Gå til innhold

Stesønn kom hjem og fortalte at han planlegger å bo hjemme til han er 26.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Dævendøtte
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da lurer jeg på. Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre livet hans hjemme kjipere? (ikke slemt, men fornuftig)

Per i dag så er han på jobb, hjemme og spiser middag, hopper i dusjen før vi er ferdig å rydde opp og så ut med venner. Gjør ingenting hjemme.  I helgene ligger han langstrakt på sofaen nede i stua i shorts og ser sport. Flytter seg ikke når vi får besøk engang (Han har tv på rommet sitt også).

Har dere råd til det, ville jeg tatt husleie og spart det til ham til den dagen han flytter ut. Akkurat som jeg ville gjort for mine egne barn.

Men hadde forventet å få tilbake en i huset som tar i et tak, både inne og ute. En som handler inn maten sin selv, en som rydder opp etter seg, en som tok en husvask i ny og ne, lagde middag til alle en gang i uka. En som vasker sine egne klær og ikke påfører resten av familien noe ekstraarbeid, tvert i mot. Som ble et positivt tilskudd, ikke et irritasjonsmoment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder vel «bare» vgs?

Anonymkode: e0240...359

å være lærling regnes som en del av vgs, frem til 24 år

Endret av Hattifnatti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
12 minutter siden, jatakk skrev:

Nei, du lar ikke en voksen mann med egen inntekt bo hjemme til han er 26 fordi han skal bygge hus.

Det er å gjøre ham en gigantisk bjørnetjeneste.

Hvorfor det? Hva er feil med å spare penger til eget hus hvis man har mulighet til det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dævendøtte said:

Hvorfor det? Hva er feil med å spare penger til eget hus hvis man har mulighet til det? 

Han har ikke muligheten til det. Han tror han er en prins som kan gjøre som han vil. Når han er ferdig med lærlingtida bør han finne seg en egen plass å bo, og lære seg hvordan livet fungerer. Stemor og sannsynligvis far har ikke lyst at han skal bo hjemme som på et hotell når han for lengst burde startet sitt eget liv. 

Jeg studerte hjemmefra fra jeg var 19 til 24, så kom jeg hjem et år der jeg skrev master+ jobbet. Da betalte jeg for min egen mat, lagde middag flere ganger i uka og vasket i huset. Jeg betalte også en symbolsk sum på 2000 i mnd. Helt greit for alle!

Anonymkode: 8dc48...5ad

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Har dere råd til det, ville jeg tatt husleie og spart det til ham til den dagen han flytter ut. Akkurat som jeg ville gjort for mine egne barn.

Men hadde forventet å få tilbake en i huset som tar i et tak, både inne og ute. En som handler inn maten sin selv, en som rydder opp etter seg, en som tok en husvask i ny og ne, lagde middag til alle en gang i uka. En som vasker sine egne klær og ikke påfører resten av familien noe ekstraarbeid, tvert i mot. Som ble et positivt tilskudd, ikke et irritasjonsmoment. 

Dette.

Han kan jo være med å bestemme hvordan fordelingen skal være. Ville lagt det frem på en måte som gjorde at han føler seg voksen. Han tenker sikkert ikke over at han er egoist når han ligger på sofaen i shorts. 

Han er voksen nå og spør hva han kan tenke seg å bidra med? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke muligheten til det. Han tror han er en prins som kan gjøre som han vil. Når han er ferdig med lærlingtida bør han finne seg en egen plass å bo, og lære seg hvordan livet fungerer. Stemor og sannsynligvis far har ikke lyst at han skal bo hjemme som på et hotell når han for lengst burde startet sitt eget liv. 

Jeg studerte hjemmefra fra jeg var 19 til 24, så kom jeg hjem et år der jeg skrev master+ jobbet. Da betalte jeg for min egen mat, lagde middag flere ganger i uka og vasket i huset. Jeg betalte også en symbolsk sum på 2000 i mnd. Helt greit for alle!

Anonymkode: 8dc48...5ad

Vel, selv ser jeg ikke problemet med å hjelpe barna sine økonomisk på den måten for at de skal komme enklere inn på boligmarkedet. Han må selvsagt bidra i huset hvor han skal bo, på lik linje med far og stemor. Han skal være et tilskudd, ikke en irritasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde denne tråden vært skrevet i et annet land med annen kultur hadde svarene vært så annerledes! 

'Skal han flytte ut når han blir 26? Hva om han ikke har funnet seg en kone, håper det går bra med han.'

Vet ikke om jeg syntes det er en bjørnetjeneste å la han bli boende hjemme, men syntes hvertfall at om han skulle det så må han hjelpe til.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tiurleik skrev:

Noen ganger går denne stemor-paranoiaen på KG litt langt. Jeg har selv ingen stebarn, bare biologiske, og skal love deg det hadde blitt månelyst om en av dem bare lå på sofaen uten å løfte en finger for å bidra i huset, ved 19-års alder. Og det er helt uaktuelt å ha voksne unger hjemme til de er 26. Unga har godt av å leve sitt eget liv, mor og far har godt av å få gå inn i neste fase av livet med huset for seg sjøl, det er naturens gang. Selv om man elsker dem.

Greit å ha noe å skylde på.

Anonymkode: 8516c...ea5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emblja said:

Hadde denne tråden vært skrevet i et annet land med annen kultur hadde svarene vært så annerledes! 

'Skal han flytte ut når han blir 26? Hva om han ikke har funnet seg en kone, håper det går bra med han.'

Vet ikke om jeg syntes det er en bjørnetjeneste å la han bli boende hjemme, men syntes hvertfall at om han skulle det så må han hjelpe til.

Dette er Norge. Her har vi ingen kultur for å la voksne barn bo hjemme til de gifter seg.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Dævendøtte said:

Vel, selv ser jeg ikke problemet med å hjelpe barna sine økonomisk på den måten for at de skal komme enklere inn på boligmarkedet. Han må selvsagt bidra i huset hvor han skal bo, på lik linje med far og stemor. Han skal være et tilskudd, ikke en irritasjon. 

Men akkurat nå er han jo en irritasjon. 

Jeg fikk også hjelp økonomisk av mine foreldre inn på markedet. Jeg bodde hjemme ett år i mitt voksne liv, mens jeg bidrog i huset og betalte en liten husleie. På dette året fikk jeg spart mye. Så hjalp de meg med egenkapital av det jeg manglet. 

Å ha voksne barn hjemme i omtrent 5 år mer enn den gjengse unge voksne er ikke kult. 

Anonymkode: 8dc48...5ad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dævendøtte said:

Hvorfor det? Hva er feil med å spare penger til eget hus hvis man har mulighet til det? 

Han er en voksen mann og kan ikke bo hjemme til han er 26 bare fordi det er mest behagelig for ham.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, jatakk skrev:

Dette er Norge. Her har vi ingen kultur for å la voksne barn bo hjemme til de gifter seg.

åja, takk for at du avklarte at dette var Norge. Var litt usikker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Dævendøtte skrev:

Hvorfor det? Hva er feil med å spare penger til eget hus hvis man har mulighet til det? 

Det er ikke feil å spare penger i seg selv, men det er en rekke lærdommer i 20-åra man best får om man flytter for seg sjøl. En gutt på 19 som fremdeles tror man kan ligge på sofaen og se fotball mens andre rydder, trenger åpenbart å modnes. Bor man i kollektiv eller på hybel, vil man måtte lære seg sånne ting på en annen måte. Hjemme hos foreldre er det lett å være slack ettersom man er så varm i trøya, mens i et kollektiv vil man oppleve å måtte tilpasse seg og sine vaner til folk man ikke er så trygg på. Og rent identitetsmessig er det mange fordeler med det å måtte komme seg i verden og skape seg sitt eget liv. 

Jeg sparte til egen bolig mens jeg studerte og bodde hjemmefra. Det var jo tøft, men sånn er det. Man kan gjerne ikke forvente å ha råd til et helt hus som 26-åring heller. Mange kjøper en leilighet på den alderen, og så sparer man mer og kjøper hus etterhvert som man har fått partner og barn. 

Anonymkode: aafe3...f9b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vanlig fyr

Stesønnen din vil være tråd tema på KG om noen år: "hjelp Sambo er bortskjemt, sitter i sofaen i trusa og hjelper ikke til med husarbeid". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off, men hvordan har han tenkt å få råd til å bygge seg hus? Det koster ganske mye den dag i dag selv om en kan gjøre alt selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er 19,5 år. Er lærling. 

Han skal gjøre ferdig lærlingetiden, gå videre på skole, så bo hjemme i noen år og spare penger (til han er 26) før han skal bygge seg hus.

Jeg tenker at det er på tide at "guttungen" lærer seg at livet hjemme ikke lenger er en dans på roser og skal sørge for at livet ikke blir like behagelig som det er nå.  

Så da lurer jeg på. Noen som har tips til hvordan jeg kan gjøre livet hans hjemme kjipere? (ikke slemt, men fornuftig)

Per i dag så er han på jobb, hjemme og spiser middag, hopper i dusjen før vi er ferdig å rydde opp og så ut med venner. Gjør ingenting hjemme.  I helgene ligger han langstrakt på sofaen nede i stua i shorts og ser sport. Flytter seg ikke når vi får besøk engang (Han har tv på rommet sitt også).

Anonymkode: e9aa5...9f6

25% av lønna i leie, hans oppgave rundt måltidene blir oppvasken, rydde hele huset hver lørdag, innefrister på kveldene ;), deaktivere sportsprogrammene og fjerne fjernsynet nede i stua over til deres soverom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit å ha noe å skylde på.

Anonymkode: 8516c...ea5

For å si det sånn, jeg har null dårlig samvittighet for at jeg en dag vil ønske å bo alene etter maaange år hvor jeg først og fremst har vært noens Mamma. Ser ikke på det som slemt, bare en del av livet. Det betyr ikke at man ikke vil stille opp og hjelpe sine voksne barn, men hjelpen vil forandre karakter. Så lenge barna er friske og kapable vil jeg forvente at de finner seg et eget sted å bo når de er bikket 20. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Morten1 skrev:

Litt off, men hvordan har han tenkt å få råd til å bygge seg hus? Det koster ganske mye den dag i dag selv om en kan gjøre alt selv

Enkelt.. Bo hjemme i fem år, ikke gjør en dritt, ikke betale en dritt :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke hjelpe barna til å kjøpe eget hus da ? Er det bedre at han gir pengene til en annen for å leve i en kjellerhybel? 

Skulle ønske mine foreldre den gang da hadde motivert meg til å spare til noe eget.  

Anonymkode: b17b8...d05

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...