Gå til innhold

Hva lager man av mat til selskap når man må ta hensyn til at det skal være glutenfritt, sukkerfritt, vegansk, osv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har før pleid å servere påsmurte rundstykker også kake etterpå. Er ca 30 gjester, og jeg vil gjerne ha minst mulig arbeid. 

Men hvordan gjør man alle til lags?

i nærmeste familie er det cøliaki, den ene må ha laktosefrie produkter og den neste må ha sukkerfritt og den siste vegansk. 

Jeg blir helt oppgitt her jeg skal avgjøre hva jeg skal ordne til alle sammen.

Forslag?

Anonymkode: f0251...f16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De vanlige rundstykkene: noen med laktosefritt smør, noe glutenfritt brødbakst i tillegg, alt med pålegg. Noen rundstykker uten smør, men vegansk topping? evt. salat, det kan de fleste spise 😅😂👍🏻

For det sukkerfrie da... aldri vert borti noen med slik diett, så usikker på hva de kan spise ... salat? 😬

Anonymkode: 8d022...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Server taco, så kan alle bare forsyne seg av det de kan spise og droppe det tilbehøret de ikke tåler. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

or det sukkerfrie da... aldri vert borti noen med slik diett, så usikker på hva de kan spise ... salat?

Har du ikke vært borti noen som har diabetes? De fleste kan spise det meste, men svært lite sukker og de skal være forsiktig med raske karbohydrater. (Varierer jo litt hvor sensitive de er da). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag grove rundstykker uten meieriprodukt (olje og vann, i steden for smør og melk) da er desse lite raske karbohydrater i ("sukkerfritt"), veganske og laktosefri.

Så lager du et par glutenfrie rundstykker evt. kjøper et par fra bakeri. 

Vegan: Guacamole og/eller hummus, salat, agurk og paprika. Kanskje noen alfalfaspirer på toppen + salt og pepper

Til de andre velger du vanlig pålegg:) 

Anonymkode: eb6ac...b2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Har du ikke vært borti noen som har diabetes? De fleste kan spise det meste, men svært lite sukker og de skal være forsiktig med raske karbohydrater. (Varierer jo litt hvor sensitive de er da). 

Faktisk ja, har ikke hatt noen i kretsen som trenger sukker fritt 😅 men tenker jo at de kan spise det samme, men tanken om brød inneholder sukker som da kanskje ikke passer slo meg bår jeg skrev innlegget 😅

Anonymkode: 8d022...f3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluten og laktose forstår jeg at du må lage egne rundstykker. Men vegansk og sukkerfritt, kan de ikke bare velge/ta av det de ikke spiser? Grove rundstykker kan de med sukkerfritt velge og veganere kan ta bort skinken eller laksen? 

Anonymkode: 5306c...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessert:

 

Glutenfri og laktosefri: kake med nøttebunn (f.eks suksess eller sarah bernhard), laget på laktosefri produkter. 

Vegan og diabetes: litt diverse frukt og/eller bær. Kanskje en fruktsalat? Da får de vertfall tilbud om noe. 

Anonymkode: eb6ac...b2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har før pleid å servere påsmurte rundstykker også kake etterpå. Er ca 30 gjester, og jeg vil gjerne ha minst mulig arbeid. 

Men hvordan gjør man alle til lags?

i nærmeste familie er det cøliaki, den ene må ha laktosefrie produkter og den neste må ha sukkerfritt og den siste vegansk. 

Jeg blir helt oppgitt her jeg skal avgjøre hva jeg skal ordne til alle sammen.

Forslag?

Anonymkode: f0251...f16

Kort prosess, gjestene må ta med det de selv vil spise. 

Anonymkode: 0d205...de1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her, glemte en vesentlig detalj. Takker for alle forslag så langt uansett. Men kombinasjonen er slik:

- Cøliaki

- laktosefri og glutenfri

- sukkerfri

- veganer og glutenfri.

Veganeren spiser ikke rundstykker, mulig wraps.

De med glutenfritt kan spise rundstykker.

De med sukkersyke ønsker ikke kake.

Anledningen: 1års bursdag. Har veldig stor familie (det er bare de aller nærmeste disse 30).

ts

Anonymkode: f0251...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke smør de ferdig. Stek rundstykker og ha påleggskoldtbord. Da er det bare rundstykkene du må bruke ekstra tid på. Glutenfrie og melkefrie kakemikser finner du på butikken. 

Anonymkode: 1b2dd...c66

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å blåse i middag? 

Lag kake i steden. De som har allergier kan jo ta med noe som de kan spise.

Anonymkode: f091c...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp (eller bak) glutenfrie rundstykker. 

Smør disse på vanlig vis, bare husk å sjekke innholdsfortegnelsen på påleggspakkene (for eksempel leverpostei) for gluten. 

Da er den glutenfrie i boks. 

 

Bak vanlige rundstykker uten egg og melk, eller kjøp for eksempel ferdig loff (First Price sin loff er for eksempel helt vegansk og altså også uten laktose). 

Bruk melkefritt smør på noen av de vanlige rundstykkene.

Smør halvparten av dem med for eksempel peanøttsmør, avokado og tomat, hummus med noe grønt på eller bare smør med det melkefrie smøret og sett fram en skål syltetøy ved siden av.

Da er veganeren i boks. 

Den andre halvparten av de med melkefritt smør kan du ha vanlig pålegg på, bare sjekk innholdsfortegnelsen på eventuelt kjøttpålegg for melk, og pass på å ikke bruke kremoster eller myke oster av typen muggoster. De inneholder laktose. 

Da er du i havn med den laktosefrie også. 

Resten av rundstykkene smører du som vanlig :) 

 

Å bake laktosefritt er kjempeenkelt, det er bare å bytte ut melk, fløte, smør, kremost, rømme, yoghurt, creme fraice eller hva som helst med laktosefrie produkter. De smaker likt og funker likt. Bare husk å ikke bruke ferdig vaniljekrem, eller sjokolade med melk i. Coop sin mørke kokesjokolade er for eksempel helt melkefri. 

Det er ikke noe kjempeproblem å bake vegansk eller sukker- eller glutenfritt heller, men å kombinere dem er nok litt kinkigere, så da må du regne med å bake flere ulike kaker (hvis du velger det, husk at Sukrin Gold ikke er vegansk).

For å gjøre det enklest mulig for meg selv hadde jeg rett og slett laget en delikat fruktsalat og servert med krem pisket av soyafløte for vegansk og laktosefritt og ferdig Piano vaniljesaus Zero eller sukkerfri is for den sukkerfrie. Sett fram skåler med hakkede nøtter og/eller to skåler med hakket sjokolade (melkefri + sukkerfri). 

 

 

 

Anonymkode: e0b2a...fae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar hensyn til cøliaki og latktoseintolleranse, folk med andre sær ønsker får ta med seg mat rett og slett. Veganisme er et valg, diabetikere kan spise det samme som andre når det gjelder rundstykker og pålegg. 

Anonymkode: d5430...b38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gluten og laktose forstår jeg at du må lage egne rundstykker. Men vegansk og sukkerfritt, kan de ikke bare velge/ta av det de ikke spiser? Grove rundstykker kan de med sukkerfritt velge og veganere kan ta bort skinken eller laksen? 

Anonymkode: 5306c...555

Det er vel bare å ha på forskjellig pålegg. Ikke noe problem å ha noen rundstykker med rent vegansk pålegg, vel? Det er mye vegansk pålegg å få kjøpt. 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar hensyn til cøliaki og latktoseintolleranse, folk med andre sær ønsker får ta med seg mat rett og slett. Veganisme er et valg, diabetikere kan spise det samme som andre når det gjelder rundstykker og pålegg. 

Anonymkode: d5430...b38

Men det er vel ikke noe stort problem å kjøpe inn noe vegansk pålegg? Som vert bør man gjøre sitt beste for å servere noe alle gjestene kan spise. 

Endret av Thyra
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, glemte en vesentlig detalj. Takker for alle forslag så langt uansett. Men kombinasjonen er slik:

- Cøliaki

- laktosefri og glutenfri

- sukkerfri

- veganer og glutenfri.

Veganeren spiser ikke rundstykker, mulig wraps.

De med glutenfritt kan spise rundstykker.

De med sukkersyke ønsker ikke kake.

Anledningen: 1års bursdag. Har veldig stor familie (det er bare de aller nærmeste disse 30).

ts

Anonymkode: f0251...f16

Jeg ville laget en god grønnsakssuppe, for eksempel Trines gulrotsuppe. Så satt krepsehaler, rømme og rundstykker i skåler ved siden av. 

Til dessert ville jeg servert oppskåret frukt, samt en helt vanlig bursdagskake. 

Anonymkode: 92b26...dcf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg tenkt koldtbord, som en annen her også nevner. Det er ikke komplisert i det hele tatt, det er bare å sette frem forskjellige brød/rundstykker og pålegg, anrette litt fint på fat/tallerkner, og pynte med kruspersille, paprika, salatblader. En leverpostei blir f.eks. veldig delikat hvis den ligger på et salatblad med en kruspersillekvast oppå. Og generelt blir alt mer delikat hvis du tar det ut av embalasjen og anretter i små skåler/på fat.

Forslag til koldtbord: Et fat med litt forskjellige oster, druer inntil. Et fat med litt forskjellig kjøttpålegg, pyntet med paprika, agurk. En skål med eggerøre. Røkelaks og sursild. Leverpostei. Peanøttsmør. Hummus. En bolle med salat. Evt andre typer laktosefrie/glutenfrie/veganske påleggstyper. Ved siden av har du et fat med vanlig brød og noen rundstykker. Så har du et fat med glutenfrie, laktosefrie og sukkerfrie brød/rundstykker (enten må du bake disse selv, eller så må du lete i butikkene og sjekke innholdfortegnelsen nøye). To typer smør; et vanlig og et laktosefritt.

Jeg hadde gått for to kaker: En "vanlig", og en f eks sukkerfri suksessterte. Ved siden av sukkerfri fruktsalat, som allerede er nevnt.

Lykke til! Er ikke så lett når det er mange gjester og hensyn som skal taes. Fortell gjerne hvordan menyen ble :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...