Gå til innhold

Hvem var tidenes verste diktator


AnonymBruker

verste diktator  

20 stemmer

  1. 1. sjidhiojo

    • Idi Amin
      0
    • Adolf Hitler
      10
    • Fidel Castro
      0
    • Mao
      4
    • Kim Jong-il
      1
    • Robert Mugabe
      0
    • Josef Stalin
      4
    • Benito Mussolini
      0
    • Augusto Pinochets
      0
    • En annen
      1


Anbefalte innlegg

i nyere tid.

Stem på den du mener var den verste.

Anonymkode: 3e490...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt urettferdig å ha Hitler med. De andre gikk jo ikke målbevisst inn for å myrde millioner av mennesker, selv om hundretusener eller millioner døde som følge av styret deres.

Anonymkode: 36390...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt urettferdig å ha Hitler med. De andre gikk jo ikke målbevisst inn for å myrde millioner av mennesker, selv om hundretusener eller millioner døde som følge av styret deres.

Anonymkode: 36390...b60

Hva mener du? 

Stalin, Mao og Pol Pot lot millioner av sitt eget folk drepes. Gjennom planlagt sult, forfølgelse og direkte drap. 

Mao er nok den som har flest av sine egne på samvittigheten. 

Hitler var uten tvil fæl, men han gikk først og fremst inn for å drepe andre enn "gode tyskere". 

Endret av stan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, stan said:

Hva mener du? 

Stalin, Mao og Pol Pot lot millioner av sitt eget folk drepes. Gjennom planlagt sult, forfølgelse og direkte drap. 

Mao er nok den som har flest av sine egne på samvittigheten. 

Hitler var uten tvil fæl, men han gikk først og fremst inn for å drepe andre enn "gode tyskere". 

Hitler er ikke særlig unik på verdensbasis, men han var jo hvit europeer. Personlig mener jeg det er få som overgår Pol Pots regimer i ondskap, men så har man Mao og Stalin som fikk så mange millioner drept at det nesten ikke er til å fatte. Jeg tror også at Kim Il Sung lett bllir oversett fordi ikke mange vet mye om regimet hans bortsett fra at han "startet" Koreakrigen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Tanuki skrev:

Hitler er ikke særlig unik på verdensbasis, men han var jo hvit europeer. Personlig mener jeg det er få som overgår Pol Pots regimer i ondskap, men så har man Mao og Stalin som fikk så mange millioner drept at det nesten ikke er til å fatte. Jeg tror også at Kim Il Sung lett bllir oversett fordi ikke mange vet mye om regimet hans bortsett fra at han "startet" Koreakrigen.

Enig. Stalin virker på meg hovedsaklig gjøre det de gjorde for å sikre sin egen posisjon. Undertrykkelsen og ondskapen av folket var et middel for å oppnå og beholde makten. 

Med Pol Pot virker det som ondskapen og torturen blir et mål i seg selv. 

Også Enver Hoxa i Albania er lett å glemme. Som Nord-Korea. blir omfanget mindre, og på grunn av isolasjonen er mye av grusomhetene glemt. 

Men min personlige "favoritt" er Mao. Fasinerende er også den helte/helgen statusen han har i Kina den dag i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...