Gå til innhold

Frivillig arbeid i Afrika som er rimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har veldig lyst til å jobbe frivillig i Afrika i 1-2 mnd. Har tenkt på Cape Town, men er åpen for andre steder. Ønsker å arbeide med sosialt arbeid med mennesker, men også med dyr, så en kombinasjon hadde vært supert. Har tidligere sjekket ut flere organsisasjoner, men det koster en del. Så jeg lurer på om det er noen som har jobbet frivillig, der oppholdet har vært rimelig? Hvor bodde du? Hva kostet det totalt? 

Jeg tenker muligens å dra i mars, så det er ikke så lenge til. Setter pris på deres erfaringer og all informasjon jeg kan få! 😊

Anonymkode: 4c652...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke heller bare ta en ferietur? De trenger ikke din arbeidskraft der nede, om du ikke er lege eller sykepleier. Uutdannet arbeidskraft har de i massevis fra før. Det du derimot kan bidra med, er penger.

Beklager negativiteten, men det er sant det jeg skriver.

 

Anonymkode: 6b678...adc

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir omtrent som at en kongoleser gjerne vil bo og arbeide i Norge i 1-2 mnd. Si at han kan fransk, som alle utdannede nordmenn kan, men langt fra alle. Hvor lett tror du det ville vært å finne et arbeid til ham der han faktisk kunne bidra og være litt til nytte? Ikke alle mennesker kan han prate med, og aktuelle dyr kan han lite om, så å arbeide med disse er i hvert fall lite aktuelt. Har han en spesialkompetanse som etterspørres, er saken en annen, men en som er dårlig i språk og ukjent med kulturen og ingenting kan, er det ganske håpløst å få plassert. Det er nå mitt inntrykk.

Anonymkode: 8a569...463

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å komme inn her å være hun der negative, men du bør lese deg opp på «voluntourism» og de etiske sidene rundt det. Det er fint å ønske å hjelpe, men jeg tror det finnes bedre måter å gjøre det på.

Anonymkode: 188a7...18d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke lyst til å komme inn her å være hun der negative, men du bør lese deg opp på «voluntourism» og de etiske sidene rundt det. Det er fint å ønske å hjelpe, men jeg tror det finnes bedre måter å gjøre det på.

Anonymkode: 188a7...18d

Dette! 

Anonymkode: 9990d...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lyst til å komme inn her å være hun der negative, men du bør lese deg opp på «voluntourism» og de etiske sidene rundt det. Det er fint å ønske å hjelpe, men jeg tror det finnes bedre måter å gjøre det på.

Anonymkode: 188a7...18d

Dette er veldig viktig, men bildet er jo mer sammensatt. Det er frivillighet og frivillighet, det er seriøse og useriøse aktører, det er prosjekter og prosjekter.

Generelt er det fint å ha som utgangspunkt at man må være kritisk både til egen motivasjon og til tilbyder av reiser. Velmenende, men naive utlendinger som kommer inn, blir på et sted i tre uker og drar igjen når de har fått opplevelsen sin, kan ofte gjøre mer skade enn gagn. Spesielt forsiktig skal man være med barnehjemsbarn og andre sårbare grupper som ikke har godt av å være utsatt for en stadig strøm av nye mennesker som kommer, klemmer dem og drar. Så les og lær og vær kritisk.

Hensynet til andre er viktig. Hensynet til en selv er også viktig. Hvilket opplegg er det og hvilken informasjon får du, hva er sikkerhetsnettet ditt hvis du er i slummen i Guatemala eller på i fjellsidene i Nepal? Useriøse aktører kan ikke bare ødelegge lokalsamfunn (noe som er ille nok!!) men også la unge frivillige få dårlige og/eller farlige opphold.

Men gode prosjekter finnes, prosjekter som tar i bruk frivillige som ekstrahjelper og har fokus på lokal kompetansebygging og økonomisk bærekraft. Og har du en spesiell kompetanse, bruk det! Sønnen min har tenkt litt i de baner (han ser primært etter sportsprosjekter, siden det er noe han kan), og vi har funnet fram til en side som heter Projects abroad. Helt kort skriver de litt om prosjektene sine her og her, med en tilnærming som gjør at jeg ikke umiddelbart avviser dem i hvert fall ;)

Jeg har selv gått i voluntourism-fella for mange år siden. Det ble et skikkelig bra opphold og mange gode historier (det startet da vi skulle møte en mann ved navn Sasha på flyplassen i Kiev med 1000 dollar cash, og ble bare bedre deretter! Vi har fremdeles kontakt med våre ukrainske venner), men jeg ser jo nå at vi knapt gjorde nytte for oss og det var ganske bortkastet hvis du ser bort fra at det var en fantastisk opplevelse for oss personlig. Og det var jo ikke meningen. Men jeg synes likevel at i de rette rammer og former kan det ha noe for seg. Først skulle alle være frivillig i utlandet, så skulle alle kritisere frivillighet i utlandet...

Anonymkode: ebc5c...278

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...