Gå til innhold

Hva lager man av mat til selskap når man må ta hensyn til at det skal være glutenfritt, sukkerfritt, vegansk, osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne aldri falt meg inn at vertskapet skulle tatt hensyn til mine spesiallbehov i en bursdag. Hadde jeg hatt allergier eller vært vegetarianer så hadde jeg ordnet meg mat selv. 

Er dette virkelig forventet? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med så mange forskjellige begrensninger på en gang, blir det veldig få ting som alle kan spise, hvis du skal servere vanlig selskapsmat. Lag buffet isteden. Sett fram boller, skåler og fat med individuelle matvarer, på en sånn måte at det er tydelig hva alt er. Så kan alle plukke det de har lyst på og unngå det de ikke tåler/liker. Stå imot trangen til å pynte maten med annen mat eller lage etterligninger. 

Anonymkode: ea3be...ecb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe glutenfrie rundstykker som du steiker. Og bak et steinalderbrød ( enkelt og fort gjort) bruk evt laktosefrie meierivarer. Så har du mat til alle sammen. Lag en grønnsaksuppe til. Server med både melkefritt smør og vanlig margarin. 

Anonymkode: b4013...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er diabetiker (type 1). Han spiser nøyaktig det samme som alle andre i selskap, bare justerer mengdene og insulindosene deretter. Men han setter pris på sukkerfri brus som drikke, ettersom det er mye sukker i det meste annet av drikke (enten det er fruktsukker eller melkesukker eller hvitt sukker). 

Det er forresten fyfy å kalle diabetes for sukkersyke ;) 

Vi lånte en pølsekoker og serverte wienerpølser med masse tilbehør i ettårsdag. Det er også forholdsvis enkelt å justere til ulike allergikere. Og pølser blir knallgode i pølsekoker.

Toro sjokoladekake til kaffe, den er vel både gluten og laktosefri om jeg ikke husker helt feil + Isbar med ulike typer is, frukt og topping. Ble veldig godt tatt i mot av ettåringen som fikk både kake og is for første gang. 

 

Det går selvfølgelig an å gjøre det "finere" og mer komplisert også, men her i huset sparer vi på sånt til dåp og konfirmasjon og jubileer. Til barneselskap kjører vi det enkelt, godt nok og koselig ;) 

 

Vi har også stor familie så vi hadde åpent hus, og var nok en 30-40 stk innom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme utfordring på en barnedåp.

Vi løste det med å sparke ballen til de som hadde særlige behov og ba de komme med forslag på hva de kunne spise. Vi endte da opp med et koldtbord der vi merket hva som er glutenfritt osv.

Anonymkode: 36bb3...19e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta å ha koldt bord? 

Vanlige rundstykker, gluten frie rundstykker osv og forskjellig pålegg de kan velge i.

Også til dessert oppskjært frukt, kake uten gluten og laktose (tenker de som ikke spiser sukker forventer ikke sukkerfri kake). 

 

Og feks suppe er kjempe godt. Mye vegansk å velge i der samtidig som det er godt. 

Er ikke lett det der når alle ikke kan spise alt. Så om det hadde gjort at jeg måtte servere tomat suppe hvert besøk hadde jeg gjort det. Lett, enkelt og smaker godt. 

Anonymkode: f7e50...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rundstykker kan lages uten melk. Så de kan du lage veganske. Masse forskjellig pålegg, så kan folk ta det de vil/kan spise. 

Anonymkode: ae783...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laktosefritt ordner du med å kjøpe laktosefrie produkter (melk, smør) og lag mat som vanlig. Enkelt og du smaker ikke forskjell heller.

Glutenfri er litt verre, men der finnes det også alternative produkter. Om du lager noe med laktosefrie produkter OG glutenfritt mel i samme slengen så slår du to fluer i en smekk. Juhu. 

Veganere og sånne selvvalgte dilledietter hadde jeg ikke giddet å ta hensyn til faktisk. Helse kan man ikke velge, men det kan disse andre. 

Jeg bare må 😂

do-you-have-y-im-lactose-gluten-free-int

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Villa2000 skrev:

Kunne aldri falt meg inn at vertskapet skulle tatt hensyn til mine spesiallbehov i en bursdag. Hadde jeg hatt allergier eller vært vegetarianer så hadde jeg ordnet meg mat selv. 

Er dette virkelig forventet? 

Før i tiden var det slik.  Men nå er jo annenhver nordmann "allergisk".  I realiteten er det svært få som både har melkeallergi, laktoseintoleranse og cøliaki.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Men det er en utfordring for cøliakieren dette for de tåler jo ikke at maten har vært skjært med samme kniv som den maten som inneholder gluten. 

Det beste forslaget her er koldtbord og så ber du den enkelte gjest ta med det tilbehøret de selv skal skuffe koldtbordinnholdet oppå: Veganer tar med seg veganer wrapsene sine, cøliakeren tar med seg mat som er forsvarlig behandlet osv.

For det laktosefrie alternativet lages dip og saus med laktosefrieprodukter som alle kan spise (unntatt veganeren). 

Eller gjør det enda enklere: gjestene serveres "bygg din egen salat" - men fremdeles må cøliakeren ta med seg "rent" brød for å unngå kontra smitte. Bestanddeler til salat settes i skåler og så kan man forsyne seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Peonjenta said:

Før i tiden var det slik.  Men nå er jo annenhver nordmann "allergisk".  I realiteten er det svært få som både har melkeallergi, laktoseintoleranse og cøliaki.  

Høres ihvertfall stress ut. Jentungen har nøtteallergi men kunne ikke falt meg inn å bedt dem om å ta hensyn til det. Jeg spør om det er nøtter i noe mat og hvis det er det så tar jeg med eget til henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle rundstykker kan være laktosefrie. Bytt ut med laktosefrie produkter.

Jeg hadde kjøpt glutenfrie rundstykker.

Hadde ikke giddet å smøre på noe som helst. Lag et "koldtbord" så får de ha på selv. Sett fram to typer smør og pålegg.

Ang. Veganeren... lag en salat. 

Kake...  kjøpegele og kake. Evt smuldrepai med glutenfritt havregryn. Lett å lage, du kan bruke laktosefri melange eller kanskje kokosolje. 

 

 

 

Anonymkode: 062ce...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men det er en utfordring for cøliakieren dette for de tåler jo ikke at maten har vært skjært med samme kniv som den maten som inneholder gluten. 

Det beste forslaget her er koldtbord og så ber du den enkelte gjest ta med det tilbehøret de selv skal skuffe koldtbordinnholdet oppå: Veganer tar med seg veganer wrapsene sine, cøliakeren tar med seg mat som er forsvarlig behandlet osv.

For det laktosefrie alternativet lages dip og saus med laktosefrieprodukter som alle kan spise (unntatt veganeren). 

Eller gjør det enda enklere: gjestene serveres "bygg din egen salat" - men fremdeles må cøliakeren ta med seg "rent" brød for å unngå kontra smitte. Bestanddeler til salat settes i skåler og så kan man forsyne seg selv.

Cøliakikost skal heller ligge inntil vanlig mat så koldtbord er helelr ingen løsning her med mindre ts har to bord. 

Cøliaki mat skal ikke smøres på med samme smør som man har duppet brukt kniv i når man smører på glutenholdig mat. 

Hvor nøye folk er her, avgjør om en skal ta med egen mat eller ta sjangsen på å spise mat andre har tilberedt. Ulempen er ikke bare at cøliakipersonen blir dårlig etter kort tid, men at små mengder, der ingen kan angi hvor små mengder, på sikt øker faren for tarmkreft. Derfor er cøliakikost veldig nøye at ikke blir infisert med gluten. 

Anonymkode: 0d205...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Peonjenta skrev:

Før i tiden var det slik.  Men nå er jo annenhver nordmann "allergisk".  I realiteten er det svært få som både har melkeallergi, laktoseintoleranse og cøliaki.  

Ikke "allergisk", men intollerant. Det er lettere å si at man ikke spiser gluten enn å si at man ikke spiser fruktaner. Hørt om IBS? 1 av 10 nordmenn har det, og dietten er lav FODMAP. Kanskje jeg skal begynne å si at jeg tåler svært lite oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler i stedet for at jeg ikke spiser gluten og laktose.

Anonymkode: 4a341...c11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke "allergisk", men intollerant. Det er lettere å si at man ikke spiser gluten enn å si at man ikke spiser fruktaner. Hørt om IBS? 1 av 10 nordmenn har det, og dietten er lav FODMAP. Kanskje jeg skal begynne å si at jeg tåler svært lite oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler i stedet for at jeg ikke spiser gluten og laktose.

Anonymkode: 4a341...c11

Jeg lever delvis etter FODMAP-prinsippet selv.  Men ber aldri noen ta hensyn til meg.   Jeg kan spise matvarer med høy fodmap i ny og ne.  Men begrenser meg i hverdagen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cøliakikost skal heller ligge inntil vanlig mat så koldtbord er helelr ingen løsning her med mindre ts har to bord. 

Cøliaki mat skal ikke smøres på med samme smør som man har duppet brukt kniv i når man smører på glutenholdig mat. 

Hvor nøye folk er her, avgjør om en skal ta med egen mat eller ta sjangsen på å spise mat andre har tilberedt. Ulempen er ikke bare at cøliakipersonen blir dårlig etter kort tid, men at små mengder, der ingen kan angi hvor små mengder, på sikt øker faren for tarmkreft. Derfor er cøliakikost veldig nøye at ikke blir infisert med gluten. 

Anonymkode: 0d205...de1

Herlighet, så ille er det da ikke. Jeg har cøliaki og kan fint spise mat som står på samme bord som annen mat. Men ja, jeg har eget smør på hytta med familien... 

Nærmeste familie vet hvordan de skal tilberede glutenfri mat, så jeg stoler på de, men jeg tilbyr alltid å ha med egne rundstykker hvis det er på menyen, siden jeg har mange års trening i å bake glutenfritt som smaker digg.

 

Jeg syns det beste forslaget her var trines gulrotsuppe, med krepsehaler og stekt kylling på siden for de som vil ha det. Bak vanlige rundstykker (evt bak de laktosefrie og veganske hvis du gidder, det er lett) også hører du om de som har cøliaki vil ha kjøperundstykker, eller om de vil ta med selv. Enkelt og greit 😊

Anonymkode: 21148...9fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Peonjenta skrev:

Jeg hadde forventet at de tok med mat selv.  

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kort prosess, gjestene må ta med det de selv vil spise. 

Anonymkode: 0d205...de1

 

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å blåse i middag? 

Lag kake i steden. De som har allergier kan jo ta med noe som de kan spise.

Anonymkode: f091c...3d5

Nå ble jeg minnet om grunnen til at jeg vegrer meg for å dra i mange bursdagselskaper :ler: 

Anonymkode: 74112...df6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Cøliakikost skal heller ligge inntil vanlig mat så koldtbord er helelr ingen løsning her med mindre ts har to bord. 

Cøliaki mat skal ikke smøres på med samme smør som man har duppet brukt kniv i når man smører på glutenholdig mat. 

Hvor nøye folk er her, avgjør om en skal ta med egen mat eller ta sjangsen på å spise mat andre har tilberedt. Ulempen er ikke bare at cøliakipersonen blir dårlig etter kort tid, men at små mengder, der ingen kan angi hvor små mengder, på sikt øker faren for tarmkreft. Derfor er cøliakikost veldig nøye at ikke blir infisert med gluten. 

Anonymkode: 0d205...de1

Det beste her er å spørre cøliakikeren tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...