på en felles konto, og ikke ha en eneste privat en. Særlig når du skal få arv. 

Anonymkode: ab2ec...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har regningskonto, brukskonto og sparekonto til oss og til sønnen vår. Jeg har kontroll på pengene det for det er jeg som styrer alt. Jeg legger inn regninger og styrer nettbank. Så jeg har mer kontroll enn hva han har 😊 det er ikke et problem å ordne meg konto i mitt navn, var bare hvis det går å overføre de til den jeg disponerer hadde det vært enklest.

Anonymkode: d107a...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...