Gå til innhold

Hvorfor er det så mange fordommer mot folk med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ser jeg ingen grunn til. Jeg har lest nok bøker om dette til å vite hva jeg snakker om.

Anonymkode: 9739c...b12

Hvor mange bøker, og hvilke bøker? Jeg leser også mye bøker, men jeg påstår likevel ikke at jeg VET at andre med AS fungerer på ene eller andre måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så absolutt ikke!

 

Anonymkode: 5ea67...819

På gruppeivå har aspergere problemer med Theory of Mind (det finnes selvfølgelig unntak). Slik er det bare, uansett om du liker det eller ikke. Jeg forstår du bare er ute etter å provosere og kverulere, så jeg gir meg her.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere diskutert AS på kg og kommet med forskningsbasert fakta om hatt og konkrete tall å henvise til. Det har blitt kalt hets og fordommer av aspergere jeg har diskutert det med. Da er det ikke så mye mer jeg får gjort...

Anonymkode: 3ded6...023

Såvidt jeg har forstått jobber du ikke med mennesker med autismespekterforstyrrelser? Er du akademiker? Har du AS selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frk.Helene Hare said:

Hvor mange bøker, og hvilke bøker? Jeg leser også mye bøker, men jeg påstår likevel ikke at jeg VET at andre med AS fungerer på ene eller andre måten. 

Du får lære deg forskjellen på gruppe- og individnivå.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På gruppeivå har aspergere problemer med Theory of Mind (det finnes selvfølgelig unntak). Slik er det bare, uansett om du liker det eller ikke. Jeg forstår du bare er ute etter å provosere og kverulere, så jeg gir meg her.

Anonymkode: 9739c...b12

Det er riktig, men du har en måte å uttrykke deg på skriftlig som gjør at du fremstår som en bastant besserwisser. Ingen nekter for at problemer med ToM er veldig utbredt hos personer med aspergers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På gruppeivå har aspergere problemer med Theory of Mind (det finnes selvfølgelig unntak). Slik er det bare, uansett om du liker det eller ikke. Jeg forstår du bare er ute etter å provosere og kverulere, så jeg gir meg her.

Anonymkode: 9739c...b12

Tenkte akkurat det samme om deg 🙄

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får lære deg forskjellen på gruppe- og individnivå.

Anonymkode: 9739c...b12

Dette sliter du med selv, kan det virke som. Du generaliserer over en lav sko.

Skal du diskutere med personer med AS, så må du ta høyde for at du snakker med individer med forskjellig opplevelse av og erfaring med egen diagnose. Om du er interessert i å diskutere så fungerer det dårlig å være påståelig når mennesker med diagnosen understreker at dine påstander ikke alltid stemmer.

Endret av frk.Helene Hare
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere diskutert AS på kg og kommet med forskningsbasert fakta om hatt og konkrete tall å henvise til. Det har blitt kalt hets og fordommer av aspergere jeg har diskutert det med. Da er det ikke så mye mer jeg får gjort...

Anonymkode: 3ded6...023

Det er ikke noe fakta og tall om noen med et syndrom, alle er forskjellige

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Såvidt jeg har forstått jobber du ikke med mennesker med autismespekterforstyrrelser? Er du akademiker? Har du AS selv?

Det spiller ingen rolle hva jeg er og ikke er. Det som spiller en rolle, er at forskingsbasert viten og konkrete tall jeg kommer med blir kalt for hets og fordommer. 

Anonymkode: 3ded6...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hva jeg er og ikke er. Det som spiller en rolle, er at forskingsbasert viten og konkrete tall jeg kommer med blir kalt for hets og fordommer. 

Anonymkode: 3ded6...023

Jo det spiller en stor rolle!

 

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har tidligere diskutert AS på kg og kommet med forskningsbasert fakta om hatt og konkrete tall å henvise til. Det har blitt kalt hets og fordommer av aspergere jeg har diskutert det med. Da er det ikke så mye mer jeg får gjort...

Anonymkode: 3ded6...023

De tallene var nok hets og fordommer. Ingen grunn til å poste dem noe mer. 

Anonymkode: 0dec5...ce0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Av de jeg har møtt har de enten lav-middels empati, eller ingen. Har ikke møtt noen med for mye empati så akkurat den delen tror jeg er noe aspergere forteller seg selv for å føle seg bedre. Det som kan veie opp for lav eller lav-middels empati for noen, er at de er smarte nok til å forstå hvordan man bør oppføre seg, selv om det foregår noen glipp noen ganger.

Anonymkode: 19ba3...33c

En del mennesker som ikke har Asperger kan oppleve at menneskene med diagnosen blir overveldet av empatien. Så nei, ikke alle med diagnosen selv påberoper seg å ha mye empati. Det kan likegodt være at de rundt merker at personen er flink til å forstå hva andre føler. 

«Har du møtt en person med Asperger, har du kun møtt én». 

Ingen av dem er like. De er ulike individer med ulik baggasje. Noen er utstyrt med empati, andre med mindre empati. Det finnes også mennesker som ikke oppfyller noe krav for diagnose som har mangel på empati. Så her skal man ikke generalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kjærlighetsbarn98 skrev:

En del mennesker som ikke har Asperger kan oppleve at menneskene med diagnosen blir overveldet av empatien. Så nei, ikke alle med diagnosen selv påberoper seg å ha mye empati. Det kan likegodt være at de rundt merker at personen er flink til å forstå hva andre føler. 

«Har du møtt en person med Asperger, har du kun møtt én». 

Ingen av dem er like. De er ulike individer med ulik baggasje. Noen er utstyrt med empati, andre med mindre empati. Det finnes også mennesker som ikke oppfyller noe krav for diagnose som har mangel på empati. Så her skal man ikke generalisere.

Skulle ønske flere var som deg :)

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kjærlighetsbarn98
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske flere var som deg :)

Anonymkode: 5ea67...819

Takk❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Av de jeg har møtt har de enten lav-middels empati, eller ingen. Har ikke møtt noen med for mye empati så akkurat den delen tror jeg er noe aspergere forteller seg selv for å føle seg bedre. Det som kan veie opp for lav eller lav-middels empati for noen, er at de er smarte nok til å forstå hvordan man bør oppføre seg, selv om det foregår noen glipp noen ganger.

Anonymkode: 19ba3...33c

Jeg har ikke møtt noen med asperger som ikke har empati, og jeg har vært på både kurs og faste treffpunkter for folk som har det - så det syns jeg er litt overraskende.

Nå vet jeg ikke hva du ser på som empati, men jeg er f. eks. slik at jeg kan begynne å gråte hvis andre gråter, jeg kan bli lei meg/gråte hvis venninner forteller om at de har det kjipt, hvis mannen min er lei seg gråter jeg lett hvis jeg trøster han, jeg gråter lett av triste filmer/sanger/videoer om syke barn eller dyr på sosiale medier/triste blogginnlegg eller lignende og jeg opplever ofte at jeg får så vondt på andre mennesker/dyrs vegne at jeg får fysisk vondt inni meg. Når jeg ble utredet så hun som utredet meg at det er vel så vanlig at de med asperger har for mye empati som for lite, og at nyere forskning har vist at den tidligere antakelsen om at man har mindre empati om man har diagnosen er feil. 

Men igjen, noen med asperger har vanskelig for å sette seg inn i andres situasjon/forstå andres problemer f. eks., men det betyr ikke at de ikke har empati - men det krever kanskje mer for at vedkommende skal klare å sette seg inn i følelsen.

Anonymkode: d3256...e37

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det spiller ingen rolle hva jeg er og ikke er. Det som spiller en rolle, er at forskingsbasert viten og konkrete tall jeg kommer med blir kalt for hets og fordommer. 

Anonymkode: 3ded6...023

Da går jeg ut fra at du bare liker å slenge rundt med "forskingsbasert viten og konkrete tall" for å gi inntrykk av at du vet hva du snakker om. 

Hadde du visst hva du snakket om så hadde du reagert på at mennesker med AS åpenbart ikke er enig i dine påstander, og gått inn for å lære mer om diagnosen.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke møtt noen med asperger som ikke har empati, og jeg har vært på både kurs og faste treffpunkter for folk som har det - så det syns jeg er litt overraskende.

Nå vet jeg ikke hva du ser på som empati, men jeg er f. eks. slik at jeg kan begynne å gråte hvis andre gråter, jeg kan bli lei meg/gråte hvis venninner forteller om at de har det kjipt, hvis mannen min er lei seg gråter jeg lett hvis jeg trøster han, jeg gråter lett av triste filmer/sanger/videoer om syke barn eller dyr på sosiale medier/triste blogginnlegg eller lignende og jeg opplever ofte at jeg får så vondt på andre mennesker/dyrs vegne at jeg får fysisk vondt inni meg. Når jeg ble utredet så hun som utredet meg at det er vel så vanlig at de med asperger har for mye empati som for lite, og at nyere forskning har vist at den tidligere antakelsen om at man har mindre empati om man har diagnosen er feil. 

Men igjen, noen med asperger har vanskelig for å sette seg inn i andres situasjon/forstå andres problemer f. eks., men det betyr ikke at de ikke har empati - men det krever kanskje mer for at vedkommende skal klare å sette seg inn i følelsen.

Anonymkode: d3256...e37

Jeg har masse empati selv :) 

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke fordommer, det er bare så mange tråder om det at folk blir lei..

Anonymkode: 5ea67...819

Sant folk er lei alle trådene om aspergers. Burde blitt regnet som spam og slettet av mod. 

Anonymkode: 0dec5...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sant folk er lei alle trådene om aspergers. Burde blitt regnet som spam og slettet av mod. 

Anonymkode: 0dec5...ce0

Samme med nav og penis trådene

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg har masse empati selv :) 

Anonymkode: 5ea67...819

Samme her. Om det er noe som heter for mye empati så er et det jeg har. 

Anonymkode: 0dec5...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...