Gå til innhold

Lappen før sommeren!


vaarinn

Anbefalte innlegg

Hei. Fant ingen lignende tråder, så jeg tenkte å starte en selv 😄 

Dette er tråden for oss som er på vei mot førerkortet for bil. Mitt mål er å få lappen før sommeren.

Jeg har nettopp begynt med kjøretimer, etter flere år uten noe kjøring. Jeg er nå 24 år, hadde noen timer da jeg var 17, men ga opp, flyttet, studerte osv. Nå har jeg bestemt meg for at jeg skal ha lappen før sommeren, da jeg har veldig lyst til å kjøre og være mer fri til å dra steder når jeg vil. Motivasjonen er på topp, men vil gjerne dele tanker og bekymringer med andre i samme båt (eller bil, hehe) 😊

Vårin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, vaarinn skrev:

Hei. Fant ingen lignende tråder, så jeg tenkte å starte en selv 😄 

Dette er tråden for oss som er på vei mot førerkortet for bil. Mitt mål er å få lappen før sommeren.

Jeg har nettopp begynt med kjøretimer, etter flere år uten noe kjøring. Jeg er nå 24 år, hadde noen timer da jeg var 17, men ga opp, flyttet, studerte osv. Nå har jeg bestemt meg for at jeg skal ha lappen før sommeren, da jeg har veldig lyst til å kjøre og være mer fri til å dra steder når jeg vil. Motivasjonen er på topp, men vil gjerne dele tanker og bekymringer med andre i samme båt (eller bil, hehe) 😊

Vårin

Det er bra å kjøre i Sogndal da, bortsett fra at det svinger så mye.

Ta teorien tidlig, det er lang ventetid på oppkjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv på slutten av opplæring, kun oppkjøring som gjenstår her 🙂 er 23 år og har kjørt i litt under et år på kjøreskole, tatt litt tid pga jeg ikke kan øve med noen hjemme og jeg jobber fulltid og har spredt kjøretimene og kursene litt utover.

Ikke så lang ventetid når jeg bestilte oppkjøring her jeg bor, kun en måned. Men ventetiden blir lengre og lengre i hele landet når det nærmer seg sommer, så ta teorien så fort du bare kan så du får bestilt oppkjøring! Ellers kan ventetiden ødelegge for målet ditt.

Gleder meg selv veldig til friheten med å kunne kjøre hvor jeg vil. Må kjøpe bil først også da, men det blir herlig! Lei av å være «voksen» og sjokkere folk når jeg forteller at jeg ikke har førerkort 🤭 føler meg nesten som et outcast, ihvertfall når det gjelder jobbsøking. 

 

Anonymkode: f9e58...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta masse kjøretimer så ofte du kan - jeg tok alt på 2 mnd ca :) 

Anonymkode: 8bfce...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

En oppdatering fra meg! Har tatt noen kjøretimer, og føler at jeg begynner å lære meg å kjøre. Det som tar tid for min del er giringen, men når jeg får det ordentlig på plass så går det fort - det mener hvertfall kjørelæreren min. Hun er veldig flink og rolig, så jeg føler meg trygg og vi kommer godt overens.

Har nettopp kjøpt meg tilgang til pensum og teoriprøver på teoritentamen.no, og har begynt å lese. Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, vaarinn skrev:

En oppdatering fra meg! Har tatt noen kjøretimer, og føler at jeg begynner å lære meg å kjøre. Det som tar tid for min del er giringen, men når jeg får det ordentlig på plass så går det fort - det mener hvertfall kjørelæreren min. Hun er veldig flink og rolig, så jeg føler meg trygg og vi kommer godt overens.

Har nettopp kjøpt meg tilgang til pensum og teoriprøver på teoritentamen.no, og har begynt å lese. Noen som har erfaringer å dele?

Jeg har veldig gode erfaringer med teoritentamen.no. Jeg kunne ingenting i starten, og feilet alle prøvene med 30 feil. 😐 Jeg hadde med bestått garanti, og jeg klarte til slutt å bestå testene 20 ganger på rad med 0 feil! Jeg besto første forsøk. Teoriprøven på trafikkstasjonen er litt vanskeligere spør du meg. Bare vær litt OBS på det. 

Anonymkode: 7ad01...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste nesten ikke i boka i det hele tatt. Veldig lurt å øve på teoritentamen, bruk appen når du har tid ( på bussen, i matpauser). På selve teoriprøven er det viktig å lese oppgaven godt, kan være noen lurespørsmål. Du har god tid, så ikke la deg stresse. Les oppgavene to ganger. 

Masse lykke til😊

Anonymkode: e9f79...68e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoritentamen er mye vanskeligere enn selve biltilsynets test. Jeg hadde bare 80% riktig i flere uker, så jeg dro for å sjekke hvordan jeg lå an. Og på biltilsynet stod jeg med en gang. God trening, der altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Ta masse kjøretimer så ofte du kan - jeg tok alt på 2 mnd ca :) 

Anonymkode: 8bfce...c23

Emmm, hvordan fikk du det til? Selv om du er knall-god sjåfør, må man jo ha masse obligatoriske greier, det tar tid å vente på time for dette. Kjenner jeg sprekker av all ventingen.

 

Sa i fra for to uker siden at jeg ville ta resten av det obligatoriske. Fikk melding en uke etterpå om time for ene kurset. 

Må vente to uker på å kjøre på bane. Og sikkert to uker til for sikkerhetskurs på vei. Dette må være på plass før jeg får søke om oppkjøring. Og køen på oppkjøring er over en måned der jeg bor. 

Kjørelæreren får jo ikke fingeren ut å bestiller for meg. Jeg blir så forba.... og så får andre alt på 2 måneder???Hæææ? 

Endret av GjestSiden2006
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GjestSiden2006 skrev:

Emmm, hvordan fikk du det til? Selv om du er knall-god sjåfør, må man jo ha masse obligatoriske greier, det tar tid å vente på time for dette. Kjenner jeg sprekker av all ventingen.

 

Sa i fra for to uker siden at jeg ville ta resten av det obligatoriske. Fikk melding en uke etterpå om time for ene kurset. 

Må vente to uker på å kjøre på bane. Og sikkert to uker til for sikkerhetskurs på vei. Dette må være på plass før jeg får søke om oppkjøring. Og køen på oppkjøring er over en måned der jeg bor. 

Kjørelæreren får jo ikke fingeren ut å bestiller for meg. Jeg blir så forba.... og så får andre alt på 2 måneder???Hæææ? 

Det spørs veldig hvordan man bor. Jeg bor i en relativt stor by, med få kjøreskoler og valgte en sentral kjøreskole. De har selvsagt mer pågang med flere elever. I mindre befolkede byer/steder er det nødvendigvis færre elever og lettere for kjøreskolen å gi rask opplæring. Jeg har brukt litt under et år, og har nettopp fått lappen. Skal sies at det har gått usedvanlig tregt med meg og jeg har tatt flere pauser på en mnd osv inni der pga dårlig motivasjon.

Anonymkode: f9e58...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs veldig hvordan man bor. Jeg bor i en relativt stor by, med få kjøreskoler og valgte en sentral kjøreskole. De har selvsagt mer pågang med flere elever. I mindre befolkede byer/steder er det nødvendigvis færre elever og lettere for kjøreskolen å gi rask opplæring. Jeg har brukt litt under et år, og har nettopp fått lappen. Skal sies at det har gått usedvanlig tregt med meg og jeg har tatt flere pauser på en mnd osv inni der pga dårlig motivasjon.

Anonymkode: f9e58...c22

Gratulerer med lappen 🚘

Ja det er meget mulig. Jeg kjører i Oslo sentrum osv... 2 måneder er ikke oppnåelig rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 3/27/2019 at 9:43 AM, AnonymBruker said:

Jeg har veldig gode erfaringer med teoritentamen.no. Jeg kunne ingenting i starten, og feilet alle prøvene med 30 feil. 😐 Jeg hadde med bestått garanti, og jeg klarte til slutt å bestå testene 20 ganger på rad med 0 feil! Jeg besto første forsøk. Teoriprøven på trafikkstasjonen er litt vanskeligere spør du meg. Bare vær litt OBS på det. 

Anonymkode: 7ad01...f15

Så bra! Jeg har kjøpt meg tilgang og begynt å lese og lytte til lydbok. Digger at man kan både lese og høre om hverandre, og i tillegg kommer kontrollspørsmål!

Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/27/2019 at 9:50 AM, AnonymBruker said:

Jeg leste nesten ikke i boka i det hele tatt. Veldig lurt å øve på teoritentamen, bruk appen når du har tid ( på bussen, i matpauser). På selve teoriprøven er det viktig å lese oppgaven godt, kan være noen lurespørsmål. Du har god tid, så ikke la deg stresse. Les oppgavene to ganger. 

Masse lykke til😊

Anonymkode: e9f79...68e

Tusen takk, dette tipset har jeg fulgt! Og det funker veldig godt føler jeg, ikke lenge igjen til jeg er klar tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3/27/2019 at 10:55 AM, GjestSiden2006 said:

Teoritentamen er mye vanskeligere enn selve biltilsynets test. Jeg hadde bare 80% riktig i flere uker, så jeg dro for å sjekke hvordan jeg lå an. Og på biltilsynet stod jeg med en gang. God trening, der altså. 

Jøss, det høres jo veldig bra ut da, at man nesten er litt for godt forberedt, haha!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å ikke ts teorien før man er langt på vei ut i bilkjøringen. Jeg gjorde tabben å ta teorien før jeg begynte å kjøre, og etter å ha kjørt en stund skjønte jeg at man får VELDIG mye gratis kunnskap om teorien, skjønner du?

Anonymkode: 84320...190

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2019 den 10.58, GjestSiden2006 skrev:

Emmm, hvordan fikk du det til? Selv om du er knall-god sjåfør, må man jo ha masse obligatoriske greier, det tar tid å vente på time for dette. Kjenner jeg sprekker av all ventingen.

 

Sa i fra for to uker siden at jeg ville ta resten av det obligatoriske. Fikk melding en uke etterpå om time for ene kurset. 

Må vente to uker på å kjøre på bane. Og sikkert to uker til for sikkerhetskurs på vei. Dette må være på plass før jeg får søke om oppkjøring. Og køen på oppkjøring er over en måned der jeg bor. 

Kjørelæreren får jo ikke fingeren ut å bestiller for meg. Jeg blir så forba.... og så får andre alt på 2 måneder???Hæææ? 

Det er jo gørrknotete. Hvis en elev kommer til meg, og kan kjøre klarer jeg å gjøre dem ferdig på 14 dager. 

Det er ingen ventetid på banen. Sikkerhetskurs på veg setter jeg opp når det trengs. Det finnes ingen grunn til å måtte vente med det. 

Med en ny elev som har øvet mye hjemme hadde jeg nok fått ferdig alt det obligatoriske i løpet av neste uke hvis det hastet. 

Men det er noen skoler som tar inn alt for mange elever. Får høre fra elever at de får kjøre en gang i måneden, lol. Jeg skal minimum ha tid til å kjøre med hver elev en gang i uken, men hvis de trenger mer jobber jeg jo bare litt mer. Å jobbe 200% i en uke eller to er uproblematisk. 

Du trenger ikke ha tatt sikkerhetskurs på vei for å bestille oppkjøring, kun teorien. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er straks 30 år, og holder endelig på med lappen! Har flyttet mye pga jobb og studier, og har aldri hatt noen å kjøre med. Nå har jeg flyttet nærmere foreldrene mine, og har også en venn å kjøre med. Startet å øvelseskjøre og ta timer med skole i høst. Men kan fort gå noen uker der jeg ikke får kjørt. Har lyst til å ta lappen ila sommeren. I hvert fall før det blir vinter. Ikke faen om jeg tar oppkjøring når det er fullt av snø og is!

Det jeg må øve mer på er kryss og rundkjøringer. Ellers så føler jeg at det går greit.

På oppkjøringa kommer jeg til å være et nervevrak da, selvfølgelig. Sånt er så typisk meg. Klarer meg fint når jeg kjører med pappa. Litt mer nervøs med kjørelæreren. 

Anonymkode: f4af4...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er straks 30 år, og holder endelig på med lappen! Har flyttet mye pga jobb og studier, og har aldri hatt noen å kjøre med. Nå har jeg flyttet nærmere foreldrene mine, og har også en venn å kjøre med. Startet å øvelseskjøre og ta timer med skole i høst. Men kan fort gå noen uker der jeg ikke får kjørt. Har lyst til å ta lappen ila sommeren. I hvert fall før det blir vinter. Ikke faen om jeg tar oppkjøring når det er fullt av snø og is!

Det jeg må øve mer på er kryss og rundkjøringer. Ellers så føler jeg at det går greit.

På oppkjøringa kommer jeg til å være et nervevrak da, selvfølgelig. Sånt er så typisk meg. Klarer meg fint når jeg kjører med pappa. Litt mer nervøs med kjørelæreren. 

Anonymkode: f4af4...254

Da er vi i samme båt :) Var omtrent som å lese om meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jolene skrev:

Da er vi i samme båt :) Var omtrent som å lese om meg selv.

mange av oss har det slik når vi må prestere....dette gjelder også ved eksamener eller når vi skal levere/fremføre en oppgave osv.

Jeg har lært meg over tid at jeg på forhånd tenker igjennom ''hva om det går galt'', så analyserer jeg hva som da kommer til å skje og som oftest er ikke det så ille likevel. Rett og slett en mental greie for å holde spenningen innen for rimelighetens genser:)

Gode forberedelser er selvsagt en fordel da, og noe spenning i kroppen er også bra...

Lykke til:)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Idioten skrev:

mange av oss har det slik når vi må prestere....dette gjelder også ved eksamener eller når vi skal levere/fremføre en oppgave osv.

Jeg har lært meg over tid at jeg på forhånd tenker igjennom ''hva om det går galt'', så analyserer jeg hva som da kommer til å skje og som oftest er ikke det så ille likevel. Rett og slett en mental greie for å holde spenningen innen for rimelighetens genser:)

Gode forberedelser er selvsagt en fordel da, og noe spenning i kroppen er også bra...

Lykke til:)

 

Takk!:klem::hjerte:

Jeg prøver å fokusere på at teorien må jeg ta flere ganger, sånn for å holde ting i sjakk :P Står jeg på første forsøk, er det bare en positiv overraskelse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...