Gå til innhold

Hvorfor er det så mange fordommer mot folk med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har denne diagnosen. Jeg tror ikke noen som ikke vet om det klarer å gjette at Jeg har det. Jeg har tatt utdanning, og har nå jobb. Har samboer også. Lurer på hvorfor det er så mange fordommer? Folk med Asperger er forskjellige de også. 

Anonymkode: cf8cb...221

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/23/2019 at 9:55 PM, AnonymBruker said:

Jeg har denne diagnosen. Jeg tror ikke noen som ikke vet om det klarer å gjette at Jeg har det. Jeg har tatt utdanning, og har nå jobb. Har samboer også. Lurer på hvorfor det er så mange fordommer? Folk med Asperger er forskjellige de også. 

Anonymkode: cf8cb...221

De fleste jobber ikke eller har samboer, ihvertfall ikke menn.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jobber ikke eller har samboer, ihvertfall ikke menn.

Anonymkode: 9739c...b12

Dette er ikke sant.

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har denne diagnosen. Jeg tror ikke noen som ikke vet om det klarer å gjette at Jeg har det. Jeg har tatt utdanning, og har nå jobb. Har samboer også. Lurer på hvorfor det er så mange fordommer? Folk med Asperger er forskjellige de også. 

Anonymkode: cf8cb...221

Det er ikke fordommer, det er bare så mange tråder om det at folk blir lei..

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke fordommer, det er bare så mange tråder om det at folk blir lei..

Anonymkode: 5ea67...819

Jo, det er mange fordommer. Det merker man godt om man har diagnosen og tør å være åpen om det. Jeg har hatt en fastlege som uttalte seg om hva jeg likte og ikke likte, uten å ha spurt meg, kun basert på diagnosen.

Det verste jeg får høre er at jeg umulig har diagnosen, da jeg er for oppegående. Akkurat det er ganske sårende. Ingen andre enn jeg vet nøyaktig hva jeg sliter mest med. At jeg fremstår som "normal" er bare en maske.

Det er mange Aspergerstråder her inne, ja. Det er også flere tråder om alt fra Tinder-dating, bryllupsplanlegging, dumme svigerforeldre osv.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Jo, det er mange fordommer. Det merker man godt om man har diagnosen og tør å være åpen om det. Jeg har hatt en fastlege som uttalte seg om hva jeg likte og ikke likte, uten å ha spurt meg, kun basert på diagnosen.

Det verste jeg får høre er at jeg umulig har diagnosen, da jeg er for oppegående. Akkurat det er ganske sårende. Ingen andre enn jeg vet nøyaktig hva jeg sliter mest med. At jeg fremstår som "normal" er bare en maske.

Det er mange Aspergerstråder her inne, ja. Det er også flere tråder om alt fra Tinder-dating, bryllupsplanlegging, dumme svigerforeldre osv.

Det er bare tull, normale og oppegående mennesker vet at de med Aspergers er vanlige mennesker som dem, bare at dem sliter sosialt

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke sant.

Anonymkode: 5ea67...819

Basert på alle de jeg kjenner med asperger, både i RL og på nettet, stemmer det veldig godt.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Basert på alle de jeg kjenner med asperger, både i RL og på nettet, stemmer det veldig godt.

Anonymkode: 9739c...b12

Nei det gjør det ikke, Nice try

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Basert på alle de jeg kjenner med asperger, både i RL og på nettet, stemmer det veldig godt.

Anonymkode: 9739c...b12

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør det ikke, Nice try

Anonymkode: 5ea67...819

Må si meg enig med førstnevnte her.

Anonymkode: 3cfeb...0b5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Må si meg enig med førstnevnte her.

Anonymkode: 3cfeb...0b5

Da er du ufattelig uvitende :) 

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uvitenhet!

Anonymkode: 794c2...63f

Ja, heldigvis så er ikke flesteparten av folk i virkeligheten slik. Mange som troller om slike ting bare for å provosere

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull, normale og oppegående mennesker vet at de med Aspergers er vanlige mennesker som dem, bare at dem sliter sosialt

Anonymkode: 5ea67...819

Det er en grov forenkling, men okei... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, frk.Helene Hare skrev:

Det er en grov forenkling, men okei... 

En normal oppegående person ser ikke ned på noen bare fordi dem er litt anerledes, de som gjør det er ondskapsfulle og ikke noen verdt å være venne med 

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Jeg har denne diagnosen. Jeg tror ikke noen som ikke vet om det klarer å gjette at Jeg har det. Jeg har tatt utdanning, og har nå jobb. Har samboer også. Lurer på hvorfor det er så mange fordommer? Folk med Asperger er forskjellige de også. 

Anonymkode: cf8cb...221

Har en søster som ikke har fått diagnosen på papiret, men som helt sikkert har den. Hun har tatt utdanning, har samboer, barn og en jobb. Det er likevel ikke vanskelig for oss som kjenner henne at det er noe spesielt med henne. Det er vel bare hun selv som ikke skjønner problemet. 

 

Anonymkode: 3ded6...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En normal oppegående person ser ikke ned på noen bare fordi dem er litt anerledes, de som gjør det er ondskapsfulle og ikke noen verdt å være venne med 

Anonymkode: 5ea67...819

Det er sant. Men ikke alle fordommer er nedlatende, heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, frk.Helene Hare skrev:

Det er sant. Men ikke alle fordommer er nedlatende, heldigvis. 

De fleste er ikke slik heldigvis

Anonymkode: 5ea67...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en søster som ikke har fått diagnosen på papiret, men som helt sikkert har den. Hun har tatt utdanning, har samboer, barn og en jobb. Det er likevel ikke vanskelig for oss som kjenner henne at det er noe spesielt med henne. Det er vel bare hun selv som ikke skjønner problemet. 

 

Anonymkode: 3ded6...023

Hva er problemet?

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er med aspergere som med fibromyalgikere og veganere.. De gjør så mye ut av "greia si" at man blir litt lei. De skal liksom være så unike. Det finnes andre også som sliter med ting og likevel er prektige og flinke. MANGE andre...

Anonymkode: b37f2...c13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er med aspergere som med fibromyalgikere og veganere.. De gjør så mye ut av "greia si" at man blir litt lei. De skal liksom være så unike. Det finnes andre også som sliter med ting og likevel er prektige og flinke. MANGE andre...

Anonymkode: b37f2...c13

Det er tullball! Det er andre som lager en stor sak ut av folk med AS osv. Vi med AS vil leve uten å bli plaget av folk som synes ditt og datt osv......

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...