Gå til innhold

Hvorfor denne forakten mot veganere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Driter i hva slags kosthold andre velger å ha, det er bare det at de fleste veganere og vegetarianere helst vil at alle skal ha samme livssyn som de. Hvis du ikke gjør som de så får du virkelig høre hvor fæl morder du er! 

Anonymkode: d83a2...db0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En del mennesker blir veldig redde og går rett i angrepsposisjon når deres livsgleder blir truet. F.eks misjonerende og moralistiske veganere som vil forby all kjøttspising eller MPG som vil ta fra oss bilen. Folk blir forbanna, de jobber og sliter dag ut og dag inn også skal de ikke en gang få nyte biffen sin i fred, eller kjøre til jobb. 

Og veldig mange veganere presser sitt livssyn på andre uten at de er klar over det selv. Det er irriterende og provoserende. 

Anonymkode: f1d4a...9dc

MDG*.

Ville bare posisjonere meg som grammatikalsk overlegen.

Anonymkode: cc6e1...9f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes synd på, er en mer dekkende beskrivelse. Fordi de så åpenbart er blottet for kunnskap om livet på planeten vår.

Når de i tillegg påberober seg moralsk overlegenhet, fremstår de ca like sjarmerende som Taliban. 

Anonymkode: 27a05...920

Opplys ossi vår manglende kunnskapen, er du snill. Synes du ikke det er litt drøyt å sammenligne dem med Taliban?

Anonymkode: cc6e1...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, deedee_ skrev:

Synes mer synd på deg, som er blottet for empati og forståelse for at dine valg støtter lidelse og død. Hvem er taliban her? Veganere som har som livsstil å ikke skade noen, eller deg, som betaler daglig for at dyr skal dø?

Den retorikken der!! 🤯

Anonymkode: 2e258...7b8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, deedee_ skrev:

 

Synes mer synd på deg, som er blottet for empati og forståelse for at dine valg støtter lidelse og død. Hvem er taliban her? Veganere som har som livsstil å ikke skade noen, eller deg, som betaler daglig for at dyr skal dø? :) 

Her er jeg ikke nødvendigvis enig med deg!

Litt bakgrunnsinformasjon først

1. Inntil for to år siden har jeg aldri hatt problemer med veganere, og jeg har flere veganere i vennekretsen.

2. Vi er omplasseringshjem for fugler som har blitt utsatt for mishandling og omsorgssvikt.  Vi sørger selvfølgelig for at de har et godt liv, og at de ikke formerer seg.

 

For to år siden måtte vi for første gang ta grep for å sørge for at fuglene våre ikke ble sluppet ut av deres utendørs voliere av noen veganere. 

Først låste vi volieret, men da heller ikke det var nok, måtte vi holde dem inne, noe som ikke er til fuglenes beste, men som ble nødvendig fordi vi måtte beskytte dem fra "friheten".

Dette er fugler som ikke er vant til å finne sin egen mat, som ikke  er vant til å unngå rovfugler,, og som ikke er vant til å finne ly  mot kulde, og som dessuten er "svekket" på grunn av en oppvekst med mishandling og omsorgssvikt.  Ved å slippe disse fri vil en ellers frisk fugl dømmes til dager/uker/måneder med  sult, stress og til slutt en sikker død fordi de ikke er egnet til et liv i frihet.

Hvordan er dette forenelig med en livsstil som går ut på å ikke skade noen?

Jeg vil legge til at til og med mine veganervenner (som har vært veganere i 20-30 år) konfronterte disse "nye" veganerene, og fikk da i retur at de ikke var ekte veganere som kunne forsvare dyr i fangenskap, ha venner som utnyttet dyr osv.

Min erfaring er at mange "nye" veganere er mer ekstreme enn "gamle" veganere er, og dette skaper en skyttergravskrig som ingen av partene er tjent med.

Anonymkode: 0e6af...a13

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg ikke nødvendigvis enig med deg!

Litt bakgrunnsinformasjon først

1. Inntil for to år siden har jeg aldri hatt problemer med veganere, og jeg har flere veganere i vennekretsen.

2. Vi er omplasseringshjem for fugler som har blitt utsatt for mishandling og omsorgssvikt.  Vi sørger selvfølgelig for at de har et godt liv, og at de ikke formerer seg.

 

For to år siden måtte vi for første gang ta grep for å sørge for at fuglene våre ikke ble sluppet ut av deres utendørs voliere av noen veganere. 

Først låste vi volieret, men da heller ikke det var nok, måtte vi holde dem inne, noe som ikke er til fuglenes beste, men som ble nødvendig fordi vi måtte beskytte dem fra "friheten".

Dette er fugler som ikke er vant til å finne sin egen mat, som ikke  er vant til å unngå rovfugler,, og som ikke er vant til å finne ly  mot kulde, og som dessuten er "svekket" på grunn av en oppvekst med mishandling og omsorgssvikt.  Ved å slippe disse fri vil en ellers frisk fugl dømmes til dager/uker/måneder med  sult, stress og til slutt en sikker død fordi de ikke er egnet til et liv i frihet.

Hvordan er dette forenelig med en livsstil som går ut på å ikke skade noen?

Jeg vil legge til at til og med mine veganervenner (som har vært veganere i 20-30 år) konfronterte disse "nye" veganerene, og fikk da i retur at de ikke var ekte veganere som kunne forsvare dyr i fangenskap, ha venner som utnyttet dyr osv.

Min erfaring er at mange "nye" veganere er mer ekstreme enn "gamle" veganere er, og dette skaper en skyttergravskrig som ingen av partene er tjent med.

Anonymkode: 0e6af...a13

Dette er jo et ekstremt enkelttilfelle, og er absolutt ikke oppførsel jeg eller noen andre forsåvidt støtter. Bare fordi noen veganere i ditt nærområde er koko betyr det ikke at selve definisjonen og intensjonen av veganisme ikke er bra. Det er jo å leve på en måte som ikke utnytter dyr, og hvordan man kan være IMOT det, det skjønner jeg ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, deedee_ skrev:

 

Synes mer synd på deg, som er blottet for empati og forståelse for at dine valg støtter lidelse og død. Hvem er taliban her? Veganere som har som livsstil å ikke skade noen, eller deg, som betaler daglig for at dyr skal dø? :) 

I dette lille innlegget ditt beskriver du meget godt hvorfor folk forakter veganere. 
Selvinnsikt er en fin bil.

Anonymkode: f9ca4...875

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dette lille innlegget ditt beskriver du meget godt hvorfor folk forakter veganere. 
Selvinnsikt er en fin bil.

Anonymkode: f9ca4...875

Var da stengt tatt personen jeg siterte som var usaklig og spydig først, jeg må vel få lov til å ta igjen med samme mynt? Kan vel si det samme om kjøttetere da, at det innlegget den personen skrev beskriver hvorfor folk ikke liker kjøttetere, fordi de er usaklige og spydige og kaller folk talibaner.

Endret av deedee_
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på veganere. De sier at de ikke er hyklere og har så mye bedre moral enn kjøttetere. Spørsmålet mitt er hvorfor de eter planter? Planter og trær har følelser, gråter og reagerer. Det er frekvenser av lyd vi mennesker ikke kan høre. Så ja, hvis vi snakker om naturens lidelse hvorgor da eter de planter? 

Anonymkode: f648c...eda

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ekstremt mange fordommer da en haug veganere engasjerte seg i diskusjon om organdonasjon nå nylig. De ville reservere seg mot å gi organer til de som spiser kjøtt for å kunne utrydde de. Selv spedbarn som hadde fått kjøtt på middagsglass av mor skulle nektes organer. Og de poengterte veldig at selv gullfisker var mer verdt å holde i live enn et spedbarn.. Herregud altså! 

Anonymkode: 65f69...f6d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, deedee_ skrev:

Var da stengt tatt personen jeg siterte som var usaklig og spydig først, jeg må vel få lov til å ta igjen med samme mynt? Kan vel si det samme om kjøttetere da, at det innlegget den personen skrev beskriver hvorfor folk ikke liker kjøttetere, fordi de er usaklige og spydige og kaller folk talibaner.

Vedkommende skrev at moralsk overlegenhet var ca like sjarmerende som Taliban, ikke at veganere på samme måte som Taliban daglig støtter lidelse og død. Det skrev derimot du om kjøttetere. Vesentlig forskjell, og fullstendig usmaklig.

Anonymkode: f9ca4...875

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner meg ikke på veganere. De sier at de ikke er hyklere og har så mye bedre moral enn kjøttetere. Spørsmålet mitt er hvorfor de eter planter? Planter og trær har følelser, gråter og reagerer. Det er frekvenser av lyd vi mennesker ikke kan høre. Så ja, hvis vi snakker om naturens lidelse hvorgor da eter de planter? 

Anonymkode: f648c...eda

Siden du er planterettighetsaktivist og tydeligvis er veldig bekymret for plantenes følelser, kan jeg opplyse deg om at man trenger flere planter for å fore dyrene du spiser, enn man trenger for å bli mett selv. Så ved å spise dyr bidrar du til at flere planter dør enn du gjør ved å være veganer. Save the plants - be vegan! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vedkommende skrev at moralsk overlegenhet var ca like sjarmerende som Taliban, ikke at veganere på samme måte som Taliban daglig støtter lidelse og død. Det skrev derimot du om kjøttetere. Vesentlig forskjell, og fullstendig usmaklig.

Anonymkode: f9ca4...875

Kjøttetere støtter jo lidelse og død? :klo:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, deedee_ skrev:

Kjøttetere støtter jo lidelse og død? :klo:

Ok. Jeg skjønner at det ikke går an å diskutere dette med deg, men det er utrolig nok mulig å være opptatt av dyrs ve og vel og likevel spise kjøtt. 

Anonymkode: f9ca4...875

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, deedee_ skrev:

Dette er jo et ekstremt enkelttilfelle, og er absolutt ikke oppførsel jeg eller noen andre forsåvidt støtter. Bare fordi noen veganere i ditt nærområde er koko betyr det ikke at selve definisjonen og intensjonen av veganisme ikke er bra. Det er jo å leve på en måte som ikke utnytter dyr, og hvordan man kan være IMOT det, det skjønner jeg ikke. 

Dette er ekstremt ja, men ikke et enkelttilfelle.  

Og ingen er motstander av utnytting av dyr, men mange skiller mellom å benytte seg av ressursene man har, og utnytte de samme ressursene.  Benytte og utnytte er ikke synonymer, selv om mange veganere er av den oppfatning.

Anonymkode: 0e6af...a13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ser det for eksempel i den tråden om plantebaserte oppskrifter. Den fylles opp av folk som skriver om steik og biff på pur F, slik at tråden blir ødelagt og avsporet.

Det er jo populært å påstå at at veggiser og spesielt veganere «misjonerer» og pusher kostholdet sitt på andre, men for å være ærlig så ser jeg mest tendensen til det motsatte. Nemlig at kjøttspisere latterliggjør veganere og tydeligvis blir provosert over at noen ikke spiser animalske varer. Hvorfor? 

Jeg er ikke veganer selv, men har reagert på dette.

Anonymkode: a9044...dee

Da har du et veldig selektivt syn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, deedee_ skrev:

Kjøttetere støtter jo lidelse og død? :klo:

Igjen, dette er ikke synonymer.

Man kan lide uten død, og man kan dø uten lidelse.

Anonymkode: 0e6af...a13

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, deedee_ skrev:

Haha, etter å ha lest alle kommentarene i denne tråden er det åpenbart ikke veganere det er noe feil med. Se hvor utrolig mye stygt dere sier da, herlighet. Dere er voksne mennesker. Er det virkelig så forferdelig at veganere prøver å ta bedre valg for dyr og miljø? Skjerp dere.

Folk som prøver å få katten sin over på vegansk kosthold. De tar ikke bedre valg for dyret, De driver med regelrett DYREPLAGERI.

En annen ting som irriterer er at de på død og liv skal ha alle andre og til å bli veganere. Hadde de holdt sitt veganske kosthold for seg selv så hadde ingen brydd seg heller, men fordi mange av dem på død og liv vil ha alle andre og til å bli veganere så blir folk flest DRITTLEI dem.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kjetil E skrev:

Folk som prøver å få katten sin over på vegansk kosthold. De tar ikke bedre valg for dyret, De driver med regelrett DYREPLAGERI.

En annen ting som irriterer er at de på død og liv skal ha alle andre og til å bli veganere. Hadde de holdt sitt veganske kosthold for seg selv så hadde ingen brydd seg heller, men fordi mange av dem på død og liv vil ha alle andre og til å bli veganere så blir folk flest DRITTLEI dem.

Jeg skjønner ikke hvodan en veganer kan rettferdiggjøre å ha katt engang. 

Anonymkode: 34497...995

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjetil E skrev:

Folk som prøver å få katten sin over på vegansk kosthold. De tar ikke bedre valg for dyret, De driver med regelrett DYREPLAGERI.

En annen ting som irriterer er at de på død og liv skal ha alle andre og til å bli veganere. Hadde de holdt sitt veganske kosthold for seg selv så hadde ingen brydd seg heller, men fordi mange av dem på død og liv vil ha alle andre og til å bli veganere så blir folk flest DRITTLEI dem.

Fra en som er veganer selv så kan jeg opplyse deg om at dette er sett ned på i veganmiljøet, så ikke kom her å si at veganere i sin helhet driver med dyreplageri for det vet du like godt som meg at ikke stemmer.

Selvøflgelig ønsker vi at alle skal bli veganere, det er jo det vi jobber imot, å få slutt på all utnyttelse av dyr. 

 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ekstremt ja, men ikke et enkelttilfelle.  

Og ingen er motstander av utnytting av dyr, men mange skiller mellom å benytte seg av ressursene man har, og utnytte de samme ressursene.  Benytte og utnytte er ikke synonymer, selv om mange veganere er av den oppfatning.

Anonymkode: 0e6af...a13

Jo, det er det. Så lenge dyrene blir holdt i fangenskap og brukt for kroppene sine på noen som helst måte er det utnytting. Uansett hvor "godt" dyrene har det mens de lever blir de fremdeles slaktet lenge før de ville dødd en natuirlig død, og de får ikke leve ut sine instinktive behov når de lever i båser/bur osv. De blir brukt for å tjene penger, og hvis de hadde stemmer og kunne snakke, så hadde de vært imot dette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...