Gå til innhold

Hvilke personlige oppofrelser har mest effekt på miljøet+


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så glad for at mange nevner overbefolkning i den tråden her :)

Kanskje folk endelig er i ferd med å få øynene opp for at dette også er et tema som bør diskuteres. 99% av jordens biomasse består nå av mennesker, maten vår og kjæledyra våre, og bare 1% av ville arter. Tenk om befolkningen kunne ligget stabilt på rundt 2 milliarder. Tror dere det ville vært så mye plast i havet da? Nei, da ville alt det vi gjorde, ha mye mindre effekt på naturen, og det ville være mye mer natur/trær til å fange opp CO2 og på andre måter sørge for at det mennesker fortok seg, ikke var så skadelig. 

Sir David Attenborough snakker forresten mye om overbefolkning. Her er en informative tale han holdt for noen år siden: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stanse, og helst reversere, veksten i folketall på verdensbasis. Uten at det skjer, ser jeg på de fleste andre klimatiltak som bortimot meningsløse. Skal vi bli 10 - 12 milliarder(og muligens flere), vil belastningen på jordkloden ikke være til å tenke på. I tillegg vil det overveldende flertall leve i fattigdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 12.20, AnonymBruker skrev:

Hva er det vi enkeltmennesker kan gjøre som faktisk har en reell effekt på miljøet? Siden nærmest samtlige oppofrelser for miljøet er kjipe, ønsker jeg å prioritere dem som faktisk utgjør en forskjell. Bor i storby så bruker ikke bil, og kildesorterer selvsagt. Men har det noe for seg å dusje i kaldt vann, spise blomster og aldri reise noe sted? Hvis jeg skulle ofre én ting, hva burde det være?

Anonymkode: 015d7...935

Spis mindre kjøtt. Det er bra for både deg og miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er èn ting som har en stor effekt på insektene våre, og det er sprøytemidler. Om du har mulighet, kjøp konsekvent økologisk, det er ikke et offer en gang for man får et bedre produkt og investerer i sin egen helse. Smaker bedre gjør det også. Men om man er helt på bånn økonomisk er det vanskelig selvsagt. Det jeg gjør er å kjøpe både øko og konvensjonelt når jeg har dårlig råd. Har jeg god råd så kjøper jeg alt jeg kan øko.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å droppe bil, først og fremst.

Ellers ta alternative reisemetoder fremfor fly der det er mulig. Tog, båt, buss går jo mange steder. 

 

Anonymkode: 99f69...15a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bli interessant å se hvordan propaganda-virksomheten med klimaskremslene vil fortsette.
Det er mange som ikke tolererer svindelen lenger.

Som han her:

I motsetning til hva mange synes å tro har dagens naturlige og menneskeskapte CO2-utslipp ingen betydning for klimaet. Vi kan i realiteten slippe ut så mye CO2 vi bare vil, uten noen konsekvenser for klimaet.
https://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2015/09/Debatt-CO2-utslippene-er-ufarlige


For nyere artikler er det nok å ta av her:
https://newsvoice.se/?s=klimat

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig har jeg blitt mye mer bevisst på å:

- Unngå plast. Om det er noe som er helt nødvendig kjøper jeg størst mulig forpakning så jeg kaster mindre. Resirkulerer heldigvis plast her jeg bor, men reduserer det jeg kan. Når shampoflasken snart er tom har jeg kjøpt shampobar fra Lush i metallforpakning. 

- Spise opp mat, ikke kaste.

- Sykler og reiser kollektivt, lar bilen stå. Skal selge den etterhvert, men akkurat nå har jeg behov for den iblant (personlige årsaker)

- Skrur av lys i rom jeg ikke er i, og fyrer i år med ved i stedet for strøm. 

- Og aller viktigst, forbruker mindre. Kjøper heller kvalitet som holder lengre, og har færre plagg. Repararer. Gir videre i stedet for å kaste. Tenker meg om fem ganger før jeg kjøper noe, og kjøper ikke plast-kvalitet (holder meg til bomull, ull, av og til lin). Man trenger faktisk ikke kjøpe noe nytt hver måned.

- Bruker handlenett.

Alle kan gjøre noe :)

Anonymkode: cfaa0...c4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

 fyrer i år med ved i stedet for strøm.

Anonymkode: cfaa0...c4a

Håper virkelig du mener motsatt. 

Anonymkode: b4b25...dad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2019 den 1.52, AnonymBruker skrev:

Når  tannbørsten er slitt, så kjøp en ny en av bambus eller resirkulert plast. 

Utover det vil jeg si at det er mange gode tips her, dog med noen innslag av whataboutism.

Anonymkode: d59bc...3bc

Utklipp fra tidligere kommentar. 

Hvos dette er så langt du strekker deg, er det ikke så nøye. Jeg fikk en helt klar assosiasjon her.

Anonymkode: 94499...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke reduser forbruket, men endre det til mer økologisk forbruk. Om forbruket faller kraftig mister vi jobbene våre og alt blir dyrere samtidig som pengene i statskassa sakte fordufter og Norge kollapser. Vi må være både økologiske og økonomiske om dette skal gå.

Anonymkode: 275d4...124

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke reduser forbruket, men endre det til mer økologisk forbruk. Om forbruket faller kraftig mister vi jobbene våre og alt blir dyrere samtidig som pengene i statskassa sakte fordufter og Norge kollapser. Vi må være både økologiske og økonomiske om dette skal gå.

Anonymkode: 275d4...124

Interessant poeng som er lett å glemme oppi alle andre poenger her.

Anonymkode: 015d7...935

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
På 26.1.2019 den 1.52, AnonymBruker skrev:

Hvis man ønsker å ta det et skritt videre fra å finne miljøvennlige alternativer, så blir det å kutte ut forbruk som strengt tatt ikke er nødvendig. Hva man ser på som nødvendig er jo individuelt, og kan strekke seg fra hva som er nødvendig for å overleve til hva som er nødvendig for å kunne leve et lykkelig liv (som igjen er individuelt). Det blir et definisjonsspørsmål, men neste gang du er på veg til å kjøpe noe nytt, spør deg selv om det kommer til å forbedre livskvaliteten din og gjøre deg lykkeligere - både nå, om en måned, og om fem år. Hvis svaret er nei eller du ikke er helt sikker, så la vær å kjøpe det.

Anonymkode: d59bc...3bc

Dette. Om ein i tillegg unngår å få barn, et vegetarisk og unngår å fly, så har du gjort mykje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.1.2019 den 12.20, AnonymBruker skrev:

Hva er det vi enkeltmennesker kan gjøre som faktisk har en reell effekt på miljøet? Siden nærmest samtlige oppofrelser for miljøet er kjipe, ønsker jeg å prioritere dem som faktisk utgjør en forskjell. Bor i storby så bruker ikke bil, og kildesorterer selvsagt. Men har det noe for seg å dusje i kaldt vann, spise blomster og aldri reise noe sted? Hvis jeg skulle ofre én ting, hva burde det være?

Anonymkode: 015d7...935

Menneskeliv?

Anonymkode: 2dae5...ffd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

En ting som kan være veldig forurensende er at bøndene brenner plast. Jeg vet ikke hvor omfattende dette er, men jeg har en nabo som har brent plast i mange år, og i fjor sommer tipset jeg politiet om det fordi det tok helt av, og nå har han sluttet heldigvis. For han var det tydeligvis helt normalt, i tillegg til rundballeplast og annen dritt, brant han også plast som han allerede hadde samlet i de klare sekkene til renovasjonsselskapet...hva i huleste? 
Som sagt vet jeg ikke hvor omfattende det er, men jeg mistenker at det kan være ille. Og bønder har MYE plast, det er rundballeplast og plast man bruker på jordene når man dyrker, som potensielt kan være sprøytet med sprøytemidler også som går rett i atmosfæren, og så slenger de på alt mulig annet i tillegg.

Så har du en slik nabo, vurder å melde fra, dette er alvorlig miljøkriminalitet.

Anonymkode: 1880f...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...