Gå til innhold

Kan en 7 åring ikke vente i bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lar 7 åringen sitte i bilen hvis jeg skal en kjapp tur inn i butikk e.l. Da låser jeg bilen. Og hun koser seg med alenetid og ipad/mobilen min. Forteller at hun ikke får lukke opp døra hvis det kommer noen hun ikke kjenner. På sommeren derimot når det er varmt, da er det strengt forbudt å la dyr og barn være igjen i bilen sier jeg til barnet 😄 

Anonymkode: 510da...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mine på 3 og snart 1 år sitter i bilen dersom jeg bare skal løpe inn på Posten og levere ei pakke eller inn på en bensinstasjon og kjøpe en kjærlighet på pinne slik at eldste sitter rolig i bilen. 

Eldste var dog nesten 2 år (og fortsatt enebarn) før jeg gikk fra han i bilen første gang. Da var jeg høygravid og måtte gå ned ei trapp for å hente noen pizzaer vi hadde bestilt. Hadde ikke sjans til å bære både de og et barn i beste vil-ikke-gå-selv alder, og var dessuten borte i ca. 1,5 minutter. Akkurat da ble barnet litt forskrekket over at jeg hadde gått, så jeg fikk dårlig samvittighet, men nå skjønner han at mamma kommer tilbake innen 2 minutter. 

Jeg hadde faktisk slitt med å hente ting på Posten osv. dersom jeg måtte få med meg to små barn ut og inn av bilen i tillegg. Men jeg handler dog aldri mens barna sitter i bilen, og er aldri borte i mer enn 1,5-maks 3 minutter. 

Anonymkode: 7125e...d02

I mine øyne er det der totalt uansvarlig. 

Anonymkode: 8ce26...f8c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var hos søsteren min og presset hennes 7 år gamle sønn. Vi skulle en tur i lokalbutikken og han ville heller vente i bilen med iPaden isteden for å være med inn. Det fikk han og alt gikk fint. Når jeg så nevner dette i en bisetning til søsteren min blir hun helt forferdet! Man går visst aldri fra barn i bil. 

Mer dette virkelig en greie? Hadde du som mor blitt sur for det? Jeg har ikke barn, så jeg vet ikke, men trodde det var greit...

Anonymkode: 44c16...469

Ingen barn skal være alene i bilen og slik er det bare. Moren til barnet, din søster har all rett til å reagere og dette ER virkelig en greie. Du var ikke klar over dette og trenger ikke ha en mening om dette da det ikke er ditt barn så det lureste er å beklage og huske det fremover :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange hysteriske foreldre! Jeg er mer for «free range parenting.» Hvis en 7 åring ikke kan sitte i en parkert bil når han selv ytrer et ønske om det er det noe alvorlig galt. Det virker som om enkelte foreldre mener at det å være en god forelder er å ha de under oppsyn 24/7 til de blir 18 år. Verden har blitt tryggere og tryggere, men foreldre beskytter mer og mer.

Anonymkode: acf05...480

TS skriver ingenting om hvor de bor. Er lokalbutikken Furuset senter på Oslo øst? Eller er det S-laget i Hallingdal? Det har faktisk enormt mye å si. Jeg tipper folk i denne tråden svarer utifra hvor de selv bor.

Anonymkode: 8ce26...f8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar 4-åringen vente i bilen hvis jeg skal inn i 2 minutter. H*n låner mobilen min, og jeg låser bildøren. H*n får ikke sitte i bilen hvis det er snakk om kjøpesenter, eller fare for kø i butikken.

Det er farligere å kjøre bil med ungen enn å la dem sitte alene i bilen i 2 minutter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Glød skrev:

Jeg lar 4-åringen vente i bilen hvis jeg skal inn i 2 minutter. H*n låner mobilen min, og jeg låser bildøren. H*n får ikke sitte i bilen hvis det er snakk om kjøpesenter, eller fare for kø i butikken.

Det er farligere å kjøre bil med ungen enn å la dem sitte alene i bilen i 2 minutter.

Statistisk sett er det også farligere å kjøre bil med ungen enn å la dem være hjemme alene mens de sover om natta.  Så du gjør vel det også du da?

Anonymkode: 8ce26...f8c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver ingenting om hvor de bor. Er lokalbutikken Furuset senter på Oslo øst? Eller er det S-laget i Hallingdal? Det har faktisk enormt mye å si. Jeg tipper folk i denne tråden svarer utifra hvor de selv bor.

Anonymkode: 8ce26...f8c

Dette. Om vi snakker nærbutikken på bygda ser jeg ikke problemet med at en 7åring sitter alene i noen få minutter. Ungen går vel alene hjem fra skolen hver dag? Hadde det vært midt i Oslo Sentrum så hadde jeg nok vært litt mer skeptisk. 

Nå er vi også inne i en tid hvor det ikke er farlig å oppholde seg i en avslått bil i tre minutter. Hadde ikke gått fra ungen midt på sommeren..... 

Når mener dere som ikke hadde gjort dette at det er greit at barnet sitter noen få minutter alene? 10 år? 12 år? 16 år? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en 7 åring hadde det går helt fint. Men mamma gikk fra søsteren min som var 3-4 år som sov,hun ville ikke vekke henne så hun låste døren å gikk inn på butikken. Når hun kommer tilbake er lillesøsteren min borte! Jeg var ikke så stor den gangen jeg heller men husker at jeg var veldig redd for lillesøsteren min. Det var en trafikkert vei rett ved siden av der vi parkerte så mye kunne skjedd. Etter ca 10 minutters leting så fant vi henne heldigvis i god behold.

Anonymkode: 49d96...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sirah skrev:

Dette. Om vi snakker nærbutikken på bygda ser jeg ikke problemet med at en 7åring sitter alene i noen få minutter. Ungen går vel alene hjem fra skolen hver dag? Hadde det vært midt i Oslo Sentrum så hadde jeg nok vært litt mer skeptisk. 

Nå er vi også inne i en tid hvor det ikke er farlig å oppholde seg i en avslått bil i tre minutter. Hadde ikke gått fra ungen midt på sommeren..... 

Når mener dere som ikke hadde gjort dette at det er greit at barnet sitter noen få minutter alene? 10 år? 12 år? 16 år? 

Her vi bor er det ikke vanlig at små barn på 7 år går hjem etter skolen nei,de har SFO ellers så er det mange som blir hentet utenfor klasserommet når de er ferdig på skolen.

Anonymkode: 49d96...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått fra en sjuåring uten problemer for noen minutter, ja. Så skjøre er de ikke i den alderen at de ikke klarer det.

Babyer og småunger under...tja 4 kanskje, ville jeg ikke gått fra. De må ha språk og skjønne "kommer snart" og hva det betyr.

Men ikke i sommervarme biler da. Overoppheting kan skje fort, og brått blir man forsinket inne i butikken pga diverse årsaker...

Anonymkode: c457e...8ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statistisk sett er det også farligere å kjøre bil med ungen enn å la dem være hjemme alene mens de sover om natta.  Så du gjør vel det også du da?

Anonymkode: 8ce26...f8c

Det var da en hjernedød resonnering. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det får være grenser på hbor overbeskyttende man skal være. 

Hva slags bortskjemte mammadalter er det vi skal fore fremtiden med? 

Jeg satt ofte i bilen selv som barn. Eller var hjemme alene hvis foreldrene mine skulle et kort erend. 

Så det gjør jeg i dag også. Snart skal de lære å gå til skolen selv og bli selvstendige mennesker. Det er min rolle som foreldre å lage selvstendige barn som skal greie seg selv i fremtiden. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Glød skrev:

Det var da en hjernedød resonnering. 

Du skjønte ikke poenget mitt. La meg gjette: 3 i norsk?

Anonymkode: 8ce26...f8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Morpheus skrev:

Det får være grenser på hbor overbeskyttende man skal være. 

Hva slags bortskjemte mammadalter er det vi skal fore fremtiden med? 

Jeg satt ofte i bilen selv som barn. Eller var hjemme alene hvis foreldrene mine skulle et kort erend. 

Så det gjør jeg i dag også. Snart skal de lære å gå til skolen selv og bli selvstendige mennesker. Det er min rolle som foreldre å lage selvstendige barn som skal greie seg selv i fremtiden. 

 

Det er ganske vanlig at dårlig/uansvarlig oppdragelse går i arv. Sånn sett er det ikke overraskende at du passer like dårlig på dine barn som foreldrene dine gjorde med deg.

Anonymkode: 8ce26...f8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte ikke poenget mitt. La meg gjette: 3 i norsk?

Anonymkode: 8ce26...f8c

Her er debattnivået høyt ser jeg...

 

Som flere skriver tenker jeg at det kommer an på alder, sted og temperatur. Det er langt fra krise å gå fra en 7 åring i bilen midt i januar på landsbygda noen minutter, men en 1 åring i stekende julisol når man skal handle i Oslo sentrumer ikke greit. Sånn for å ta et par eksempler.

TS, jeg tenker at det var helt greit det du gjorde :)

Anonymkode: a25b3...e13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men har 2 stesøsken som satt aleine i bilen enn gang. Bilen vart rygga på av enn trailer, gjekk bra med barna men de va sterkt tramutisert😶 livredd biler i ettertid 

Anonymkode: 0f709...f7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette var i Oslo ja, men på et rolig sted i utkanten. Tror ikke jeg ville tenkt så mye over det om det var i sentrum heller. Når var sist du hørte om tilfeldige barn som blir kidnappet ut av tilfeldige biler i Oslo.

ts

Anonymkode: 44c16...469

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke barn selv, men har 2 stesøsken som satt aleine i bilen enn gang. Bilen vart rygga på av enn trailer, gjekk bra med barna men de va sterkt tramutisert😶 livredd biler i ettertid 

Anonymkode: 0f709...f7e

Men dette kunne jo skjedd hvor som hels og når som helst. Voksne kunne ikke innberette det om de satt i bilen selv. 

Ts

Anonymkode: 44c16...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette kunne jo skjedd hvor som hels og når som helst. Voksne kunne ikke innberette det om de satt i bilen selv. 

Ts

Anonymkode: 44c16...469

Voksne kunne rygget unnet eller hjelpe barna ut 😉 eller tuttet.. 

Anonymkode: 0f709...f7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette kunne jo skjedd hvor som hels og når som helst. Voksne kunne ikke innberette det om de satt i bilen selv. 

Ts

Anonymkode: 44c16...469

Ting kan skje hvor som helst, når som helst. Derfor går man ikke fra barna hvor som helst, når som helst.

Anonymkode: 8ce26...f8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...