Gå til innhold

Lappen før sommeren!


vaarinn

Anbefalte innlegg

Endelig fikk jeg trinnvurderingen på del 3. Har sjekket på statens vegvesen at det er registrert også. 

Har nå til uken sikkerhetskurs på bane og uken etter sikkerhetskurs på vei.

Og denne uken kjøpte jeg bil. Når jeg, før sommeren, endelig får lappen har jeg to små barn i baksetet fra dag 1. så jeg må ha trygg bil, og kjøre godt. Ble en Ford Focus. Så kan jeg øvelseskjøre med min egen bil og ikke slite ut klutchen til mamma sin 2007-modell Toyota, inntil jeg har fått lappen. Min bil er fra 2014, og det gleder jeg meg til. Mamma sin er gammel og bærer preg av det. 

 

 

Hvordan går det med dere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 hours ago, AnonymBruker said:

Mitt beste tips er å ikke ts teorien før man er langt på vei ut i bilkjøringen. Jeg gjorde tabben å ta teorien før jeg begynte å kjøre, og etter å ha kjørt en stund skjønte jeg at man får VELDIG mye gratis kunnskap om teorien, skjønner du?

Anonymkode: 84320...190

Det høres lurt ut ja, jeg tror jeg ligger godt an da, siden jeg har kjørt en del og leser mellom kjøretimene. Teoritentamen.no er veldig bra. Håper å få tatt teorien iløpet av noen uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er straks 30 år, og holder endelig på med lappen! Har flyttet mye pga jobb og studier, og har aldri hatt noen å kjøre med. Nå har jeg flyttet nærmere foreldrene mine, og har også en venn å kjøre med. Startet å øvelseskjøre og ta timer med skole i høst. Men kan fort gå noen uker der jeg ikke får kjørt. Har lyst til å ta lappen ila sommeren. I hvert fall før det blir vinter. Ikke faen om jeg tar oppkjøring når det er fullt av snø og is!

Det jeg må øve mer på er kryss og rundkjøringer. Ellers så føler jeg at det går greit.

På oppkjøringa kommer jeg til å være et nervevrak da, selvfølgelig. Sånt er så typisk meg. Klarer meg fint når jeg kjører med pappa. Litt mer nervøs med kjørelæreren. 

Anonymkode: f4af4...254

Så heldig du er som har noen å kjøre med privat! Da går det nok fint og enda fortere.

Jeg må øve mer på en mykere og mer effektiv stans og start, med giring liksom.

Oppkjøringa tenker jeg ikke så mye på, håper bare at jeg ikke blir supernervøs rett før, det har jeg en tendens til å bli rett før muntlig eksamen😂 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, GjestSiden2006 said:

Endelig fikk jeg trinnvurderingen på del 3. Har sjekket på statens vegvesen at det er registrert også. 

Har nå til uken sikkerhetskurs på bane og uken etter sikkerhetskurs på vei.

Og denne uken kjøpte jeg bil. Når jeg, før sommeren, endelig får lappen har jeg to små barn i baksetet fra dag 1. så jeg må ha trygg bil, og kjøre godt. Ble en Ford Focus. Så kan jeg øvelseskjøre med min egen bil og ikke slite ut klutchen til mamma sin 2007-modell Toyota, inntil jeg har fått lappen. Min bil er fra 2014, og det gleder jeg meg til. Mamma sin er gammel og bærer preg av det. 

 

 

Hvordan går det med dere?

Herlig, da er det nok ikke lenge igjen! Og så digg at du får kjørt med egen bil, da kan jeg tenke meg motivasjonen er på topp også! 😊

Masse lykke til på sikkerhetskursene. 

Min kjørelærer sa at det ikke er lenge til at jeg kan ha sikkerhetskurs på bane, og jeg tror hun mente noen uker til, altså rett etter påske. Jeg føler jeg har blitt mye flinkere, enda jeg ikke får øvelseskjørt privat.

Gruer du deg til sikkerhetskursene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det kommet en salgsmelding i min innboks hos statens vegvesen. Wohoo. 

 

 

Hvilken biler ser dere på? 

 

Jeg så på Finn.no.

Max 140 000kr,

kilometerstand Max 73,

manuell gir (bytter til automat etter noen år så jeg ikke glemmer, for det er fort gjort),

farge ikke viktig (den ble rød, så flaut å synes så godt.)

årsmodell 2012 og oppover

Merke BMW, Volvo og Ford. 

Ingen heftelser

eu-kontroll neste gang i 2020 helst eller lenger til...

 

Satt å tittet med varsling i over 3 måneder. Bilene ble solgt på en uke, så jeg rakk jo ikke puste før det var over. Noen hadde bulker på bildene av bilen og ikke skrevet noe om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, vaarinn skrev:

Herlig, da er det nok ikke lenge igjen! Og så digg at du får kjørt med egen bil, da kan jeg tenke meg motivasjonen er på topp også! 😊

Masse lykke til på sikkerhetskursene. 

Min kjørelærer sa at det ikke er lenge til at jeg kan ha sikkerhetskurs på bane, og jeg tror hun mente noen uker til, altså rett etter påske. Jeg føler jeg har blitt mye flinkere, enda jeg ikke får øvelseskjørt privat.

Gruer du deg til sikkerhetskursene?

Takker så mye. Gruer meg ikke. Har skaffet meg håndboken, veilederen fra statens vegvesen, lærerplaner til førerkortklasse B, B kode 96 og BE. Håndbok nr. 252, så føler jeg leser fasiten. Nå er det lettere å forstå da jeg er omtrent ferdig med opplæring. 

 

Har hatt denne håndboken hele tiden og bladd i den hver dag, og slutten av den var gresk for meg, men nå skjønner jeg det mye bedre. Så mye kommer med mer erfaring ute på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, vaarinn skrev:

Det høres lurt ut ja, jeg tror jeg ligger godt an da, siden jeg har kjørt en del og leser mellom kjøretimene. Teoritentamen.no er veldig bra. Håper å få tatt teorien iløpet av noen uker.

Det er et fryktelig dårlig råd.

Å lese til teorien er tilnærmet gratis. Kjøretimer koster stort sett over 14 kroner per minutt. Vil du heller at læreren mater deg med teori til 14 kroner i minuttet eller lære deg det meste selv?

Med teorien i bunn går kjøringen enklere og fortere (så det blir billigere).

I tillegg vil man ikke kunne bestille oppkjøring før teorien er ferdig. Akkurat nå er det 7 ukers ventetid på oppkjøring her. Da risikerer du å bli ferdig med kjøringen leeeeenge før du får oppkjøring. Noe som krever ekstra timer og da blir det dyrere. 

De fleste av mine elever som må vente må vente fordi de somler med teorien. Det er så fjottete. Ferdig med all opplæring, klar til oppkjøring og så venter de to måneder og må ha en god del timer for å friske opp ferdighetene. 

Ta teorien før du begynner å kjøre (du kan ta den 6 måneder før du er 18 og den varer i tre år). Men ikke slutt å lære teori fordi du har bestått prøven. Frisk opp kunnskapen på de tingene dere skal øve på neste gang. Så går det mye mye fortere og det blir billigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

Takker så mye. Gruer meg ikke. Har skaffet meg håndboken, veilederen fra statens vegvesen, lærerplaner til førerkortklasse B, B kode 96 og BE. Håndbok nr. 252, så føler jeg leser fasiten. Nå er det lettere å forstå da jeg er omtrent ferdig med opplæring. 

 

Har hatt denne håndboken hele tiden og bladd i den hver dag, og slutten av den var gresk for meg, men nå skjønner jeg det mye bedre. Så mye kommer med mer erfaring ute på veien. 

Det har vel kommet to nye læreplaner etter håndbok nr 252... 

Det er V851 som gjelder nå, og ikke den fra 2013-2014. Den nyeste er fra 2016.

Se lenken:

https://www.vegvesen.no/_attachment/61490/binary/1151272

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Det har vel kommet to nye læreplaner etter håndbok nr 252... 

Det er V851 som gjelder nå, og ikke den fra 2013-2014. Den nyeste er fra 2016.

Se lenken:

https://www.vegvesen.no/_attachment/61490/binary/1151272

Tusen takk. Det har vært til stor hjelp. Som jeg skrev skjønte jeg ikke mye av den da jeg startet på kjøreskolen. Heller ikke mye av teoriboken. Litt, men kunne ikke simulere noe jeg ikke hadde opplevd selv. Som landevei og høyhastighetsvei....spennende at det faller på plass jo mer jeg kjører. 

 

Blekkprinteren går nå for fullt 🤩

 

Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har langkjøring og oppkjøring igjen, så satser på før sommeren hvis det går som det skal! 

Anonymkode: a9a2a...c19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, abrasiveRefraction said:

Det er et fryktelig dårlig råd.

Å lese til teorien er tilnærmet gratis. Kjøretimer koster stort sett over 14 kroner per minutt. Vil du heller at læreren mater deg med teori til 14 kroner i minuttet eller lære deg det meste selv?

Med teorien i bunn går kjøringen enklere og fortere (så det blir billigere).

I tillegg vil man ikke kunne bestille oppkjøring før teorien er ferdig. Akkurat nå er det 7 ukers ventetid på oppkjøring her. Da risikerer du å bli ferdig med kjøringen leeeeenge før du får oppkjøring. Noe som krever ekstra timer og da blir det dyrere. 

De fleste av mine elever som må vente må vente fordi de somler med teorien. Det er så fjottete. Ferdig med all opplæring, klar til oppkjøring og så venter de to måneder og må ha en god del timer for å friske opp ferdighetene. 

Ta teorien før du begynner å kjøre (du kan ta den 6 måneder før du er 18 og den varer i tre år). Men ikke slutt å lære teori fordi du har bestått prøven. Frisk opp kunnskapen på de tingene dere skal øve på neste gang. Så går det mye mye fortere og det blir billigere.

Jeg tolket ikke rådet som at en skal lære alt teori av kjørelæreren, jeg tolket det som at mye av det man leser om, kan man lære gjennom praksis - altså å kjøre. Og når man da har kjørt en del, blir teorien mye lettere å lese på.

Jeg er klar over at man ikke kan bestille oppkjøring før teoriprøven er bestått, men man må også ha alt det andre obligatoriske gjennomført før man kan tenke på oppkjøring. Min kjørelærer har aldri nevnt kø. Men jeg regner med dette varierer fra sted til sted, om man bor i en by med flere kjøreskoler og sensor osv.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har langkjøring og oppkjøring igjen, så satser på før sommeren hvis det går som det skal! 

Anonymkode: a9a2a...c19

Så spennende! Det skal nok gå fint. Når begynte du? Hadde du kjørt før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, vaarinn skrev:

Jeg tolket ikke rådet som at en skal lære alt teori av kjørelæreren, jeg tolket det som at mye av det man leser om, kan man lære gjennom praksis - altså å kjøre. Og når man da har kjørt en del, blir teorien mye lettere å lese på.

Jeg er klar over at man ikke kan bestille oppkjøring før teoriprøven er bestått, men man må også ha alt det andre obligatoriske gjennomført før man kan tenke på oppkjøring. Min kjørelærer har aldri nevnt kø. Men jeg regner med dette varierer fra sted til sted, om man bor i en by med flere kjøreskoler og sensor osv.

Takk for tips!

Nivået på teoriprøven er veldig lavt. Man bør klare den før man starter på trinn tre. Da får man så utrolig mye mer utbytte av timene. Jeg ville tatt prøven i god tid før jeg skulle kjøre opp (gjerne 6 måneder) og fortsatt å lese i løpet av opplæringen. Da får du mer utbytte av kjøretimene og mye bedre forståelse for teorien. Å bestå teorien er et lavt nivå å legge seg på, man bør ha en betydelig bedre forståelse for teorien når man kjører opp.

Det obligatoriske går FORT. Når trinn 2 er det ofte snakk om to-tre uker. De fleste trafikkstasjonene har lengre ventetid enn det. Se feks: https://www.dinside.no/motor/reagerer-pa-lange-ventetider-for-oppkjoring/69934755

At læreren din ikke har nevnt kø betyr ikke at det ikke er kø. Hvis du forteller meg hvilken trafikkstasjon det er snakk om kan jeg sjekke ventetiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, abrasiveRefraction said:

Nivået på teoriprøven er veldig lavt. Man bør klare den før man starter på trinn tre. Da får man så utrolig mye mer utbytte av timene. Jeg ville tatt prøven i god tid før jeg skulle kjøre opp (gjerne 6 måneder) og fortsatt å lese i løpet av opplæringen. Da får du mer utbytte av kjøretimene og mye bedre forståelse for teorien. Å bestå teorien er et lavt nivå å legge seg på, man bør ha en betydelig bedre forståelse for teorien når man kjører opp.

Det obligatoriske går FORT. Når trinn 2 er det ofte snakk om to-tre uker. De fleste trafikkstasjonene har lengre ventetid enn det. Se feks: https://www.dinside.no/motor/reagerer-pa-lange-ventetider-for-oppkjoring/69934755

At læreren din ikke har nevnt kø betyr ikke at det ikke er kø. Hvis du forteller meg hvilken trafikkstasjon det er snakk om kan jeg sjekke ventetiden.

Dette var nytt for meg, heldigvis er jeg ikke på trinn 3 enda, eller isåfall akkurat begynt, da kjørelærer sa igår at nå er det ikke lenge til sikkerhetskurs på bane. 

Hva mener du med "når trinn 2 er det ofte snakk om to-tre uker"?

Det er Bodø trafikkstasjon det er snakk om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, vaarinn skrev:

Dette var nytt for meg, heldigvis er jeg ikke på trinn 3 enda, eller isåfall akkurat begynt, da kjørelærer sa igår at nå er det ikke lenge til sikkerhetskurs på bane. 

Hva mener du med "når trinn 2 er det ofte snakk om to-tre uker"?

Det er Bodø trafikkstasjon det er snakk om.

Sikkerhetskurs på bane skal være mot slutten av trinn 3. Så da må du jo nødvendigvis være ferdig med trinn 2. 

Hvis du logger inn på Din Side på vegvesen.no kan du se hva obligatorisk du har gjort. Har du tatt trinvudering trinn 2 og blitt ferdig med eventuelle ting dere ble enige om da er du på trinn 3.

Etter sikkerhetskurs på bane trenger du en trinnvurdering, og sikkerhetskurs på veg (går over minst to dager). Det tar ikke veldig lang tid.

Nå er det noe feil med bestilling av føreprøver (den sier det ikke er noen ledige de neste 4 månedene på alle trafikkstasjonene, noe som umulig kan stemme). Kan sjekke igjen litt senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Nivået på teoriprøven er veldig lavt. Man bør klare den før man starter på trinn tre. Da får man så utrolig mye mer utbytte av timene. Jeg ville tatt prøven i god tid før jeg skulle kjøre opp (gjerne 6 måneder) og fortsatt å lese i løpet av opplæringen. Da får du mer utbytte av kjøretimene og mye bedre forståelse for teorien. Å bestå teorien er et lavt nivå å legge seg på, man bør ha en betydelig bedre forståelse for teorien når man kjører opp.

Det obligatoriske går FORT. Når trinn 2 er det ofte snakk om to-tre uker. De fleste trafikkstasjonene har lengre ventetid enn det. Se feks: https://www.dinside.no/motor/reagerer-pa-lange-ventetider-for-oppkjoring/69934755

At læreren din ikke har nevnt kø betyr ikke at det ikke er kø. Hvis du forteller meg hvilken trafikkstasjon det er snakk om kan jeg sjekke ventetiden.

 

 

Oslo er 4-6 måneder ventetid. Fytti katta. Hva kan man gjøre om man vil bytte sted å kjøre opp helt annet sted så man faktisk får lappen før sommeren? 

Er det vanlig med avlysninger så man kan være heldig å få en av de timene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, GjestSiden2006 skrev:

 

 

Oslo er 4-6 måneder ventetid. Fytti katta. Hva kan man gjøre om man vil bytte sted å kjøre opp helt annet sted så man faktisk får lappen før sommeren? 

Er det vanlig med avlysninger så man kan være heldig å få en av de timene? 

Hvis du er i Oslo kan vel kanskje skolen være behjelpelig med oppkjøring på en annen stasjon, hvis ikke er det bare å sjekke hvor det er ledig og bestille seg leie av bil og noen timer kjøring av en skole der. Fordelen der er at du har mange trafikkstasjoner i nærmiljøet.

Ja, det er ganske vanlig at det blir ledige timer de neste 2-3 dagene. Men da må både lærer og elev ha tid på så kort varsel, og det kan noen gang være vanskelig. Stort sett løser vi det med å bruke en annen bil på det vi har planlagt og ta oppvarming med en annen lærer (hvis jeg feks skal på banen når det er ledig). Hvis det er veldig lang ventetid kan vi ta med oss fire elever til en annen by, men det krever jo at elevene er komfortable med å kjøre opp i en ukjent by og at vi får nok prøver på samme dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis du er i Oslo kan vel kanskje skolen være behjelpelig med oppkjøring på en annen stasjon, hvis ikke er det bare å sjekke hvor det er ledig og bestille seg leie av bil og noen timer kjøring av en skole der. Fordelen der er at du har mange trafikkstasjoner i nærmiljøet.

Ja, det er ganske vanlig at det blir ledige timer de neste 2-3 dagene. Men da må både lærer og elev ha tid på så kort varsel, og det kan noen gang være vanskelig. Stort sett løser vi det med å bruke en annen bil på det vi har planlagt og ta oppvarming med en annen lærer (hvis jeg feks skal på banen når det er ledig). Hvis det er veldig lang ventetid kan vi ta med oss fire elever til en annen by, men det krever jo at elevene er komfortable med å kjøre opp i en ukjent by og at vi får nok prøver på samme dag.

Tusen takk for supert svar. Har ikke 4-6 måneder på meg nå. Vedlikehold koster skjorta så mister jeg helt motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GjestSiden2006 skrev:

Tusen takk for supert svar. Har ikke 4-6 måneder på meg nå. Vedlikehold koster skjorta så mister jeg helt motivasjonen.

Ja, rådet om å ta teorien midt i opplæringen eller mot slutten er forferdelig dårlig. Å få "gratis" teoriundervisning (til 14 kroner i minuttet) for så å måtte ha vedlikeholdstimer i alt mellom 4 uker og 4 måneder er fjottete. Tenk 1200 eller mer annenhver uke i fire måneder, det blir mye penger.

I tillegg vil jo elever med bestått teori bli prioritert av trafikkskolene. Og de lærer fortere så de trenger færre timer. 

Stort sett er jo all kapastiteten vår brukt opp, så da vil vi jo bli kvitt elever, og det er kun de med teori vi kan gjøre ferdig. Hvis jeg kjører ferdig en elev uten teori må jeg jo fortsatt sette av tid til dem etter at de er klare til å kjøre opp. 

Du aner ikke hvor mye penger som blir sløst bort av elever som ikke tar teorien. 

Gratis teori kan man jo få hjemme. Med å ta prøven i god tid før vil man kunne sette en oppkjøringsdato enten med en gang hvis det er lang ventetid eller etter trinn to hvis den er kort, og da har man et konkret mål å jobbe mot. Det gjør det mye enklere. Da kan jeg sette opp en plan tidlig, slik at man ikke får noe som helst unødig venting. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Ja, rådet om å ta teorien midt i opplæringen eller mot slutten er forferdelig dårlig. Å få "gratis" teoriundervisning (til 14 kroner i minuttet) for så å måtte ha vedlikeholdstimer i alt mellom 4 uker og 4 måneder er fjottete. Tenk 1200 eller mer annenhver uke i fire måneder, det blir mye penger.

I tillegg vil jo elever med bestått teori bli prioritert av trafikkskolene. Og de lærer fortere så de trenger færre timer. 

Stort sett er jo all kapastiteten vår brukt opp, så da vil vi jo bli kvitt elever, og det er kun de med teori vi kan gjøre ferdig. Hvis jeg kjører ferdig en elev uten teori må jeg jo fortsatt sette av tid til dem etter at de er klare til å kjøre opp. 

Du aner ikke hvor mye penger som blir sløst bort av elever som ikke tar teorien. 

Gratis teori kan man jo få hjemme. Med å ta prøven i god tid før vil man kunne sette en oppkjøringsdato enten med en gang hvis det er lang ventetid eller etter trinn to hvis den er kort, og da har man et konkret mål å jobbe mot. Det gjør det mye enklere. Da kan jeg sette opp en plan tidlig, slik at man ikke får noe som helst unødig venting. 

Du høres ut som en god og erfaren sjåfør. Takk for skikkelige svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...