Gå til innhold

Hvorfor er det så mange fordommer mot folk med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er problemet?

Anonymkode: 5ea67...819

Asperger er problemet.

Anonymkode: 3ded6...023

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Asperger er problemet.

Anonymkode: 3ded6...023

Aspergers er ikke et problem, det er noe man lever med. Som man aldri ba om å ha...

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg får høre selv fra psykologer at de aldri ville trodd at jeg hadde det og de fleste mener at diagnosen min må være feil. Er i full jobb (eget firma), gift, har barn og hund. Aldri hatt problemer med venner eller slikt heller, men føler jo selv jeg er sosialt awkward liksom. Samtidig får jeg ofte høre, og inntrykk av, at folk syns slik jeg er bare er sjarmerende.

Anonymkode: d3256...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg får høre selv fra psykologer at de aldri ville trodd at jeg hadde det og de fleste mener at diagnosen min må være feil. Er i full jobb (eget firma), gift, har barn og hund. Aldri hatt problemer med venner eller slikt heller, men føler jo selv jeg er sosialt awkward liksom. Samtidig får jeg ofte høre, og inntrykk av, at folk syns slik jeg er bare er sjarmerende.

Anonymkode: d3256...e37

Noe må det jo ha vært, siden du ble utredet?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Aspergers er ikke et problem, det er noe man lever med. Som man aldri ba om å ha...

Anonymkode: 5ea67...819

Hvis asperger ikke var et problem, så hadde ingen fått diagnosen. Når symptomer gir store nok problemer, så oppfyller man kriteriene for en diagnose. Har man først diagnosen, får man prøve å leve så godt som mulig med den. Nei, ingen ber om å ha asperger, men det har jeg heller aldri påstått. 

 

Anonymkode: 3ded6...023

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen fordommer, og har heller ærlig aldri snakket/møty noen som har det.

Men jeg kan få litt dårlig inntrykk av noen som skriver at de har det her inne bla. De klager så mye og syns så synd på seg selv. Ærlig sagt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Har ingen fordommer, og har heller ærlig aldri snakket/møty noen som har det.

Men jeg kan få litt dårlig inntrykk av noen som skriver at de har det her inne bla. De klager så mye og syns så synd på seg selv. Ærlig sagt. 

Å ha Aspergers er noe helvetes dritt når man blir sett ned på..........

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis asperger ikke var et problem, så hadde ingen fått diagnosen. Når symptomer gir store nok problemer, så oppfyller man kriteriene for en diagnose. Har man først diagnosen, får man prøve å leve så godt som mulig med den. Nei, ingen ber om å ha asperger, men det har jeg heller aldri påstått. 

 

Anonymkode: 3ded6...023

Bra du er enig med meg 👌

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer kommer fra en plass og de stemmer ikke alltid, men ofte. 
De med denne diagnosen kommer ikke alltid langt i livet (jobb, utdanning, familie, venner etc). De er ofte slitsomme å være rundt, fordi de kan ikke de mest enkle sosiale spillereglene. Mange av dem lener seg på diagnosen og går på NAV uten saklig grunn enn at de har en diagnose. De synes rett og slett synd på seg selv. Selv de som har litt sosiale evner og er rett og slett frekke, de bruker diagnosen som unnskyldning til å være frekke og si ting høyt som er slemt og stygt, med vilje.
Å slite sosialt er en ting. Problemet er at de ikke evner å lære, selv når diagnosen ikke går utover evne i å lære, hos de aller fleste!, det er flere grader av aspergers. 

Det gjelds ikke alle, men mange og om du kun har møtt slike, ja da utvikler du fordommer. Fordommer kommer fra en plass og det er ofte fra egne erfaringer. 

Anonymkode: 3f413...791

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er du ufattelig uvitende :) 

Anonymkode: 5ea67...819

De som fungerer så fint sosialt tror jeg ikke har så mye asperger.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En idiot er en idiot, uansett om hen har asberger eller astma for den saks skyld. 

Jeg har ikke opplevd noen fordommer her mot selve diagnosen asberger, men jeg ser at folk som fremstiller seg idiotisk også får tilhørende svar. Dersom de da ønsker å putte dette i kategorien fordommer mot asberger i stedet for å se på seg selv så dem om det.

Det er for meg like dumt som om en utenlandsk blir tatt for lovbrudd, og så skylder på rasisme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De som fungerer så fint sosialt tror jeg ikke har så mye asperger.

Anonymkode: 9739c...b12

💃

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Aspergers er ikke et problem, det er noe man lever med. Som man aldri ba om å ha...

Anonymkode: 5ea67...819

Derfor er det et problem. Det ødelegger hele livet, som har gått i dass.

Anonymkode: 9739c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Derfor er det et problem. Det ødelegger hele livet, som har gått i dass.

Anonymkode: 9739c...b12

Nei, har AS selv og er fornøyd med livet 

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjærlighetsbarn98
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, jeg får høre selv fra psykologer at de aldri ville trodd at jeg hadde det og de fleste mener at diagnosen min må være feil. Er i full jobb (eget firma), gift, har barn og hund. Aldri hatt problemer med venner eller slikt heller, men føler jo selv jeg er sosialt awkward liksom. Samtidig får jeg ofte høre, og inntrykk av, at folk syns slik jeg er bare er sjarmerende.

Anonymkode: d3256...e37

Hva gjorde at du fikk diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Nei, har AS selv og er fornøyd med livet 

Anonymkode: 5ea67...819

Du er nok ikke så veldig plaget.

Anonymkode: 9739c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ha Aspergers er noe helvetes dritt når man blir sett ned på..........

Anonymkode: 5ea67...819

Jeg kan forstå at det ikke er lett. Men jeg tror ikke dere med Aspergers er mer utsatt enn andre? Fordommer og dritt kan alle, spesielt med div diagnoser oppleve. Faktisk, selv i 2019. Men jeg syns de med Aspergere er så sytete her...i forhold til mange med andre diagnoser.

Men har ikke fordommer som sagt, og ingen jeg kjenner har det heller! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordommer kommer fra en plass og de stemmer ikke alltid, men ofte. 
De med denne diagnosen kommer ikke alltid langt i livet (jobb, utdanning, familie, venner etc). De er ofte slitsomme å være rundt, fordi de kan ikke de mest enkle sosiale spillereglene. Mange av dem lener seg på diagnosen og går på NAV uten saklig grunn enn at de har en diagnose. De synes rett og slett synd på seg selv. Selv de som har litt sosiale evner og er rett og slett frekke, de bruker diagnosen som unnskyldning til å være frekke og si ting høyt som er slemt og stygt, med vilje.
Å slite sosialt er en ting. Problemet er at de ikke evner å lære, selv når diagnosen ikke går utover evne i å lære, hos de aller fleste!, det er flere grader av aspergers. 

Det gjelds ikke alle, men mange og om du kun har møtt slike, ja da utvikler du fordommer. Fordommer kommer fra en plass og det er ofte fra egne erfaringer. 

Anonymkode: 3f413...791

Problemet med sånne som deg er at dere mangler forestillingsevne, og klarer derfor ikke å se forbi egne snevre erfaringer. Ergo sitter dere med fordommer som du beskriver. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her fremstilles det som det er så flott å ha. At aspergere skal ha sånne super talenter.

https://tv.nrk.no/serie/de-skjulte-talenter/2019/KOID37007218/avspiller

Anonymkode: 9739c...b12

Akkurat det tror jeg gjelder veldig mange med ulike diagnoser. At de har ulike talenter. Se bare på billedkunstnere, musikere og andre kunstnere. Påfallende mange har diagnoser. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...