Gå til innhold

Hva lager man av mat til selskap når man må ta hensyn til at det skal være glutenfritt, sukkerfritt, vegansk, osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror jeg ville laget en gryterett. F.eks chili con carne. Da går det an å ha la være å ha kjøttdeig i noe av den så har man både vegansk, laktosefri og glutenfri.

Anonymkode: 1c40f...d7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En indisk curry med ris til, f.eks oppskrift fra veganmisjonen. Da bruker du kokosmelk i stedet for meieriprodukt. Ha stekt kyllingkjøtt og kikerter ved siden av så hver enkelt velger sitt protein. Lag sausen dagen i forveien. 

Naan til dem som tåler, evt ferdigkjøpte rundstykker til dem på diett.

 

Anonymkode: f0434...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow!! Tusen tusen takk for alle flotte svar og forslag!!

Jeg begynner å tenke litt praktisk her. Arbeid og oppvask blir det uansett. Men jeg sparer meg kanskje for en god del under selve selskapet, om jeg går for suppe/gryterett. For da kan jeg ha dette klart på forhånd, kjøre engangs (må være lov?!), også ha rundstykker (med og uten gluten). 

Takker for gode tips ang koldt bord. Men om jeg går for suppe/gryte, hva hadde du helst likt? Hvilken type? Likte ideen med å ha grønnsakssuppe, for da stiller det ingen krav til kjøtt i eller utenom. Blir jo fort kostbart når man skal lage mat til 30-40 personer.

Kake, frukt og is til dessert, da må det bli bra vel.

ts

Anonymkode: f0251...f16

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Har før pleid å servere påsmurte rundstykker også kake etterpå. Er ca 30 gjester, og jeg vil gjerne ha minst mulig arbeid. 

Men hvordan gjør man alle til lags?

i nærmeste familie er det cøliaki, den ene må ha laktosefrie produkter og den neste må ha sukkerfritt og den siste vegansk. 

Jeg blir helt oppgitt her jeg skal avgjøre hva jeg skal ordne til alle sammen.

Forslag?

Anonymkode: f0251...f16

meld deg inn i facebook gruppen som heter
utenmelk.no

Kjedelig å være allergisk til noe!!! :cry3:

Anonymkode: 20f12...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrotsuppe eller søtpotetsuppe er mine favoritter. Tykke og krydrede, perfekte nå på vinteren.  Fløten og de andre meieriproduktene kan sikkert byttet ut med veganske, laktosefrie erstatninger. Kan evt servere litt sprøstekt opphakket bacon i en skål ved siden av, så de som vil kan drysse på litt ekstra crunch. Synes også den frøblandingen som heter salatblanding og ligger i fruktdisken i noen butikker er god å drysse på tykke supper for litt ekstra smak og crunch. 

Og ferske (eller jukseferske) rundstykker til  😋

 

Jeg mener nå engangs er lov jeg, og dersom jeg skulle være kritisk mot det så ville det heller vært av et miljøhensyn enn et "er det fint nok"hensyn :ler:. Men jeg vet også alt om hvor hektisk det er med en ettåring, og siden hovedpersonen selv antageligvis bruker plast eller papp ser jeg ingen grunn til å styre med masse oppvask og finservise. Også kan man jo evt prøve å sortere litt plast, mat/rest og papir heller enn å lempe alt i en svartsekk 😉

Endret av Marimba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De med de særeste behov kan ta med eget.  Cøliaki kan man ikke for, diabetes skal man ta hensyn til, men alvorlig talt, hva skjer med folk? Vegansk, sukkerfritt (hvis vedkommende bare er sykelig opptatt av å være sunn) så får hn bare unngå å putte i seg det som inneholder dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 14.58, Peonjenta skrev:

Jeg lever delvis etter FODMAP-prinsippet selv.  Men ber aldri noen ta hensyn til meg.   Jeg kan spise matvarer med høy fodmap i ny og ne.  Men begrenser meg i hverdagen. 

Hvor mye man tåler er veldig individuelt. Noen får store smerter av å spise feil mat, så du bør være forsiktig med å si at alle kan leve som deg. Så jo, det er mange som hverken tåler laktose eller glutenholdig mel som du sier at er meeeeeget sjeldent. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 1.12, AnonymBruker skrev:

De vanlige rundstykkene: noen med laktosefritt smør, noe glutenfritt brødbakst i tillegg, alt med pålegg. Noen rundstykker uten smør, men vegansk topping? evt. salat, det kan de fleste spise 😅😂👍🏻

For det sukkerfrie da... aldri vert borti noen med slik diett, så usikker på hva de kan spise ... salat? 😬

Anonymkode: 8d022...f3b

Laktosfritt og vegansk kan slås sammen da det finnes vegansk smør og vegansk pålegg som kan spises av begge grupper 

Anonymkode: c96eb...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 1.46, AnonymBruker skrev:

Ts her, glemte en vesentlig detalj. Takker for alle forslag så langt uansett. Men kombinasjonen er slik:

- Cøliaki

- laktosefri og glutenfri

- sukkerfri

- veganer og glutenfri.

Veganeren spiser ikke rundstykker, mulig wraps.

De med glutenfritt kan spise rundstykker.

De med sukkersyke ønsker ikke kake.

Anledningen: 1års bursdag. Har veldig stor familie (det er bare de aller nærmeste disse 30).

ts

Anonymkode: f0251...f16

Fy flate for et helvete. Jeg hadde tatt hensynsfull til cøliaki, brukt laktosefri melkeprodukter og gikk blanke faen i de andre. 

Anonymkode: 88e77...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 31.1.2019 den 17.19, AnonymBruker skrev:

Fy flate for et helvete. Jeg hadde tatt hensynsfull til cøliaki, brukt laktosefri melkeprodukter og gikk blanke faen i de andre. 

Anonymkode: 88e77...aac

Så du hadde gitt f*** i en diabetiker feks? 

Anonymkode: ae783...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så du hadde gitt f*** i en diabetiker feks? 

Anonymkode: ae783...3e0

Det er ikke meg som har skrevet det du siterer, men når det gjelder diabetikere så pleier jo de stortsett å kunne regulere selv hva de spiser ut i fra insulintilførsel. Så lenge man har sukkerfri drikke tilgjengelig. Så i forhold til folk med cøliaki feks er der mye lettere å ta hensyn til diabetes. 

Anonymkode: cb265...07b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 27.1.2019 den 13.35, Blondie65 skrev:

Men det er en utfordring for cøliakieren dette for de tåler jo ikke at maten har vært skjært med samme kniv som den maten som inneholder gluten. 

Det beste forslaget her er koldtbord og så ber du den enkelte gjest ta med det tilbehøret de selv skal skuffe koldtbordinnholdet oppå: Veganer tar med seg veganer wrapsene sine, cøliakeren tar med seg mat som er forsvarlig behandlet osv.

For det laktosefrie alternativet lages dip og saus med laktosefrieprodukter som alle kan spise (unntatt veganeren). 

Eller gjør det enda enklere: gjestene serveres "bygg din egen salat" - men fremdeles må cøliakeren ta med seg "rent" brød for å unngå kontra smitte. Bestanddeler til salat settes i skåler og så kan man forsyne seg selv.

Vil tro de fleste wraps som man får kjøpt i butikken er veganske. Altså du spiser nok "veganerwraps" selv til tacoen hver fredag. 

Anonymkode: f6caf...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro de fleste wraps som man får kjøpt i butikken er veganske. Altså du spiser nok "veganerwraps" selv til tacoen hver fredag. 

Anonymkode: f6caf...472

Jeg spiser ikke taco hver fredag, og wraps spiser jeg heller ikke regelmessig. Så jeg vet i grunnen ikke hva slags wraps som er veganske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i thaisupper, kyllingsuppe, linsesuppe og grønnsakssuppe/lapskaus, hadde blitt glad å fått det servert.

Forøverig hadde jeg tatt hensyn til de med cøliaki og andre sykdommer. Men veganere eller andre livsstilVALG hadde jeg ikke tatt hensyn til. Enten får de spise noe hjemme på forhånd eller ordne noe selv. 

Anonymkode: b0f0d...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 27.1.2019 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Har før pleid å servere påsmurte rundstykker også kake etterpå. Er ca 30 gjester, og jeg vil gjerne ha minst mulig arbeid. 

Men hvordan gjør man alle til lags?

i nærmeste familie er det cøliaki, den ene må ha laktosefrie produkter og den neste må ha sukkerfritt og den siste vegansk. 

Jeg blir helt oppgitt her jeg skal avgjøre hva jeg skal ordne til alle sammen.

Forslag?

Anonymkode: f0251...f16

Jeg anbefaler å kjøpe noen poser med glutenfri focacciablanding på 1-2-3. Så vidt jeg vet er den både laktosefri og veganervennlig, den er kjapp å lage og smaker veldig godt. Nøtteboller i litt spicy saus er nydelig med foccacia og poteter eller en god salat. Vil tro dette funker minst like bra som påsmurte rundstykker.
Til dessert kan du jo imponere med avokado-sjokolademousse! :)
På kakebordet må du nesten bare styre unna egg, sukker og gelatin (er vanligvis av animalsk opprinnelse). Bytt ut sukker med Sukrin gold og bruk gjerne vaniljepulver eller vaniljestang for å gi ekstra "søtsmak" uten sukker. Kanskje du finner inspirasjon her?:

https://www.lindastuhaug.no/2017/09/08/mine-topp-10-favorittoppskrifter-sukkerfri-kakerbakst/
https://no.pinterest.com/funksjonellmat/lekre-kaker-uten-tilsatt-sukker/

Edit: og nå så jeg jo at tråden er litt gammel og at TS kanskje allerede har hatt selskap... Jaja, kanskje noen andre ser monn i forslagene :)

Endret av Ardwinna
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 1.46, AnonymBruker skrev:

Ts her, glemte en vesentlig detalj. Takker for alle forslag så langt uansett. Men kombinasjonen er slik:

- Cøliaki

- laktosefri og glutenfri

- sukkerfri

- veganer og glutenfri.

Veganeren spiser ikke rundstykker, mulig wraps.

De med glutenfritt kan spise rundstykker.

De med sukkersyke ønsker ikke kake.

Anledningen: 1års bursdag. Har veldig stor familie (det er bare de aller nærmeste disse 30).

ts

Anonymkode: f0251...f16

Grønnsakssuppe (uten gluten, uten sukker, uten laktose) med kikertboller serveres til alle :spise: 

Anonymkode: 039b3...876

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 1.47, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe kjempeproblem å bake vegansk eller sukker- eller glutenfritt heller, men å kombinere dem er nok litt kinkigere, så da må du regne med å bake flere ulike kaker (hvis du velger det, husk at Sukrin Gold ikke er vegansk).

 

 

Anonymkode: e0b2a...fae

Hvorfor det? Glyserolet i Sukrin Gold er vegetabilsk, så hvilke ingredienser mener du er av animalsk opprinnelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...