Gå til innhold

Måter å betale depositum på


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal flytte inn i ny leilighet, og jeg har fått beskjed om å ordne som jeg vil med depositum. Han er litt surrete og derfor noe slitsom å forholde seg til, så jeg vil gjøre det raskt og enkelt. Tenkte å bare opprette en depositumskonto i banken min, men ser at huseier også må ha bank der. Det vet jeg ikke om han har.

Hvilke andre måter finnes det? :) Jeg ønsker ikke å sette over 40 000 kroner på den private kontoen hans, så vil gjøre det på en trygg og sikker måte : )

Tips?

Anonymkode: 7a695...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er huseier som må fikse dette i sin bank dersom du skal lage en depositumskonto.

Ellers må du bare opprette en helt vanlig høyrentekonto som er sperret, men det blir ikke riktig ift å ha depositumskonto. Hvis han er så surrete som du sier så finn en lenke til hvordan man gjør det i nettbanken i hans bank. 

Og nei, du kan ikke sette inn penger på hans private konto.

Anonymkode: 2d119...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseiers ansvar å sette opp depositumskonto. Rentene skal du ha når den blir sagt opp.
Ikke betal noe som helst på privat konto

Anonymkode: 877ea...539

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilke andre måter enn depositumskonto finnes det?

Han snakket om litt forskjellig, men jeg husker ikke alt. Nå er jo han sikkert 100 år, så ting har kanskje endret seg, men det må vel finnes flere løsninger? Eller?

Anonymkode: 7a695...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hvilke andre måter enn depositumskonto finnes det?

Han snakket om litt forskjellig, men jeg husker ikke alt. Nå er jo han sikkert 100 år, så ting har kanskje endret seg, men det må vel finnes flere løsninger? Eller?

Anonymkode: 7a695...18a

Nei, den rette måten er nevnt. ALDRI sett inn på privat konto!

Anonymkode: 877ea...539

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hvilke andre måter enn depositumskonto finnes det?

Han snakket om litt forskjellig, men jeg husker ikke alt. Nå er jo han sikkert 100 år, så ting har kanskje endret seg, men det må vel finnes flere løsninger? Eller?

Anonymkode: 7a695...18a

Det finnes ingen andre måter hvis han skal ha depositum.

Anonymkode: 7117c...d4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde selvfølgelig lese deg opp på hva en depositumkonto egentlig er for noe. Du skal ALDRI sette noe av depositumet inn på hans private bankkonto. 

Slike depositum burde egentlig stå på en helt sperret konto, slik at både du og hus-eier er nødt til å akseptere f.eks. uttak fra depositum-kontoen. 

Anonymkode: 15ae1...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, fatter ikke hvorfor alle skriver tusen ganger at jeg ikke skal sette det på hans konto :rolleyes: Skriver jo i hovedinnlegget at det ikke er et alternativ!

Anonymkode: 7a695...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, fatter ikke hvorfor alle skriver tusen ganger at jeg ikke skal sette det på hans konto :rolleyes: Skriver jo i hovedinnlegget at det ikke er et alternativ!

Anonymkode: 7a695...18a

 Men du leser ikke at folk også skriver at depositumskonto som han oppretter er eneste alternativ? 

Anonymkode: 6add4...e42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forteller huseier at om han ønsker depositum, så går dere i banken sammen og oppretter depositumskonto! Hvis ikke ser han ikke noe til de pengene! Setter han seg på bakbeina der, bør du finne ett annet sted å bo, for gudene vet hva ellers han vil trixe og tulle med i løpet av leieforholdet. 

Anonymkode: f6344...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

 Men du leser ikke at folk også skriver at depositumskonto som han oppretter er eneste alternativ? 

Anonymkode: 6add4...e42

Men hvorfor skriver folk at det er eneste alternativ når det finnes andre alternativer? 

TS: Alternativer vil være en depositumsgaranti, hvor du betaler inn ett engangsbeløp (15-20%) av avtalt depositumsbeløp, og det fungerer som en stor sikkerhet som en depositumskonto, men du som leietaker vil tape på det, da du ikke får tilbake engangsbeløpet og heller ikke får renter. 
https://www.husleie.no/leietaker/depositumsgaranti/

For øvrig så må man ikke gå sammen i banken lengre, dette er den gammeldagse metoden. I dag ordnes depositumskontoer via nettbankene. Spør huseier hvilken bank han har, så kan du ordne en depositumskonto på noen minutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Men du leser ikke at folk også skriver at depositumskonto som han oppretter er eneste alternativ? 

Anonymkode: 6add4...e42

Men leste ikke du hovedinnlegget der jeg allerede hadde skrevet om depositumskonto? Det er ganske obvious at jeg vet at det eksisterer. Det finnes flere alternativer, og det er de jeg er på utkikk etter.

Anonymkode: 7a695...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Depositumkonto er ganske dyrt - derfor er det husvert som skal opprette denne i en bank han velger. Konto skal være opprettet i ditt navn og sperret inntil dere begge er enige om at depositumet kan frigis.

Jeg synes det blir rart å snakke om depositumgaranti når det åpenbart kun er depositumkonto som er aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg leide ut leiligheten opprettet jeg depositumskonto i Danske Bank, det var lett som en plett. Kostet 600 kr. Jeg og leietakerne signerte elektronisk. Men kan skjønne at det er vanskelig for en gammel mann. 

Anonymkode: 7a0bb...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...