Gå til innhold

Hvorfor denne forakten mot veganere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er verre når mennesker går nazi-saueflokk enn moralsk vil-at-dyr-skal-ha-det-vondt-saueflokk. Er det alltid dumt når mennesker går sammen og sauer? Sauer kan være fine dyr.

Anonymkode: cc6e1...9f8

Joa, men vi har jo allerede saue-sauer. Trenger vi virkelig menneskesauer også? Graden av sauing spiller også inn her, selvfølgelig. Hvis man sauer diskret virker det mye mer sympatisk og ikke som ren moralsk posering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så overse dem.

Anonymkode: cc6e1...9f8

Tja.. Gjør jeg noe annet da? 

Anonymkode: d01e0...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke gått til krig mot noen. Syns likevel det er latterlig slik mange veganere holder på. 

Anonymkode: d01e0...808

Hvorfor er det mer latterlig å basere seg på planter og grønnsaker, enn å spise masse kjøtt i en tid hvor klimaet er nær katastrofe?

Altså, hva har størst negativ påvirkning på verden?

Det er bare dette jeg ikke skjønner. Det er liksom latterlig og irrasjonelt å være veganer, men det er heeelt rasjonelt å være kjøttspiser og støtte masseindustrien, midt i klimakrisa? :klo:

Anonymkode: 43dc0...dad

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi at plantebasert bare ikke betyr vegansk, der en andre tråden dermed står som et levende bevis på at veganere faen meg ikke VET hva de selv prater om!!

Anonymkode: 34497...995

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, hind skrev:

Joa, men vi har jo allerede saue-sauer. Trenger vi virkelig menneskesauer også? Graden av sauing spiller også inn her, selvfølgelig. Hvis man sauer diskret virker det mye mer sympatisk og ikke som ren moralsk posering.

Diskré sauer er fine dyr. . Men generelt synes jeg det er positivt at mennesker slenger seg på trender som feks handler om økologi og dyrevelferd. Selv er jeg oppvokst med dyr og veldig opptatt av det. Spiser kjøtt fra dyr jeg vet har hatt gode liv. Tror også kanskje at når en mote faktisk har moralsk tilsnitt, så er det heller ikke en trend som forsvinner like lett som f.eks trender som handler om ren estetikk (klær).

Anonymkode: cc6e1...9f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Er som med veganere, som alt annet som skiller seg litt ut fra såkalt normalt og vanlig. Det vitner rett og slett om fordommer og uvitenhet, ikke noe annet.

Akkurat som de tror at alle muslimer er terrorister, at alle katolske prester voldtar små gutter, alle som har muskler boler, alle som får til noe har flaks, alle somaliere voldtar, alle som har ME snylter på NAV, alle som blogger er fulle av botox osv. Så tror de at alle veganere er bleike hippier som kun spiser gress. 

Og tror de at de er morsomme med kommentarene sine. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, deedee_ skrev:

Handler fremdeles ikke om kosthold. Har ikke noe ekstremt kosthold jeg, spiser junk når jeg vil. Så lenge maten min ikke har ett offer, er jeg fornøyd. 

Ja kjenner noen som er veganer og lever på pasta og ketchup. Og tar alle mulige kosttilskuddd. Men fprdi hun er veganer så har hun hvertfall mye bedre moral enn meg. 

 

Anonymkode: d01e0...808

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja kjenner noen som er veganer og lever på pasta og ketchup. Og tar alle mulige kosttilskuddd. Men fprdi hun er veganer så har hun hvertfall mye bedre moral enn meg. 

 

Anonymkode: d01e0...808

Da kan hun jo ikke lage mat.

Anonymkode: cc6e1...9f8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Fordi de tror de er så mye bedre og tror de har høyere moral enn oss som spiser kjøtt.

Endret av AthenaRavenLuna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan hun jo ikke lage mat.

Anonymkode: cc6e1...9f8

Nei, meb veganer er hun. Eller hun som rynker på nesa og drar i gang dyr, etikk, moraldiskusjon hver gang noen dtørar fram ei skinkeskive. Orker ikke. Dritt lei. 

Anonymkode: d01e0...808

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja kjenner noen som er veganer og lever på pasta og ketchup. Og tar alle mulige kosttilskuddd. Men fprdi hun er veganer så har hun hvertfall mye bedre moral enn meg. 

 

Anonymkode: d01e0...808

Ok... kul historie. Så lenge hun tar aktive valg om hva hun bruker penger på, og velger å ikke bidra til lidelse for dyr så har hun bedre moral enn deg på akkurat det området, ja. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi veganere rett og slett er sjuke i huet, og det ikke finnes noen kur mot det.

Vi har prøvd sunn fornuft, vi har prøvd fysiologi, ernæringslære, biologi, og livets harde realiteter, men så lenge de selv tror at de har funnet det eneste riktige, så er det DET de tror.

De kan sammenlignes litt,med fanatiske religiøse, faktisk.

Som er en styggedom, begge deler.

Anonymkode: eba0e...d30

Du er jo en del av problemet, med de holdningene du har. Jeg er ikke veganer lenger så jeg har sett begge sider. Du og slike som deg er like irriterende som misjonerende veganere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller den 4. Som ikke kan spise sammen med noen som spiser dyr. 

Eller den veganske kattetråden. 

Nok av mennesker som liggerc til grunne for at jeg syns det blir for elstremt og latterlig i mange tilfeller. 

 

Anonymkode: d01e0...808

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Fordi de tror de er så mye bedre og tror de har høyere moral enn oss som spiser kjøtt.

Hvorfor går det ikke an å innrømme at de faktisk kanskje har høyere moral på akkurat det punktet som handler om bevisstheten rundt dyrevelferd? Det betyr ikke at man generelt sett har høyere moral på andre punkter. Jeg kjenner ei som hadde høy moral og også arbeidsmoral når det kom til å hjelpe under flyktningekrisen, men hun var ganske ugrei mot partneren sin.

Anonymkode: cc6e1...9f8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Catalina Culès skrev:

Fordi de tror de er så mye bedre og tror de har høyere moral enn oss som spiser kjøtt.

Veganere tenker mer over hva vi bruker penger på, og tar AKTIVE valg i hverdagen for å ikke bidra til lidelse og utnyttelse av dyr. På akkurat dette området har veganere bedre moral enn de som ikke gjør det. Betyr ikke at alle som ikke er veganere er dårlige personer, men akkurat når det kommer til hva man putter i munnen, og hvile konsekvenser det har for miljø og levende individer så er valgene veganere tar bedre. Det er ikke noe å diskutere. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Diskré sauer er fine dyr. . Men generelt synes jeg det er positivt at mennesker slenger seg på trender som feks handler om økologi og dyrevelferd. Selv er jeg oppvokst med dyr og veldig opptatt av det. Spiser kjøtt fra dyr jeg vet har hatt gode liv. Tror også kanskje at når en mote faktisk har moralsk tilsnitt, så er det heller ikke en trend som forsvinner like lett som f.eks trender som handler om ren estetikk (klær).

Anonymkode: cc6e1...9f8

Men målet bør være å få med seg flest mulig, tenker jeg. Jeg synes det ser ut som denne poseringen bare skaper større splittelse og en sterk motvilje fra de som gjerne vil fortsette å leve som de alltid har gjort. Kan man ikke bare leve moralsk høyverdig uten å gjøre et sånt helvetes nummer av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så blir det inn og moderne å bare spise rognebær. Så får vi rognebærmisjonærer. Så går trenden over også. Og ny trend blir til. 

Ikke gjeøder det å spise mindre kjøtt og mer plamter. Nei kutt ut alt! Egg, melk, skinn, kjøtt, absolutt alt. 

Skal man redde verden bør man få med seg alle på litt ikke alle på ekstremt. 

Anonymkode: d01e0...808

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hind skrev:

Men målet bør være å få med seg flest mulig, tenker jeg. Jeg synes det ser ut som denne poseringen bare skaper større splittelse og en sterk motvilje fra de som gjerne vil fortsette å leve som de alltid har gjort. Kan man ikke bare leve moralsk høyverdig uten å gjøre et sånt helvetes nummer av det?

Det er jeg enig i. Men samtidig kan også en veggis få nok av folk som stadig får stukket salatblader oppi trynet etterfulgt av kommentaren: DU SKAL VEL HA LITT KANINFOR DU??? Jeg var alltid en diskré veggis da jeg var det, men gud, jeg skulle få høre det likevel. Da kan man selvfølgelig få lyst til å forsvare seg.

Anonymkode: cc6e1...9f8

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, deedee_ skrev:

Ok... kul historie. Så lenge hun tar aktive valg om hva hun bruker penger på, og velger å ikke bidra til lidelse for dyr så har hun bedre moral enn deg på akkurat det området, ja. 

Ja, men sunn eller mer energi har hun ikke. Så kostholdet kan ikke begrunnes i annet enn moral. Ikke sunt fpr kroppen. Og da er det viktigste poenget borte. Fpr meg som driter i dyr bortsett fra katten min da. 

Anonymkode: d01e0...808

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det mer latterlig å basere seg på planter og grønnsaker, enn å spise masse kjøtt i en tid hvor klimaet er nær katastrofe?

Altså, hva har størst negativ påvirkning på verden?

Det er bare dette jeg ikke skjønner. Det er liksom latterlig og irrasjonelt å være veganer, men det er heeelt rasjonelt å være kjøttspiser og støtte masseindustrien, midt i klimakrisa? :klo:

Anonymkode: 43dc0...dad

Fordi dette ikke er de to eneste alternativene.

Alternativet til å være veganer er ikke å spise "masse kjøtt". Man kan feks spise mye økologiske grønnsaker og kornprodukter, en god del bærekraftig lokalfanget villfisk, og litt økologisk og kortreist kjøtt, slik blant annet jeg gjør. Samt bruke mest mulig ubehandlede råvarer, i stedet for industriell hel- og halvfabrikata. Veldig mange matinteresserte og bevisste mennesker i dag setter sammen kostholdet sitt på en slik måte. Det er ikke som om veganere er de eneste som har tenkt igjennom ting, mens alle andre steker kjøttdeig til middag hver dag.

Veganere velger også endel industriell erstatningsmat etter det jeg ser på SoMe. Selv om soyafarsen aldri har hatt et ansikt, er det ikke nødvendigvis sånn at det er et bedre valg for dyrene og kloden sånn i et litt større perspektiv enn fisken og kjøttet jeg innlemmer i kostholdet mitt. Derfor blir det latterlig når veganismen så ofte blir moraliserende og nesten aggressiv på en veldig polariserende, følelsesstyrt og individualiserende måte.

Anonymkode: 4c80c...62e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...