Gå til innhold

Foreldrene mine ber oss om å være med å betale for deres hytte. Riktig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i en litt kinkig situasjon nå. Foreldrene mine eier et sommerhus (mitt barndoms paradis) som jeg er veldig glad i. Søsteren min og jeg får være der to uker om sommeren. Ellers har foreldrene mine som sagt fullt eierskap og full råderett over hytta- de er det ofte og har venner der nesten hver helg på våren, forsommeren og høsten. Vi kan ikke komme og gå som vi vil, liksom.

Søsteren min og jeg med familier hjelper selvfølgelig til når vi er der om sommeren. Det er et stort sted som krever mye vedlikehold. Vi hjelper til med oppussing, maling, hagen osv. Praktiske ting.

Men må det til omfattende vedlikehold av hytta. Foreldrene mine ønsker nå at søsteren min, jeg og foreldrene mine hver for oss begynner å sette inn den samme summen månedlig til et slags fond som kan brukes til forvaltning av stedet. Det er snakk om en god del titusenlapper hver i året.

Søsteren min sier det er en selvfølge at vi skal være med på å betale. Jeg er ikke enig. Vi eier ikke hytta noen av oss, og foreldrene mine kan i prinsippet selge den når de vil. I tillegg er det de som bestemmer alt over bruken av den, når vi får komme på besøk osv. Foreldrene mine har også god økonomi, mens jeg og min mann er i startfasen med boliglån oppetter øra. Mannen min er også veldig negativ. Han vil heller bruke feriepengene våre på å reise på ferie enn å sponse mine foreldres hytte, hvor han får være et par uker.

Samtidig vil jeg ikke si fra meg «retten» til hytta heller. Stedet har masse affeksjonsverdi.... Hjelp, dette er vanskelig. 

Anonymkode: a417e...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som er med å betaler for vedlikehold må også få være med å eie en del av hytta, mener jeg.

Anonymkode: e3fc0...b2e

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere skal så klart ikke betale flere titals tusener i året på en hytte dere ikke eier. 

Hvis man skal være skikkelig firkantet,(noe jeg ikke syns foreldre skal være med sine barn) så kan man si at dere skal betale leie når dere bruker hytta. Det er da maks av hva dere skal betale. Summer over leieprisen bør være helt utelukket. 

Anonymkode: ad585...a7e

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke kreve penger av deg for vedlikehold. Og du kan heller ikke kreve å bruke deres hytte. Så enkelt og så vanskelig er det. Ingen svar du får her kan hjelpe deg med dette, du må bare ta et valg.

Men ville absolutt diskutert åpent med foreldrene, mulig dere finner en annen løsning. Men gitt at du nekter og søsteren din er positiv er det vel opplagt hva dette fører til mtp arv og testamente. 

Anonymkode: 95621...58c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to valg:

1. Bli medeier i hytta. (Sett da opp en sameiekontrakt som beskriver hvem som skal ha hytta når, hvordan vedlikehold skal betales og alt slikt som det gjerne blir krangler om.)

2. Si fra deg "bruksretten" til hytta, og la søsteren din alene bli medeier i hytta. 

Anonymkode: e6bad...686

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FYYYYYYYYYYYYYYSØREN for noen foreldre 😮 Selv kan jeg komme og gå som jeg vil på hytta,aldri spm om penger verken til det ene eller d andre men SELVFØLGELIG betaler jeg mange tusen hvert år i vedlikehold fordi hytta blir omtalt som VÅR.Når det gjelder å ta med seg venner spør de altid om VI skal på hytta før de gjør avtale med andre. Fungerer utmerket. 

Anonymkode: 16148...ded

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde definitivt ikke betalt for et sted jeg verken eide eller disponerte fritt. I så fall bør dere dele eierskapet på tre: én del til foreldrene deres, én del til din søster og én del til deg. Det betyr også at foreldrene dine ikke kan disponere hytta noe mer enn du og din søster.

Personlig hadde jeg bare gitt grei beskjed om at å betale for noe slikt er uaktuelt, og holdt meg unna. Om foreldrene dine seriøst er så smålige at de krever betaling for at voksne barn skal bruke hytta skarve 2 uker i året, så hadde det for meg vært en ripe i relasjonen. For meg strider det veldig mot hva som er normalt i en familie.

Mine foreldre som bor på landet er for eksempel velkommen til å låne min leilighet midt i Oslo om de vil ha seg en uke eller to i storbyen i sommerferien, det kunne ikke falt meg inn å kreve betaling for det! 

Anonymkode: 37831...d7f

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne dere snakket ærlig med foreldrene dine og forklart den økonomiske situasjonen? Skjønner godt at det er en kinkig situasjon, og at du er redd du skal miste arverett og tilgang til hytta.

Anonymkode: fdec4...718

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Mine foreldre som bor på landet er for eksempel velkommen til å låne min leilighet midt i Oslo om de vil ha seg en uke eller to i storbyen i sommerferien, det kunne ikke falt meg inn å kreve betaling for det! 

Anonymkode: 37831...d7f

Dette! 👍 Man ønsker jo å være litt raus med familien? 

 

Anonymkode: fdec4...718

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke riktig så lenge dere ikke er medeiere til hytta.

Så må jeg si at det er rimelig spesielt at foreldre kan behandle sine barn på en slik måte; de vil i tillegg at dere skal betale like mye men ha samme bruk som i dag, regner jeg med? Rett og slett frekt. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de ber dere om å betale, og det såpass betydelige summer, må dere be om å få overført en viss eierandel på dere. Og med eierskap kommer medbestemmelsesrett og rett til å bruke hytta en viss andel av året. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre med god økonomi som skal kreve penger av barn 😳👎 Snakk med søsteren din, vis henne denne tråden og ta en samtale med foreldrene dine.

Anonymkode: 890f3...47a

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke betal en dritt. Hvis dere ødelegger noe så erstatter dere det. Og betaler selvsagt for det dere bruker når dere er der. At dere hjelper til med oppussing, hage osv.. helt fair. Men, skal dere betale det foreldre dine krever så skal du og din søster få samme prosent eierskap til hytta som foreldrene deres. De må da dele de 100% som de har på 3. Jeg hadde vist denne tråden her til både søstra mi og foreldrene mine så dem kan se hvor urimelige de er.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke betalt noe som helst for en eiendom som ikke var min eller som jeg ikke hadde eierandel i.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du, søsteren din og foreldrene dine skal betale like mye må dere ha 1/3 av året hver. Selvom foreldrene deres er to, i tillegg må dere få eierandel

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kattugla skrev:

Si at dere kan legge inn penger for de 2 ukene dere har tilgang til hytten.. 

Dersom dette dreier seg om en stor hytte på Sørlandet, kan verdien av et par uker være betydelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fair at voksne barn med inntekt betaler en andel av

1. driftsutgifter

2. vedlikehold

regnet ut i fra det antallet uker de har disposisjonsrett. Med driftsutgifter menes strøm, brøyting, vei, tv, etc. Vedlikehold er normalt løpende vedlikehold og mindre utskiftninger, ikke større oppgraderinger. Si at årlig sum driftsutgifter pluss budsjettert vedlikehold er 40.000 så betaler dere 2/52 deler dersom dere har råderett alene over hytta i to uker = 1500.- Hvis dine foreldre vil la dere bruke hytta mer, kan dere betale en større andel. 

Større oppgraderinger synes jeg ikke dere skal være med å betale uten en juridisk eierandel i hytta. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...