Gå til innhold

Hvorfor denne forakten mot veganere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi dette ikke er de to eneste alternativene.

Alternativet til å være veganer er ikke å spise "masse kjøtt". Man kan feks spise mye økologiske grønnsaker og kornprodukter, en god del bærekraftig lokalfanget villfisk, og litt økologisk og kortreist kjøtt, slik blant annet jeg gjør. Samt bruke mest mulig ubehandlede råvarer, i stedet for industriell hel- og halvfabrikata. Veldig mange matinteresserte og bevisste mennesker i dag setter sammen kostholdet sitt på en slik måte. Det er ikke som om veganere er de eneste som har tenkt igjennom ting, mens alle andre steker kjøttdeig til middag hver dag.

Veganere velger også endel industriell erstatningsmat etter det jeg ser på SoMe. Selv om soyafarsen aldri har hatt et ansikt, er det ikke nødvendigvis sånn at det er et bedre valg for dyrene og kloden sånn i et litt større perspektiv enn fisken og kjøttet jeg innlemmer i kostholdet mitt. Derfor blir det latterlig når veganismen så ofte blir moraliserende og nesten aggressiv på en veldig polariserende, følelsesstyrt og individualiserende måte.

Anonymkode: 4c80c...62e

NETTOPP! Få med folk på mindre kjøtt! Ikke kutt ut alt hvis ikke er du en hykler og driter i dyr!! 

Anonymkode: d01e0...808

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, hind skrev:

Men målet bør være å få med seg flest mulig, tenker jeg. Jeg synes det ser ut som denne poseringen bare skaper større splittelse og en sterk motvilje fra de som gjerne vil fortsette å leve som de alltid har gjort. Kan man ikke bare leve moralsk høyverdig uten å gjøre et sånt helvetes nummer av det?

Hvordan lager veganere flest "et helvetes nummer ut av det"?

For meg virker det som man knapt kan spørre om en vegansk oppskrift, uten å bli nedrent med beskyldninger om at man misjonerer. Det kan virke som selve eksistensen av en veganer provoserer i seg selv. Det er bare å kikke i enhver tråd om vegansk mat her på forumet, det går fem minutter og så er det en kjøttspiser som skal blande seg inn og fortelle alle i tråden hvor blåst i huet de er. Slår aldri feil.

Anonymkode: 43dc0...dad

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi at plantebasert bare ikke betyr vegansk, der en andre tråden dermed står som et levende bevis på at veganere faen meg ikke VET hva de selv prater om!!

Anonymkode: 34497...995

Jeg tror det er du som ikke vet hva du prater om. Plantebasert brukes som regel om man spiser vegansk mat. Om man lever som veganer, bruker man ingen produkter av animalsk opprinnelse i det hele tatt, som ull, silke, lær osv. Plantebasert henviser altså kun til maten du spiser, og brukes også av dem som ikke spiser 100% vegansk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi dette ikke er de to eneste alternativene.

Alternativet til å være veganer er ikke å spise "masse kjøtt". Man kan feks spise mye økologiske grønnsaker og kornprodukter, en god del bærekraftig lokalfanget villfisk, og litt økologisk og kortreist kjøtt, slik blant annet jeg gjør. Samt bruke mest mulig ubehandlede råvarer, i stedet for industriell hel- og halvfabrikata. Veldig mange matinteresserte og bevisste mennesker i dag setter sammen kostholdet sitt på en slik måte. Det er ikke som om veganere er de eneste som har tenkt igjennom ting, mens alle andre steker kjøttdeig til middag hver dag.

Veganere velger også endel industriell erstatningsmat etter det jeg ser på SoMe. Selv om soyafarsen aldri har hatt et ansikt, er det ikke nødvendigvis sånn at det er et bedre valg for dyrene og kloden sånn i et litt større perspektiv enn fisken og kjøttet jeg innlemmer i kostholdet mitt. Derfor blir det latterlig når veganismen så ofte blir moraliserende og nesten aggressiv på en veldig polariserende, følelsesstyrt og individualiserende måte.

Anonymkode: 4c80c...62e

Men grunnen til at noen velger å være veganer er at de vil avstå fra å utnytte dyr, og ikke bidra til at dyr lider. Gir det ikke mening at de da ikke spiser dyr eller noe som kommer fra dyr? Hadde en person som bryr seg om dyr og dyrevelferd såpass mye at de ikke vil påføre dem smerte på noen måte, begynt å spise kjøtt av og til, eller prøvd å forsvare bruk av pels og skinnsko, hadde ikke det vært hyklersk? Vet ikke HVOR mange ganger folk har prøvd å "ta meg" fordi jeg er veganer og de tror jeg har skinnsko f.eks (har selvfølgelig ikke det), samtidig som de skriker ut at litt er bedre enn ingenting. 

Soya som veganer bruker til matlaging er stort sett produsert og dyrket i europa eller lokalt, og kommer ikke fra regnskogen, så argumentet ditt om at det er like ødeleggende som kjøtt er bare tull. dessuten, hvor mye soya trenger et menneske å spise for å bli mett, kontra en stor ku? 

Endret av deedee_
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg kan alle spise hva de vil. Jeg dømmer ikke på grunn av hva de velger å spise og forventer i retur at de ikke dømmer meg for hva jeg spiser (her skorter det ofte litt med alle "Men JEG bryr meg om dyrevelferd")

Grunnen bak valget irriterer meg litt av og til, spesielt nå som miljø har kommet inn i begrunnelsen. I Norge står landbruket for 9% av klimagassutslipp. Det inkluderer all bruk av maskineri og drift (og dyrking av grønnsaker og frukt) altså vil avslutning av dyrehold i landbruket utgjøre latterlig lite så lenge vi fortsetter å pumpe opp olje og gass slik vi gjør i dag. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jeg enig i. Men samtidig kan også en veggis få nok av folk som stadig får stukket salatblader oppi trynet etterfulgt av kommentaren: DU SKAL VEL HA LITT KANINFOR DU??? Jeg var alltid en diskré veggis da jeg var det, men gud, jeg skulle få høre det likevel. Da kan man selvfølgelig få lyst til å forsvare seg.

Anonymkode: cc6e1...9f8

Det er sant. Det er mange som helt uoppfordret legger seg i andres kosthold enten det er med kjøtt, uten kjøtt eller med feil type kjøtt. Så snart de vet at du er en kostholdsmessig "avviker" på en eller annen måte setter de i gang, så det greieste er ofte å ikke si noe. Det er selvfølgelig vanskelig hvis du blir bedt på middag hos noen, men ellers kan det gå fint. Jeg spiser nesten alltid vegetarmat på jobben, og jeg tror faktisk ikke folk har lagt merke til det selv om jeg har gjort det i årevis. Har aldri fått en kommentar om det.

Akkurat nå føler jeg i grunnen mer med lavkarbotilhengerne enn veganerne. Der har du en uglesett gruppe. De spiser nok i smug de nå, stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, hind skrev:

Men målet bør være å få med seg flest mulig, tenker jeg. Jeg synes det ser ut som denne poseringen bare skaper større splittelse og en sterk motvilje fra de som gjerne vil fortsette å leve som de alltid har gjort. Kan man ikke bare leve moralsk høyverdig uten å gjøre et sånt helvetes nummer av det?

Det er begynt å bli så vanlig å spise plantebasert i stadig større grad. Selv min gamle mor har nesten byttet til et plantebasert kosthold. Hun får tips om hun vil ha det, men hun har selv valgt å kutte drastisk ned på hovedsaklig kjøtt.

Vi er mange som aldri snakker om valgene våre nettopp fordi man blir møtt med sånn voldsom motvilje. Personlig har jeg tatt valget fordi jeg elsker dyr, og ønsker ikke industriell kjøttproduksjon. Så det gjør litt vondt å få så mye kritikk for et valg som er gjort ene og alene fordi jeg er opptatt av klima og dyrevelferd. Det har blitt sånn at jeg unngår å snakke om det fordi enkelte er så i opposisjon mot verdigrunnlaget mitt.

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Absol skrev:

Grunnen bak valget irriterer meg litt av og til, spesielt nå som miljø har kommet inn i begrunnelsen. I Norge står landbruket for 9% av klimagassutslipp. Det inkluderer all bruk av maskineri og drift (og dyrking av grønnsaker og frukt) altså vil avslutning av dyrehold i landbruket utgjøre latterlig lite så lenge vi fortsetter å pumpe opp olje og gass slik vi gjør i dag. 

 

De fleste velger å bli veganere for dyrene, ikke utelukkende for miljøet. Men det er allmennskunnskap i dag at kjøttproduksjon ikke er bra for miljøet, så at man velger å bli veganer for dyrene - og at det er bedre for miljøet i tillegg er jo ikke dårlig! 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi dette ikke er de to eneste alternativene.

Alternativet til å være veganer er ikke å spise "masse kjøtt". Man kan feks spise mye økologiske grønnsaker og kornprodukter, en god del bærekraftig lokalfanget villfisk, og litt økologisk og kortreist kjøtt, slik blant annet jeg gjør. Samt bruke mest mulig ubehandlede råvarer, i stedet for industriell hel- og halvfabrikata. Veldig mange matinteresserte og bevisste mennesker i dag setter sammen kostholdet sitt på en slik måte. Det er ikke som om veganere er de eneste som har tenkt igjennom ting, mens alle andre steker kjøttdeig til middag hver dag.

Veganere velger også endel industriell erstatningsmat etter det jeg ser på SoMe. Selv om soyafarsen aldri har hatt et ansikt, er det ikke nødvendigvis sånn at det er et bedre valg for dyrene og kloden sånn i et litt større perspektiv enn fisken og kjøttet jeg innlemmer i kostholdet mitt. Derfor blir det latterlig når veganismen så ofte blir moraliserende og nesten aggressiv på en veldig polariserende, følelsesstyrt og individualiserende måte.

Anonymkode: 4c80c...62e

Ekstremt mange veganere gjør ikke det (og de aller fleste er heller ikke synlige på SoMe). Veldig mange er helt klar over de negative effektene av den type erstatningsprodukter (det er jo en stor soyadiskusjon som pågår i media nå), og bruker ikke det noe særlig i kosten.

Det er heller ikke sånn at veganere flest går rundt og påstår at de har funnet den eneste hellige kostholdsgral. Men for noen er det simpelthen enklest å kutte ut animalske ting. Det krever ganske mye penger og energi å hele tiden skulle lete etter etisk produsert kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter, veldig mange bor langt fra økologiske gårder og butikker. 

For mange er det langt mer praktisk og økonomisk overkommelig å heller basere kostholdet sitt på planter, belgfrukter, nøtter, korn og denslags. Hvis man kan lage mye godt og billig på den måten, hvorfor ikke? Det er ikke hver dag man kommer over en bærekraftig lokalfanget villfisk, akkurat. Det er heller ikke noen automatikk i at en veganer er over gjennomsnittet matinteressert eller glad i å kokkelere, de fleste har vel bare lyst å være mindre miljø- og dyrefiendtlig, og har landet på den livsstilen som funker best.

Hvis du har funnet en annen, etisk måte som funker for deg så er jo det flott, jeg tviler på at veganere flest har noe behov for å arrestere deg. Veganere er neppe mer "følelsesstyrt" enn andre individer. 

Anonymkode: 43dc0...dad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, deedee_ skrev:

Men grunnen til at noen velger å være veganer er at de vil avstå fra å utnytte dyr, og ikke bidra til at dyr lider. Gir det ikke mening at de da ikke spiser dyr eller noe som kommer fra dyr? Hadde en person som bryr seg om dyr og dyrevelferd såpass mye at de ikke vil påføre dem smerte på noen måte, begynt å spise kjøtt av og til, eller prøvd å forsvare bruk av pels og skinnsko, hadde ikke det vært hyklersk? Vet ikke HVOR mange ganger folk har prøvd å "ta meg" fordi jeg er veganer og de tror jeg har skinnsko f.eks (har selvfølgelig ikke det), samtidig som de skriker ut at litt er bedre enn ingenting. 

Soya som veganer bruker til matlaging er stort sett produsert og dyrket i europa eller lokalt, og kommer ikke fra regnskogen, så argumentet ditt om at det er like ødeleggende som kjøtt er bare tull. dessuten, hvor mye soya trenger et menneske å spise for å bli mett, kontra en stor ku? 

Noen valg jeg gjør, bedrer miljøet og dyrevelferden. Noen valg du gjør, bedrer miljøet og dyrevelferden. Da hjelper begge deler litt. Det er fint.

At noen andre valg vi gjør kanskje kunne vært bedre, nuller ikke ut de gode valgene. For når det gjelder miljøet, er konsekvensen viktigst. Derfor er hykleri eller verdensmesterskap i moralsk høyverdighet strengt tatt uinteressant her. 

Anonymkode: 4c80c...62e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Absol skrev:

For meg kan alle spise hva de vil. Jeg dømmer ikke på grunn av hva de velger å spise og forventer i retur at de ikke dømmer meg for hva jeg spiser (her skorter det ofte litt med alle "Men JEG bryr meg om dyrevelferd")

Grunnen bak valget irriterer meg litt av og til, spesielt nå som miljø har kommet inn i begrunnelsen. I Norge står landbruket for 9% av klimagassutslipp. Det inkluderer all bruk av maskineri og drift (og dyrking av grønnsaker og frukt) altså vil avslutning av dyrehold i landbruket utgjøre latterlig lite så lenge vi fortsetter å pumpe opp olje og gass slik vi gjør i dag. 

 

Mange som er opptatt av dyrevelferd og miljø fokusert på dette også. For mange er dette en helhetlig tankegang som påvirker alle valg i hverdagen, fra hvor klærne kommer fra, til transportspørsmål osv. Det er f.eks. normalt for mange av oss å velge bort flyturer og å heller ta tog, for å gi et annet eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan lager veganere flest "et helvetes nummer ut av det"?

For meg virker det som man knapt kan spørre om en vegansk oppskrift, uten å bli nedrent med beskyldninger om at man misjonerer. Det kan virke som selve eksistensen av en veganer provoserer i seg selv. Det er bare å kikke i enhver tråd om vegansk mat her på forumet, det går fem minutter og så er det en kjøttspiser som skal blande seg inn og fortelle alle i tråden hvor blåst i huet de er. Slår aldri feil.

Anonymkode: 43dc0...dad

Jeg har ikke lest særlig mange av veganertrådene her på KG, så jeg skal ikke uttale meg om hvor mye de messer om det gode budskap. Jeg tar utgangspunkt i misjoneringen jeg opplever på jobben, blant venner og familie, blant barnas venner og ikke minst i media. Sistnevnte har gått helt av skaftet. Jeg er kanskje biased, men i motsetning til deg ser jeg flest veganere som forteller kjøttspisere hvor slemme og tjukke i huet de er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Absol skrev:

For meg kan alle spise hva de vil. Jeg dømmer ikke på grunn av hva de velger å spise og forventer i retur at de ikke dømmer meg for hva jeg spiser (her skorter det ofte litt med alle "Men JEG bryr meg om dyrevelferd")

Grunnen bak valget irriterer meg litt av og til, spesielt nå som miljø har kommet inn i begrunnelsen. I Norge står landbruket for 9% av klimagassutslipp. Det inkluderer all bruk av maskineri og drift (og dyrking av grønnsaker og frukt) altså vil avslutning av dyrehold i landbruket utgjøre latterlig lite så lenge vi fortsetter å pumpe opp olje og gass slik vi gjør i dag. 

 

Hvis jeg skal generalisere litt igjen så er det neppe noen motsetning mellom det å spise vegansk/vegetarisk og det å være motstander mot oljeboring. Så godt som alle veganere jeg kjenner befinner seg på den sida av politikken, de ønsker ikke mer oljeleiting. Jeg opplever også veggiser som mer opptatt av å ta tog fremfor fly, for eksempel. 

Å leve miljøvennlig liv handler som regel om en pakke; man anerkjenner både at det kreves enorme politiske reformer, som man bruker stemmeretten til å kjempe for, og at hvert enkelt menneske kan og bør gjøre endringer i sitt eget liv og de helt nære ting. Som mat, søppel og forbruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen valg jeg gjør, bedrer miljøet og dyrevelferden. Noen valg du gjør, bedrer miljøet og dyrevelferden. Da hjelper begge deler litt. Det er fint.

At noen andre valg vi gjør kanskje kunne vært bedre, nuller ikke ut de gode valgene. For når det gjelder miljøet, er konsekvensen viktigst. Derfor er hykleri eller verdensmesterskap i moralsk høyverdighet strengt tatt uinteressant her. 

Anonymkode: 4c80c...62e

Selvfølgelig er litt bedre enn ingenting. Men nå er ikke veganere opptatt av "bra dyrevelferd", vi vil at folk skal slutte å utnytte dyr punktum. Da er ikke "litt" bra nok for oss, sier seg selv. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at noen ikke ønsker å bidra til å utnytte dyr. Og i tillegg latterliggjøre dem for at de tar valg som er utelukkende POSITIVE for alle. 

Endret av deedee_
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Jeg tror det er du som ikke vet hva du prater om. Plantebasert brukes som regel om man spiser vegansk mat. Om man lever som veganer, bruker man ingen produkter av animalsk opprinnelse i det hele tatt, som ull, silke, lær osv. Plantebasert henviser altså kun til maten du spiser, og brukes også av dem som ikke spiser 100% vegansk.

Nei. Haha..plantebasert kosthold er et begrep som har vært brukt i en halv evighet om kosthold der planter utgjør hovedvekten som veganerne nå har adoptert. Resten av innlegget ditt er bare tåpelig og belærende. Alle vet hva veganere er. 

Anonymkode: 34497...995

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, deedee_ skrev:

Selvfølgelig er litt bedre enn ingenting. Men nå er ikke veganere opptatt av "bra dyrevelferd", vi vil at folk skal slutte å utnytte dyr punktum. Da er ikke "litt" bra nok for oss, sier seg selv. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at noen ikke ønsker å bidra til å utnytte dyr. Og i tillegg latterliggjøre dem for at de tar valg som er utelukkende POSITIVE for alle. 

Din diskusjonsteknikk er jo et godt eksempel på den litt aggressive polariseringen jeg forsøkte å få fram i det første innlegget mitt.

Jeg trakk fram en formulering fra diskusjonen om at de som ikke er veganere "spiser masse kjøtt". Nei, ikke nødvendigvis. En slik framstilling er polariserende. For å få sitt eget valg til å framstå som det eneste rette, og som "alt" i stedet for "litt", må man svartmale andres. 

Det er fullt mulig å problematisere også valgene i et vegansk kosthold, også mht lidelse for dyr. Denne påstanden om at veganere gjør "alt riktig", og nedvurderingen av motdebattantenes valg og refleksjoner, er det som fører diskusjonen ned i skyttergravene. Alle valgene vi gjør her kan diskuteres, i hvert fall hvis de skal begrunnes med argumenter og ikke følelser og samvittighetskvaler, og for andre enn en selv.

Anonymkode: 4c80c...62e

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En del mennesker blir veldig redde og går rett i angrepsposisjon når deres livsgleder blir truet. F.eks misjonerende og moralistiske veganere som vil forby all kjøttspising eller MPG som vil ta fra oss bilen. Folk blir forbanna, de jobber og sliter dag ut og dag inn også skal de ikke en gang få nyte biffen sin i fred, eller kjøre til jobb. 

Og veldig mange veganere presser sitt livssyn på andre uten at de er klar over det selv. Det er irriterende og provoserende. 

Anonymkode: f1d4a...9dc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes synd på, er en mer dekkende beskrivelse. Fordi de så åpenbart er blottet for kunnskap om livet på planeten vår.

Når de i tillegg påberober seg moralsk overlegenhet, fremstår de ca like sjarmerende som Taliban. 

Anonymkode: 27a05...920

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi veganerne jeg kjenner (og hører om i media) har et herlig enkelt syn på matproduksjon og miljø. Kjenner også ei som ble frelst etter en Netflix-film og ville gjøre det ekspertene der anbefalte, uten å undersøke det fnugg om hvem de var eller hvorvidt det de mente var sant. Det meste av utsagt i filmen ble debunket, men det nektet hun å lese. Hun skulle kun lese propaganda.

 

Anonymkode: 969c9...545

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes synd på, er en mer dekkende beskrivelse. Fordi de så åpenbart er blottet for kunnskap om livet på planeten vår.

Når de i tillegg påberober seg moralsk overlegenhet, fremstår de ca like sjarmerende som Taliban. 

Anonymkode: 27a05...920

Synes mer synd på deg, som er blottet for empati og forståelse for at dine valg støtter lidelse og død. Hvem er taliban her? Veganere som har som livsstil å ikke skade noen, eller deg, som betaler daglig for at dyr skal dø? :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...