Gå til innhold

Fordeler med å bo i Bergen? Hjelp!


Anonymz

Anbefalte innlegg

Jeg må av ulike grunner flytte 1-2 år til Bergen. Vil egentlig til Oslo, men er en skole jeg må gå på først i Bergen.

Er ikke særlig gira på Bergen og Vestlandet. Har dog aldri vært der, så kan ikke si noe på det. Men når jeg først skal flytte dit, vil jeg gjerne gjøre det beste ut av det! Trenger bare å høre positive aspekter ved byen.

 

Uansett; noen fordeler med Bergen? Hva er bra med akkurat Bergen? 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lettere å svare hvis du skriver litt om hva du liker å gjøre?

Anonymkode: 4fb43...b1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg noen paraplyer i alle fall 🙂 

Anonymkode: 83b01...64f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en veldig vakker by, og med korte avstander, slik at man kan være spontan. Tar man en tur på byen treffer man "alle". Studiemiljøet er bra, og det er noen koselige kafeer man kan søke ly når det regner (for det gjør det). Det finnes turområder like utenfor døra, så når det først er opplett så er det lett å komme seg ut. Og våren i Bergen pleier å være nydelig, med kirsebærblomster på trærne og masse folk som drikker øl i parkene eller bader på Nordnes sjøbad.

Det er ingen andre byer i Norge som har akkurat den kombinasjonen av et levende kultur- og folkeliv, og samtidig fjell og vidde like i nærheten av sentrum. Man kan drikke cappuccino på kafé i det ene øyeblikket, og et kvarter etterpå kan man være på fjellet for en rusletur (hvis man hopper på Fløybanen). 

Jeg studerte i Bergen, bor nå i Oslo, og savner fremdeles byen. Når man uansett bare må være et sted i et år eller to, bør man omfavne det som en opplevelse og tenke at man har ingenting å tape. 

Anonymkode: ab922...78a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting bra i Bergen. Bergen har et dødt sentrum som AP-politikere har tatt knekken på. Kollektivtilbudet er helt elendig fordi politikerne her har lagt opp kollektivtilbudet rundt en håpløs trikk til utallige milliarder kroner. Trikken er treg og har stadig tekniske problemer. Bergen har de høyeste bompengene i landet og snart åpnes det en ytre bomring i tillegg til den som allerede er. Det vil bli håpløst å ta seg rundt med bil. Parkeringsmuligheter blir stadig skrenket inn. Nabokommunene har også egne bompenger og man betaler dobbelt opp om man skal litt i utkanten av Bergen.
Ellers regner det to av tre dager i året. Politikerne vil at man skal ta sykkelen fatt for å komme seg rundt.

Jeg har bodd i Bergen hele livet. Bergen kommune må være den mest upersonlige og største drittkommunen som finnes i landet. Ingen gode tilbud for folk, og alt skal forvanskes og gjøres utriveligere på alle mulige måter. Det er ingen raushet eller godvilje å spore noen vei. Anbefaler ingen å flytte hit. Vurderer selv å selge og flytte bort.

Anonymkode: 57969...979

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingenting bra i Bergen. Bergen har et dødt sentrum som AP-politikere har tatt knekken på. Kollektivtilbudet er helt elendig fordi politikerne her har lagt opp kollektivtilbudet rundt en håpløs trikk til utallige milliarder kroner. Trikken er treg og har stadig tekniske problemer. Bergen har de høyeste bompengene i landet og snart åpnes det en ytre bomring i tillegg til den som allerede er. Det vil bli håpløst å ta seg rundt med bil. Parkeringsmuligheter blir stadig skrenket inn. Nabokommunene har også egne bompenger og man betaler dobbelt opp om man skal litt i utkanten av Bergen.
Ellers regner det to av tre dager i året. Politikerne vil at man skal ta sykkelen fatt for å komme seg rundt.

Jeg har bodd i Bergen hele livet. Bergen kommune må være den mest upersonlige og største drittkommunen som finnes i landet. Ingen gode tilbud for folk, og alt skal forvanskes og gjøres utriveligere på alle mulige måter. Det er ingen raushet eller godvilje å spore noen vei. Anbefaler ingen å flytte hit. Vurderer selv å selge og flytte bort.

Anonymkode: 57969...979

Det er greit nok at du som bompengemotstander og bileier er sur på kommunen, men for en ung person som flytter til Bergen i en kort periode av livet for å gå på skole og sannsynligvis vil bo sentralt uten behov for bil, er dette helt irrelevant.

Anonymkode: ab922...78a

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler med Bergen:
*Man kan bo landlig men likevel sentrumsnært!
*Ganske greit kollektivtilbud (iallfall så lenge du ikke bor på bygda eller er avhengig av bybanen)
*Vakre fjell og turområder, ofte rett utenfor døren
*Gode kulturtilbud
*Buekorps!
*17.mai-tog der ALLE er hjertelig velkommen til å gå i, er ikke kun for skolebarna sånn som i Oslo
*Kyst- og Sognebuss
*Sentral flyplass
*Godt studentmiljø
+++

Anonymkode: 22a96...24c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen har oppholdsvær 75 % av tiden, så det er ikke slik at det øser ned hele tiden :) . En meget vakker by, du vil alltid finne noen eller noe som passer dine interesser. Hvis jeg var deg så ville jeg prøvd å få hybel på studentboligene i Møllendalsveien, de er nye og er rett ved sentrum. Er bare 50 meter til badeplass hvor studenter og andre beboere pleier å kose seg om sommeren. Ulriken er også rett ved pluss Haukeland Sykehus hvis du skal studere helsefag. Lett å komme i kontakt med bergensere, de er et utadvendt folkeslag. Universitetet ligger en kort sykkeltur unna. I stedet for å skrive Hjelp! bør du heller skrive Jiippi! :) .

Anonymkode: 4fb43...b1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting bra i Bergen. Bergen har et dødt sentrum som AP-politikere har tatt knekken på. Kollektivtilbudet er helt elendig fordi politikerne her har lagt opp kollektivtilbudet rundt en håpløs trikk til utallige milliarder kroner. Trikken er treg og har stadig tekniske problemer. Bergen har de høyeste bompengene i landet og snart åpnes det en ytre bomring i tillegg til den som allerede er. Det vil bli håpløst å ta seg rundt med bil. Parkeringsmuligheter blir stadig skrenket inn. Nabokommunene har også egne bompenger og man betaler dobbelt opp om man skal litt i utkanten av Bergen.
Ellers regner det to av tre dager i året. Politikerne vil at man skal ta sykkelen fatt for å komme seg rundt.

Jeg har bodd i Bergen hele livet. Bergen kommune må være den mest upersonlige og største drittkommunen som finnes i landet. Ingen gode tilbud for folk, og alt skal forvanskes og gjøres utriveligere på alle mulige måter. Det er ingen raushet eller godvilje å spore noen vei. Anbefaler ingen å flytte hit. Vurderer selv å selge og flytte bort.

Anonymkode: 57969...979

Så så. Vil du snakke om det? Ingen tvinger deg til å bo her vet du.

"Den mest upersonlige og største drittkommunen" har gitt meg startlån som gjorde at jeg kunne kjøpe meg bolig. Tenk det.

Når det gjelder Bybanen så er det en lang og vond diskusjon - men for studenter som skal bo her noen få år mens de studerer så er den helt utmerket da det er mulig å bo på Fantoft og nå de fleste studiefacilitetene lett. Tenk det!

TS:

Paraply har du lite bruk for her i byen. Du trenger gode støvler og en tett og varm jakke med hette. Det er en mengde tilbud for studenter her i byen - noe du raskt finner ut av når du flytter hit.

Det er flott natur å gå tur i like utenfor stuedøren nesten uansett hvor du bosetter deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er greit nok at du som bompengemotstander og bileier er sur på kommunen, men for en ung person som flytter til Bergen i en kort periode av livet for å gå på skole og sannsynligvis vil bo sentralt uten behov for bil, er dette helt irrelevant.

Anonymkode: ab922...78a

Man velger selv hva man synes er relevant. At kollektivtilbudet er tregt og dårlig, at det er dårlig med generelle tilbud og liten raushet er fortsatt relevant. Det er ikke offentlige toaletter i sentrum en gang, og man må betale for å gå på do på (privateide) sentre og butikker som har toalett. Skal man ta seg rundt med sykkel, må man regne med å bli våt til skjorten.

Anonymkode: 57969...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er ingen raushet eller godvilje å spore noen vei

Du virker ikke særlig opptatt av raushet og godvilje du heller da ;).

Anonymkode: 4fb43...b1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker ikke særlig opptatt av raushet og godvilje du heller da ;).

Anonymkode: 4fb43...b1b

Hæ? Det der er sitatfusk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man velger selv hva man synes er relevant. At kollektivtilbudet er tregt og dårlig, at det er dårlig med generelle tilbud og liten raushet er fortsatt relevant. Det er ikke offentlige toaletter i sentrum en gang, og man må betale for å gå på do på (privateide) sentre og butikker som har toalett. Skal man ta seg rundt med sykkel, må man regne med å bli våt til skjorten.

Anonymkode: 57969...979

Men nå spurte TS helt spesifikt om positive aspekter ved byen. Du misbruker bare tråden til å rante om bompenger. Jeg tror virkelig ikke en student i sentrum opplever det som noen krise at det er litt få toaletter. Og dårlig med generelle tilbud? Bergen har jo ekstremt bra tilbud på veldig mye som betyr noe for en student, som utdanning, musikk, kultur, natur og uteliv. 

Anonymkode: ab922...78a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man velger selv hva man synes er relevant. At kollektivtilbudet er tregt og dårlig, at det er dårlig med generelle tilbud og liten raushet er fortsatt relevant. Det er ikke offentlige toaletter i sentrum en gang, og man må betale for å gå på do på (privateide) sentre og butikker som har toalett. Skal man ta seg rundt med sykkel, må man regne med å bli våt til skjorten.

Anonymkode: 57969...979

Jeg synes det er svært mange tilbud i Bergen, så det kommer an på øyet som ser :) . Gratis toalett på kjøpesentre tror jeg du finner svært få steder, så det er nok ikke unikt for Bergen. Jeg sykler i Bergen, og jeg kan telle på 1 hånd de gangene jeg blir klissvåt, de dagene det høljer kler jeg meg i regnjakke pluss bukse og voila, jeg blir ikke våt. Bybanen har jeg tatt mange ganger, og den har kommet når den skal,man kjører forbi alle køer, så for meg er den super, og jeg er nok ikke alene om det, siden det alltid er mye folk på den.

Anonymkode: 4fb43...b1b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bergen er ok by det. Litt mange grådige kapitalister her og desverre for lite tilbud til unge. Pengemenneskene skulle vist at de satser på unge. Slik som den rike "onkelen" Mohn gjør for byen sin. 

Men en fin ting er at de fronter likhet mellom kjønn og legning. Skeiv Bergen

Anonymkode: bbc56...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bergen har oppholdsvær 75 % av tiden, så det er ikke slik at det øser ned hele tiden :) . En meget vakker by, du vil alltid finne noen eller noe som passer dine interesser. Hvis jeg var deg så ville jeg prøvd å få hybel på studentboligene i Møllendalsveien, de er nye og er rett ved sentrum. Er bare 50 meter til badeplass hvor studenter og andre beboere pleier å kose seg om sommeren. Ulriken er også rett ved pluss Haukeland Sykehus hvis du skal studere helsefag. Lett å komme i kontakt med bergensere, de er et utadvendt folkeslag. Universitetet ligger en kort sykkeltur unna. I stedet for å skrive Hjelp! bør du heller skrive Jiippi! :) .

Anonymkode: 4fb43...b1b

Kilde? 
I 2015 hadde vi hele 276 nedbørsdager i Bergen, i 2017 hadde vi 3070mm nedbør så det at det er opphold 75% av tiden er å ta litt vel hardt i, eller?!

Anonymkode: 22a96...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp deg noen paraplyer i alle fall 🙂 

Anonymkode: 83b01...64f

Anbefaler heller godt regntøy og støvler. Når det regner og blåser, så må du være innfødt bergenser for å kunne håndtere paraplyen. På en sånn dag ser man på paraply-skillsene til folk om de er født her eller innflyttere. 😆

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting bra i Bergen. Bergen har et dødt sentrum som AP-politikere har tatt knekken på. Kollektivtilbudet er helt elendig fordi politikerne her har lagt opp kollektivtilbudet rundt en håpløs trikk til utallige milliarder kroner. Trikken er treg og har stadig tekniske problemer. Bergen har de høyeste bompengene i landet og snart åpnes det en ytre bomring i tillegg til den som allerede er. Det vil bli håpløst å ta seg rundt med bil. Parkeringsmuligheter blir stadig skrenket inn. Nabokommunene har også egne bompenger og man betaler dobbelt opp om man skal litt i utkanten av Bergen.
Ellers regner det to av tre dager i året. Politikerne vil at man skal ta sykkelen fatt for å komme seg rundt.

Jeg har bodd i Bergen hele livet. Bergen kommune må være den mest upersonlige og største drittkommunen som finnes i landet. Ingen gode tilbud for folk, og alt skal forvanskes og gjøres utriveligere på alle mulige måter. Det er ingen raushet eller godvilje å spore noen vei. Anbefaler ingen å flytte hit. Vurderer selv å selge og flytte bort.

Anonymkode: 57969...979

Jeg er ektefødt bergenser, men har også bodd i Oslo. Og jeg vil uansett foretrekke Bergen, på tross for bybane-problemene og stedvis dårlig kollektivdekning. TS er student, og kommer sikkert til å bo sentralt, derfor er det ikke noe hun trenger å ta hensyn til.

Som voksen har jeg selv erfart en del av problemene vi har i Bergen, men det er irrelevant i denne tråden. Og jeg tror andre byer også har sine utfordringer. Det beste med Bergen er jo at det er supert for studenter. Det er mye spennende som skjer hele tiden, en internasjonal "vibe" (kanskje litt i overkant internasjonal i sommerhalvåret når alle bytter over til engelsk på grunn av turistene). Fantastisk deilig natur, bare det å gå fra bykjernen og opp til vidden er en spesiell opplevelse. Vi har alt fra kjedebutikker til gode bruktbutikker, Rema og Råvarene. Vi har festivaler og konserter i fleng, og BIFF. Gode restauranter også for slukne lommebøker. Og når våren kommer og solen begynner å varme, så alle bergensere mann av huse og ligger på hver gressflekk i hele byen. 

Ja, og buekorps! (Selv om jeg forstår at det er sært, og ikke like populært når de marsjerer forbi vinduet ditt når du er bakfull og har sovet tre timer.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fineste byen, beste studentmiljøet. Men nå har den blitt ganske jålete, ikke sånn den var for tjue år siden. 

Anonymkode: d17fc...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...