Gå til innhold

Bør veganere kun ha plantespisende kjæledyr som er naturlig planteetere (dvs IKKE katter som blir  TVUNGET av eier til å spise planter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bør veganere kun ha plantespisende kjæledyr som er naturlig planteetere (dvs IKKE katter som blir  TVUNGET av matfar/matmor til å spise planter)?

Ja? 
-Hvorfor?

Nei?
-Hvorfor?

Anonymkode: 89f5f...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørsmålet her er vel om plantespisere burde være perfekte og om de burde ta mer ansvar for dyr og miljøet enn andre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker utrolig lite gjennomført av veganere å ha og like katter, spesielt utekatter, som spiser både mus og fugl ute, og samtidig påfører de de utroligste torturer og lidelser.

Katter er utrolig søte og nusselige lystmordere.

Anonymkode: f48ac...36d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis veganere ikke kan gi katten maten den trenger, så får de heller skaffe seg et pinnedyr eller noe. 

Anonymkode: eeb37...1ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker utrolig lite gjennomført av veganere å ha og like katter, spesielt utekatter, som spiser både mus og fugl ute, og samtidig påfører de de utroligste torturer og lidelser.

Katter er utrolig søte og nusselige lystmordere.

Anonymkode: f48ac...36d

Jeg skjønner ikke helt hvorfor min katt bør spise annerledes enn din, bare fordi jeg som eier har et annerledes kosthold enn det du som eier har. Min katt spiser uansett ikke av min tallerken og jeg spiser verken tørrfor fra skåla dens eller mus og fugl ute. Jeg antar dere skiller mellom dette hjemme hos deg også?

Anonymkode: 5eee8...769

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bør tvinge et kjøttetende dyr inn i et plantebasert kosthold, uavhengig av hva de velger å spise selv. 

Når du er dyreeier har du også et ansvar for å gjøre det beste for dyret, og er plantebasert kosthold er på ingen måte det beste for et kjøttetende dyr. 

Dersom eget veganske/vegeterianske ego er for stort slik at dette overgår dyrets beste så må man vurdere et annet dyr, evt ikke dyr i det hele tatt da jeg tenker at en med den mentaliteten (min overbevisning er viktigere enn dyrets helse) ikke bør ha ansvar for andre enn seg selv. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor min katt bør spise annerledes enn din, bare fordi jeg som eier har et annerledes kosthold enn det du som eier har. Min katt spiser uansett ikke av min tallerken og jeg spiser verken tørrfor fra skåla dens eller mus og fugl ute. Jeg antar dere skiller mellom dette hjemme hos deg også?

Anonymkode: 5eee8...769

Da vet du kanskje forskjellen mellom vegetarianere og veganere også, da?

Veganere er jo så veldig opptatt av denne dyrelidelsen, og hvordan kan de da forsvare å ha et kjæledyr som etter eget forgodtbefinnende dreper, torturerer og leker med levende vesener, leker, torturerer og herjer med de, helt til og så lenge at de dør av det, så spiser de dem etterpå.

Er dette forenelig med veganske verdier?

Anonymkode: f48ac...36d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da vet du kanskje forskjellen mellom vegetarianere og veganere også, da?

Veganere er jo så veldig opptatt av denne dyrelidelsen, og hvordan kan de da forsvare å ha et kjæledyr som etter eget forgodtbefinnende dreper, torturerer og leker med levende vesener, leker, torturerer og herjer med de, helt til og så lenge at de dør av det, så spiser de dem etterpå.

Er dette forenelig med veganske verdier?

Anonymkode: f48ac...36d

Så siden jeg mener at også gamle omplasseringskatter fortjener et godt hjem er jeg vegetarianer, selv om jeg spiser utelukkende plantebasert? 

Anonymkode: 5eee8...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Undulat må jo være perfekt.

Anonymkode: b7377...348

Kan ikke tenke meg en "ekte veganer" ønsker fugl i bur. 

En gullfisk i en ekstra stor bolle er vel det eneste jeg tenker kan være "godkjent" 😜

Men, fra spøk til revolver, jeg tror alle som har dyrets beste i tanker og handling kan være en god dyreeiere, uavhengig av hva de spiser selv. 

Endret av Chablis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så siden jeg mener at også gamle omplasseringskatter fortjener et godt hjem er jeg vegetarianer, selv om jeg spiser utelukkende plantebasert? 

Anonymkode: 5eee8...769

Hæ?

Anonymkode: f48ac...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chablis said:

Kan ikke tenke meg en "ekte veganer" ønsker fugl i bur. 

En gullfisk i en ekstra stor bolle er vel det eneste jeg tenker kan være "godkjent" 😜

Gullfisker lever ikke naturlig i bolle, det er dyremishandling! :fnise:

Anonymkode: f48ac...36d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Så siden jeg mener at også gamle omplasseringskatter fortjener et godt hjem er jeg vegetarianer, selv om jeg spiser utelukkende plantebasert? 

Anonymkode: 5eee8...769

Ah, jeg ser den kognitive svikten din, det er veldig viktig for deg å være veganer, og du ble støtt av at jeg sa at ingen ordentlig veganer kan ha katter som kjæledyr, så du trodde jeg kalte deg en ussel vegetarianer, som tross alt ikke kan måle seg med en ekte veganer.

My bad....

Men det er vel sikkert greit da, så lenge disse eldre omplasseringskattene dine ikke er ute og dreper dyr, og bare ligger inne og spiser... Ja... Hva da?

Hva slags for gir du de, egentlig?

Anonymkode: f48ac...36d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv veganere vet at rovfuglens unger også trenger mat. Ulvevalpene må ha mat for å leve. Naturen er brutal. 

Jeg har hatt mange katter, og har fremdeles katter. Bortsett i fra 1, har ingen av dem vært så veldig morderiske. De får mer enn god nok mat hjemme (selvfølgelig ikke vegansk...), så jaktinstinktet er helst for lekens skyld og ikke fordi de vil ha mat. 

Har studert kattene mine ute i hagen mange ganger. Det virker som om de ikke er så veldig opptatt av å få tak i byttet sitt, og er mest opptatt av "forspillet" og spenningen. Den ene katten vår har jaktet sommerfugler de 3 siste somrene. Han koser seg med det. Og har hittil ikke fanget en eneste. 

Vi hadde en katt for en del år siden som var superjeger og tildels lystmorder. Men hun var klart unntaket blant alle kattene vi har og har hatt. 

 

Anonymkode: d7aca...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Vegansk ernæring er ikke det samme som vegansk livsstil. Det er ikke vegansk å benytte seg av dyrehold, så en slik type veganer har nok ikke kjæledyr.

Jeg har aldri møtt noen med plantebasert kosthold som tvinger andre mennesker, eller dyr, til å spise kun vegansk. Det finnes ekstremisme innenfor alt, du burde ikke la disse individene forpeste hele synet ditt på veganere. 

Anonymkode: be867...e45

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gullfisker lever ikke naturlig i bolle, det er dyremishandling! :fnise:

Anonymkode: f48ac...36d

Gullfisk i karpedam da kanskje :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv veganere vet at rovfuglens unger også trenger mat. Ulvevalpene må ha mat for å leve. Naturen er brutal. 

Jeg har hatt mange katter, og har fremdeles katter. Bortsett i fra 1, har ingen av dem vært så veldig morderiske. De får mer enn god nok mat hjemme (selvfølgelig ikke vegansk...), så jaktinstinktet er helst for lekens skyld og ikke fordi de vil ha mat. 

Har studert kattene mine ute i hagen mange ganger. Det virker som om de ikke er så veldig opptatt av å få tak i byttet sitt, og er mest opptatt av "forspillet" og spenningen. Den ene katten vår har jaktet sommerfugler de 3 siste somrene. Han koser seg med det. Og har hittil ikke fanget en eneste. 

Vi hadde en katt for en del år siden som var superjeger og tildels lystmorder. Men hun var klart unntaket blant alle kattene vi har og har hatt. 

 

Anonymkode: d7aca...ead

Det gjør min også, så søt vettu! ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chablis said:

Gullfisk i karpedam da kanskje :klo:

Er ikke karpedammer også menneskeskapt da, og begrensende for dyrets naturlige utfoldelse?

Anonymkode: f48ac...36d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...