Gå til innhold

Kan man ikke bestemme selv om man vil ha vanlig undervisning på folkehøyskole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt spesialutdanning på barneskolen, ungdomsskolen og Videregående, jeg føler at dette ikke var riktig, for jeg kan mye mer en det, har bare aldri fått lov til å vise det.. Jeg søkte på folkehøyskole for en stund siden, var der på møte nylig, da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ha spesialundervisning hvis jeg skulle gå der, hvis ikke kunne jeg ikke gå der. Jeg sa at jeg ville ha vanlig undervisning, og spurte hvorfor jeg ikke selv kunne bestemme dette, fikk ikke noe godt svar på det. Jeg droppet den skolen. Jeg synes dette er veldig nedverdigende. Kan man ikke bestemme dette selv? Noen som vet? Jeg er 22 år gammel.

Anonymkode: da931...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke kan følge ordinær skole, så må du ha spesialundervisning. Men FHS har ikke vanlig skole, så...

Anonymkode: 07d51...9da

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke kan følge ordinær skole, så må du ha spesialundervisning. Men FHS har ikke vanlig skole, så...

Anonymkode: 07d51...9da

Hmmm... Mente jeg ville følge programmet som de andre på skolen, ikke noe spesialopplegg. Er musikk. 

Anonymkode: da931...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på grunnen til at de anbefaler denne spesialundervisningen da, dersom dine utfordringer er til hinder for andres utdanning så må de jo ta valg slik at -alle- elevene får den undervisningen de har krav på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chablis skrev:

Det kommer jo litt an på grunnen til at de anbefaler denne spesialundervisningen da, dersom dine utfordringer er til hinder for andres utdanning så må de jo ta valg slik at -alle- elevene får den undervisningen de har krav på. 

Har ingen utfordringer nå, og sliter ikke med noe. Men dropper denne skolen.

Anonymkode: da931...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har ingen utfordringer nå, og sliter ikke med noe. Men dropper denne skolen.

Anonymkode: da931...56e

Men hva sa de grunnen var da? Det er jo tydelig at du ikke maler frem hele bildet her, og da er det vanskelig å gi deg skikkelig svar. 

Men jeg skjønner det er privat, og vi har ingenting med det, men det blir som sagt vanskelig å gi skikkelige svar uten alle fakta på bordet. 

Lykke til på folkehøgskole! 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Chablis skrev:

Men hva sa de grunnen var da? Det er jo tydelig at du ikke maler frem hele bildet her, og da er det vanskelig å gi deg skikkelig svar. 

Men jeg skjønner det er privat, og vi har ingenting med det, men det blir som sagt vanskelig å gi skikkelige svar uten alle fakta på bordet. 

Lykke til på folkehøgskole! 

Fordi jeg har hatt spesialundervisnig på barneskolen, ungdomsskolen og Vgs. Det var derfor. Men jeg har ingen utfordringer nå og vet jeg hadde klart det vanlige opplegget. 

Takk!

Anonymkode: da931...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har hatt spesialundervisnig på barneskolen, ungdomsskolen og Vgs. Det var derfor. Men jeg har ingen utfordringer nå og vet jeg hadde klart det vanlige opplegget. 

Takk!

Anonymkode: da931...56e

Igjen, umulig å svare deg uten detaljer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Chablis skrev:

Igjen, umulig å svare deg uten detaljer. 

Det er ikke så mye mer å si egentlig. Har Asperger, men jeg har bestemt at det ikke skal være noe hinder for å gjøre det jeg vil, andre mener tydeligvis noe annet.

Anonymkode: da931...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så mye mer å si egentlig. Har Asperger, men jeg har bestemt at det ikke skal være noe hinder for å gjøre det jeg vil, andre mener tydeligvis noe annet.

Anonymkode: da931...56e

Erfaringsmessig (som lærer) så kan den diagnosen være til hinder uansett hvor mye du har bestemt at den ikke skal være det. 

Anonymkode: eb7b8...60f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Erfaringsmessig (som lærer) så kan den diagnosen være til hinder uansett hvor mye du har bestemt at den ikke skal være det. 

Anonymkode: eb7b8...60f

Jeg kjenner en lege og to sykepleiere med den diagnosen. Lurer på hvordan de klarte det...

Anonymkode: da931...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en lege og to sykepleiere med den diagnosen. Lurer på hvordan de klarte det...

Anonymkode: da931...56e

AB du siterte skriver at diagnosen KAN være til hinder (selv om man ønsker at den ikke skal være et hinder). Det står ikke at den alltid er eller må være et hinder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har åpenbart problemer med diagnosen når skolen ikke vil du skal følge ordinær undervisning. Da er det du som lever i fornektelse.

Anonymkode: 36d5f...9a1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan vet de at du har denne diagnosen og at du har hatt spesialopplegg? Folkehøyskolen har vel ikke tilgang til slike opplysninger? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Men hvordan vet de at du har denne diagnosen og at du har hatt spesialopplegg? Folkehøyskolen har vel ikke tilgang til slike opplysninger? 

Jeg vet ikke hvordan de har funnet det ut.

Anonymkode: 16531...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har åpenbart problemer med diagnosen når skolen ikke vil du skal følge ordinær undervisning. Da er det du som lever i fornektelse.

Anonymkode: 36d5f...9a1

Nei. Jeg skjønner ikke hvorfor det er sånn.  Typisk at aspergere må ta hensyn til alle andre. Jeg lever ikke i fornektelse.  Jeg tror ikke folk jeg kjenner kunne gjettet at jeg har det. Har nesten ikke sagt det til noen.

Anonymkode: 16531...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen utfordringer nå, og sliter ikke med noe. Men dropper denne skolen.

Anonymkode: da931...56e

Så jeg ikke skal være til hinder for andres utdanning? Så det er ikke så viktig at jeg får noen utdanning? 

Anonymkode: 16531...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så jeg ikke skal være til hinder for andres utdanning? Så det er ikke så viktig at jeg får noen utdanning? 

Anonymkode: 16531...877

FHS kan vel ikke kalles for utdannelse.

Anonymkode: 46744...d0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FHS kan vel ikke kalles for utdannelse.

Anonymkode: 46744...d0c

Nemlig. Mer som ett modningsår.

Anonymkode: 51595...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at du var på møte på folkehøgskolen i forbindelse med søknad/opptak tilsier vel at det ligger noe mer under her? 

Ingen jeg kjenner (meg selv inkludert) har vært på møte ang oppstart på folkehøgskole. 

Men hva innebærer denne spesialundervisningen på folkehøgskolen da? Får du fortsatt følge linja du har søkt på, eller har du fått tilbud om en annen linje istedenfor? 

Anonymkode: 70e5b...a7c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...