Gå til innhold

Hvilke personlige oppofrelser har mest effekt på miljøet+


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er uendelig mange tiltak som kan gjøres; men for den gjennomsnittlige personen som kildesorterer og ønsker å gjøre bevisste valg, men som ikke er helt der at de ønsker å gjøre "kjipe oppofrelser for miljøet" tenker jeg at mer miljøvennlige produktvaner er et skritt i riktig retning. Bruk kroppspleie og husvaskprodukter av naturlig opprinnelse og uten miljøgifter (stort utvalg av dette på helsekostbutikker) - og innse at man ikke trenger 20 forskjellige produkter for å vaske et hus. Når tannbørsten er slitt, så kjøp en ny en av bambus eller resirkulert plast. Å finne mer miljøvennlige alternativer til det man ser på som "nødvendig" er et skritt i riktig retning. Dessuten vil ikke dette bare være bedre for miljøet, men også bedre for din egen helse - du er jo også en del av dette miljøet som skades av overforbruk og miljøgifter.

Å ønske og leve mer miljøbevisst er en prosess, og etter hvert som man legger til seg nye positive vaner og tilegner seg kunnskap vil ikke miljøbevisste valg føles som en oppofrelse for miljøet som er kjip. Tvert i mot, det vil føles kjipt når man tar valg som ikke er miljøbevisste. Personlig startet jeg å tenke mer miljøbevisst da jeg leste om reinskogen og miljøgifter på en shampoo-flaske fra The Body Shop... Den dag i dag ville jeg ikke kjøpt et produkt fra The Body Shop, av hensikt til miljøet, men det var der det startet - og nå har jeg snart en bachelor i miljøstudier.

Hvis man ønsker å ta det et skritt videre fra å finne miljøvennlige alternativer, så blir det å kutte ut forbruk som strengt tatt ikke er nødvendig. Hva man ser på som nødvendig er jo individuelt, og kan strekke seg fra hva som er nødvendig for å overleve til hva som er nødvendig for å kunne leve et lykkelig liv (som igjen er individuelt). Det blir et definisjonsspørsmål, men neste gang du er på veg til å kjøpe noe nytt, spør deg selv om det kommer til å forbedre livskvaliteten din og gjøre deg lykkeligere - både nå, om en måned, og om fem år. Hvis svaret er nei eller du ikke er helt sikker, så la vær å kjøpe det.

Utover det vil jeg si at det er mange gode tips her, dog med noen innslag av whataboutism.

Anonymkode: d59bc...3bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lev enkelt. Enkelt kan også være bra. Spis lite, kortreist og vegetar. Ikke kjøp nytt av klær og ting. Ta kollektivtransport. Ikke kast ting på bakken. Plukk opp søppel på bakken. Ikke snus eller røyk. Ikke bruk peis. Dusj kort. Resirkuler

Anonymkode: 492f4...5b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 16.09, Tvist skrev:

Ser ikke problemet...?  Jeg skal ikke ha barn, det er for mange mennesker, også i Norge. 

Det viktigste man kan gjøre, er å utrydde menneskene. Da er det naturlig å starte med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Vox_populi skrev:

Det viktigste man kan gjøre, er å utrydde menneskene. Da er det naturlig å starte med seg selv.

Ah! Ja det argumentet kommer alltid. Jeg vil ikke ta livet av noen, er ikke en tilhenger av dødsstraff og synes naturkatastrofer der mange omkommer er fryktelig. 

Færre mennesker er det n

Beste for både mennesker og naturen. Om vi fortsetter å øke i antall kommer det til å bli mer lidelse, mer sult, mer nød og flere katastrofer. Derfor håper jeg folketallet synker. Målet er ikke å utrydde menneskerasen, men nå er vel ikke akkurate mennesket utrydningstruet. Selv uten innvandring blir det fortsatt flere mennesker i Norge hvert eneste år. 

Det blir 80 millioner flere mennesker i verden hvert eneste år. Tenk på konsekvensene av det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Utrydd menneskene". "Ikke fød barn". Da kan man anta dere som ytrer dette er enig i at i-landene kan kutte all bistand, u-hjelp og medisiner til Afrika? Og ikke minst stoppe all utvandring fra fattige land? Så kan naturen gå sin gang, og vi bli betydelig færre her på denne planeten.

Anonymkode: 585c9...03a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎01‎.‎2019 den 13.24, hind skrev:

Det hjelper på hvis vi slutter å reise mer enn helt nødvendig med fly. Første steg bør bli en tredobling av flyprisene, da får vi en god nedgang i antall reiser. Bonusreiser, billigbilletter og lignende tull bør selvsagt forsvinne helt. Færre reiseprogrammer på TV vil sikkert også bidra til mindre reiselyst. Et forbud mot privatfly hadde ikke heller vært feil. Rikingene kan reise på første klasse på vanlige fly. 

Men hvem hadde det gått utover? Jeg har familie i utlandet, er fattig, men vil gjerne besøke de en gang i året. Og takket være prisene på fly, pleier det å gå. Blir de tredoblet får jeg ikke reist. Alle med god økonomi kommer til å fortsette å reise på alle reisene sine.

Anonymkode: cf903...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

"Utrydd menneskene". "Ikke fød barn". Da kan man anta dere som ytrer dette er enig i at i-landene kan kutte all bistand, u-hjelp og medisiner til Afrika? Og ikke minst stoppe all utvandring fra fattige land? Så kan naturen gå sin gang, og vi bli betydelig færre her på denne planeten.

Anonymkode: 585c9...03a

I det lange løp vil naturen gå sin gang uansett. Spørsmålet er bare hvor stor overbefolkningen blir, og dermed hvor mange som dør, før det skjer. Det sier seg selv at vi ikke kan redde verden ved å flytte fødselsoverskuddet til Vesten i all evighet.

Anonymkode: fc356...8ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at å gå/sykle til jobb er et sted å starte for dem som kan det, transport er noe man kan bevisstgjøre seg på og bli mer klimavennelig. Ellers kan man bevisstgjøre seg hva man putter oftere i handlekurven og hva man lar sjeldnere havne der, kortreist mat og mat som er mer riktig emballert er da det man bør ha fokus på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

være bevisst forbruker!!  Kjøp såpe i fast form slik bestemor gjorde , - dette er faktsik "in" igjen nå for de som er på de hotteste forum. Og helst skal du lage den selv, samtidig med tannkremen som du lager selv. Såpe i fast form er uten unødvendige tilsetningsstoffer, uten tilsatt flytende plast (se etter "acrylates copolymer" på ingredienselisten neste gang, Nivea og Boots apotek har fullt av dette i vaskeproduktene sine!) Flytende plast er like ikke som mikroplast mest sannsynlig. De kunne ha valgt andre viskositetsøkende midler , feks cellulosebaserte)

Anonymkode: 68301...135

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få barn er vel det verste man kan gjøre mot miljøet, og det har jeg droppet. 

Jeg nekter å gi noe når det kommer til flyreiser. Flyr for jobb 4-6 ganger i uka, og privat 2-4 ganger i måneden. Lever rett og slett av og på å være på farten, verden rundt, så uten det ville jeg verken hatt jobb eller en givende fritid. 

Kjører EL-bil i det daglige, men forurensningen med å produsere denne er vel mye høyere enn om jeg kun hadde kjørt diesel-bilen min, så ble kjøpt på grunn av bompenger og parkering, ikke for miljøet. 

Spiser nesten ikke kjøtt, men det er mest for helsen. 

Anonymkode: 10356...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt flyreiser, det monner langt mer enn sparepærer. Jeg reiser fremdeles på ferie med fly ca annethvert år, men har kuttet helt ned på sånne meningsløse langhelger i New York og Lisboa. Skal jeg fly, skal jeg være der lenge, hvis ikke får jeg finne på noe i hjemtraktene. Det er et offer, men det går faktisk overraskende fint.

Egentlig burde flybillettene bli langt dyrere, enig i det.

Anonymkode: 4ca5a...6cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

være bevisst forbruker!!  Kjøp såpe i fast form slik bestemor gjorde , - dette er faktsik "in" igjen nå for de som er på de hotteste forum. Og helst skal du lage den selv, samtidig med tannkremen som du lager selv. Såpe i fast form er uten unødvendige tilsetningsstoffer, uten tilsatt flytende plast (se etter "acrylates copolymer" på ingredienselisten neste gang, Nivea og Boots apotek har fullt av dette i vaskeproduktene sine!) Flytende plast er like ikke som mikroplast mest sannsynlig. De kunne ha valgt andre viskositetsøkende midler , feks cellulosebaserte)

Anonymkode: 68301...135

Det er så ekkelt med flytende plast i såpe!!! Det er jo et produkt ment for "right down the drain", rett ut i havet. Det er jo plasten i havet som har seilt opp som det desidert største miljøproblemet i verden (etter klimakrisen). 

Anonymkode: 6b1b6...1e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Begrens forbruk av både flyreiser og det å kjøpe nye ting (ta møtene på Skype!)

- Reparer

- Kjøp færre ting med god kvalitet

- Ikke snus og røyk ( 10% av snusbokser havner i naturen sier ett estimat)

Anonymkode: 202e9...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎1‎/‎26‎/‎2019 at 9:57 AM, AnonymBruker said:

Men hvem hadde det gått utover? Jeg har familie i utlandet, er fattig, men vil gjerne besøke de en gang i året. Og takket være prisene på fly, pleier det å gå. Blir de tredoblet får jeg ikke reist. Alle med god økonomi kommer til å fortsette å reise på alle reisene sine.

Anonymkode: cf903...deb

Det er langt flere med middels eller dårlig økonomi enn det er rike, så da er det der vi må kutte. Trist for de "fattige", men hvis verden skal overleve må vi slutte å legge til rette for at fattige skal kunne oppføre seg som rike globetrottere. Tilbake til den gode gamle tiden da bare de med mye penger kunne reise flere ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gi opp uviktige flyreiser på fritiden, helt klart. Men også i jobb. Stå opp mot kulturen for å reise og møte folk ansikt til ansikt når ting egentlig kan løses på videolink eller til og med e-post. Takke pent nei til kurs og seminarer med lang reisevei. Bidra til å endre kultur, rett og slett.

Anonymkode: ddcca...db4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 9.10, AnonymBruker skrev:

"Utrydd menneskene". "Ikke fød barn". Da kan man anta dere som ytrer dette er enig i at i-landene kan kutte all bistand, u-hjelp og medisiner til Afrika? Og ikke minst stoppe all utvandring fra fattige land? Så kan naturen gå sin gang, og vi bli betydelig færre her på denne planeten.

Anonymkode: 585c9...03a

Du ser vel at det er forskjell på "få færre barn" og "la folk sulte i hel"? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste for miljøet er uten tvil overbefolkning.

Så.... For å sette det på spissen så må det dø flere folk enn det fødes, i hele verden. 

Det beste og mest effektive som kan gjøres for miljøet er å begrense fødselsraten vesentlig i folkerike land som forurenser mye, som for eksempel Kina, India, Brasil osv..... 

 

 

Anonymkode: 2a0f1...fd0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 9.10, AnonymBruker skrev:

"Utrydd menneskene". "Ikke fød barn". Da kan man anta dere som ytrer dette er enig i at i-landene kan kutte all bistand, u-hjelp og medisiner til Afrika? Og ikke minst stoppe all utvandring fra fattige land? Så kan naturen gå sin gang, og vi bli betydelig færre her på denne planeten.

Anonymkode: 585c9...03a

Hvis man skal være ekstrem så er dette en sannhet. Befolkningsveksten må ned, og hvis de ikke klarer å la vær å føde mennesker så vil naturen gå sin gang. 

Hvis det ikke er mat i lengden til flere enn 20 millioner mennesker i en verdensdel, og det bor 30 millioner der, så må nødvendigvis noen sulte. 

Ekstremt sagt, men en realitet. 

Anonymkode: 2a0f1...fd0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...