Gå til innhold

Eier hytte sammen med venner, ønsker å selge min andel. Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For snart 15 år siden kjøpte jeg hytte sammen med tre venner av meg. Vi eier 25% hver. Da vi kjøpte hytta var vi alle single og den ble raskt et samlingssted for vennegjengen vår. Selv om vi hadde hver våre uker vi disponerte den var vi sjelden der alene og det var helt ok, det var sånn vi likte at det skulle være.

Nå har to av medeierne fått seg partner og hos en av dem er det barn på vei. Tredjemann flyttet utenlands for noen år siden og er sjelden hjemme i Norge og er så og si aldri på hytta. Ting er med andre ord veldig forandret fra hvordan det var da vi kjøpte stedet og jeg ønsker å selge min andel og heller bruke pengene som går til drift/vedlikehold av hytta til å reise for. 

I sameiekontrakten er det to alternativer når en andelseier ønsker å selge seg ut:

  • De andre eierene kan kjøpe andelen og øker sine eierandeler.
  • Om man ikke kommer til enighet kan den som ønsker å selge seg ut forlange at hytta selges og sameiet oppløses

To av tre medeiere er interessert i å kjøpe min andel, mens tredjemann, som bor utenlands, ikke ønsker det. Han ønsker å beholde sine 25%, men ønsker ikke at de to andre kjøper min andel og dermed eier 37,5% hver.  Som jeg ser det nå er eneste løsning å forlange salg, men det vet jeg vil skape splid mellom oss og jeg er redd for at jeg ødelegger vennskapet med disse menneskene om jeg gjør det.

Jeg føler at situasjonen er låst og den feige delen av meg tenker at jeg får bare la det ligge og ting får skure og gå, men det føles feil. Det dreier seg jo om en god del penger som er bundet opp i hytta og det går mye penger til vedlikehold og drift hvert år. Penger jeg kunne brukt til å oppfylle noen av drømmene mine på reisefronten med.

Hva gjør jeg?🤷‍♀️

Anonymkode: fd880...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjør det riktig, er jo han i utlandet som er kjip som ikke lar de to andre kjøpe deg ut. Hvorfor skal han bry seg når han aldri er der?!

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de to andre som vil ha hytta kjøpe ut dere begge?

Anonymkode: 2b65f...3a5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du selger til de to som vil - og så får han i utlandet evt kreve salg.

Anonymkode: b417f...7a4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, saltvann skrev:

Du gjør det riktig, er jo han i utlandet som er kjip som ikke lar de to andre kjøpe deg ut. Hvorfor skal han bry seg når han aldri er der?!

Han begrunner det med at han ønsker å ha et sted i Norge og har tanker om å bruke hytta den dagen han har fått seg familie, at hans fremtidige barn skal feriere der. Per i dag har han såvidt jeg vet ikke engang kjæreste, så vi snakker jo om noe som er langt fra sikkert at kommer til å skje og om det skulle skje så ligger det jo langt frem i tid.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan de to andre som vil ha hytta kjøpe ut dere begge?

Anonymkode: 2b65f...3a5

Ja, de er villige til det, men problemet er at han verken vil selge sin andel eller kjøpe 1/3 av min. Og han ønsker ikke å sitte som minoritetseier der han eier 25% og de andre to eier 37,5% hver seg heller. Han er en litt vrang type. De senere årene har han ikke vært med å betale de løpende driftsutgiftene (strøm/kommunale avgifter/vann osv.), det nekter han pga at han ikke bruker stedet. Det er jo i og for seg fair. Han har betalt sin andel av diverse vedlikehold som har vært nødvendig.

TS🤷‍♀️

Anonymkode: fd880...8f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en person som er vrang her, og det er han i utlandet. Etter 15 år, så regner jeg med at de to andre partene/vennene dine har forståelse for at du kanskje vil trekke deg ut. Alle må ha hatt en forventning om at dette ville kunne skje med en av dere. Hva tenker han i utlandet om du forlanger salg, vil han heller miste hytta enn at de andre eier 37,5%/evt han går opp til 33%?  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ad TS sitt innlegg nr. 2:
Til alle andre brukere av KG:
Pass på når man går inn og eier noe sammen, at man setter opp avtale på felles utgifter og vedlikehold. Det blir for dumt at en eier vrir seg unna: "Nei, jeg har nesten ikke brukt hytta på ti år, så dere andre får betale for renovering av tak." Jeg sier dette fordi jeg selv er med på å eie eiendom på ideelle parter. Det er mange som føler seg berettiga, men få som føler seg forplikta. Folk må låses i en avtale.

Om situasjonen: Selge inn parten eller oppløse? Vel, fjerde her kan tydeligvis ikke nekte deg å selge parten din til de to andre? At h+n "ikke liker" det er et standpunkt, ikke noe veto. H+n er hørt, men har åpenbart ikke noen interesse av at du forlanger sameiet oppløst. Altså blir det mest hensynsfulle at du selger din part til andre og tredje, uaktet fjerde sine motforestillinger om å bli sittende med den minste andel.

Hvis da ikke forlange oppløsning i forståelse med andre og tredje, der de kjøper tilbake på hver sin halvpart, men det er mer risikabelt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig  med Draug 75. Om kontrakten åpner for du kan selge til de to som vil kjøpe,ville jeg gjort dette. Han i utlandet har fått tilbudet og takket nei. Om kontrakten åpner for en slik løsning, har det ikke noe å si hva han ellers mener om saken.

 

 

Anonymkode: 4ff4d...bd5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrakten åpner ikke for at en eier kan nekte andre eiere å kjøpe din andel, så jeg tror egentlig ikke dere trenger å bry dere om hva han mener. Det verste som kan skje er at han krever at hytta blir solgt, som er det du ville måtte gjøre uansett for å komme deg ut.

Anonymkode: 8f831...6ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han takket nei , men de to andre takket ja. Det er helt naturlig og riktig at de kjøper seg større andeler ved å kjøpe ut deg, så får han beholde sin andel. Skjønner ikke problemet og hvorfor han er i mot dette, han har ingenting å si. 

Anonymkode: 09773...45e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...