Gå til innhold

Bevisst drømming og flere nivåer av bevissthet under drømming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg er en person som drømmer veldig mye sykt, og noen ganger er det sykt i negativ forstand der jeg våkner opp kjempestressa før jeg innser at det bare var en drøm. Men en gang var det annerledes. Jeg hadde en fæl drøm og mye fælere enn noe annet jeg har hatt før eller siden, og det var som at den bare fortsatte og fortsatte og ble fælere og fælere. Det jeg kaller for jeg'et hadde ikke noen type bevisst drømming i denne drømmen, og plutselig kom det en stemme som egentlig høres ut som den stemmen jeg hører når jeg prater som overdøvet alt og sa navnet mitt og "du bare drømmer, og nå må du våkne!", og den jeg kjenner som mitt Jeg skjønte alvoret i stemmen og skjønte da at jeg måtte komme meg til overflaten og ut av drømmen, noe jeg da gjorde.

Hva dette var kan jeg ikke forklare. Min umiddelbare forklaring er at det er ulike nivåer av bevissthet og en slags overordnet person inne i hjernen som vet hva som skjer selv om Jeg'et ikke vet, men det er også mulig at den som pratet til meg som virket å inneha mye mer kunnskap enn meg er det som er min sjel eller at Gud snakket til meg via sjelen for å si at jeg må våkne (det var som om at kroppen min som sagt ikke kom seg ut av drømmen på egenhånd). I ettertid har jeg noen ganger hatt det som kalles bevisst drømming, men da har det vært på det bevissthetsnivået jeg kaller Jeg'et der jeg i motsetning til denne drømmen jeg opplevde enten har visst i drømmen at jeg drømte og at jeg dermed kunne endre ting i drømmen eller at folk inne i drømmen har sagt til meg ting som "men du drømmer jo, så du kan bare blablabla". Det er kjempevanskelig å forklare hvis noen ikke har opplevd begge tingene selv, for den som sa jeg måtte våkne var ikke i drømmen, den var utenfor drømmen og utenfor meg. 

Jeg lager denne tråden fordi jeg synes dette er kjempespennende tema og er åpen for alle teorier om hva dette kan være samt deres erfaringer rundt bevisst drømming og hvordan dere opplever å være bevisst i drømmen. 

Anonymkode: 369a5...1de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du dissosiativ eller har en traumatisk bakgrunn? 

Anonymkode: 98541...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du dissosiativ eller har en traumatisk bakgrunn? 

Anonymkode: 98541...37d

Jeg er helt psykisk frisk. Bevisst drømming er ikke en psykisk lidelse. 

Anonymkode: 369a5...1de

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bevisst drømming er ikke en psykisk lidelse. 

Anonymkode: 369a5...1de

Det har jeg da heller ikke sagt. 

Jeg antar du da ikke er interessert i mine erfaringer med bevisst drømming. 

Anonymkode: 98541...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg da heller ikke sagt. 

Jeg antar du da ikke er interessert i mine erfaringer med bevisst drømming. 

Anonymkode: 98541...37d

Selvsagt er jeg interessert i din erfaring med din bevisste drømming. Kjør på :)

Anonymkode: 369a5...1de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et spennende tema. I perioder har jeg mange syke drømmer, helt grusomme, at det plager meg i mange dager. Har også i snart 10 år slitt med søvnparalyse. Noe av det rareste jeg har drømt, er at jeg våkner opp fra en drøm, men jeg er fremdeles inni drømmen, hvis du skjønner. Veldig merkelig, har skjedd meg 2 ganger som jeg kan huske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/22/2019 at 6:57 PM, AnonymBruker said:

plutselig kom det en stemme som egentlig høres ut som den stemmen jeg hører når jeg prater som overdøvet alt og sa navnet mitt og "du bare drømmer, og nå må du våkne!", og den jeg kjenner som mitt Jeg skjønte alvoret i stemmen og skjønte da at jeg måtte komme meg til overflaten og ut av drømmen, noe jeg da gjorde.

Hva dette var kan jeg ikke forklare. Min umiddelbare forklaring er at det er ulike nivåer av bevissthet og en slags overordnet person inne i hjernen som vet hva som skjer selv om Jeg'et ikke vet, men det er også mulig at den som pratet til meg som virket å inneha mye mer kunnskap enn meg er det som er min sjel eller at Gud snakket til meg via sjelen for å si at jeg må våkne (det var som om at kroppen min som sagt ikke kom seg ut av drømmen på egenhånd).

Tipper det er en mere bevisst del av deg som snakket til deg. Jeg kjenner en som hadde en nær-døden-opplevelse, og hun fortalte at hun opplevde at det var "mye mer av henne" på andre siden enn her, og at hun liksom ble ett med "hele seg" mens hun var død. Hun er ikke den eneste som har opplevd dette, så vi har nok noe av oss som ikke inkarnerer og som er mye klokere enn oss.
Kanskje det også kan ha vært en annen entitet, f.ex. en engel eller Gud som du sier, som brukte din stemme, hva vet jeg. Men tror absolutt at det var "noen" som snakket til deg og som hjalp deg.

Jeg har også hørt en stemme i drømme. Denne stemmen snakker på Engelsk og det er ikke min stemme. Jeg opplever det ikke som en "drøm" egentlig, men mer at noen har fortalt meg noe når jeg er i en mottagelig tilstand.

Anonymkode: b53f3...1bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om Lucid dreaming. Kjempespennende!!

Anonymkode: bf996...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drømmer veldig mye. Har hatt utrolig mange rare, spesielle drømmer som nærmest føles som åndelige opplevelser. Har også opplevd lucid dreaming, hvor jeg skjønner at jeg drømmer og kan styre drømmen litt som jeg vil. Senest for noen dager siden, drømte jeg at jeg pusset tennene og plutselig falt den ene fortanna mi ut. Fikk så panikk at jeg håpte det var en drøm, og heldigvis var det en drøm. (Hvis jeg husker det i drømmen, tester jeg om jeg drømmer ved å telle fingrene mine. Hvis jeg da har flere eller færre fingre, blir jeg som regel lucid.)
Så da jeg ble lucid, bestemte jeg meg for å gå gjennom speilet, da jeg har lest at du kan bruke speil som portaler i drømmeverden. Og jeg fløt inn i noe som lignet på et blått og lilla univers, med stjerner rundt meg, og det var helt magisk og veldig beroligende. 

Har også ofte drømmer hvor jeg våkner av at folk/skygger står over meg, men jeg blir aldri redd og jeg er aldri paralysert. For en stund siden så jeg en fyr sitte på huk foran meg, rett ved senga mi. Han var like klar som dagen, og helt tydelig. Deretter forsvant han bare i løse lufta rett foran meg, som på film. Det skjer av og til at jeg drømmer i noen sekunder når jeg våkner, og ser ting som egentlig er en del av drømmen, i virkeligheten. Feks kan jeg se en svær monster-edderkopp som lirer seg ned fra taket rett over meg osv. Eller store mus som løper i taket. Det er veldig rart, men veldig fascinerende også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget spennende, jeg har fundert på i det senere om vi faktisk ikke har våre forfedre med oss i større grad en vi er klar over,  slik de gamle paganistiske religionene gjerne sier, tenker på arvestoff, dna  og slike ting, det selv så hadde jeg en opplevelse i forbindelse med alvorlig sykdom der begge mine avdøde bestemødre og en mannsperson jeg ikke dro kjenselen på stod rundt sykesengen og forklarte at det var ikke min tur enda, selv så fløt jeg rundt i rommet på sykehuset og kunne se at jeg selv lå i sengen 

Anonymkode: df704...658

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må forresten legge til at jeg har opplevd at dyr snakker telepatisk til meg i drømmen.

Det samme gjaldt da jeg var på et russetreff for mange år siden. Jeg våknet halvveis av noe som føltes som en kraftig vind som blåste på meg, til tross for at jeg sov innendørs og vinduet var lukket. Jeg våknet som sagt litt halvveis, og da hørte jeg en stemme i hodet mitt som sa tydelig "Du må være forsiktig, det er folk her som kan gjøre deg vondt." 
Jeg føler at jeg har noen åndelige hjelpere med meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnet meg om denne korthistorien

Veldig interessant hun som døde og følte seg større og mer hel enn når vi er i live i kroppen vår.

Søvnparalyse er grusomt ! Får det stadig oftere men har også trent veldig på å ha lucid dreaming. Har en mistanke om at jo mer du trener bevisstheten din inn i underbevisstheten din,(lucid dreams) jo mer vil du åpne opp for.(negative opplevelser, sleep paralysis.) M.m. Du har sikkert tatt det enda et steg videre. 

Anonymkode: bc8ef...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 18.57, AnonymBruker skrev:

 

Jeg er en person som drømmer veldig mye sykt, og noen ganger er det sykt i negativ forstand der jeg våkner opp kjempestressa før jeg innser at det bare var en drøm. Men en gang var det annerledes. Jeg hadde en fæl drøm og mye fælere enn noe annet jeg har hatt før eller siden, og det var som at den bare fortsatte og fortsatte og ble fælere og fælere. Det jeg kaller for jeg'et hadde ikke noen type bevisst drømming i denne drømmen, og plutselig kom det en stemme som egentlig høres ut som den stemmen jeg hører når jeg prater som overdøvet alt og sa navnet mitt og "du bare drømmer, og nå må du våkne!", og den jeg kjenner som mitt Jeg skjønte alvoret i stemmen og skjønte da at jeg måtte komme meg til overflaten og ut av drømmen, noe jeg da gjorde.

Hva dette var kan jeg ikke forklare. Min umiddelbare forklaring er at det er ulike nivåer av bevissthet og en slags overordnet person inne i hjernen som vet hva som skjer selv om Jeg'et ikke vet, men det er også mulig at den som pratet til meg som virket å inneha mye mer kunnskap enn meg er det som er min sjel eller at Gud snakket til meg via sjelen for å si at jeg må våkne (det var som om at kroppen min som sagt ikke kom seg ut av drømmen på egenhånd). I ettertid har jeg noen ganger hatt det som kalles bevisst drømming, men da har det vært på det bevissthetsnivået jeg kaller Jeg'et der jeg i motsetning til denne drømmen jeg opplevde enten har visst i drømmen at jeg drømte og at jeg dermed kunne endre ting i drømmen eller at folk inne i drømmen har sagt til meg ting som "men du drømmer jo, så du kan bare blablabla". Det er kjempevanskelig å forklare hvis noen ikke har opplevd begge tingene selv, for den som sa jeg måtte våkne var ikke i drømmen, den var utenfor drømmen og utenfor meg. 

Jeg lager denne tråden fordi jeg synes dette er kjempespennende tema og er åpen for alle teorier om hva dette kan være samt deres erfaringer rundt bevisst drømming og hvordan dere opplever å være bevisst i drømmen. 

Anonymkode: 369a5...1de

Du bør lese drømmetydning av Sigmund Freud. Men litt å lese sammendrag om hans måte å tenke på først. Jeg skal begynne på den nå. 

Anonymkode: 9a362...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Minnet meg om denne korthistorien

Veldig interessant hun som døde og følte seg større og mer hel enn når vi er i live i kroppen vår.

Søvnparalyse er grusomt ! Får det stadig oftere men har også trent veldig på å ha lucid dreaming. Har en mistanke om at jo mer du trener bevisstheten din inn i underbevisstheten din,(lucid dreams) jo mer vil du åpne opp for.(negative opplevelser, sleep paralysis.) M.m. Du har sikkert tatt det enda et steg videre. 

Anonymkode: bc8ef...ace

Ja, det kan være noe i dette som i denne korthistorien. At sjelen vår er som en dråpe i et stort hav med sjeler. At når vi dør går vi tilbake til det store havet og blir en del av alle. Jeg følte ikke at den opplevelsen jeg hadde var bevisst drømming, for den bevisste drømmingen jeg har hatt i senere tid har bare ett Jeg og ikke en overordnet person som vet at jeg drømmer når Jeg'et ikke vet det. Det er bare ufattelig merkelig. Jeg tror at det var noe sjelelig som snakket til meg den natten. 

Anonymkode: 369a5...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2019 den 23.54, AnonymBruker skrev:

Tipper det er en mere bevisst del av deg som snakket til deg. Jeg kjenner en som hadde en nær-døden-opplevelse, og hun fortalte at hun opplevde at det var "mye mer av henne" på andre siden enn her, og at hun liksom ble ett med "hele seg" mens hun var død. Hun er ikke den eneste som har opplevd dette, så vi har nok noe av oss som ikke inkarnerer og som er mye klokere enn oss.
Kanskje det også kan ha vært en annen entitet, f.ex. en engel eller Gud som du sier, som brukte din stemme, hva vet jeg. Men tror absolutt at det var "noen" som snakket til deg og som hjalp deg.

Jeg har også hørt en stemme i drømme. Denne stemmen snakker på Engelsk og det er ikke min stemme. Jeg opplever det ikke som en "drøm" egentlig, men mer at noen har fortalt meg noe når jeg er i en mottagelig tilstand.

Anonymkode: b53f3...1bc

Hmm, ja, dette er veldig spennende! Jeg tror som du sier at sjelen er mer kunnskapsrik enn oss. 

Anonymkode: 369a5...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...