Gå til innhold

Sunnfriskogpositiv sin kostholds og treningsdagbok


sunnfriskogpositiv

Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

På tide å dra opp denne igjen.. Dette året har vært tøft, og jeg mottar nå behandling for spiseforstyrrelse, angst og tilbakevendende depresjon. De siste 8 årene har jeg klart å endre adferd i løpet av vinteren, hentet meg inn og gått ned de kiloene som har kommet på de tyngste vintermånedene. Ikke i år.. i år har jeg flydd opp og ned de kiloene, og for hver gang jeg har klart å gå ned 3-4 kilo, har jeg gått opp 4-5. 

Ingen klær passer, og jeg er så tung som jeg ikke har vært på flere år. BMI er nå 34,9, og jeg føler jeg mislykkes og ikke vil klare dette. Men nå har jeg ikke overspist på en måned, og er klar for å ta små grep! Ikke noe strengt regime, da jeg vet det ikke fungerer på sikt. Jeg vet fallgruvene mine, jeg bare vet ikke hvordan stoppe meg selv før det skjer. 

Anyway.. Jeg har bestemt meg for å gå ned 12 kilo på ett år, det burde være overkommelig!! Jeg trener fortsatt styrke, er med på spinning, løper litt og går en del tur. Dette er ikke vanskelig, men det er kaloriinntaket som må ned noe, dersom det skal skje noe 👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne nå, heier på deg! ❤️ Håper du fortsetter å oppdatere, så lenge det ikke går ut over din mentale helse så klart!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 4.7.2019 den 11.59, Rødhetten skrev:

Fant denne nå, heier på deg! ❤️ Håper du fortsetter å oppdatere, så lenge det ikke går ut over din mentale helse så klart!

Takk!! Så ikke svaret før nå! Oppdatering kommer ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer har jeg virkelig jobba med meg selv. Angsten er bedre, og dermed blir jeg ikke like sliten som tidligere. 

For to uker siden klarte jeg endelig å snu skuta, nå er jeg på rett spor ift kostholdet, endelig! Jeg er tilbake på kaloritelling, selv om det ikke er det beste for psyken, er jeg nødt til å gjennom det en periode for å ha kontroll på hva jeg får i meg. Sånn er det mye lettere å få i seg grønnsaker også, og frukt, da jeg tar bilder av alt, for egen motivasjon. 

Jeg er på ingen måte på en usunn diett, ligger på 1800-2000, utfra om jeg trener eller ikke. Så jeg spiser godt, og nok. Jeg KAN jo egentlig alt dette... 

Treninga har fungert hele veien, nå har det blitt en del løpetrening pga 10 km løp jeg har meldt meg på :) Så 1-2 styrkeøkter, og en spinningøkt når det er tid. Jeg har blitt mye flinkere til å lytte til kroppen!! I fjor på denne tiden trente jeg så mye at jeg fikk skader her og der.. det prøver jeg å unngå nå, så jeg får holde på med løping, som jeg liker aller best! 

Mandag 12. august veide jeg så mye som jeg ikke har gjort på 6-7 år, og det er utrolig frustrerende at det må gå så langt før man får hentet seg inn igjen.. men nå har jeg troa på en bra høst 👏🏻👏🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært mye i aktivitet, og motivasjon er fitbit! Liker veldig godt å se svart på hvitt hva jeg får gjort 👍🏻

3AEC9B81-A06E-411D-97E5-31875D703CCC.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mandag 12. august - Bmi 35,7

Mandag 19. august - Bmi 35,1

Mandag 26. august - Bmi 34,4

Her har det nok forsvunnet en god del vann, men det hjelper uansett på motivasjonen at starten fungerer såpass godt :) Nå gleder jeg meg bare til fortsettelsen 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du er tilbake, ser ut som om du er godt i gang! Og wow- så mye du går! 😄 Jeg har en GOD dag om jeg når 9000, hehe.  

( Men enig i at fitbit er motiverende, uten hadde jeg sikkert gått enda mindre. 😄 )

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Det gikk til helvete med alt. Spiseforstyrrelsen blomstret, jeg fikk ikke riktig hjelp, startet på medisiner som sendte meg 20 kilo opp i vekt på ett år. Jeg har vært så nede, og så lei meg for at jeg lot meg overtale til å prøve medisin, når jeg skjønte at dette bærer feil vei. Sluttet etter ett år, og brukte enda ett år før vekta begynte å gå nedover. Nå har jeg gått fra bmi 40,2 til 35,8 - så er omtrent på samme sted som for 3 år siden. Det er utrolig vanskelig å forholde seg til!! 

De to siste årene har helsa kranglet, så det har vært tungt både fysisk og psykisk å opprettholde en sunn og bra livsstil. Jeg har ingen gode rutiner på hverken kosthold eller aktivitet, og føler jeg starter helt på bunn. Jeg ønsker å sette meg små, konkrete og oppnåelige mål fremover, og håper derfor at jeg klarer å dokumentere litt - slik at jeg ser at det går fremover. 

Denne gangen er jeg ikke så opptatt av vekta, selvfølgelig ønsker jeg at den går nedover, men fokuset mitt må være på helsa. Hvordan få bra hverdager, og hvordan få opp selvtillit og selvbilde. 

Min kondisjonsalder er nå 77 år!! 31 år eldre enn min fysiologiske alder. Så har et konkret mål om å få denne nedover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mål for januar 2022

Spise frokost - lettere å få inn nok mat til å slippe unna sug

Gå 2-3 turer pr uke (minimum 20 minutt)

En økt på enten sykkel eller romaskin pr uke

Mindfullness 4 ganger pr uke

Drikk en liter vann (omtrent fra null)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag 03.01.22

Dagen gikk overraskende fint. Litt dårlig planlegging kanskje, så frokosten ble ikke før 11. Men spiste 14, 1730 og 20 så ble ikke så tullete allikevel

11:00 - Smoothie med ananas, mango, banan, klementin, avokado, spinat, havregryn, en blåbær yoghurt, knuste linfrø, chiafrø og eplejuice. 

14:00 - 2 vaffelplater, grove og sukkerfri med smør og brunost. Det tok mye av søtsuget.

17:30 - 2 ostesmørbrød med smør, spekeskinke og ost. 

20:00 - Ikke sulten, så tok en plomme og de siste tre rutene av en sjokolade med nøtter. 

Aktivitet - 50 minutter tur, 3,86 km.

Alt i alt fornøyd med dagen :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Prøve igjen da? 😁Enda ett år har gått, ett og ett halvt faktisk 🤭 Jeg har nå lest igjennom hele dagboken fra 2019, og ser at tankegangen har endret seg mye! Men jeg har jo fortsatt spiseforstyrrelse, og strever mye med mat. Jeg har gått i fire typer behandling siden 19, og det har nok fungert - men ikke vært helt optimalt mot mine utfordringer. Jeg måtte legge kaloritelling, dietter og fokus på vekt på hylla, og hva skjer da? Jo, vekta går jo selvsagt oppover. Det er ingenting i mitt vokabular som heter spis vanlig mat, og beveg deg mer. 

Det er enten eller.. så har jeg ikke fokus, spiser jeg bare tull. Nå har jeg fått opp øynene for periodisk faste. Har holdt på en drøy måned, og synes det er et godt verktøy, og noe jeg tenker at jeg kan fortsette med resten av livet. Jeg faster fra 19-13, og spiser stort sett 2 måltider, noen ganger 3. I helgen kan klokka tippe litt over 19, men det går fint 🤩

Jeg er nå over 50 år, jeg har slitt med mat, vekt og kropp i over 30 år! Kun korte perioder har jeg vært normalvektig.. det er så trist! Men jeg får ikke gjort noe med det som er bakover, jeg må fokusere framover ❤️

Jeg startet nå på BMI 38,5.. Det er så grusom følelse. Ingen klær passer, og de som passer føler jeg meg i alle fall ikke komfortabel i.. Men nå er BMI 36,5, og jeg mangler 5 kilo for å komme meg under fedmeklasse 2. 

Jeg prøver å ikke ha det travelt, prøver å være fornøyd med sakte nedgang, men det er jammen ikke lett. Men allerede etter 6 kilo nedgang, har jeg litt mer klær å velge i, i skapet 😁

Jeg trener styrke to ganger i uken nå, og går tur ca 3 ganger. Det får holde akkurat nå, men ønsker å øke etterhvert som ting blir lettere. Sliter med smerter i hofter og bein når jeg går langt, så er anbefalt å gå flere kortere turer i stedet 😁

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest dagboken din nå :klem: Trist å høre at du har det vanskelig. Men godt tegn at du er innom her igjen. Jeg har tro på at hvis vi er flere her inne som støtter og heier så blir man litt mer motivert til å være aktiv. Du er i alle fall absolutt ikke alene, da vi er mange som har slitt i flere år og fortsatt forsøker å finne sin egen løsning.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (14 timer siden):

Har lest dagboken din nå :klem: Trist å høre at du har det vanskelig. Men godt tegn at du er innom her igjen. Jeg har tro på at hvis vi er flere her inne som støtter og heier så blir man litt mer motivert til å være aktiv. Du er i alle fall absolutt ikke alene, da vi er mange som har slitt i flere år og fortsatt forsøker å finne sin egen løsning.

Tusen tusen takk for hyggelig svar ❤️ Du har nok veldig rett i det :) De gangene det har fungert best for meg har vært når jeg har jobbet sammen med andre i gruppe, det å finne støtte og finne løsninger sammen. Men akkurat nå har jeg ikke mulighet til noe sånt. Men samtidig har jeg jo verktøykassa full, men ingen verktøy fungerer når det blir altfor mye til hodet, så det ligger mye der. Men takk for gode ord, det hjelper :) ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering 

20.04.23 - Bmi 38,5

01.06.23 - Bmi 37,3

01.07.23 - Bmi 36,5

Jeg prøver å veie meg sjelden, slik at jeg skal se fremgang, men noen ganger må jeg bare snike meg på vekta for å se. Det går ikke superfort, men det går riktig vei :) Målet mitt er egentlig ikke at det skal gå fort, men at jeg ser at det smått går riktig vei :) 

Nå er jeg inn i en veldig god periode, måtte den bare vare lenge. Helger har alltid vært en utfordring for meg, jeg synes det er mer lov å kose seg da, og at jeg fortjener å kose meg når jeg har vært så flink hele uka osv. Så dessverre har jeg i perioder spist opp kaloriunderskuddet jeg hadde i uka, i helgene. Ganske håpløst prosjekt.. Med periodisk faste begrenser det seg veldig, fordi når jeg spiser måltidene mine inne i spisevinduet, blir det ikke plass til så mye tull etterpå 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heier også på deg! 😀 ❤ Har også lest dagboken din, og liker at du er ærlig og ikke pynter på ting! 

Det kan ikke ha vært lett å balansere spiseforstyrrelser og angst og depresjon. Du er kjempeflink å trene! Gjør mer av det som gjør deg lykkelig og glad 🥰 Heia, heia! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snabeltann skrev (10 timer siden):

Heier også på deg! 😀 ❤ Har også lest dagboken din, og liker at du er ærlig og ikke pynter på ting! 

Det kan ikke ha vært lett å balansere spiseforstyrrelser og angst og depresjon. Du er kjempeflink å trene! Gjør mer av det som gjør deg lykkelig og glad 🥰 Heia, heia! 

Tusen takk for hyggelige ord! Det er en balanse å både være ærlig, og ikke klage for mye, men sant og si så har livet vært en utfordring. MEN jeg har aldri hatt det så bra som nå, fortsatt utfordringer, men jeg har en trygg og god hverdag, og muligheten til å jobbe med meg selv ☺️

Trening gir meg mye, og har betydelig mindre smerter når jeg får til regelmessig trening :) så nå håper jeg at kroppen og hodet vil samarbeide, og bli med meg på det jeg trenger og ønsker, for å ha en god livsstil fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Trist å lese at du plages med spiseforstyrrelser, men bra at du klarer å fokusere fremover 🥰 Og det er mye motivasjon i å finne noen flere plagg som passer, det synes iallfall jeg. Selv om jeg synes det er aller best å kunne kjøpe noe nytt som ser bra ut…😅😅

Ser du har begynt med periodisk faste. Det har jeg også troen på. Begynte med det i fjor, og har fortsatt med det da det passer godt med min «spisestil» dvs slipper å tvinge i meg mat i 7 tida fordi man alltid har hørt at frokost er så viktig.

synes du er så flink med trening - det er nok der det skorter mest hos meg. Det er fint at vi er flere sammen her inne, slik at vi kan finne motivasjon hos hverandre🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...